Nyhed
Læsetid: 4 min.

Folkevognens lige vej til grøntvaskeren

Volkswagen har systematisk snydt de amerikansk miljømyndigheder om udledning af skadelige partikler i et halvt årti. Siden fredag er skandalen kun vokset i omfang og onsdag aften trådte VW-direktøren tilbage. Men at snyde på vægten er ikke ligefrem noget nyt i bilbranchen
Fem til 20 gange større er udslippet fra en Volkswagen Passat (på billedet) på vejene i forhold til i testhallen. Men på grund af et snydeprogram fra bilgiganten er det først blevet opdaget nu

Fem til 20 gange større er udslippet fra en Volkswagen Passat (på billedet) på vejene i forhold til i testhallen. Men på grund af et snydeprogram fra bilgiganten er det først blevet opdaget nu

Chris Carlson

Udland
24. september 2015

Det var egentlig et forsøg på at overbevise europæerne om, at dieselbiler kunne være miljørigtige, der afslørede VW midt i miljøsvindlen. ICCT (International Council on Clean Transportation), en NGO, ville udsætte VW’s diesel-biler, produceret til det amerikanske marked, for europæiske tests.

»Vi havde intet belæg for mistanke,« siger John German, ICCT’s leder af NGO’ens amerikanske afdeling. John German og hans europæiske kolleger ville bevise, hvad VW har påstået i årevis – diesel er rent. ICCT’s geniale plan var at teste en amerikansk bil under europæiske forhold.

»Vi troede, bilerne ville være renere,« siger John German. Hvad de faktisk fandt var, at VW’s biler svinede 10 til 40 gange mere, end hvad de officielle data fra det amerikanske marked beskrev.

Svindlen foregik som følger:

I enhver bil sidder, under forskellige navne, en ECM (Electronic Control Module), som styrer visse elektriske systemer i en bil. Det, VW fandt på, var at lære den ECM, der er placeret i deres dieselbiler, hvornår bilen blev testet i en testhal, og hvornår den var på en åben vej. Det var relativt nemt. Når biler i USA testes for udslip, bliver de sat op på et hjulbånd med anordninger ud og ind af bilens huller, hvorefter bilens udslip testes ved forskellige hastigheder. På sådan et hjulbånd bruger man ikke rattet. Bilen kører konstant ligeud, og det er derfor ikke svært for bilens computer at konkludere, at ingen veje kan være så lige.

Derfor slår computeren (ECM) over på snydeprogrammet, der lyver om udslipsudledningen. Når bilen ruller ud af testværkstedet og skal navigere på virkelighedens kringlede veje, går den tilbage til det ægte udledningsniveau.

ICCT’s plan var at tage en amerikansk bil ud af testhallen og prøve den af på normale veje. Det havde de ikke udstyret til, så de allierede sig med West Virginia University og lånte et transportabelt emissionstest sæt. VW’erne blev kørt fra San Diego, Californien til Seattle, Washington og samtidig foretog de sideløbende de samme testhalstest som tidligere, en gang til.

For John German og ICCT var det derefter bare at sammenligne de forskellige tal. De fandt ikke, hvad de havde regnet med. Tre biler havde kørt turen. VW Passatens udslip var fem til 20 gange større på vejen end i testhallen. En Jetta, 15 til 35 gange større. Mens data fra en BMW X5, der kørte med som kontrolforsøg, stemte overens med testhalsdata.

11 millioner biler

Fredag åbnede det amerikanske miljøagentur en sag mod VW, hvori de anklagede den tyske bilfabrikant for have lavet software, der bevidst snød med miljødata. Et søgsmål, der kan blive yderst bekosteligt for en af Tysklands største virksomheder.

Tirsdag meddelte VW selv, at det var 11 millioner biler på verdensplan, der var påvirket af svindlen. Hvad VW kommer til at betale i bøder og kompensation er ikke fastlagt. Firmaet har selv tilsidesat 7,2 mia. dollar i tredje kvartal i USA. Det kommer næppe til at være nok på verdensplan.

Den øverste chef for Volkswagen, Martin Winterkorn, meddelte efter et krisemøde i Wolfsbug onsdag, at han træder tilbage.

Polfoto

Andelen af dieselbiler er relativt lille i USA, hvorimod vi i Europa er glade for dieselbilernes gode brændstoføkonomi, brændstoffets pris og motorens performance, er de i USA bekymrede for dieselbilens udslip. I Europa lægger man mere vægt på benzinforbrug for at formindske udslippet af CO2, mens de i USA arbejder for at minimere udslippet af partikler, såsom NOx.

Men i 2009 forhøjede Barack Obama målsætningen for, hvad den gennemsnitlige bil på de amerikanske veje skal forbruge af brændstof pr. mile. Det gjorde dieselbiler attraktive for amerikanske producenter på ny.

Sagen mod VW drejer sig i USA om ca. en halv million biler solgt fra 2009 til i dag.

Omfanget af skandalen er stor. Hele VWs nobilitet og Tysklands vicekansler har været ude at undskylde. Uden forbehold. VW’s amerikanske direktør, Michael Horn, lød som en overarbejdet tysker langt væk hjemmefra, da han tirsdag gav pressemøde.

Pressemødet kan bedst resumeres af Michael Horn selv: »We totally screwed up.«

Og i går meddelte den øverste chef for Volkswagen, Martin Winterkorn, at han træder tilbage. Sådan lød det fra bilfabrikken efter et krisemøde i Wolfsburg.

’Greenwashing’

Volkswagen er over de seneste to årtier vokset til at være verdens største bilfabrikant. Ligesom andre bilfabrikanter har VW satset på at ride den grønne bølge.

Det er blandt andet sket med lanceringen af flere elbilmodeller, men også diesel- og benzinbilerne er blevet drejet i en grøn retning. I første omgang med Bluemotionserien fra midt-00’erne, hvor fokus blev at få flere kilometer ud af mindre brændstof. Siden da er selskabet sammen med resten af verdens bilproducenter været ved at falde over egne ben i kapløbet om at komme til at fremstå så grøn så muligt over for forbrugeren.

Miljøorganisationen Greenpeace kalder det for greenwashing – den grønne pendant til whitewashing – hvor du i stedet for at vaske sorte penge hvide, maler din virksomhed grøn.

At rigge bilers data er ikke ligefrem en ny opfindelse fra producenternes side – sagerne er talrige på tværs af fabrikanter og kontinenter. Ifølge Transport & Environment, en paraplyorganisation i Bruxelles, er diskrepansen mellem hvad bilproducenter påstår en bil forbruger af brændstof pr. km., og hvad den rent faktisk forbruger steget med 32 pct. siden 2002.

Organisationen ser VW-skandalen som toppen af isbjerget. De advokerer for en uafhængig paneuropæisk autoritet til at stå for tests af bilers udslip og forbrug.

Læs også: Danske biler forurener mere end de er godkendt til

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Elastik i metermål

Det synes mærkværdigt, at der ikke har været en uafhængig testorganisation. Hvor meget kan man forvente af forretningsfolk, hvis primære funktion er at tjene penge til aktionærer, ansatte og sig selv?

Sagen vil formentlig påvirke den generelle tillid, til at firmaer, myndigheder eller andre kan kontrollere sig selv og man kan frygte, at sagen vil svække folkets tillid til de tiltag, der er nødvendige for omstilling til såkaldt grøn teknologi.

Det kræver høj moral at sælge elastik i metermål.

Hvad kalder man så det de sandfærdige gør med sig selv: CleanWashing?

Idag bliver man ikke størst og bedst uden at snyde, om det er Tour de France, økonomi eller krigsherre. En af konkurrencesamfundets bagsider.

Det er svært at forstå, at nogle hos VW har truffet den himmelråbende tåbelige beslutning at udvikle og installere et stykke software ene og alene med det formål at bedrage kunder, myndigheder og offentlighed. De har muligvis opnået en mindre konkurrencefordel på den korte bane, men de må samtidig have vidst, at de spillede hasard med selve koncernens eksistensberettigelse. Foreløbig er der barberet en tredjedel af VWs værdi og markedets reaktion vil formentlig betyde et voldsomt tilbageslag for Europas største bilproducent, med tusindvis af mistede arbejdspladser til følge. Det er muligt, at konkurrencesamfundet korrumperer, men det er stadig ubegribeligt, at en lille håndfuld VW-bosser tilsyneladende er blevet ramt af et kollektivt black-out på én og samme tid.

...Desuden er det nærliggende at stille spørgsmålet: Hvem snyder ellers? Hvis én af verdens førende bilproducenter føler sig kaldet til at manipulere med emissions-værdier for at klare sig i konkurrencen - og honorere myndigheds-krav - hvad gør de andre så?

Ligner endnu en 'perfect storm' hertil diesel-motoren * host * vækstmotoren Tyskland. Kina er voldsom ned i gear samtidig med at de var den tyske bilindustris absolutte største aftager fra BMW, Mercedes og VW. Nu kommer denne skandale så oveni, så selv BMW aktierne styrtdykker.

ironisk nok er, at kun hvis de andre mærker testes eksternt nu, og man finder en masse, kan vw redde sig lidt.....

Der må være mange indenfor koncernen der har vidst det her, inden det blev afsløret. Og jo flere der kender en hemmelighed......jeg undrer mig over hvordan dette har kunnet stå på i årevis, uden at slippe ud til offentligheden. En enkelt fyret ingeniør der snakker med en journalist. Utroligt det ikke er sket.

Det er også sket med mobiltelefoner, der genkendte testprogrammerne og gav forkerte resultater, så der er ikke noget nyt heri.

Der er faktisk heller ikke noget nyt i, at tåberne der testerbilerne ikke gør det i den virkelig verden, men på rullebånd i stedet - det virker lidt skrivebordselitært.

- En testbane med transportabelt måleudstyr er det eneste rigtige for den slags.

Nu skal vi ikke være så kede af det, for direktøren får 250 mio. i afskedshåndtryk, så han lider ingen nød foreløbig.

Pengene hertil skal selvfølgelig tages fra virksomhedens kasse, - dvs. fremtidige produktion og overskud, som mange af de kommende afskedigede medarbejdere , som bliver fyret, grundet skandalen, heldigvis ikke skal arbejde for og tjene penge ind til virksomheden, så den afgående direktør ikke skal lide nogen nød, - det slipper de da heldigvis for!?

Javist bliver de ledige, men så har de mere frihed til at realisere sig selv, og jeg ved snart ikke, der er jo så mange ledige alligevel i Europa, sådan er det jo!

Kun tankeløse og dumme medarbejdere finder sig i den slags misbelønninger af afgående direktører, hvor bestyrelsen sender regningen ned i virksomheden, så den belaste virksomhedens overlevelse eller er årsag til dens undergang, som kan blive resultatet.

Hvor er bestyrelsesansvaret i den sag(?), - de har trods alt valgt direktøren på et forkert grundlag, så hvorfor skal virksomhedens medarbejdere betale med deres arbejdskraft, og undvære såvel velfærd som velstand fordi bestyrelsen har valgt den forkerte mand til jobbet.

Åh for s....,
jeg fik uheldigvis trykket på "Enter i utide".

Det må selvfølgelig være bestyrelsen der selv skal betale disse gyldne håndtryk og dermed være ansvarlige for deres fejltagelser, - det vil helt i liberal ånd fremover give bedre bestyrelser, der ikke træffer forkerte beslutninger, når de selv skal betale for dem!