Læsetid: 4 min.

Propagandakrigen mod Islamisk Stat tager fart

Stadig flere regeringer, organisationer og enkeltpersoner bekæmper den islamistiske propaganda med alt fra advarsler og latterliggørelse til religiøse argumenter. Eksperter opfordrer Danmark til at komme ind i kampen
Islamisk Stats propaganda på nettet kører efter opskriften: mange stemmer – ét budskab. Det er væsentligt sværere at skabe troværdig modpropaganda på nettet, bl.a. fordi vi stadig ved for lidt om, hvad der får unge til at falde for IS, mener eksperterne.

Say No To Terror

19. august 2015

»Hej! Cool med de ting, du liker. Er du interesseret i at høre, hvad der foregår i Syrien lige nu? Hvis du har spørgsmål, skal du bare komme med dem.«

Den private besked lander i beskedbakken med det velkendte bling. Ikonet er Islamisk Stats (IS) sorte flag, og afsenderens navn tydeligt opdigtet.

»Sandheden findes hernede. Det er nu, du skal tage af sted. Hvis du vil have flere informationer, så giv mig dit navn. Jeg har venner, som kæmper og kan sætte dig i forbindelse med dem.«

Islamisk Stats propaganda-arm rækker helt ind i drengeværelserne i Brabrand, Ishøj og Vollsmose og lokker rodløse unge mænd med løfter om fire koner, hurtige biler, seje våben, fællesskab og en plads i Paradis. Islamisk Stat kan give din tilværelse mening og får adrenalinet til at pumpe. Hvis bare du melder dig til krigen mod de vantro.

De seneste år har islamiske ekstremister haft held til at rekruttere mere end 20.000 unge fra hele verden til jihad i Syrien og Irak. Som oftest ved hjælp af internettet og ikke mindst sociale medier.

Den seneste tid er såvel regeringer som ngo’er, der bekæmper radikalisering og enkeltpersoner, begyndt at give ekstremisterne igen med deres egen medicin. Med videoer, tegneserier, korancitater, alvor og komik prøver de at skabe en modfortælling til Islamisk Stats uhyggeligt effektive propaganda.

 

Flere radikaliseringseksperter foreslår, at danske myndigheder og anti-radikaliseringsnetværk bør følge efter og erklære ekstremisterne krig også på nettet.

»Det er helt oplagt en god idé at skabe en modfortælling til de enorme mængder jihadpropaganda, som findes på nettet,« siger den svenske terrorekspert Magnus Ranstorp, der leder antiradikaliseringsindsatsen i København.

Han har sammen med en række andre specialister netop offentliggjort en plan for anti-radikaliseringsindsatsen. Og her understreges især de sociale mediers rolle i rekrutteringen af sympatisører og Syrien-frivillige.

Han mener, at det mest effektive vil være at få tidligere Syrien-frivillige til at fortælle, hvordan livet i Islamisk Stat i virkeligheden er.

»Det behøver ikke være særlig kostbart at lave modpropaganda, men det bør gøres så professionelt som muligt og gerne med hjælp fra nogle dygtige pr-folk, der er vant til at lave kampagner med stor gennemslagskraft,« siger han.

Professor Maura Conway fra Dublin City University forsker i jihadpropaganda på nettet og er enig med Ranstorp i, at det er vigtigt at tage kampen op på nettet.

»Det er mange tiltag, som går ud på at kriminalisere udbredelsen af jihad-materiale, fjerne opslag fra nettet osv., men det er absolut også muligt at tale jihadisterne imod online,« siger hun og peger på en række forsøg, som bl.a. regeringer og ngo’er har gjort.

Advarsler og humor

Et af de første forsøg på modpropaganda stod det amerikanske udenrigsministeriums Center for Strategic Counterterrorism Communications for i december 2013, hvor kampagnen Think Again Turn Away, blev lanceret. Den bestod bl.a. af en rå video, der forsøgte at vise den blodige og brutale side af livet som jihadist i ’ISISLAND’. Også Australiens regering har lanceret en modkampagne, og det samme gjorde Frankrig oven på terrorangrebet på Charlie Hebdo i januar. Den franske kampagne, Stop Djihadisme, advarer ligesom de andre regeringskampagner mod at drage i hellig krig.

»De siger, du skal ofre dig sammen med os, at du kæmper for en retfærdig sag. Men i virkeligheden kommer du til at opleve helvede på jord,« lyder budskabet bl.a., ledsaget af billeder af bagbundne fanger, grædende børn og korsfæstede, maltrakterede lig.

 

Andre kampagner forsøger at afmontere IS’ propaganda med humor, f.eks. ved at gøre grin med islamiske krigeres heroiske selfies, ved at bruge religiøse argumenter eller bare argumenter. En af dem, der forsøger at nå de mulige rekrutter, er en tidligere jihadist, der har skabt tegneserieprædikanten Abdullah-X. Under sloganet Mind of a Scholar, Heart of a Warrior kommenterer Abdullah-X løbende aktuelle begivenheder på YouTube og Facebook og advarer mod had og ekstremisme.

Troværdighed afgørende

Udfordringen er ifølge Magnus Ranstorp at lave modkampagner, der er troværdige.

Han mener, det mest troværdige vil være at få en eller to af de op mod 30 danskere, der er hoppet af fra Islamisk Stat, til at stå frem og fortælle, hvordan livet i Islamisk Stat i virkeligheden var.

Flere lande gør allerede noget i den retning, bl.a. De Forenede Arabiske Emiraters Sawab Center, der offentliggør erklæringer fra tidligere jihadister, der har fortrudt.

Men det er svært at få hjemvendte Syrien-krigere i Danmark til at stå offentligt frem, siger Ranstorp.

»Vi har indtil videre ikke kunnet få nogen til det, enten fordi de frygter for deres og deres families sikkerhed, hvis de stiller sig offentligt frem, eller fordi de er traumatiserede af deres oplevelser hos IS,« siger han.

Maura Conway bekræfter, at det er meget svært at få afhoppere til at stille sig op og advare andre unge mod at melde sig under IS’ faner.

»Nogle frygter for deres liv, nogle frygter at blive retsforfulgt, og atter andre forsøger bare at komme videre med deres liv,« siger hun.

Ann-Sophie Hemmingsen fra Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) har set mange af de kampagner og initiativer, som ligger på nettet, og mener, at flere af dem er mislykkede.

»Nogle af forsøgene på at skabe modpropaganda er meget klodsede eller nedladende. De er baseret på fordomme om, hvad det er for unge, der bliver tiltrukket af ekstremisme,« siger hun og tvivler derfor på, om kampagnerne virker.

»Det er afsindig svært at skabe propaganda, der virker. Det er derfor en rigtig god idé at alliere sig med reklamebranchen, hvis man skal lave noget, der virker,« siger hun. »Og så skal vi vide meget nøje, hvem målgruppen er.«

Både hun og Maura Conway efterlyser mere viden om årsagerne til, at så mange unge falder for IS’ propaganda og lader sig rekruttere til jihad.

»Hvis vi ikke ved det, ved vi heller ikke, hvilken modpropaganda, der virker,« siger den irske ekspert.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Poul Sørensen

Der er mange ting der kræver en fordybelse i det som man har med at gøre og det harmonere meget dårligt med et samfund der er stærkt kommercialiseret... og derfor kan man ikke sætte nogen der sælger vaskepulver til at oplyse unge mennesker...:-(

Bjarne Nielsen og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Hans-Micael Søndergaard

Selvom det lyder banalt idag - så er det ikke radikalisering af unge og yngre mænd i Vesten der er problemet! Problemerne sal findes i de konflikter der pågår i ME! Der er ikke de propaganda budgetter i Vesten der kan hamle op med cruisemissiller og dronedrab! Det er den største faktor til at IS/ISIS kan blive ved med at rekruttere *frihedskæmpere for Kalifatet*! Opløsningen af repressive autoritære arabiske regimer uden en langtidsplan og overgangsfaser - det er kernen i problermerne! Vestlige radikaliserede fungerer som en afledningsmanøvre - hvor der ikke blver gjort nogen forsøg på at stoppe op og se om de tiltag vi har gang i har nogen som helst effekt! Altså at forholdene på *jorden* forbedres - ellers er jeg bange for at vi kun forstærker tilslutningen til IS/ISIS! Som sagt reklameværdien af dræbte civile er meget større end noget de selv kan finde på - og deres drab på fanger og civile bliver fremført i en islamisk-stat-diskurs - der viser handlekraft og styrke i forhold til vestens langdistance upersonlige krig! Det er usympatisk osv... men hvis vi ikke sætter os ind i diskursen kan vi ikke komme med en moddiskurs - kun en parallel diskurs som tilfredsstiller vores egen virkelighed! Men den vil aldrig kunne erstatte islamisternes..

Bente Simonsen

Vær sikker på, hvor propagandaen kommer fra, er det virkelig IS som har sin 'propagande-arm' helt inde i pubertets unger rum i Voldsmose? Eller måske nogen, som har interesse i at skabe kaos i det arabiske område?

Hvor får IS sine våben fra? Og evt. sennepsgas, som vi hører de (måske) har?
Hvilke kilder kommer disse oplysninger fra?
Tænk efter! så vi ikke igen pludselig står i en krig på et falsk grundlag. Næste gang måske med Israel som angriber (også) andre stater, hvis den amerikanske kongres ikke godkender aftalen med Iran.

Jeg har lyttet på Assad flere gange, og jeg tror ikke han lyver, når han siger, at han aldrig har brugt kemiske våben i krigen (her er vi blevet bombarderet med israelsk propaganda, men aldrig fået klare bevis). Assad er i en stammekrig/borgerkrig og i krig med IS! Han forsøger faktisk at holde sammen på landet, samtidig som han er under en enorm propaganda-beskydning fra alle sider. Hvad interesse skulle han ha' i at skabe kaos i landet, som under mange år har været et sted, hvor de forskellige religioner har kunnet leve i fred med hinanden?

Thomas Petersen, Bjarne Nielsen, Per Dørup Jensen og Torben Arendal anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

"Islamisk Stats propaganda-arm rækker helt ind i drengeværelserne i Brabrand, Ishøj og Vollsmose "

Det tror jeg på. Flere danske medier er så gode til formidling af Islamisk Stats budskaber, at de kan mistænkes for at abonnere på Islamisk Stats pressemeddelelser og videoer. Desværre har danske medier en udstrakt frihed til selv at bestemme, hvad de formidler, uden at skulle stå til ansvar for andre end Pressenævnet, som ikke tager stilling til fx. overtrædelse af terrorlovgivning.

"Hej! Cool med de ting, du liker. Er du interesseret i at høre, hvad der foregår i Syrien lige nu? Hvis du har spørgsmål, skal du bare komme med dem."

Det spørgsmål bør nok omformuleres i Danmark. Det kan omformuleres til noget i stil med: "Har du hørt el. læst, hvad der sker i Syrien lige nu?"

Rige oliestater som Qatar og Saudi Arabien har i årevis pumpet penge til Europa, som støtte til fremme af en radikal form for islam, eksempelvis Wahabisme for Saudis vedkommende. (Således betaler europæerne selv, for den radikalisering man ser i Europa).

Jeg har selv med stor forbavselse (i diverse muslimske lande) oplevet de sidste 30 års stigende islamiske fundamentalisme, som selvfølgelig også rammer nogle af Europas i den sidste menneskealders stigende antal muslimer. Hvorfor nogle unge bliver radikaliseret, er der vist blevet givet flere gode bud på. IS er ingen døgnflue og vil formentlig sprede sig.

Det er stærkt tvivlsomt om europæerne har tilstrækkelige økonomiske midler, og vilje, til at hamle op med de rige oliestater på en effektiv måde.

Hans-Michael Søndergaard:

Ikke enig.

IS har udgivet et verdenskort der vise dets planlagte fremtidige erobringer, hvis det står til dem. Det inkluderer de tidligere islamiske områder i Europa, altså den Iberiske halvø, og Balkan op til Wien samt Sicilien, og så kan man jo lige så godt tage resten af Italien med, når man er igang. Så at påstå at IS kun handler om MØ, er altså forkert.

Hvor jeg slet ikke vil afvise at Vestens indblanding i Irak, og afsætte en diktator for blot at få kaos, spiller en vis rolle, har Vesten ikke blandet sig i Syrien, der er et helt lokalt MØ etnisk og religiøst opgør. At Vesten anses som en hovedfjende af radikal Islam er velkendt. Du kan imidlertid ikke bevise, at det er Vestens indblanding i Irak, eller ikke-indblanding i Syrien, der har afstedkommet IS.

Bente Simonsen,

Enhver der har bestået folkeskolens afgangseksamen i kemi kan lave sennepsgas, og ingredienserne kan købes i enhver velassorteret materialhandel. Under første verdenskrig blev sennepsgas blandet direkte i skyttekravene af menige uden nogen uddannelse. Det er ikke en giftgas, som man behøver at få fra nogen anden side. Alle kan lave det selv, og det er også det mest betryggende, idet sennepsgas er noget forbandet giftigt noget at transportere over større afstande.

"Islamisk Stats propaganda-arm rækker helt ind i drengeværelserne i Brabrand, Ishøj og Vollsmose og lokker rodløse unge mænd med løfter om fire koner, hurtige biler, seje våben, fællesskab og en plads i Paradis. Islamisk Stat kan give din tilværelse mening og får adrenalinet til at pumpe. Hvis bare du melder dig til krigen mod de vantro."

Men eksperter(ne) mener at vi ikke kan forstå hvad der motiverer unge til at 'falde' for IS? Hér ville såkaldt almindelige mennesker måske undre sig en smule.

I stedet for at geråde ud i propagandakrige, kunne vi måske hér i Dannevang reflektere en smule over at fænomenet IS, som vi præsenteres for det, er af så barbarisk en karakter at stort set enhver militær aggression (med tiden) vil kunne legitimeres. Slaget står mellem barbari og borgerligt demokrati; så kan alle være både skel- og bælgøjede mens magtforholdene forbliver de samme.

Hvis man nu sammenligner IS (til trods for deres voldelighed) med en rockerbande - uniformen er der også - så tiltrækkes unge med usikkerhed, problemer og tilpasningsvanskeligheder selvfølgelig af denne magt og indflydelse, som det ligner - når alle medier og militære foranstaltninger drejer sig om IS og deres "sejre" over de vantro (IS er givetvis ikke så religiøse, at det gør noget - men det får flere til at blive tilhængere).
Vind over de vantro...
Det behøver man ikke at være ekspert for at se - at det heller ikke hjælper at tage "forældrerollen" og slå igen, behøver heller ikke nogen forklaring.
Kunne man bare føre krig med humor i stedet for at slå hinanden ihjel - det fører nemlig ikke til en løsning.

Som jeg skrev i en anden tråd er IS en forlængelse af en tradition for sunni-extremisme som går flere hundrede år tilbage.
https://pando.com/2014/06/23/the-war-nerd-like-it-or-not-whats-happening...
Denne artikel beskæftiger sig med fænomenet tilbage til 1930, men det er endnu ældre.

At læse disse konflikter ind i en vestlig kontekst, er måske lidt navnebeskuenden, for nu at sige det pænt. Men det er jo meget menneskeligt at søge efter løsningen der hvor man helst vil finde den.

Randi Christiansen

Det er jo bush jr og co, som har skabt is. Med den hovedløse irak krig som efterlod landet i værre kaos end inden krigen og uden en exitstrategi herunder en fair fordeling af magten imelkem shia og sunni. Opskriften på ballade og så amatøragtigt at man næsten skulle tro, at nuværende destabilisering var hensigten = islamisk stat. Eller hvor dum har man lov at være på andres vegne?

David Zennaro, Jens Thaarup Nyberg, Bjarne Nielsen, John Christensen og Per Dørup Jensen anbefalede denne kommentar

IS er kun et symptom på Mellemøstens forfald, dikatorer som Assad og Saddam der gjorde det til en dyd at fastholde og bevare et forfordelt mindretalsstyre og undertrykke majoriteten hårdt har dannet disse trykkogere der efter 40 års undetrykkelse eksploderer når de bliver svækket.

Randi Christiansen

Lissom med flygtningestrømmene som vi får lige i nakken pga egne handlinger. Det er selvskabte problemer.

randi christiansen: Er det derfor der kommer alle disse flygtninge fra Eritrea og Sydsudan?

Carsten Hansen

Maliki smed en kæmpe chance for at skabe et nyt og bedre Irak bort.

Det er alt for simpelt at give Vesten skylden for at Irak i dag er kaos; Også selvom krigen i Irak byggede på løgn og latin.
Irak var eksploderet i kaos under alle omstændigheder, den dag det morderiske og undertrykkende diktatur ville falde.
Eller mener folk at diktaturer skal vare for evigt ? Eller at diktaturers fald , når de vælter indefra, pr.automatik udvikler i ren blomsterleg ?

At IS opstod er Malikis ansvar.
At IS forsvinder er verdens ansvar.

Carsten Hansen: Maliki var inkompetent, men du kan dårligt fortænke ham i at han og hans bagland mente at årtiers sunni undertrykkelse af majoriteten af shiiter skulle der rettes op på.

Carsten Hansen

Jan Mogensen.

Nej; Sådan tænker folk der ikke dur til at overtage efter et diktatur.

I Sydafrika prøvede man en anden vej.

Per Dørup Jensen

Jan Mogensen,
Flygtninge fra Eritrea og Syd-Sudan er en lidt anden problemstilling end flygtninge fra eks-Jugoslavien, Irak, Libyen og Syrien - som er en direkte konsekvens af USA/Nato´s direkte, og for Syriens vedkommende, indirekte invasion af disse lande.
Som Randi Christiansen skriver: Hvor dum kan man være, hvis man ikke kan indse dette!

René Arestrup

Det er Vestens skyld. Det er altid Vestens skyld. Det er Vestens skyld, når vi blander os og det er Vestens skyld, når vi blander os udenom. Det er Vestens skyld at diverse mellemøstlige diktatorer har undertrykt deres egne befolkninger i årtier. Det er Vestens skyld, at der opstår kaos og borgerkrig, når selvsamme diktatorer bliver væltet og det er i særdeleshed Vestens skyld, at fanatiske jihadister går amok i en barbarisk blodrus mod deres egne landsmænd. Det er Vestens skyld at 50 procent af befolkningen i Mellemøsten er analfabeter, at kvinder bliver undertrykt, at folk bliver pisket eller henrettet offentligt. Det er Vestens skyld, at store dele af Mellemøsten er fastholdt i et middelalderligt, uoplyst og repressivt regime af religiøs ortodoksi. Det er Vestens skyld. Det er altid Vestens skyld.

Torben - Nielsen, Egon Maltzon, Jan Mogensen, Frank Hansen og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar
Lars Bo Jensen

Kom bare her med jeres radikale holdninger, vi har Søren Pind som justitsminister og Inger Støjberg som integrationsminister, så kan det ikke blive mere radikalt. Go home hitz-but sørine.

Touhami Bennour

Syriens Oprør begyndte efter det såkaldte arabisk forår, den har ikke noget at gøre med "IS" is tvang sig selv I Syrien. leder af det Syriske oprør har forregnet sig, især med mange faktorer kom I vejen, 1) Putin indtræden I konflikten har afskrækket USA til at gå ind I konflikten I Syrien. Altså geopolitiske faktorer´har kompliceret situationen, oprørsleder vidste udemærket de kunne ikke slå Assad´s hær,de har regnet med hjælp fra USA, men Putin forhindrede den. Der kom geopolitisk elementer I sagen, og så stå Syrien alene. Og dette gjorde muligt for "IS" at operere I Syrien. Man" siger naturen hader tomhed".

Touhami Bennour

René Arestrup, Det tal om analfabetism iMØ mangler specefikation, det varierer fra land til et andet: Tunesien og Algeriet har næsten Afskaffet den, den finds mere af den slags I Egypten, Marocco og nogle andre, og I de Golf Stater også er afskaffet. Kan du svare hvorfor Frankrig ikke har afskaffet analfabetism I Algeriet, Marocco, Tunesien. Frankrig var der fra 1830 til 1962 I nord afrika. den har ikke gjort og det har kostet næsten hele statsbudgettet I de tre lande for den kampagne mod illetrism. Du er ikke analfabet så du kan svare hvorfor Frankrig ikke har gjort det da de regeret landede I 130 år. du skal vide de var Franskmænd I de hele 130 år. altså over 3 generationer, analfabeter. Min far og hans far og far far, og olde far er født fransk.

Touhami Bennour

Jeg har fundet I en fránsk hjemme side nogle tal der illustrerer diskrimination af den lokalebefolkning.
Skolegang børn I Nord Afrika før uafhængigheden.
Marocco 1956. Europeer 100%
Jøder 80%
Maroccaner 13%
Tunesien I 1953 11%
Algeriet 1953 20%
Algeriet I 1944 8%

"Det er Vestens skyld. Det er altid Vestens skyld. Det er Vestens skyld, når vi blander os og det er Vestens skyld, når vi blander os udenom. Det er Vestens skyld at diverse mellemøstlige diktatorer har undertrykt deres egne befolkninger i årtier."

Vesten har, som militær, politisk og økonomisk mægtig i denne verden ... på denne klode ... et betydeligt ansvar for den globale udvikling. Uomtvisteligt, ja. Der er ikke tale om noget så sentimentalt som skyld - eller tale om at Vesten har hele eller al ansvaret for alverdens ulykker.

Så Vesten skal fra egen vugge, egen kulturkreds' arvtagere, naturligvis praktisere en uhyre skarp selvkritik, hvis dens magt skal forvaltes blot nogenlunde fornuftigt og fremsynet. Så lad os værdsætte de røster, som vover og evner at tale vores magt midt imod og (be)fordre kritisk selvrefleksion og ydmyge, forsonende handlinger fra Vestens side, i stedet for at spotte dem som infantile, splittede bebrejdelser af Vesten som kilden til alverdens ulykker. Det er vel kun i myter og eventyr, vi har mulig gavn af sådanne split visions.

Carsten Hansen:, det er jeg ikke enig i, Maliki opførte sig som en Berlusconi men selv det var et stort skridt fremad ranglisten i forhold til Saddam. Sunnierne blev ikke direkte undertrykt men fik frataget deres overmenneske privilegier

Per Dørup Jensen: sjovt nok er flertallet af syriske flygtninge fra Assad kontrollerede områder, stå hvordan kan det været din yndlings diktator skræmmer folk væk?

Det er påfaldende at de folk som mener at Vesten står bag ved samtlige verdens ulykker, minder mig sindsygt meget om forkælede teenageoverklassetøser som giver deres forældre ansvaret for alt som de selv fucker up.
Som om de 85% af verdens befolkning som ikke er en del af Vesten ikke skulle være i stand til at skabe deres eget liv.

Egon, du omgås for mange forkælede teenageoverklassetøser - det må være dén sort/hvide mentalitet som smitter din anskuelser hér.

Bjarne Nielsen

vi har i mange år helhjertet støttet både terroristerne og de lande, der økonomisk står bag terroristerne. Vi kunne ikke støtte terroristerne i Irak, for der fandtes ingen terrorbevægelse. Vi var nødt til at føre krig og destabilisere landet for at gøre det til en rede for terrorister. Vi støttede terroristerne i Afghanistan, da de bekæmpede Sovjetunionen. Vores egen Lars Løkke medvirkede personligt til det. Vi støttede terroristerne i Tjetjenien, i Libyen. Vi har støttet terrorister på Cuba og mange andre steder med større eller mindre held. Og senest er terroristerne i Syrien blevet støttet på alle måder, så de nu udgør en hel hær. Det måtte give bagslag før eller senere at lege med ilden.

Den syriske regering ønsker intet andet end et bredt samarbejde imod terror, men USA (og dermed automatisk Danmark) foretrækker til enhver tid terrorister frem for en regering, der ikke stemmer overens med de geopolitiske interesser.

erling jensen, Per Torbensen og Per Dørup Jensen anbefalede denne kommentar

Thomas Petersen

1. Ja,bare læs Per Dørups tidligere udgydelser

2. Saddam ville aldrig være blevet væltet da hans del og hersk politik gjorde at shiite majoriteten aldrig havde en chance mod hans veltrænede sunni hær.

3. Enig, men det er i småtingsafdelingen i forhold til hvad Iran og Golfstaterne har startet og skabt af monstre.

Hvad tiltrækker unge mennesker fra Europa til IS?

1. At de kan få et skydevåben og magt til at slå ihjel
2. At kalifatet er det eneste sted i verden med fri sex. En mand kan for få dollars købe en sexslave
3. Muligvis for visses vedkommende noget ideologisk/religiøst

Hvordan modgår man med oplysning/propaganda disse unge menneskers lyst til at deltage på IS side?

1. Vise dem hvor megen elendighed der direkte følger af krigshandlinger. Altså døde og lemlæstede børn og voksne, samt de psykiske implikationer. Gerne med videooptagelser.
2. Vise dem med vidooptagelser hvad der sker fysisk (vaginale store sår med infektion etc., visse gange peritonitis og en smertefuld død), samt psykisk (ikke mindst med de mindreårige voldtægtsofre). Samt vise dem, at det internationale samfund vil jage enhver voldtægtsmand efter IS sikre nederlag om få år.
3. Det har mennesker som Ranstorp meget mere forstand på end mennesker som mig

René Arestrup

@Peter Jensen
du har naturligvis ret. Min hastigt formulerede kommentar var såmænd blot et udslag af uvidenhed, parret med den sædvanlige imperialistiske og arrogante tankegang, der gennemsyrer det meste af Vesten. Og i mit tilfælde med en portion upassende sentimentalitet oveni. Undskyld!

René Arestrup

@Touhami Bennour
Ok, jeg var lidt hastig med tallet for analfabetisme. Men det er galt nok endda http://middleeast.about.com/od/middleeast101/a/me090425b.htm
I øvrigt forstår jeg ikke dine henvisninger til koloni-historien. Det er mere end 50 år siden at et muslimsk land i Mellemøsten/Nordafrika var underlagt en Vestlig koloniherre (Algeriet, som fik sin selvstændighed i 1962). På den baggrund forekommer det ikke særlig relevant at tale om Vestens ansvar for de uoplyste masser anno 2015.

Touhami Bennour

Det skal lægges bemærkning I det begreb "VESTEN" er som "IDEER" hos platon,har flyttet sig fra sted til et andet gennemtidedrne. Først gang man nævnte begreb "Vesten" var I omkring 4 århundert før kristus iforbindelse men en krig mellem Grækenland og Kartago om hvem skal herske over middle havet. Det endte med deling af magten , Grekenland fik den Østlige del og Kartago den vestlig del. Altså grækenland ligger I Øst og ikke I Vest men kartago(den nuverende Tunesien var den første land in verden historie som blev betegnet som Vestlig land. Efter de puniske krige afslutning fik Rom den ære at blive betegnet som vestlig magt, og 85 % af resten af verden stod uden for vesten. Hvor stod Norden dengang? Efter Rom fald I 5århundert invaderede stammer fra Nord Europa og ødelæg Rom og siden blev begreb "Vesten" uklar og flyttede sig mange gange. Hvor ligger Vesten I dag? I Gdansk? I Athen, I London? I Paris? I new Zeland? selv om det sidste land ligge I den Sydlige halvkugle. Det er bare en måde bl. mange at dele vederdensmagt på, lige som I fodball.

Jens Thaarup Nyberg

@randi christiansen
19. august, 2015 - 20:45
" ... Opskriften på ballade og så amatøragtigt at man næsten skulle tro, at nuværende destabilisering var hensigten = islamisk stat. ... "
Ja, jeg er nu så overbevist, at jeg end ikke vil anerkende det amatøragtige. Høgene ved udmærket hvornår det er tid at slå til.

Touhami Bennour

René , det var yderst relevant, analfabetismen Kampagne og anbefalinger fra FN henviser til at bekempe den bland voksne mennesker, og jeg sagde I min kommentar at 4 generationer har levert under den Fransk kolonialisme(4generation) du er virkelig mere kongelig end´selv kong(plus royalist que le roi) som siger fransmnænk , Skole undervisning (altså folkeskole for børn er en ting og bekempelse af analfabetism er en anden, det sidst henvises til voksne menneske og især Kvinder er ramt I nogle arabisk lande som I Marokko og egypten. Men jeg vil tro at skole undervisning I dag foregår normalt også I Egypten og Marocco eller Yemen. Her tales om voksne som ikke har haft skolegang. Da de Tre lande I Nord Afrika blev selvstændige måtte man også rydde op efter Frankrig og giver undervisning ,ikke bare I almindelige folkeskole, men hos de voksne også og de har kostet I Tunesien 30% af statsbudgettet. Jeg tror du har brug for klarhed I de begreber, og tid og sted. Du kan aldrig fratage det ansvar Den fransk colonialism har haft, franskmænd selv siger at de var katastrofalt, de som værner om den fransk sprog I verden, og de har ikke engang gjort det hos sig selv. Den kensgerning at fransk er gået tilbage, selv I Danmark er fransk overgået af Italienere. Mange cafeer kender ikke mere hvad en" café au lait" er for noget, de kender "cafelatte". Altså situationen er mere alvorlig´end du med din zelotism om france! Frankmænd opførte sig som små børn ved magt overtagelse til de Nye lande, de rejste tilbage tilParis I en fart, Menisterier og hospitaler,(Der var næsten ingen læge eller syge plejsker, elle advokater. for ikke at tale om ingeniører) heller embedsmænd til stats administration, man tage og bruge det man har, folk med folkeskole afgangeksamen, eller studentereksamen kunne blive embedsmand, og det skal erfaring til . landet har ikke en De gaule, Jules ferry etc. Altså du ved ikke hvordan et samfund fungerer, heldigvis andre kan det.

René Aarestrup, pointen var og er at din sarkasme ikke fremmer et afbalanceret udsyn til hvad kritikken af vestligt ansvar for globale problemer og ulykker typisk går på. Du dikotomiserer debatten og anvender derpå dikotomien til at afspore den - i stedet for at interessere dig for en saglig, kritisk belysning af såvel fæomener/hændelser som (politisk bekvemme/interessefremmende) udlægninger af disse.

I sager af betydelig international karakter kan ingen større magter blande sig udenom - men i øvrigt er også passivitet en besluttet disponering af ressourcer og magt, som vil have varierende politisk(e) konsekvens(er).

Et eksempel på begivenheder, som kan være lærerige for os, er historien om giftangrebet i Ghouta i Damaskus, august 2013. Angrebet indgår i dag i den retoriske notation om Assad-styrets enøjede umenneskelighed og brutalitet ... og forlener den internationale offentlighed med forestillingen om at Assad har brugt giftgas mod egen befolkning ... endda ganske få dage efter at Barack Obama havde erklæret en rød linje, dvs. en angrebsvarsling, hvis Assad-styret anvendte kemiske våben i krigen.

Følg hér Uffe Kaels Aurings kritisk perspektivering af medieeleveringen og politiseringen af begivenhederne i Ghouta: http://kritiskdebat.dk/articles.php?article_id=1445

Jesper Hansen

Debattører taler meget om "Vesten". Hvem er "Vesten"?

Det mærkværdige er, at "Vesten" ikke synes at være et geografisk område, eller en politisk enhed, men snarere et kunstigt dannet religiøst eller kulturelt abstrakt begreb i samme bøhmand-kategori som "Djævlen", "Satan" osv.

Folk tror ofte, at Djævlen er noget der findes udenfor dem selv.

Jesper Hansen, ofte anvendes begrebet Vesten netop om en politisk enhed - en magtfaktor med en betydelig grad af entydighed i sit politiske og økonomiske virke, hvilket bl.a. illustreres af de politisk-ideologiske paradigmer og strukturer som dominerer de alliancer og unioner, som har kerne og udgangspunkt i jordens vestlige hemisfære.

Det er i øvrigt værd at bemærke at en vestligt funderet alliance som NATO antager at fjenden (dvs. det Onde/Djævelen) notorisk befinder sig udenfor alliancens rækker, hvilket formentligt bl.a. illustrerer en vis korrespondance mellem folkelighed og formel magtudøvelse.

René Arestrup

@Peter Jensen
mit ærinde var netop det 'afbalancerede udsyn' og - indrømmer jeg - en smule irritation over visse debattørers næsten reflektoriske stereotypi. Det er både nemt og bekvemt at operere med fastlåste forklaringsmodeller, men det er hverken udtryk for refleksion endsige dybere indsigt.

Touhami Bennour

Hvis formålet for "IS" er at skænke de unge 4 koner, en luxus bil og plads I paradis, hvorfor føre krig og forvolder død og lemlestelser? det er klart,det er ren propaganda. De må være noget andet der driver værket. Og hvad er det. Det kræver svar selvom man ved IS kan aldrig opnå hvad de ønsker her på jorden: kalifatet. Det er fortid og er ikke på de arabiske folk menu. Hvis man vil lave noget positivt, så gøre noget for at standse borgerkrigen. Det er den mæste effective måde at få de unge på andre tanker.

Att: Touhami Bennour:

'Hvis man vil lave noget positivt, så gøre noget for at standse borgerkrigen.'

Det er i princippet meget enkelt. De stridende parer skal 'begrave stridsøksen', slutte fred med hinanden, og begynde at samarbejde om i tolerance, solidaritet og gensidig tillid, at opbygge et godt samfund for alle, eller i alt fald det store flertal, og afvise indblanding fra udlandet i deres indre forhold.

I den sidste ende er det kun de stridende parter der kan gøre det. Jeg tror nok at noget sådant benævnes utopi.

Sider