Læsetid: 5 min.

Paven kalder katolikker til klimakamp

Den katolske pave Frans vier for første gang i historien et hyrdebrev til klimaforandringerne. Det vidner om religionens grønne reformation, siger en religionshistoriker. Den danske klima- og energiminister håber, at hyrdebrevet kan flytte skeptikere
I april var pave Frans vært for en FN-delegation, der diskuterede klimaspørgsmål, og i januar udtalte paven, at mennesket var skyld i størstedelen af klimaforandringerne og takkede Gud for, ’at der er røster, der taler om dette’.

Alessandra Tarantino

17. juni 2015

Mens verdenslederne gør sig klar til klimatopmødet i Paris til december, henvender pave Frans sig til verdens befolkning og særligt de 1,2 mia. katolikker verden over med et håb om at skabe fornyet opmærksomhed om miljøets ødelæggelse og menneskets videre ansvar.

Omtrent hvert femte år udsender paven et såkaldt hyrdebrev om, hvordan retskafne katolikker bør leve deres liv, og for første gang i historien handler det denne gang om klimaforandringerne.

Den katolske kirke er ikke blot den suverænt største kristne, men også verdens største religiøse organisation, så det er bestemt ikke småting, når paven kommer med denne udmelding, påpeger religionshistoriker Jens-André P. Herbener, der er lektor ved Syddansk Universitet.

»Det er helt nyt at adressere klimaforandringerne på denne måde. Et hyrdebrev er både mere omfattende, alvorligere og mere forpligtende end et direktiv, og det forventes traditionelt, at katolikker bruger brevet som vejledning til deres livsstil,« siger Jens-André Herbener.

Verdens største og førende forum for studiet af feltet religion og økologi, det anerkendte Forum on Religion and Ecology på Yale University, skriver om pavens hyrdebrev:

»Hyrdebrevet kommer på et kritisk tidspunkt og kan ses som en vigtig del af den proces, der vil skabe ny fremdrift i den samordnede indsats for at nå frem til en global klimaaftale.«

Læs også: Hyrdebrev lægger pres på amerikanske politikere

Hyrdebrevet er det seneste og største af en række tiltag fra Vatikanets side, der berører klimaspørgsmålene. I april var pave Frans vært for en FN-delegation, der diskuterede emnet, og i januar udtalte paven, at mennesket var skyld i størstedelen af klimaforandringerne, og takkede Gud for, »at der er røster, der taler om dette«.

Selv om de to tidligere paver, Johannes Paul 2. og Pave Benedikt 16., var de første til at sætte klimaet på dagsordenen, har den nuværende pave Frans, fra han blev indsat, markeret sig på klimaspørgsmålene, og hyrdebrevet sender også et signal, der når hele verden rundt.

Økonomisk revolution

Hyrdebrevet bliver først offentliggjort af Vatikanet i morgen, men et 192 sider langt udkast på italiensk blev mandag lækket af det italienske medie l’Espresso via den mangeårige vatikanmedarbejder for la Repubblica Sandro Magister. Magister har siden fået sin akkreditering til Vatikanet suspenderet på ubestemt tid, og Vatikanet har sendt en meddelelse ud, hvori de »beder journalister om at respektere de faglige standarder og vente på den officielle offentliggørelse af den endelige tekst«.

Avisen New York Times har oversat bidder af det lækkede materiale og citerer pave Frans for at beskrive profitmaksimering som en »forvridning af økonomien«, der ikke tager hensyn til miljøet.

Ligeledes skulle paven udtrykke sig kritisk om visse dele af den teknologiske udvikling:

»En økonomisk og teknologisk udvikling, der ikke efterlader verden et bedre sted med en forbedret livskvalitet, kan ikke betragtes som fremskridt.«

Nyhedsbureauet Reuters skriver, at paven vil bede rige nationer om at revurdere ’smid-væk-livsstilen’. Og den britiske avis The Guardian skriver, at paven vil »opfordre til en etisk og økonomisk revolution for at forhindre katastrofale klimaændringer«, hvor også divestment-bevægelsen, der forsøger at afvikle investeringer i fossile brændsler, skulle få et rygstød.

På det mere overordnede plan fremhæver det omtalte Forum on Religion and Ecology på Yale University tre områder, hvor den katolske kirke vil forsøge at stadfæste sin position som kirken, der:

Er katalysator i opbygningen af en velvilje til at beskæftige sig med klimaændringer på globalt plan.

Styrker kendskabet til de stærke forbindelser mellem miljøproblemer og den grundlæggende menneskelige trivsel og social retfærdighed.

Inddrager moral, etik og, for dem med religiøse overbevisninger, vigtige åndelige dimensioner i debatten om miljøhensyn og klimaændringer.

COP21 i Paris

Den danske klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R) glæder sig over, at paven blander sig i klimaspørgsmålene ved at udsende hyrdebrevet og mener, at religion kan udfylde en særlig rolle i miljø- og klimadebatten.

»Jeg er glad for, at paven tager et religiøst og moralsk ansvar på sig og italesætter problematikken på en ny måde. Han taler ikke om ’internationale retlige forpligtelser’, men om kærligheden til guds skaberværk, og at vi skal passe på det,« siger han og påpeger, at det er et stærkt budskab, der gør indtryk.

Ministeren er overbevist om, at hyrdebrevets timing vidner om, at kirken ønsker at påvirke katolikker verden over til at støtte op om de vigtige klimaforhandlinger, der afholdes i Paris til december.

»Paven og religionen har et direkte talerør ind i masser af katolske lande og deres delegationer. Den kirkelige stemme kan have meget vægt, der kan bruges til at redde vores fælles klima. Jeg er sikker på, at hyrdebrevet flytter nogle skeptikere,« siger han.

Nye værdier

Også i forbindelse med klimatopmødet i Peru i december 2014 opfordrede flere katolske biskopper til, at klimaforandringerne skulle tages mere alvorligt, men denne udmelding fra paven er et »endnu hårdere slag i bordet«, påpeger religionshistoriker Jens-André P. Herbener, der er aktuel med bogen Naturen er hellig om klima og religion.

Han vurderer, at dele af den katolske kirke i de seneste 20-30 år har gennemgået en grøn reformation, hvor man søger de elementer i religionen, der kan have en økologisk favorabel konsekvens i dag. Man nyfortolker og nyskaber så at sige religionen for at være mere nutidig.

»Dele af katolicismen har foretaget en regulær teologisk kolbøtte. Hvor man tidligere skulle beherske og tæmme naturen, betoner man nu vigtigheden af at passe godt på den,« siger han.

Og det har haft en effekt. Mange katolikker er ifølge religionshistorikeren enige i, at klimaforandringerne er et alvorligt problem, og at der bør gøres noget ved det, men der sker fortsat meget lidt, når det kommer til reel handling.

»På det handlingsmæssige plan, som i sidste ende er det afgørende, har der ikke været markante ændringer. Det halter med at få katolikker til at gå op i økologi og vedvarende energi,« siger han, men understreger, at anderledes stærke værdier og et nyt natur- og menneskesyn vil betyde, at de praktiske handlinger automatisk følger efter.

»Hvad hjælper det at bremse udledningen af drivhusgasser, hvis forbruget fortsat er skyhøjt? Eller hvis der fortsat er en enorm befolkningstilvækst? Det gælder om at sætte nye værdier ind, og der kan religion gøre en forskel – selv om det tager tid,« siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Britta Hansen
  • Torben R. Jensen
  • Ejvind Larsen
  • Rune Bang
  • Torben K L Jensen
  • morten Hansen
  • Flemming Berger
  • Britt Kristensen
  • Torsten Jacobsen
  • John Fredsted
  • Anne Eriksen
  • Ib Jørgensen
  • Erik Nissen
  • Michael Bruus
  • Niels Møller Jensen
Britta Hansen, Torben R. Jensen, Ejvind Larsen, Rune Bang, Torben K L Jensen, morten Hansen, Flemming Berger, Britt Kristensen, Torsten Jacobsen, John Fredsted, Anne Eriksen, Ib Jørgensen, Erik Nissen, Michael Bruus og Niels Møller Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

John Christensen

Spændende bliver det nu at se, om opfordringen - til en etisk og økonomisk revolution - også vil fremgå af den endelige version af hyrdebrevet. Amen.

Interessant. Så mangler vi bare, at de andre store religioner også går ind i denne kamp, men visse steder har det nok lange udsigter. Gad vide, hvad de mener, disse amerikanske præsidentkandidater, når de er af den opfattelse, at der ikke er tale om en form for moral, når vi diskuterer og skal forholde os til klimaændringer og nedbrydning af bæredygtigheden, der kan true alle menneskers eksistens på denne klode? Det er godt at se, at paven gør op med princippet om den frie ret til skånselsløs og miljøødelæggende udnyttelse og nedbrydning af økosystemerne. Det er på høje tid.

Torben R. Jensen, morten Hansen, Flemming Berger, Britt Kristensen, Karsten Aaen, Sascha Olinsson, John Fredsted, Anne Eriksen, Mads Berg, peter fonnesbech og Ib Jørgensen anbefalede denne kommentar
Connie Brask

Tænk at det er fra verdens største religiøse overhovede PAVE FRANS, at opsangen til verden giver genlyd i alles tanker.
TAK.
RESPEKT.
Pavens enmandshær arbejder på højtryk med forsoninger - feks. mellem Cuba og USA, som han arbejdede på i lang tid, - og som lykkedes.
Han er garanteret også igang med tiltag til forsoning i Mellemøsten, - og så oveni dette hyrdebrev om KLODENS tilstand - og viser os alt det vi som mennesker kan gøre.
Både i fortsættelsen af den totale udslettelse, - og at vi kan vende bøtten hvis vi vil, og lade mennesker bestemme, og ikke golde penge.
Ellers bliver fremtidsdommen måske: "Kun pengene overlevede kapitalismen".
Sammen med plastikken.
Man kan se det for sig. Og alle de billioner og atter billioner, tilioner af pengesedler der flyder rundt i havene.
Og der vil ikke være nogen mennesker til at samle dem op.

Britta Hansen, morten Hansen, Flemming Berger, Bernhard Drag, Morten Lange, Britt Kristensen, Karsten Aaen, Anne Eriksen og Ib Jørgensen anbefalede denne kommentar
Ib Jørgensen

Opmuntrende at paven nu promoverer det hellige indhold i religionen, dens egentlige eksistensberettigelse. Dette budskab bør, som opfordring til at lade det hellige få indflydelse på vor adfærd, kunne følges af andre trosretninger - hvori det hellige også er basis - og ikke mindst alle os, der ikke blindt kan sætte vor lid til guder og alle historisk bearbejdede og fortolkede vidnesbyrd. www.dethellige.blogspot.dk

morten Hansen, Flemming Berger, Bernhard Drag, Karsten Aaen, Anne Eriksen, Erik Nissen og peter fonnesbech anbefalede denne kommentar
John Fredsted

Nu er det måske dårlig stil af mig at surmule i lyset af det foreliggende, men hvordan er det nu lige i den katolske kirke med syndsforladelses-mekanismen samt forbuddet mod brug af kondomer? Jeg ville finde det betryggende, hvis paven i samme hyrdebrev bebudede, at 1.) man som katolik ikke skal løbe an på, at der er syndsforladelse for (graverende) klimaforseelser, samt at 2.) katolikker gerne må bruge kondomer (for at bremse befolkningstilvæksten). Men det kommer vist ikke til at ske, vel? Og således ser jeg frem til, på den dårlige måde, at man kommer til at skyde sig selv i foden.

Måske klima og energiministeren lige som paven kan tage klimaproblemet seriøst og forbyde sifergasudvinding i DK.

morten Hansen, Flemming Berger, Connie Brask og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar

Det må være en stor lettelse for de troende, at Klimareligionen nu endelig har fundet sit hjemsted som en underafdeling af Den katolske Kirke.

Det må være hans fornavn, der gør ham så svær at være vred på....

morten Hansen og Jens Harder Vingaard Larsen anbefalede denne kommentar

Klimaforandringer og ejendomsretten til jorden hænger sammen.

Pave Leo XIII skrev et hyrdebrev i 1891, hvori han forfægtede den private ejendomsret til jorden.
En amerikaner Henry George belærte paven om hans fejltagelser i et åbent brev samme år.
Det blev til et meget omfangsrigt manifest, hvor George punkt for punkt opponerede mod kirkens holdning og kalde den endda ukristelig.
Bogen fik stor udbredelse i USA, og George, der var meget kendt i forvejen, blev centrum for stor opmærksomhed. Men der var også stor kirkelig modstand, og sagen blev behandlet i universitetskredse.
Bogen er sammen med andre udgivelser af Henry George trykt i mange oplag på ialt omkring 40 millioner.

En enkelt passage fra bogen :
Paven : "Menneskets behov er uophørlige, tilfredsstillede i dag kræver ny forsyning i morgen. Naturen skylder derfor mennesket et forrådskammer, der aldrig tømmes............"
George bruger pavens egne ord til at opponere : "Med mennesket mener De alle mennesker. Kan det, som naturen skylder alle mennesker, gøres til nogle mennesker s privatejendom, som de kan udelukke alle andre fra."
Ingen af de to kunne forudse de konsekvenser, vi står med nu.

Det har taget Vatikanet temmelig lang tid for at komme så langt, som det beskrives i artiklen.
Nu mangler man næste skridt : Erkendelsen af at staternes ledere skal overdrage jorden og den rigdomskilder til alle mennesker i alle lande - som et grundlag for at få styr på klimaet.

Men her i landet behøver vi ikke vente 135 år mere.

Bogen blev oversat af Jakob A Lange og udgivet i 10 oplag af Arnold Busck i 1944-50.

John Rohde Jensen

Kunne de herrer tvivlere komme med noget mere konkret end vage antydninger af en klimakonspiration? Jeg vil gerne høre om det er Illuminati, Bilderberg, frimurene eller påskeharen, som står bag konspirationen.

Michael Kongstad Nielsen

Det er super, super fedt, at Paven udsender dette hyrdebrev. Det har en enorm betydning for almindelige menneskers bevidsthed og indstilling til livet. Det skulle have været for længe siden, men bedre sent end aldrig. Nu mangler vi bare den evangelisk-lutherske kirke.

Lise Lotte Rahbek, Connie Brask, Bernhard Drag og Ib Jørgensen anbefalede denne kommentar
Erik Karlsen

"Den katolske kirke har altid stået på magthavernes side."

Egon,
det har den ikke gjort de første par hundrede år af Kristendommens historie.

Michael,
er der ikke noget om, at mange lutheranere identificerer sig selv i det stærke modsætningsforhold til den katolske kirke. Vi kan så måske se den modsatte reaktion, fordi nogen for alt i verden vil vise deres uenighed. ;-)
(PS. Jeg håber det ikke.)

Michael Kongstad Nielsen

Erik, nej jeg tror de nye pave overrasker protestanterne ved at overhale dem indenom på flere punkter: flygtninge, ulighed, og nu klima.
Lutheranerne skal komme sig af skyllen og finde ud af, hvad de selv mener om de tre punkter.

Jeg stemmer på liste Å i morgen, ikke af religiøse grunde, men fordi, som ugebrevet Mandag Morgen påpeger: "Videnskaben ville vælge alternstivet."

John Fredsted

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvor konkret paven er i det hyrdebrev. Kommer han med konkrete forslag til, eller ligefrem påbud om, hvor hans trosfæller bør indskrænke deres livsførelse? På en sådan liste kunne jo passende befinde sig et påbud om at tage på ferie per fly, idet det at flyve uden sammenligning er den mest CO2-intensive transportform, der findes, og dermed - i lyset af de vanskeligheder, vi som art er ved at grave os ubehjælpsomt ned i - samtidig den mest arrogante og urimelige form. Jeg gad vide, hvorledes katolikker ville reagere, hvis paven fremsatte et sådant forslag? Ville de føje sig, eller ville de give sig til at slå sig i tøjret, som så mange andre forvænte, moderne forbrugere, religiøse eller ikke-religiøse?

Michael Kongstad Nielsen

John Fredsted:
Her er lidt til opklaring af dit spørgsmål 08.29:
Fra Berlingske:
http://www.b.dk/globalt/paven-planeten-begynder-at-ligne-en-bunke-skidt

"I sit åbne brev anmoder paven om, at de rige lande lægger deres livsstil om og dropper »køb-og-smid-væk« kulturen.
Pave Frans siger direkte, at han ønsker at påvirke FNs klimatopmøde i Paris i november-december og viser dermed endnu en gang, at han ikke vil afstå fra at blande sig i aktuelle og kontroversielle politiske emner.
Han afviser i sin skrivelse direkte, at »teknologi vil kunne løse alle miljøproblemer, og at sult og fattigdom vil blive løst af markedskræfterne«.
Pave Frans erkender, at faktorer som vulkaner og forandringer i solens cyklus også kan indvirke på klimaet, men bundlinjen er, at koncentrationen af drivhusgasser »fortrinsvis er resultat af menneskelig aktivitet«.
Derfor skal teknologi, »der bygger på afbrænding af fossilt brændstof udskiftes uden forsinkelse«, lyder det torsdag fra paven."

Se også Informations artikel:
http://www.information.dk/536628

Erik Karlsen

"idet det at flyve uden sammenligning er den mest CO2-intensive transportform"

John,
ikke nødvendigvis. Prøv at sammenligne en biltur til f.eks. Spanien med en flyrejse til samme destination. Jeg har prøvet at regne på det engang, og det faldt ikke altid ud til bilens fordel. Så skal det i hvert fald være tog.
Men i øvrigt står transport jo "kun" for lidt over en fjerdedel af CO2-udledningen. Der må altså være andre dele, der er skyld i næsten 75 %.

At Paven deltager i miljøkampen er ikke andet en en godt og grundigt planlagt markedsføringsstrategi

Frans er en dygtig og belæst menneske, der udmærket ved, at han lever i en verden i hastig ændring og en verden som eksplosivt og uendeligt udvides takket være naturvidenskabens landvindinger. Kirken magter ikke længere at modsætte sig læren om evolution, opdagelserne om universets størrelse og livet oprindelse… Kirkens dogmatiske lærer kan ikke længere kvæle nuværende frie tænkere, som det i historien var sket forGiordano Bruno, Galilei for kun at nævne to. Giordano Bruno blev brændt levende, fordi han kom med idéen om at stjernerne er fjerne himmellegemer som vores sol. Galileli fik livslang stuearrest i 1633, og Vatikan ventede med officielt at trække denne dom tilbage til 1992 ( kanp 360 år). Dem kan vi roligt skænke en tanke i disse dag, hvor nationens første astronaut fik sin debut.
Færre og færre mennesker kan blændes ved det store show af kirkens mirakler, som jomfrufødsel, at gå på vandet, himmelfart og genopstandelse, selve livets opfattelse som en ekslusivt gudssænket jordisk fænomen er ved at blive et gråt og kedelligt emne.

Frans ved at den eneste mulige strategi at vælge er at samarbejde.

At det ikke længere officielt er kætteri at nævne Big-bang, evolution, abortus mfl. i Vatikan, kan delvis takkes Kirkens nye strategi. Pavens åbne arme er begyndt at omfavne de nyeste videnskabelige resultater, og det i virkeligheden betyder at man forsyner de førhen kætteriske idéer med klistermærket: “Skaberens værk”. Kristendom sammen med alle de store etablerede (og statsstøttede) religioner er baseret på hellige tekster og dogmer, og den centrale dyd er absolut lydighed og total underkastelse for den eneste ene hellige sandhed. Frans flytter meget strategisk opmærksomheden væk fra denne kendsgerning, ved at pakke Kirkens identitet ind cellebiologi, evolution, Big Bang og miljøkamp og under denne glimrende ydre er det nemt at smutte barbariske dogmer og ideologier ind i folks bevidsthed.

Miljøkamp handler basalt om at, finde nye veje sætte spørgsmålstegn ved pengestærke autoriteter, magthavere, at konfrontere de etablerede industrier og deres forældededogmatiske tankegang og verdenssyn.
Kristendom sammen med alle de store etablerede (og statsstøttede) religioner er baseret på hellige tekster og dogmer, og den centrale dyd er absolut lydighed og total underkastelse for den eneste ene hellige sandhed.

Danmark skulle til at vågne op, og se det i øjnene, at et samfund som anser sig selv oplyst og demokratisk og liberal, kan samtidig ikke officielt erkende religiøst overtro, og have en udbredt opfattelse af, at i dettte tilfælde, Kristendom på nogen mode kan have licens på moral og orden, for ikke at nævne det indholdsløse udtryk “kristne værdier”.
Et moderne samfund, som selv lever i den selvmodsigende vrangforestilling, at religion og ideologier baseret på åbenbaring, mirakler og jomfrufødsel, kan have noget som helst at sige i et oplyst samfund i dag. Danmark kæmper en uendelig kamp for at få invandrere af anden religiøs baggrund til at forstå, og erkende hvordan et oplyst velfærdssamfund fungerer uden indblanding af religioners dogmer og autoritære magtfigurer skal selv vise vejen, være et eksempel. Vise eksempel ved at få retten frataget af kirken og folk med religiøse overbevisninger til at ytre sig i offentlige og politiske, sexuelle og personlige anliggender. Jomfrufødsel og fortællinger om mirakler, er uacceptable grunde til at organisationer skulle få lov til få statstøtte og skattefordele kun baseret på en overbevisning om at have hotline til en usynlig skaber! Dette ville præsentere et mere ærligt og klart billede til de mennesker som flygter til til Danmark.

Det er helt grotesk og hyklerisk at et samfund forventer at opnå integration, anerkendelse, respekt og forståelse fra tilhængere Islams overtro, samtidig med at samfundet offentligt og helhjertet hægter fast til myten af Adam og Eva og slangen (dna forskning og evolutionsteorien har for længst aflivet muligheden om at Adam nogensinde har kunnet eksistere).

At tro på noget som helst overnaturligt er en privat sag, og i verst tilfælde kræver en diagnose.
At definere sig selv til at være andet end menneske polariserer både nationalt og globalt. At en hel nation definerer sig tilhørende Kristus Kulten, betyder at man hylder polarisering og spaltning, at man har udmeldt sig af den globale familie af homosapiens. Ingen børn fødes kristne, muslimer, jøder osv. De bliver opdraget og indoktrineret af kristne, muslimske og jødiske forældre.

Det danske samfund, som i virkeligheden høster frugterne af de mange oplyste tænkere og rettighedsforkæmpere som har reformeret ikke kun samfundet men også effektivt har indskrænket kirkens ødelæggende og menneskefordummende indflydelseskraft.

Det er uacceptabelt at tale om moderat Kristendom, og moderat Islam osv… for der er nogle konkrete skrifter (hellige bøger) som man frit kan hente lige den fortolkning som det passer ens mål. Man undlader og plukker efter behag. Der er intet at hente i Biblen, som man ikke kunne finde i skønlitteraturen, dog er forskellen, at kun en ubetydelig lille antal af syge mennesker (med diagnose) kunne finde på at slå ihjel pga. Shakespeares bøger. Religion i det offentlige billede er skamplet på lakken af et oplyst samfund.

Det er på tide at samfundet som kalder medmenneskelighed, indfølelse, solidaritet og lignende idag er i menneskehjernen genetisk indbyggede værdier “kristne værdier”, laver en diagnose om denne vrangforestilling og separerer sig endelig af sin offentlige religiøse overtro.

Når det er sket, når Danmark selv har opnået en klart defineret oplyst selvopfattelse, kan roligt tage imod folk med nogen som helst baggrund. Derefter, når fremmede kommer til landet vil de helt fra starten forstå, at de har med et samfund at gøre, som lever i velfærd, der er skabt af frie tænkere og samfundsforkæmpere. Disse forkæmpere har i historiens løb ofte betalt med deres frihed og nogle tilfælde med deres liv, kun for at have stillet de spørgsmål, som i dag enhver dansker frit kan stille uden at miste friheden eller at skulle betale med livet.

Søren Kristensen

Klimaet og går amok og miljøet er elendigt, ikke mindst og måske først og fremmest, fordi vi er for mange, mens paven, som bekæmper fri abort og principielt er imod prævention, vil gøre noget ved det. Det er sødt af ham, men jeg tror ikke han ved hvad han er oppe imod.