Læsetid: 5 min.

Tysk elite-universitet for flygtninge

Tyskland kæmper som mange andre europæiske lande for at få asylansøgere i gang hurtigst muligt. For at undgå at flygtningene går ledige, har berlinske studerende vist vejen ved at starte et onlineuniversitet kun for flygtninge
Asylansøgere og flygtninge i Berlin har nu muligheden for at påbegynde en videregående uddannelse online. Her venter en gruppe asylansøgere på at blive registreret i hurtigt opstillede telte i Berlin.

Zhang Fan

24. november 2015

Hos de op mod 800.000 flygtninge, der allerede er kommet til Tyskland i år, er der stor vilje til at uddanne sig. Men mulighederne åbner sig først, når papirarbejdet går i orden, og det tager tid og for mange over flere måneder og endda år.

En af dem, der har sprunget ventetiden over, er den 21-årige Kashif Kazmi fra Pakistan, der i slutningen af juli kom til Berlin. Han er til sin egen overraskelse netop begyndt på en tre-årig uddannelse på businesslinjen gennem det spritnye onlineuniversitet Kiron University og kalder det »en drøm, der er gået i opfyldelse«.

Det er ikke så længe siden, at han stoppede med sin uddannelse i hjembyen Parachinar i det nordvestlige Pakistan. Som del af det shiitiske mindretal følte han sig truet på livet af Taleban, der har overtaget kontrollen med det område, hvor familien stadigvæk bor.

»Jeg syntes ikke, at jeg havde noget valg. Fordi jeg kommer fra et etnisk mindretal, hvor det var farligt for mig at blive. Talebanerne ønsker at praktisere deres voldelige styre, terrorisme og deres sekteriske tilgang. Fordi jeg ikke kunne fortsætte med min uddannelse, valgte jeg at flygte.«

Efter to en halv måneds rejse gennem ni lande ankom han og en række venner sidst i juli til Tyskland.

»Det var en ekstrem hård rejse. Jeg har stadigvæk sår og skader, fordi vi gik så meget.«

I Berlin venter han nu på at få afgjort sin asylansøgning, men før den er færdigbehandlet, må han ikke studere på et almindeligt universitet. Nu lykkedes det så stik mod al forventning alligevel.

»Da jeg hørte om Kiron Universitetet, var det som en utopi, der blev til virkelighed. For umiddelbart har jeg som mange andre en del udfordringer med at leve op til de tyske regler, især hvad angår at få godkendt mine papirer hjemmefra. Nu starter et helt nyt liv,« fortæller Kashif Kazmi.

Spildtiden nager

Som asylansøger kan der gå et halvt år eller længere, før han får vished om, hvorvidt han kan blive i Tyskland. Først senere vil han kunne få at vide, om hans pakistanske gymnasieuddannelse vil blive godkendt. Og så er der det med det tyske sprog, som Kashif Kazmi først er ved at lære.

»Som flygtning kan det tage år, før man for alvor kommer i gang, det giver megen spildtid,« mener den ene af de to medgrundlæggere af Kiron Universitet, den 25-årige Markus Kressler, der er psykologi- og økonomistuderende.

Han mødte den anden grundlægger på et hjælpecenter for flygtninge i Berlin, hvor de som frivillige oplevede, at mange flygtninge var frustrerede over ikke at komme i gang. Det ville de gerne ændre. De har foreløbigt crowdfounded 185.000 euro (1,38 mio. kr.) og har etableret samarbejder med op mod 30 universiteter og regner med at optage foreløbigt 1.000 studerende i år. 150 er ligesom Kashif Kazmi allerede startet, og prisen ligger på 400 euro (3.000 kr.) årligt.

»Mange af de unge er meget motiverede, så de skal i gang med det samme,« siger Markus Kressler, der tager udgangspunkt i eksisterende online-studieforløb og målretter dem til de unge flygtninge. Der er skabt adgang til omkring 900 enkelte kurser fra 30 universiteter. Nogle af dem endda amerikanske eliteuniversiteter som Harvard, Stanford eller Yale.

»I det første år består de fem uddannelser vi tilbyder af almene kurser, i det andet år sker der en vis specialisering, og i det tredje år knytter vi en forbindelse til de etablerede, fysiske universiteter. Det kan vi gøre, fordi mange universiteter faktisk har pladserne, for der er så stort frafald, nogle fra 30 til 50 procent. Derfor er der studiepladser til rådighed. Dem går vi målrettet efter.«

På den måde skal uddannelsen sikre en gradvis indslusning i det tyske samfund med egne sprogkurser, og en platform informerer om alle detaljerne ved at bo i det tyske samfund. En psyko-social enhed tilbyder rådgivning, »for flygtninge har typisk mange af de samme typer udfordringer, som vi forsøger at hjælpe med, så de ikke dropper ud«.

Markus Kressler siger, at de typisk arbejder med mere seminarlignende grupper, hvor der er en høj grad af interaktion.

»Vi kan se på statistikkerne, at indlæringen hos deltagerne på den måde er meget høj. De har også en del hjemmearbejde, de har udveksling med medstuderende, så det mest muligt ligner et fysisk studie.«

Skal bredes ud i Mellemøsten

Hos Kiron arbejder de især med formaterne Massive Open Online Course, også kaldet MOOCs, et etableret læringsformat, og de får hjælp til strukturerne og it-rygraden fra MIT, Massachusetts Institute of Technology i USA, samt en professor fra Harvard i USA.

»Det er en stor hjælp,« siger Markus Kressler, der tilføjer, at teknik ikke gør det alene. For det handler også om at sammensætte de rette hold. »Vi arbejder også med nogle feedback-teknikker, som gør, at vi kan sammensætte hold, hvor de studerende er nogenlunde på samme niveau.«

Online-modellen gør, at det at have en computer og have adgang til internet, er det afgørende. Og ambitionerne er, at initiativet nu skal bredes ud.

»Sammen med en større fond rejser vi nu til Tyrkiet og Jordan, hvor vi etablerer grupper og støttepersoner, således at konceptet bliver bredt ud, og så de unge dér har mulighed for at komme i gang.« Målet for Kiron-projektet er at skaffe i alt 1,2 millioner euro (knap 10 mio. kr.), for så vil det være muligt at få udbredt konceptet til »nærmest uendelig mange«, understreger Markus Kressler. »Vi har kontakt til mange firmaer, der ønsker at blive en del af programmet idet de vil støtte ved at overtage betalingen for uddannelsesudgifterne. Samtidig ønsker de at knytte de unge til sig, også for at give dem praktikpladser. Så det har vi sagt ja til og håber også på den måde, at selve uddannelsen kan blive suppleret af praktikpladser, der senere kan føre til job. Det ville naturligvis være ideelt.«

På kort sigt er der dog også usikkerheder for de studerende. For selv om Kashif Kazmi ikke ved, om han vil få asyl i Tyskland, skal han kunne fortsætte med sine studier, hvis han ulykkeligvis skulle blive udvist, siger Markus Kressler.

»Tanken er, at alle uanset status kan fortsætte deres studier. Også hvis det ikke lykkes dem at blive her. Intet universitet har dog hidtil formået at lave en ren online-uddannelse fra start til slut. Men måske kommer vi til at kunne gøre det, hvis det kræves.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Robert Ørsted-Jensen
  • Christel Gruner-Olesen
  • Margit Tang
  • Gert Romme
  • Torben Skov
  • Steffen Gliese
David Zennaro, Robert Ørsted-Jensen, Christel Gruner-Olesen, Margit Tang, Gert Romme, Torben Skov og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Er det ikke lidt spild af ressourcer at de starter på en uddannelse, og så må vende hjem og afbryde den efter 1 år fordi der er blevet fred i hjemlandet?

Det er aldrig spild at lære noget som helst, Lasse Reinhold, det er en mærkelig tankegang, at kun en afsluttet uddannelse er noget værd, for det er ikke papiret, men det, det opfangede af den enkelte kan bruges til, der er værdien.

David Zennaro, Christel Gruner-Olesen, Bernd Åke Henriksen, Nanna Wulff M., Bodil Waldstrøm, Trond Meiring, Anne Eriksen, Gert Romme og Torben Skov anbefalede denne kommentar

Man bør heller ikke undervurdere værdien af de netværk, der dannes, og som disse flygtninge vil trække med sig på deres færd.

David Zennaro, Nanna Wulff M., Bodil Waldstrøm, Benjamin Bach, Steffen Gliese, Trond Meiring og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

der er efterhånden mange smartphones i Afrika, og man kunne opbygge frie edu databaser, og måske tutorer

Nanna Wulff M., Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

Velfærdsstatsforvænte europæere skal lige høre godt efter her. En hob af flygtninge er villige til at lære akademiske kompetencer over nettet i klynger, og vil om få år fuldstændig udradere traditionel dyr uddannelse. Det er det klassiske "race towards the bottom" og en række akademiske stillinger vil blive proletariserede. Det vil blive vanskeligt at fortsætte med at tro at fordi man er europæer, vil man automatisk nyde en stærk økonomisk position i verden.

Har man børn i skolealderen er det på tide at begynde at tænke over hvordan de skal få en tilværelse med ligeså stærk velstand som nu. Husk juvelerne er gratis offentlig sundhed, lav korruption og gratis uddannelse.

Med venlig hilsen
Lennart

Der er altfor mange "smartphones" og lignende apparater i verden, nu også i Afrika - og de især de rige køber stadigt nye varer, og smider gerne væk det som var nyt for ikke ret længe siden. Der har nu været krig i Kongo i mange år, og striden står blandt andet om sjeldne metaller og andre råstoffe til produktion af elektronik. Også andre steder er der problemer på grund af strid om sådanne ressourcer. Iøvrigt er der et forureningsproblem, i produktionen og med det som bliver til
affald, selv om mange ting godt kan genbruges.
Men, problemet er grundlæggende at der bliver lavet, solgt og smidt væk alt, alt for meget.
Og meget er der ikke engang egentlig brug for...

Hej Lennart.
Du skriver: "Det vil blive vanskeligt at fortsætte med at tro at fordi man er europæer, vil man automatisk nyde en stærk økonomisk position i verden."

Man kan jo få den tanke at du/man er bange for konkurrencen.Er du ikke højtuddannet eller under uddannelse?

I min idealverden er alle uddannet til det højest opnåelige niveau. Arbejder sammen og efter evne og tjener det samme. I et samfund, hvor det at blive rigere end andre ikke er en drivkraft. Arbejde er problemorienteret. Det kedeligste klarer automatik og robotter. Og én gang i døgnet deltager alle i rengøring og oprydning. Der findes ikke tarvelige job eller fine direktører.
Vil mennesket nå stjernerne er det den vej man skal, ellers kan opgaven ikke løftes.

Det banker på døren...??
Så for hulan. Der står en masse vrede mænd udenfor med reb og fakler. Og der er Lars Sejer....hjælp!

Niels Duus Nielsen og Jens Thaarup Nyberg anbefalede denne kommentar
John Christensen

Betyder det, at man kan deltage i videregående uddannelse, uden at opfylde formelle krav ift at dokumentere sit forudgående uddannelsesniveau?
Flygtninge uden papirer.......og andre vise mennesker der ikke bare har siddet med næsen i bøgerne år ud og år ind. Ej hvor fedt, bortset fra - at prisen sikkert stiger proportionalt med successen.

Mette Ravn Larsen

»Tanken er, at alle uanset status kan fortsætte deres studier. Også hvis det ikke lykkes dem at blive her. Intet universitet har dog hidtil formået at lave en ren online-uddannelse fra start til slut. Men måske kommer vi til at kunne gøre det, hvis det kræves.«

Hvilken opmuntrende tanke. Tænk at nogle dygtige, visionære frivillige har været i stand til at sætte gang i denne lavine. Og alle de unge, som på denne måde får muligheder og netværk - måske endda håb om en fremtid. Hvad kan det ikke ende med?.... oplysning, uddannelse og indflydelse. Vi kan jo bare se på vores egen historie her i højskoledanmark. Folkeoplysning og uddannelse som en af forudsætningerne for vores nuværende velfærd og demokrati. Penge er magt, men det er viden også. Ingen uddannelse er spildt. Jeg er sikker på, at der om få år findes en 100% online - uddannelsesløsning, for det er der et ekstremt stort behov for

I Afrika er de ikke nået til smartphones endnu, og de har heller ikke båndbredde på deres mobilnet til at understøtte det. Men det vil helt sikkert komme. Der er i øvrigt allerede et initiativ, hvor alle kan studere online, https://www.coursera.org/.

Lennart Kampmann

@ Torben Skov
Det er en smuk verden du præsenterer, men min erfaring siger mig at løven og lammet ikke kommer til at sove side om side.
Tværtimod fortæller min erfaring mig at enhver er undværlig og vil blive forsøgt overflødiggjort. Staten samler så skraldet op og placerer det på laveste sats. Statens forretningskalkyle fortæller at det er meget få mennesker der er noget værd. Derfor er det oftest bedre at være udenfor statens klientliggørelsesprogram, hvis man kan.

Til alt held har vi stadig nogle juveler i Danmarks velfærd. Gratis sundhed og gratis uddannelse. Det er større juveler end mange aner. Kombineret med relativ lav korruption, gør det det sandsynligt at vi i en del år endnu kan holde det helt kyniske konkurrencesamfund stangen.

Med venlig hilsen
Lennart

John Christensen

100% onlinelæring og højskoletradition er vel omtrent det tætteste man kan komme diametrale modsætninger, skulle jeg mene?
Svært ved at få armene op - over alt den ensrettede selvbetjening.
Dialog og anden udveksling imellem studerende og undervisere er for mig, af helt afgørende betydning.

John Christensen

Mødet med en dygtig lærer, kan ændre alt!
Det går man glip af med fjernundervisning. Egne erfaringer med online-akademiuddannelse i Ledelse, organisation, og projektstyring - skræmmer. Det var ingen god oplevelse for mig. Videndeling ved kaffeautomaten og de menneskelige relationer er der imod værdifulde i et læringsmiljø.

Se i øvrigt dette telegram: www.information.dk/telegram/553381 , der handler om fjernundervisning i Udkantsdanmark.