Læsetid 5 min.

De frie grænser er et privilegium, vi er ved at miste

Assya Kavrakova har kæmpet hele sin karriere for borgernes ret til at bevæge sig frit over de europæiske grænser. Nu oplever hun en tilbagegang forårsaget af panik og politiske automat-reaktioner. Hun savner en langsigtet politisk stillingtagen til, hvad vi vil med det projekt, der måske har betydet mest for de fleste almindelige EU-borgere: Schengen-samarbejdet
Grænselandet mellem Tyrkiet og Bulgarien. Østlandet har gjort meget for at sikre EU’s grænse mod Tyrkiet, men er stadig ikke velkommen i et ’grænsefrit’ Schengen-område, hvor grænserne i disse dage er på vej op igen.

Carlos Spottorno

31. december 2015

En fysisk genopbygning af nationale grænser finder sted i hele Europa. Bulgarien, Ungarn, Makedonien og Østrig er blandt de lande, der har valgt at bygge meterhøje hegn for at værne sig mod de flygtninge og migranter, som de ikke mener, de har ressourcer til at håndtere.

Dertil kommer mere kontrol og flere identitetstjek ved grænserne. Det er et grimt scenarie, vi står overfor, mener Assya Kavrakova, direktør i den europæiske ngo ECAS, European Citizen Action Service. Det, vi ser, er en langsom demontering af hele Schengen-samarbejdet, frygter hun.

Assya Kavrakova arbejder for borgernes ret til at bevæge sig over de europæiske grænser. Hun frygter, at de nationale og europæiske politikeres reaktioner på både immigrationskrisen og frygten for terror, kan få langvarige konsekvenser for den frie bevægelighed i Europa.

»Vi har hørt forslag om et mini-Schengen og om periodevist at ekskludere visse lande fra samarbejdet. Jeg frygter, at samarbejdet langsomt vil blive demonteret stykke for stykke – uden at der nogensinde indgås en politisk aftale om, at det er det, vi vil i Europa.«

Fort Europa

Inden Assya Kavrakova kom til Bruxelles i 2013 kæmpede hun i mere end 12 år for, at hendes hjemland, Bulgarien, skulle blive en del af det åbne europæiske samfund.

Information møder hende på ECAS’ hovedkontor i centrum af Bruxelles, hvor de til daglig tilbyder juridisk rådgivning til mennesker, der oplever vanskeligheder, når de på grund af arbejde, kærlighed, studier eller økonomi krydser de europæiske grænser.

»Dette er turbulente krisetider, men det er altafgørende, at politikerne bevarer fatningen og ikke indfører paniske lappeløsninger i sikkerhedens navn. For det risikerer at få alvorlige konsekvenser for borgernes liv og rettigheder.«

Ud over diskussionerne om mini-Schengen og midlertidig eksklusion af f.eks. Grækenland, henviser hun til, at man netop har godkendt et nyt europæisk register med data om flypassagerer, PNR, som indtil angrebet på Charlie Hebdo i Paris blev blokeret af Europa-Parlamentet, da et flertal mente, at det var reel masseovervågning af europæerne.

Dertil kommer Europa-Kommissionens forslag om en mere end fordobling af grænsevagter ved EU’s eksterne grænser. Ifølge kommissionsformand Jean-Claude Juncker selv et forsøg på at redde Schengen-samarbejdet.

»Et stærkere Frontex er muligvis en del af løsningen på de udfordringer, Europa står overfor, men jeg savner at se, at politikerne formår at træde et skridt tilbage fra et nu, der er præget af krise og panik. Vi har brug for holistisk tænkning og langsigtede politiske løsninger,« siger Assya Kavrakova.

»Vi har aldrig oplevet en immigrationsstrøm, som den vi ser lige nu. Men at gå på kompromis med borgernes grundlæggende rettigheder er ikke holdbart, ligesom at opbygge et ’fort Europa’ heller ikke er en intelligent løsning. Vi skal kæmpe for et åbent Europa. Selvfølgelig skal vi beskytte vores grænser, men parallelt hermed skal vi finde på reflekterede og menneskelige løsninger,« siger Assya Kavrakova.

»Spørgsmålet om sikkerhed versus rettigheder er meget ømtåleligt. Gentagne gange har vi nu set terror-attentater i Europa begået af europæiske statsborgere. Den politiske løsning er gang på gang mere kontrol af borgerne og midlertidig ophævelse af civile rettigheder, det har vi bl.a. set i Frankrig og Belgien.«

De fleste gerningsmænd var velkendte af politiet, så for Assya Kavrakova ville det helt oplagte spørgsmål have været, hvorfor politisamarbejdet så var gået galt?

»Men i stedet for at forsøge at forbedre det allerede eksisterende samarbejde, initieres nye tiltag. Det er blevet en standardreaktion at indføre ny og hårdere lovgivning, det er helt ude af proportioner. Vi har PNR, vi har Europol, vi har Frontex og SIS (Schengen-informationssystemet, red.), men vi mangler at se en samlet analyse af udkommet af alle disse systemers samspil.«

Kavrakova har indtryk af, at politikerne i Bruxelles lytter til deres råd og indsigelser, men at de reelt ikke aner, hvad de skal stille op. Derfor foreslår de automatisk mere kontrol for at sikre borgerne, forklarer Assya Kavrakova.

»Jeg har endnu ikke set bevis for, at yderligere kontrol skaber et mere sikkert og retfærdigt Europa.«

Genopbygning af grænserne

Assya Kavrakova har arbejdet med spørgsmålet om grænser igennem hele sin karriere og kalder det derfor »særlig smerteligt at se den tilbagegang, vi oplever lige nu.«

Før hun kom til Bruxelles i 2013, ledede hun en bulgarsk ngo, der analyserede, hvorvidt Bulgarien var klar til at blive optaget i EU og dernæst, hvorvidt landet var parat til at blive en del af Schengen-samarbejdet.

De overvågede den bulgarske grænse med Tyrkiet og tjekkede, om registreringsudstyret af mennesker, der bevægede sig ind i Europa, fungerede, og om deres rettigheder blev respekteret.

Bulgarien var et af de første europæiske lande, der fik opført hegn for at beskytte sine nationale grænse mod strømmen af flygtninge. Assya Kavrakova fortæller, at det blev gjort i et forsøg på at tilfredsstille EU; Bulgarien ville bevise, at landet var parat til at blive en fuldbyrdig del af Schengen-samarbejdet.

»Opbygningen af hegnet til den tyrkiske grænse startede for flere år siden. Vi var under et massivt pres. Vi vidste, at vores grænse til Tyrkiet risikerede at blive et knudepunkt. Allerede for fem år siden diskuterede man, hvad der ville ske, hvis en flygtningekrise brød ud i Syrien.«

Den bulgarske grænse til Tyrkiet er i dag en af de bedst bevogtede i hele Europa. Bulgarien har opfyldt alle stillede krav til at blive en del af Schengen. Det har EU også officielt anerkendt, men hverken Bulgarien eller Rumænien er endnu blevet accepteret i det grænseløse samarbejde, da flere medlemslande har modsat sig – bl.a. Holland og Finland, som betvivler de to østlandes parathed.

»Det føles ydmygende. Vi har gjort alt, vi er blevet bedt om, og alligevel er vi blevet straffet. Det har åbenbart været et vigtigt politisk signal at sende til nogle af de nye østlande. Men selvom vi ikke er en del af Schengen, har vi stadig ret til at bevæge os frit i EU – der er blot mere kontrol ved grænserne.«

»Det at kunne bevæge sig frit over grænserne er et privilegium. Det gør de unge mere kompetente. Arbejdsløshedsprocenten er tre gange lavere for de unge, der krydser de europæiske grænser for at arbejde og studere. En genopførelse af grænserne ville få daglige konsekvenser for mere end 700.000 grænsearbejdere, som hver dag ville skulle afsætte en anselig mængde tid til grænsekontrol. Selvfølgelig er der seriøse økonomiske omkostninger forbundet med at indføre yderligere sikkerhedsforanstaltninger. Det er udgifter, som borgerne i sidste ende vil komme til at betale,« siger Assya Kavrakova.

Hjertet af projektet

For Assya Kavrakova er den langsomme genopførelse af grænser »som at tage hjertet ud af Europa«:

Den opfattelse bakkes op af de sidste års »eurobarometre,» hvori det tydeligt fremgår, at europæerne mener, at EU’s to største bedrifter er at have skabt fred i Europa og at have muliggjort den frie bevægelighed over grænserne for både varer og personer.

»For mange af os europæere er EU ikke bare et indre marked. Det er også en drøm. Hvis vi begynder at gradbøje den frie bevægelighed, risikerer vi at fjerne selve hjertet af det europæiske projekt.»

Åbne grænser under pres

Seneste artikler

  • Centraleuropa mangler viljen til at redde Schengen

    28. december 2015
    De vil ikke modtage kvoteflygtninge. De vil ikke genhuse flygtninge fra nærområderne. De ser forslaget om et mini-Schengen som afpresning, men er heller ikke indstillet på en fælleseuropæisk grænsevagt. De centraleuropæiske EU-lande gør det ikke let at redde et presset Schengen-samarbejde, mener den polske iagttager Piotr Buras
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Johanna Haas
    Johanna Haas
  • Brugerbillede for Lars Dahl
    Lars Dahl
  • Brugerbillede for Hans Jørn Storgaard Andersen
    Hans Jørn Storgaard Andersen
  • Brugerbillede for Mihail Larsen
    Mihail Larsen
  • Brugerbillede for Jette M. Abildgaard
    Jette M. Abildgaard
  • Brugerbillede for Gert Romme
    Gert Romme
Johanna Haas, Lars Dahl, Hans Jørn Storgaard Andersen, Mihail Larsen, Jette M. Abildgaard og Gert Romme anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Naja Kjægård

Ro på, Naja.

Hvad sagde ikke Drude Dahlerup, herself i forbindelse med eller anden EU afstemning:
En venlig grænse - ved grænsen til Tyskland, selvfølgelig - Sverige er noget ganske andet.

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Naja Kjærgård

En ting mere:

»For mange af os europæere er EU ikke bare et indre marked. Det er også en drøm. Hvis vi begynder at gradbøje den frie bevægelighed, risikerer vi at fjerne selve hjertet af det europæiske projekt.»

Assya Kavrakova rammer i den grad hovedet på sømmet.
Jeg ville aldrig selv turde formulere det på den måde - og da slet ikke her på Informations nøgterne side - af frygt for at blive grinet ud.

Men derfor har Assya Kavrakova da alligevel helt ret.

Johanna Haas, Lars Dahl, Henriette Bøhne, Mihail Larsen, Jette M. Abildgaard og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kim Houmøller

Vi har mistet den fri bevægelighed grundet uduelige og korrupte politikere. F.N er en parodi på en sammenslutning af stater. Flertallet betalet jo ikke deres kontingent til tiden. I vores egen andedam hvor afdankede danske politikere tilhører, står det ikke bedre til. Når nødhjælp ikke findes mistes friheden.

Brugerbillede for Anders  Hede

Folk blev lovet at de ydre grænser ville blive holdt, mod at de indre blev fjernet.
EU har fejlet monomentalt omkring de ydre grænser og det vil klæde enhver EUpolitiker at råde bod på dette og leve op til det som Schengen blev solgt på, ellers mister EU endnu mere toværeighed og alle grænserne vender tilbage.

Finn Thøgersen, Isabel K. Bishop og Tor Thrysøe anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Peter Jensen

Engang var det i det mindste sådan at EF/EU skulle udvikles mhp. at 'redde' medlemslandene fra økonomisk afgrund - men i dag er det medlemslandene, som skal redde Euro, Schengen og anden EU-konstruktion. I sig selv værd at tænke over. Dernæst kan man spekulere over hvad Euro og Schengen gør for demokratiet, eller rettere - mod det. Hvis man altså gider, evner og har mulighed herfor. Eller også kan man fejre nyt hår og drømme sig positivt ind i 2016, som en anden nyttig idiot, hvilket flertallet i fort Europa velsagtens også gør.

Flemming Berger, morten Hansen, Grethe Preisler, Alan Strandbygaard, Isabel K. Bishop, Trond Meiring, Helene Kristensen og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Anders Hede

Selvfølgelig bør EU's ydre grænser hævdes; det er bare lige hvordan.

Frontex skal inviteres før de må arbejde i et EU land, og selv efter invitation har Frontexs medarbejdere ikke adgang til f. eks. centrale Schengen registre - for slet ikke at tale om politiregistrene fra den pågældende stat. Det samme gør sig gældende i Danmark, hvor vi er underlagt Dataregistreringsloven. Selvfølgelig kan Frontex's medarbejdere ikke få adgang til hverken Politiets, PETs eller FEs registre.

Al det er jo ikke sådan lige til at lave om på.
Det forudsætter som minimum, at medlemslandene vil afgive suverænitet til EU - og det vil de ikke.

Desuden er der 4 af Schengens 26 medlemslande, der ikke er medlem af EU: Island, Norge, Schweiz & Liechtenstein, og disse 4 lande vil da slet ikke afgive suverænitet til EU.

Så selv om det skriger til himlen, at Grækenland ikke hævder sin og Schengens ydre grænse, er det mere end kringlet at ændre på det.
Det ville kræve, at Grækenland officielt indrømmede, at det ikke kunne hævde grænse, anmodede Frontex om hjælp, gav Frontex adgang til det græske politis registre, finderaftryksregistrerede alle indrejsende og efterfølgende som første indrejseland behandlede de fremsatte asylanmodninger.

Alene det sidste ville totalt vælte den græske administration, så alene af den grund må vi kigge i vejviseren efter en hævdelse af den græske grænse.

Og hvad sker der så? - Ja, Schengen bryder vel sammen, som du skriver, og alle medlemslandene indfører grænsekontrol à la Sverige i en periode på 6 måneder, der så efterfølgende forlænges i det uendelige.

Dette perspektiv er uendeligt trist; men der er desværre næppe en vej udenom.

Brugerbillede for erik mørk thomsen
erik mørk thomsen

Hvordan er det lige, at Bulgarien har det med menneskerettigheder?
Bulgarien politiske elite, er den ikke korrupt ud over alle grænser.
Vi kan ikke blive ved med, at give lande adgang til fællesskabet, hvis de ikke har orden i deres eget hus.

Brugerbillede for Peder Kruse

"For mange af os europæere er EU ikke bare et indre marked. Det er også en drøm. Hvis vi begynder at gradbøje den frie bevægelighed, risikerer vi at fjerne selve hjertet af det europæiske projekt."

Selve hjertet i det europæiske projekt var en drøm, hvis udfald desværre har materialiseret sig i form af et langvarigt fuldskala mareridt for de svagest stillede europæere, men til helvede med dem. De har jo alligevel aldrig været en del af projektet.

Per Torbensen, Flemming Berger, Finn Thøgersen, morten Hansen, Alan Strandbygaard, Trond Meiring, Rasmus Knus, erik mørk thomsen og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Leo Nygaard

EU er som en rockerbande - hård disciplin indadtil - aggressivitet udadtil.
Havde vi indre grænser, som før opførelsen af dette babelstårn, havde vi ingen fælles ydre grænser.
Verdens allervæsentligste udfordring er grænseløs - vedrører alle.

Brugerbillede for Helene Kristensen
Helene Kristensen

Der er åbenbart ikke de penge i flygtningene/migranterne, som erhvervslivet troede, dengang man satte frontfigurerne til at invitere alle til EU. Så nu bygger EU, foreningen til fremme af profit for de velstillede, grænser op for at begrænse profittabene, for selvfølgelig vil borgerne også have erhvervslivet til fremover at betale mere til at forsørge en større befolkning. De åbne grænser blev indført for at gøre livet lettere for erhvervslivet, som alt andet EU foretager sig.

Det mest utrolige er egentlig, at man forventer borgerne skal acceptere, at EU - styret af korrupte embedsmænd som vel at mærke ikke er folkevalgte - skal bestemme over alle EU-landene.
Hele kolossen på lerfødder styrter sammen, og så kan vi begynde at bygge vore lande op igen, få overskud til at behandle vore egne knap så heldige borgere bedre. EU-kollapset kan kun gå for langsomt.

Per Torbensen, Flemming Berger, morten Hansen, Anne Eriksen, Alan Strandbygaard, Isabel K. Bishop, Trond Meiring, Carsten Wienholtz, Jørn Andersen, Leo Nygaard, Peder Kruse og erik mørk thomsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Morten Pedersen
Morten Pedersen

Et EU-kollaps kan kun blive alles kamp mod alle, og storkapitalen kan spille landene ud mod hinanden hvad firma-beskatning og mindsteløn angår. At se et kollaps som del af en løsning er et mareridt klædt ud som en dagdrøm.

Torben Lindegaard, Lars Dahl, Mihail Larsen, Rasmus Knus og Chr. Mondrup anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Der har hele tiden været ufrie grænser ved EU´s ydre grænser + Norge + Schweitz.
Ved ny grænsekontrol mellem landene vil alle borgere i Schengen-landene fortsat kunne passere uden visum, borgere udefra skal have en eller anden registrering, er det ikke rigtigt?

Brugerbillede for Troels Brøgger
Troels Brøgger

Jeg elsker grænsekontrol! Er i Sverige og fejre nytår, og hvor herligt når jeg mødte en venlig svensk betjent ved øresundsbroen. Alle I panikhoveder: Vi kan s'gu da sagtens mødes selvom der findes grænser! Nævner i flæng: Hoveddør, vinduer, havelåger. osv osv

Per Torbensen, morten Hansen, Anne Eriksen, Helene Kristensen, Alan Strandbygaard, Isabel K. Bishop, odd bjertnes og Morten Pedersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Jeg synes nu også der var noget charmerende ved at blive vækket midt om natten et sted i Flandern, togets kupédør blev revet op, en tolder stak en lommelygte ind, "passkontrolle", der førtes dæmpet samtale ude på gangen, der rasledes med nøgler, halvt i søvne fornemmede man, at vi passerede en grænse, Liège måske, Aachen, kling klang sagde overskæringen udenfor, passet tilbage, alt o.k., ned i køjen igen.

Per Torbensen, Anne Eriksen, Alan Strandbygaard og Isabel K. Bishop anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for odd bjertnes

Før Schengen kunne enhver passere grænser, nogen krævede pas, og det er anyway praktisk med legitimation på en rejse. Forskellen ligger udelukkende i transporttid for svin til udkoloniserede slagterier, og uha der er én der kigger i min taske jeg må have mig et diplomatpas ...

Brugerbillede for Henriette Bøhne
Henriette Bøhne

Ja, det er altid hyggeligt med rejseminder, hvor spændingen ved paskontrollen yderligere forøger charmen ved at rejse ud i verden.
For min svenske kollega ser det jo anderledes ud. Hun skal nu lægge et par ekstra timer til den daglige pendlerture mellem Malmø og København. Her er ikke noget med at blive liggende, halvslumrende i køjen, mens den rare paskontrollør rasler blidt med nøglerne - det er ud af toget og op og stå i kø begge veje.

Formentlig kommer nu de sædvanlige kommentarer om, at hun bare kan blive hjemme i sit eget land. Vi har ikke brug for hverken hende eller hendes arbejdskraft osv.

For mennesker i Øresundsregionen, som rejser dagligt - og iøvrigt også for os andre i grænseområderne - er og bliver paskontrollen en faktor som begrænser vores dagligdag og vore muligheder.

Torben Lindegaard, Johanna Haas og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lars Dahl

Jeg synes, det er fint, at Information bringer interviews med nogen mennesker fra andre EU-lande, der kan fortælle os lidt om, hvordan de tænker. Desværre virker det på kommentarerne, som om det er lige meget. Nå ja, det er jo også bare udlændinge, hvad forstand kan de have på noget, de korrupte hoveder.
Her hvor jeg bor, kalder vi det Stammtischmentalität.
Erik Mørk Thomsen er et godt eksempel. Pludselig skal Assya Kavrakova stå til ansvar for, hvad magthaverne gør i Bulgarien.
Erik Mørk Thomsen - på den konto må du forklare vi andre, hvorfor det er så stjernegodt, at Dansk Folkeparti har besat folketingets formandspost. Og hvorfor det er så strålende, at den danske regering nu skærer ned på sociale ydelser for at sikre skattelettelser til de rigeste.
Kan du ikke se, hvad du har gang i?

Jørn Vilvig, Mihail Larsen og Johanna Haas anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Isabel K. Bishop
Isabel K. Bishop

Godt at grænsen bliver lukket. Det er umuligt ikke at have grænser i vores nuværende verden. For at beskytte det vi har opbygget, bliver vi nødt til at bygge grænser. Ideen med grænseåbningen var ikke et åbent Europa, men et forenet Europa. Problemet er bare, at der ikke findes en rigtig europæisk grænsekontrol. Og eftersom Merkel ignorerer EU lovgivning og aftaler (så som Dublineraftalen), bliver Danmark nødt til at lukke grænserne.

Jeg synes også at det er synd for flygtningene, men Danmark gør altså det DK kan for at hjælpe, uden at færde Danmark. Jeg gider ærlig talt ikke at leve i Tyskland eller Sverige: bydele hvor Sharia loven gælder og som politiet ikke tør at komme i.

Brugerbillede for johnny volke

@morten pedersen 16.51
Det scenarie du skitserer, sker allerede NU INDENFOR rammerne af EU...så kan det vel gå ud på et om EU findes eller ej??? Kapitalen og dens følgere får altid det, de køber sig til...

Brugerbillede for Helene Kristensen
Helene Kristensen

Morten Pedersen, det er allerede alles kamp mod alle. Storkapitalen som sidder på magten i EU spiller allerede landene ud mod hinanden ved at give firmaerne tilskud til at placere virksomhederne der hvor det tjener aktionærernes udbytte bedst - helst ingen skatter og afgifter, og en særdeles lempelig tilgang til miljøbelastning og tilsætningsstoffer. For mange arbejdere er det allerede et mareridt, alt for få industrijobs i Danmark. Men pengemændene har det godt, endnu. Du kan også tage det helt roligt, traditionen siger vi får afstemning efter afstemning, til resultatet passer politikerne og sponsorerne.

Nille Torsen, Anne Eriksen, Trond Meiring og Isabel K. Bishop anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Helene Kristensen
Helene Kristensen

Jeg synes nu ikke der er nævneværdig spænding ved paskontroller, men jeg er nok bare så forbandet kedelig, at jeg ikke smugler noget som helst. Jeg husker ikke paskontroller som nogen belastning, men tværtimod som en tryghed - jeg kan godt huske fotoplancherne i toldskuret ved den tysk/danske grænse, alle Bader-Meinhoff-medlemmerne linet op.

Brugerbillede for erik mørk thomsen
erik mørk thomsen

Lars Dahl
Selv om jeg, som person, aldrig har stemt mere til højre, end SF, må jeg som danske stå vel mit ansvar for, hvad Danmark laver.
Sådan ca. 1/6.000.000 del.
Og mit ansvar går lige fra, at vi har ødelagt Grønland, over til, at vi har være med i ulovlige krige, ødelagte lande, dræbte civile os.v.
Forsøgte faktisk at melde statsminister, flertallet i folketinget for krigen i Irak, men rigsadvokaten meldte mig, da der ikke var en strafferamme for forbrydelsen, ville han ikke rejse sagen.
Og forbrydelser er det, når vi gå i krig, uden FN mandat.
Jeg har aldrig kunne forstå, at folk som mig f.eks., der er fårtidspensionist, kan stemme på Dansk Fjolleparti, men jeg ved også, at SRSF-regeringen lave nogle forringelser for den svage del af befolkningen, som beskæftig reformen, som ingen gang LLR turde drømme om.
Derfor ligger min kamp, i Danmark, og jeg tro ikke, at EU vil hjælpe mig, eller andre almindelige mennesker.
Så jeg forsøger at få styr på Danmark, og folk fra andre lande, bedes få styr på deres lande.
Og Bulgarien skal ikke med i noget, burde rent faktisk smide ud af EU, men deres syn på menneskerettigheder.
Hvorfor tro du, Lars, at ingen flygtninge vil blive i østeuropa?
For der, vil de blive fysik overfaldet, men det få ikke mig til at gå ind for, at de bare skal komme til Danmark, for så ender vi i samme situation, og så er jeg ligeglad med, om det er reelle flygtningen, økonomiske flygtninge, eller fattige østeuropæer.

Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Et land udvikler sig til ensartet gruppe af productive eller forbrugere. Ser man på de gamle Europa, så hvad foregår der, der er restauranter og shoppingcentre, som er næsten altid fyld med mennesker, mens arbejdet I lanbruget, byggeriet og ikke mindst metrobyggeriet er foretaget af fremmed arbejder, de fleste er ikke Eu borger: hvordan en grænse kan lukkes? Skal man leve af at gå på restaurant.

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Er der nogle, der kan huske grænsekontrollen i Østeuropa før Murens fald? Hallo, det var et scenarie der ville noget. At komme over fra Østtyskland til Tjekkoslovakiet kunne tage en hel (halv) dag. Når man med dansk indregistreret køretøj nåede frem, skulle hele bagagen tømmes og endevendes, eller i hver fald tjekkes for narko, porno, politiske skrifter, duplikeringsmaskiner, eller andet unødig salgbar luksus, før man fik passerseddel, og det til trods for, at alle visumregler var overholdt.

Anne Eriksen, Torben Lindegaard og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Det er forresten et fantastisk flot og dramatisk foto, billedredaktionen har valgt at illustrere Naja Kjærgårds artikel med. Ren apokalypse noir - hvordan har i fået fingre i det?

Brugerbillede for Robert  Kroll

Uden et samarbejdende Europa i EU-regi bliver de nuværende EU-lande uden indflydelse på fremtiden.

Det bliver så alene KINA, INDIEN og USA, der kommer til at bestemme det globale spil om handel, klima, penge, naturressourcer o s v.

Vi har brug for et velfungerende EU og bør arbejde for at få EU "moderniseret" og gjort arbejdsdueligt.

Om Schengen i en kortere eller længere periode bliver suspenderet medens man venter på, at visse EU lande får arbejdet sig op på et bedre niveau ( bedre regeringsførelse, bekæmpelse af korruption og skattesnyd o s v) sker der nok ikke noget ved - det er den "lange bane" , der er afgørende.

Brugerbillede for Peter Jensen

"Et EU-kollaps kan kun blive alles kamp mod alle, og storkapitalen kan spille landene ud mod hinanden hvad firma-beskatning og mindsteløn angår."

Dette gør storkapitalen allerede, og EU er faktisk en facilitering af alles kamp mod alle ... blot befolkningernes indbyrdes kamp, mens storkapitalen høster både lavt- og højthængende frugter.

Alle disse stråmandsargumenter fra pæne mennesker.

erik mørk thomsen, Flemming Berger, Anne Eriksen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Det ville være en tragedie for medlemmerne af det internationale jet-set og deres følge af 'intellektuelle EUROpælske tanketænkere' hvis de skulle forevise gyldig rejsehjemmel, pas og indrejsevisum, hver gang de krydsede en statsgrænse mellem lande, der har tilsluttet sig Schengen-aftalen.

Brugerbillede for Henriette Bøhne
Henriette Bøhne

Jetsettere, diplomater og iøvrigt også bander af hjemmerøvere kører som regel i biler, ikke bus og tog, og vil formentlig fortsat kunne bevæge sig uantastet over grænsen.
Men den butiksansatte i Fields og den enlige mor og sygeplejerske fra Malmø vil få et par timers ekstra rejsetid dagligt for at vise pas i Kastrup.
Iøvrigt er håndteringen af dette spørgsmål jo netop et eksempel på, hvor dårligt et mellemstatsligt samarbejde kan fungere - vi har en regering, som ikke engang kan forhandle en fornuftig løsning med vore allernærmeste naboer og der er nu iskold luft mellem Stockholm og København, til skade for alle beboere i Ørestadsregioneb.

Flemming Berger, Povl Thomsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

I skulle klage, skulle I, Henriette Bøhne, I pendlere ovre i Ørestaden.

I 2012 var jernbanetrafikken over Limfjorden og videre nordpå stærkt forsinket det meste af året på grund af en langtrukken reparation af en broklap, som måtte tages ud af jernbanebroen, efter at en stang beruset (polsk!) skibsfører havde vædret den, da han ikke kunne finde det hul i konstruktionen, han skulle sejle igennem med sin coaster. Så det ...... :/

Brugerbillede for Henriette Bøhne
Henriette Bøhne

Grethe Preisler,

Jeg klager ikke. Jeg pendler dagligt fra Sakskøbing til Gentofte, jeg tager hjemmefra kl 18 for at møde kl 23. Hvis man kunne regne med at DSB var rettidig kunne jeg tage afsted langt senere, men for ikke at bringe den kollega, jeg skal afløse i en penibel situation, møder jeg hellere tidligere end for sent.

At min egen vej til arbejde er meget længere end hvis jeg havde boet i Ørestaden, skal ikke forhindre mig i at føle empati med de mennesker - måske enlige forældre - som pludselig får markant forlænget rejsetid og dermed hårdere livsvilkår.
Jeg køber ihvertfald ikke den evindelige sang her på siden om, at dette her kun rammer jet-settere og diplomater osv.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

Du altforbarmende, Henriette Bøhne,

Du pendler daglig frem og tilbage med tog mellem Sakskøbing og Gentofte. Og for at møde tids nok på arbejde til at afløse en kollega, der bor i Sverige og skal hjem med toget over Øresundsundsbroen, bruger du 5 timer på transport den ene vej og gud ved hvor mange timer den anden?
Respekt! - det kalder jeg en solidarisk arbejdskammerat. Forhåbentlig skønner kollegaen på det.

Brugerbillede for Povl Thomsen

Synes godt nok det er bizart, at flere her synes det er lige meget eller tangerer det komiske, at nogen er bekymrede over, at åbne grænser kan være ved at være fortid. Laver sjov med det, ligefrem. Nogle af skribenterne kan åbenbart heller ikke lide polakker. Vi må formode, pågældende "debattører" ikke er EL-tilhængere og EU-modstandere, for sådan nogle er skam ikke nationalister, har vi lige læst i et andet indlæg...

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

@Poul Thomsen,
Blot for en ordens skyld, har jeg ikke det mindste mere imod polske 'skruebrækkere' og løntrykkere end mod danske ditto.

Hvad Øresundstrafikken angår er jeg gammel nok til at kunne erindre tiden, før broen mellem Amager og Skåne blev bygget. Allerede dengang var der folk, der bosatte sig i Malmø og arbejdede i København og vice versa. Jeg havde en kollega, som løste sit boligproblem efter en skilsmisse, hvor konen beholdt lejligheden, ved at flytte teltpælene over på de anden side af sundet, hvor det dengang var både lettere og billigere at skaffe sig noget at bo i. Han pendlede frem og tilbage med havnefærgerne hver dag i fem år i slutningen af 1977-erne og starten af 1980-erne, før han fandt en ny bolig i sit eget fædreland.

Pasunionen mellem Danmark, Sverige og Norge er i øvrigt ældre end de skandinaviske landes tilslutning til Schengen-pagten om 'arbejdskraftens fri bevægelighed' mellem EU-medlemslandene.

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Grethe Preisler

"Pasunionen mellem Danmark, Sverige og Norge er i øvrigt ældre end de skandinaviske landes tilslutning til Schengen-pagten om 'arbejdskraftens fri bevægelighed' mellem EU-medlemslandene."

Du er selvfølgelig klar over, at du roder Schengen-traktaten og "Arbejdskraftens fri bevægelighed" håbløst sammen.

Men for at præcisere:

Fri bevægelighed – EU-borgere
Arbejdskraftens frie bevægelighed er et grundlæggende princip i EU. Det er fastsat i artikel 45 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og er blevet udviklet gennem den afledte EU-lovgivning og Domstolens retspraksis.
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=457&langId=da

Schengen-traktaten
Schengen-samarbejdet bygger på Schengen-traktaten, der blev indgået mellem 1985 og 1990 og som havde til formål at nedlægge europæiske grænseposter og fjerne grænsekontrollen inden for Schengenområdet samt harmonisere eksterne grænsekontroller.
https://da.wikipedia.org/wiki/Schengen-traktaten

Så selv om Schengen-traktaten bryder sammen har vi stadigvæk fri bevægelighed indenfor EU.
Dine polakker skal så i givet vise pas i Kastrup eller Rødby.

Al det ved du jo godt, men alligevel taler du mod bedre vidende.

Du har sikkert en god, så forklar det venligst.

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

Hold da op, det går for stærkt - der er faldet mindst 2 ord ud.
Beklager

@Grethe Preisler
"Pasunionen mellem Danmark, Sverige og Norge er i øvrigt ældre end de skandinaviske landes tilslutning til Schengen-pagten om 'arbejdskraftens fri bevægelighed' mellem EU-medlemslandene."

Du er selvfølgelig klar over, at du roder Schengen-traktaten og "Arbejdskraftens fri bevægelighed" håbløst sammen.

Men for at præcisere:

Fri bevægelighed – EU-borgere
Arbejdskraftens frie bevægelighed er et grundlæggende princip i EU. Det er fastsat i artikel 45 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og er blevet udviklet gennem den afledte EU-lovgivning og Domstolens retspraksis.
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=457&langId=da

Schengen-traktaten
Schengen-samarbejdet bygger på Schengen-traktaten, der blev indgået mellem 1985 og 1990 og som havde til formål at nedlægge europæiske grænseposter og fjerne grænsekontrollen inden for Schengenområdet samt harmonisere eksterne grænsekontroller.
https://da.wikipedia.org/wiki/Schengen-traktaten

Så selv om Schengen-traktaten bryder sammen, har vi stadigvæk fri bevægelighed indenfor EU.
Dine polakker skal så i givet fald vise pas i Kastrup eller Rødby.
Al det ved du jo godt, men alligevel taler du mod bedre vidende.
Du har sikkert en god grund, så forklar det venligst.

Brugerbillede for Peter Jensen

Torben Lindegaard, Schengen understøtter arbejdskraftens fri bevægelighed - forudsætter den; thi ellers ville de åbne indre grænser uden øget intern overvågning og øget (harmoniseret) ekstern grænsekontrol betyde at enhver ikke-EU borger kunne drage fordel heraf og EU ville miste overblik samt kontrol med indvandringen til Europa. Så fjerner du Schengen, fjerner du forudsætningen for et såkaldt holdbart, samlet system, hvor enhver EU-borger på forskellig vis kan konkurrenceudsættes mod hin anden, specielt når det gælder dennes arbejdskraft.

Det er i øvrigt, helt generelt, illustrativt at se hvorledes f.eks. såkaldte pendlerfordele kan gøres væsentligere end demokratiudvikling og dermed legitimere demokratiafvikling; der er vitterligt delt hold kæft-bolsjer og candyfloss ud til samtlige biografgængere.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

@Torben Lindegaard,
siden du er så klog på historien bag Mastricht- og Schengen-traktaternes ikrafttræden, undrer det mig såre, at du åbenbart ikke ved, at Danmark først blev 'integreret' i Schengen-området i 2001 - dvs. næsten 30 år efter 'danskernes ja til EF' i 1972, hvor 'Unionen' if. 'gammelpartierne V,K og S' var 'en død sild'.

Formentlig grunden til, at ingen af 'gammelpartierne' i 1972 havde mod på at foreslå en grundlovsrevision om fortløbende suverænitetsafgivelse til 'Unionsregeringen' uden folkeafstemning i anledning af enigheden om 'den nødvendige politik' i forhold til 'frihandelsaftalen' mellem DK og det dengang største eksportmarked for lurmærket bacon og smør fra danske bondegårde og husmands-bedrifter (UK).

Nice try - det er en ærlig sag af være 'flomme-euopæer'. But your nose is still growing Pinocchio.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

p.s. Polen, som lå på den anden side af 'jerntæppet gennem Europa' i 1972, har forresten været medlem af EU siden det herrens år 2004.

Brugerbillede for Henriette Bøhne
Henriette Bøhne

Peter Jensen,
Skal vi ikke lige holde fast i, at indførelsen af grænsekontrol handler om at holde nogen ude af vores samfund og altså ikke at forhindre "demokratiudvikling".
Det er vel reelt nok at stille spørgsmålstegn ved, hvor virksom og effektiv denne kontrol, som altså kun omhandler bus og tog, vil være, samt at holde den op mod tabet af det privilegie og den frihedsrettighed, det er at kunne rejse frit.
Som tidligere nævnt kan flygtninge, hjemmerøvere osv stadig krydse grænsen uantastet i bil - hvor stor effekt tror du lige kontrollen så har? Står i i indsatsen og omkostningerne i proportionalt forhold med resultatet og det vundne?
Det er ikke mig, som sutter hold- kæft bolcher, men de, som er villige til at veksle deres frihedsrettigheder til fordel for falsk tryghed og populisme.
Og iøvrigt stadig beskæmmende, at den danske og svenske regering har ladet den nordiske pasunion bryde sammen og ikke er i stand til at lave en fornuftig, mellemstatslig løsning på dette område.

Brugerbillede for Peter Jensen

Henriette Bøhne, jeg kan i dét du skriver ærligt talt ikke se om du holder fast i havelågen, havnekajen, Schengen eller en grænsebom - men min pointe var (og er) at Schengen indebærer tab af demokratisk kontrol, tab af frihedsrettigheder ... til fordel for arbejdskraftens fri bevægelighed. Og at befolkningerne så kan bestikkes med at skulle undvære pas og korporlig kontrol når de krydser indre grænser mhp. at gæste, feriere eller arbejde, er jo det indlysende. Samt det hændte.

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Grethe Preisler

Ja, Danmark har siden 25. marts 2001 deltaget i Schengen-samarbejdet, som det fremgår af det af mig opgivne link kl. 9:03.
https://da.wikipedia.org/wiki/Schengen-traktaten

Så det er velkendt stof; .............men du har åbenbart ikke orket at følge linket.

Og det understreger netop, at Schengen-samarbejdet og Arbejdskraftens frie bevægelighed i EU er 2 forskellige ting - ligesom EUs areal er forskelligt fra Schengenområdet.

Unionen blev udnævnt til at være en død sild af Poul Schlüter i 1986 i forbindelse med afstemningen om det indre marked. Selve Unionsbegrebet - overgangen fra EF til EU - blev først institutionaliseret ved vedtagelsen af Maastricht-traktaten, for Danmarks vedkommende i 1993.

I 1972 talte vi ikke om Union - det kom som nævnt først til senere.

Dine bemærkninger om Polen kl 10:55 er korrekte - og hvad er så din pointe med det??

Brugerbillede for Torben Lindegaard
Torben Lindegaard

@Peter Jensen

"Schengen understøtter arbejdskraftens fri bevægelighed - forudsætter den"
citat Peter Jensen kl. 9:46

Arbejdskraftens frie bevægelighed vil være gældende også uden Schengen.

Arbejdskraftens frie bevægelighed er fastslået i Romtraktaten, som blev implementeret 1.1.1958 i det daværende EF - og i Danmark fra 1.1.1973 - og fungerede derfor inden Schengen-traktaten,1985 og Schengen konventionen,1990 blev implementeret i 1995 og Danmark tiltrådte i 2001.

Schengen understøtter de egentlige pendlere, altså borgere, der bor i Malmø og arbejder i København og vice versa. Dette kan multipliceres op rigtig mange gange, når vi medregner tilsvarende situationer i alle Schengens 26 lande.

Men de udenlandske EU-borgere, der ønsker at arbejde i Danmark kan sagtens gøre det uden en Schengentraktaten - de skal blot vise pas ved indrejsen.

Hvis Schengen som forventet bryder sammen - lige som den nordiske pasunion - vil det være til stor ulempe for pendlerne mellem 2 Schengenlande, turister i Schengen - og ikke mindst for lastbilstransporten mellem Schengenlandene.

Enhver tanke om Just-in-time Manufacturing kan vi skyde en hvid pind efter.
Lastbilerne med råvarer og halvfabrikata vil få uforudseelige ventetider ved Schengens grænseovergange.

Mareridtet er en ophævelse af det indre marked, så transportørerne skal udfylde toldpapirer ved alle EU's grænseovergange..............jamen altså.

Brugerbillede for Henriette Bøhne
Henriette Bøhne

Peter Jensen,

Alle erfaringer viser, at så snart man lukker en flugtvej, opstår der en ny. Der vil derfor formodentlig ikke gå lang tid, før menneskesmuglere finder ud af at fragte flygtninge over grænsen i bil eller lastbil. Så skal vi til etablere grænsekontrol ved broen som tidligere set i Østeuropa og her skitseret af MKN og Torben Lindegård. Jeg er derfor af den holdning, at paskontrollen i Kastrup er uvirksom, dyr og udtryk for falsk tryghed og populisme, samt til stor gene for de beboere i regionen som dagligt benytter grænsen.
Det her er skruen uden ende og en glidebane, som kun fører til flere og flere tab af privilegier og frihedsrettigheder. Eksperter siger, at skal vi beskytte vore grænser helt, skal vi til at bruge droner, formentlig ved den tyske grænse og måske også over Øresund. Er det det vi vil? En serie af lukkede DDR-stater, hvor individets frihedsrettigheder knægtes med overvågning, kontrol, registrering og lille bevægelighed, alt sammen for at undgå en suværenitetsafgivelse og deltagelse i et fælles, solidarisk og forpligtende EU-samarbejde.
Du kalder mig endda anti-demokratisk - hvor langt er du helt konkret klar til at gå for at holde flygtninge ude af Danmark? Er du parat til at skyde på de flygtende eller sænke deres både?
Jeg stemte ja d 3 december, selv om jeg er uenig i den økonomiske politik som føres af EU og i TTIP- aftalen. Men disse ting er jeg villig til at forsøge at ændre sammen med tyske socialister o.a og næste gang over 200 O00 mennesket demonstrereri Berlin mod TTIP, kan jeg forsikre dig om at jeg er med!

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

@Torben Lindegaard,

Formålet med implementeringen af 'Det Indre Marked' efter 'murens fald' og 'Tysklands genforening' var, som du skriver, først og fremmest at sikre transporten af varer og tjenesteydelser mellem EU-landene uden overflødig indblanding fra toldere og grænsepoliti med utidig interesse for, hvad der i øvrigt befandt sig i kølevogne og andre vehikler til landvejs- og togtransport over længere vejstrækninger.

Det gav så de pendlende arbejdstagere og ferierejsende i det indre marked den fordel, at heller ikke de skulle vise pas og/eller visum ved alle grænseovergangene mellem medlemslandene, men kunne køre til destinatinations-landet med deres 'rødbedefarvede pas' som gyldig dokumentation for det dobbelte statsborgerskab i bopælsstat og arbejdsstat.

At der senere skulle opstå problemer med 'harmonisering' af arbejdsmarkeds- og sociallovgivningen' i det efter 1973 stærkt udvidede fælles marked for udveksling af varer, tjenesteydelser og arbejdskraft over landegrænserne i EU-området, var der ingen i DK der havde fantasi til at forestille sig de første mange år efter 'vores ja' til optagelse i EF med ret til at nyde godt at eksportrestitutioner, monetære udligningsbeløb, støtte til rydning af frugtplantager, støtteopkøb og oplagring til garanteret mindstepris af overskudsproduktion af korn, raps, oksekød, mælkepulver, smør etc. og støtte til omlægning af landbrugsbedrifter fra avl og opfedning af slagtesvin til etablering malkeko-besætninger etc. med videre - alt sammen finansieret af penge fra EU's fælles landbrugsfond.

Sorry - jeg stoppede i 'direktoratet' og lod mig pensionere i 2005, før flygtningeproblemet, NPM- og It-skandalerne i Told & Skat og 'folkevandringen mod Europa' af krigs- og fattigdomsflygtninge fra Mellemøsten og Middelhavsområdet nåede op på det nuværende omfang.

Der er nok ikke andre end mig i nærværende debatfforum der lider af miljøskade efter mere end 30 års ansættelse og arbejde som sagsbehandler i EF-direktoratet, Direktoratet for markedsordningerne, EU-direkoratet etc. m.m., som oprindeligt sorterede under landbrugsministerens. og kun landbrugsministerens ressort.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

@Torben Lindegaard,
Jeg ser, der er faldet et afsnit ud under redigeringen af ovenstående svar på dit forrige 'skriv':

Jeg var ansat som sagsbehandler i det, som oprindeligt hed 'EF-direktoratet' under landbrugsministeriets ressort (og senere fik nye navne i takt med udvidelsen af EU med flere end de daværende 9 medlemslande) fra 1. januar 1973, til jeg - efter eget ønske og anmodning herom - lod mig pensionere i sommeren 2005.

Sider