Læsetid: 4 min.

Krænkede mellemøstlige mænd tager hævn

Kulturforskelle er hovedforklaringen på de mange sex-krænkelser, som er sket i bl.a. Tyskland og Sverige. ’Det er unge frustrerede mænd, der desperat forsøger at genoprette deres krænkede mandighed,’ mener kultursociolog Mehmet Ümit Necef
12. januar 2016

RETTELSE: Artiklens rubrik er præciseret 12. januar kl. 12:10

Når hundredevis af tyske piger nytårsnat blev udsat for sexchikane og overgreb fra unge flygtninge og indvandrere, skyldes det først og fremmest kulturelle forskelle. Det mener den dansk-tyrkiske kultursociolog Mehmet Ümit Necef fra Syddansk Universitets Center for Mellemøststudier.

Han giver ikke meget for alle de socio-økonomiske forklaringer, som diverse eksperter og debattører bringer til torvs i forsøget på at forklare, hvorfor store grupper af unge mænd med indvandrerbaggrund har forgrebet sig på tyske piger. Også i byerne Kalmar, Helsinki, Zürich, Salzburg melder politiet om lignende chikane og overgreb nytårsnat, om end i mindre omfang end Køln, hvor mere end tusind unge mænd deltog eller overværede forulempningen.

Ingen respekt

»Jeg tror ikke så meget på de økonomiske forklaringer. Det her handler om forskellige kønsopfattelser og seksualkultur i Mellemøsten og Europa,« siger Mehmet Umit Necef.

Læs også: Vi skal turde tale åbent om det, der skete i Køln

»For en del af de unge mænd, der kommer til Europa fra en traditionel mellemøstlig kultur, er piger, der er alene på gaden midt om natten, et legitimt bytte for seksuelle tilnærmelser – og i værste fald overgreb,« siger han.

»En pige, der drikker alkohol, er letpåklædt og befinder sig ude i det offentlige rum efter mørkets frembrud er simpelt hen ikke respektabel i deres øjne.«

Mehmet Ümit Necef understreger, at den manglende forståelse for europæiske kønsroller og seksualmoral ikke skal undskylde de mange overgreb, som har fundet sted.

»Det er blot et forsøg på at forklare, hvordan mange mænd med traditionel mellemøstlig baggrund tænker,« siger han.

»Når vi diskuterer indvandrere og flygtninge i Danmark, er udgangspunktet ofte, at det er synd for dem. Vi ser dem oftest som undertrykte, forfulgte, ofre for racisme og så videre. Men vi glemmer en meget vigtig ting. Og det er, at de er mænd med kæmpestort M og kvinder med kæmpestort K. De kommer fra en kultur, hvor der er meget store forskel på det mandlige og det kvindelige,« siger han.

Læs også: Køln-overfaldene trækker lange spor

»Forskellen er så stor, at der i traditionel mellemøstlig kultur er rum, der udelukkende er for mænd, og rum, der udelukkende er for kvinder. Og det offentlige rum; cafeerne og ikke mindst gaderne og byrummet er mændenes rum i Mellemøsten,« siger Necef.

Den krænkede mand

Lægger man dertil, at mange unge indvandrere og flygtninge i Europa er frustrerede over deres liv, får man en eksplosiv cocktail, understreger Mehmet Ümit Necef, der bl.a. har forsket i mellemøstlig seksualmoral og kønskultur.

»Mange af de asylsøgere og indvandrere, som befinder sig i Europa, er dybt krænkede på deres mandighed. De har måske oplevet at mødre og søstre er blevet dræbt eller voldtaget, uden at de kunne forsvare dem. De er måske blevet krænket af smuglere og myndigheder på flugten til Europa, og nu står de så i en situation, hvor deres mandighed er taget fra dem. Mange er totalt afhængige af andres hjælp og kan ikke forsørge sig selv eller deres familie. De lever på andres nåde og er ikke rigtige mænd i den forstand, som de er opdraget til at forstå,« mener Mehmet Ümit Necef.

»Deres mandighed er krænket, og det er den, de forsøger så at genoprette ved at krænke andre.«

Patriarkalsk kultur

Den fynske kultursociolog, der selv kommer fra Tyrkiet, understreger, at det samme mønster gør sig gældende i Mellemøsten. F.eks. sker den samme type sexchikane og overgreb i en storby som Kairo, når ramadanen er forbi, alle fejrer Eid og de unge piger pludselig befinder sig på gaden om aftenen alene eller to-tre stykker sammen.

»Her oplever man også, at unge mænd flokkes om piger, der er alene eller sammen med et par veninder og overfalder dem,« siger han og henviser til et speciale, som en af hans studerende netop har skrevet om sexchikane i Egypten.

»Og det sker, uanset om pigerne bærer hijab eller ej,« understreger han. Mehmet Ümit Necef mener, forklaringen skal hentes i den patriarkalske kultur, som gennemsyrer størstedelen af Mellemøsten. Han mener til gengæld ikke, at det har noget at gøre med islam eller religion i det hele taget.

»Vi ser den samme foragt for kvinder i f.eks. Indien, der har oplevet masser af gruppevoldtægter og overgreb,« siger han.

»Det er et spørgsmål om at være opvokset i en patriarkalsk, førmoderne og traditionel kultur, hvor manden dominerer kvinden, og enhver pige, der færdes alene, betragtes som løs på tråden,« siger han.

Under opbrud

Mehmet Ümit Necef understreger, at det traditionelle, patriarkalske kvindesyn er under opbrud i store dele af Mellemøsten, ikke mindst i de mellemøstlige storbyer, hvor det kønsopdelte samfund er i opløsning.

»I Istanbul og andre mellemøstlige storbyer er der mange, som ikke længere går op i intakte mødomme eller kønsadskillelse. Mænd og kvinder kommer på de samme cafeer, studerer og arbejder sammen,« men det er stadig i høj grad et storbyfænomen. Storbyen har sin egen livsstil, hvor kønnene blandes meget mere end tidligere – og langt mere, end det sker ude i landsbyerne,« siger han.

Mange af de asylsøgere og indvandrere, der kommer til Europa, har mere moderne normer, men der er også mange, der flygter til Europa fra krig og fattigdom i landdistrikterne, hvor normere er mere traditionelle, understreger han.

»Der er stadig rigtig mange, som ikke forstår de europæiske kønsroller og den europæiske seksualmoral. De synes ikke, at de europæiske mænd er rigtige mænd. I deres øjne er den europæiske mand en klovn, som ikke forsvarer sin families, sine søstres eller sin kones ære,« siger Mehmet Ümit Necef.

»Der er endda mange, som mener, at det, de ser som den europæiske mænds manglende mandighed, er forklaringen på, at der er så mange bøsser og lesbiske i Europa.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben R. Jensen
  • Torben Selch
  • Tove Lodal
  • Henrik Klausen
  • Flemming Berger
  • Jørgen Wassmann
  • Anne Eriksen
  • Ole Rasmussen
  • Gorm Lerche
  • Mihail Larsen
  • Mikkel Madsen
  • Markus Lund
  • Peter Knap
Torben R. Jensen, Torben Selch, Tove Lodal, Henrik Klausen, Flemming Berger, Jørgen Wassmann, Anne Eriksen, Ole Rasmussen, Gorm Lerche, Mihail Larsen, Mikkel Madsen, Markus Lund og Peter Knap anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tak til Necef.
Islam er hverken værre eller bedre end andre religioner. Vi skal ikke bekæmpe en religion men en fortidig kultur.
Islam fungerer fortrinligt i et moderne samfund.
Det gør middelalderlige holdninger ikke.

Anne Koed Westergaard, søren ploug, Mads Berg, Torben R. Jensen, Lars-Bo Abdullah Jensen, Erik Feenstra, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Tove Lodal, Mikkel Bech, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Jørgen Wassmann, Lars Peter Simonsen, Sascha Olinsson og Christian Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Men hvordan gives kvindefrigørelsen mest smertefrit til disse grupper mænd og kvinder?
For de danske kvinder tog det omk. 100 år at gå fra et mandedomineret samfund til det mere lige samfund "vi" har i dag.
Spørgsmålet er vel at forsøge at gøre denne udvikling korter og mindre smertefri og ikke at håne og hetze mod flygtningene og indvandrere.

Anne Koed Westergaard, Anne-Marie Krogsbøll, Niels Duus Nielsen, Lars Peter Simonsen og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

rettelse: der skal naturligvis stå mere smertefri og ikke mindre-

Christian Mondrup, Lars Peter Simonsen og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

@ Peter Knap
At relativere religion på den måde er nok lidt vildledende og måske et udtryk for at man ikke forstår hvad man har med at gøre. Alt er ikke lige godt.
Med venlig hilsen
Lennart

Henrik Nielsen, Anders Jensen, Søren Fosberg og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar

... krænkede mandighed ... - hvad dælen er det for en nød, er det noget vi skal tage alvorligt i vores kulturkreds eller noget de ramte bør se at få gjort op med uden at hele samfundet skal involveres ...

Henrik Nielsen, Kim Hansen, Gary Jensen, Palle Yndal-Olsen, Kristian Rikard, Flemming Berger, Søren Fosberg, Jørn Andersen, Torben Skov, Anne Eriksen, Britt Kristensen, odd bjertnes og Mikkel Madsen anbefalede denne kommentar

Lennart Kampmann.
Når det drejer sig om det religiøse, har du nok ret i at min viden er ret begrænset, men jeg tror det forholder sig sådan.
Det er rimeligt nok, ar alt ikke er lige godt, og det mener jeg heller ikke om de forskellige religioner. Jeg mener alt er lige skidt.

Sidsel Jespersen

Jeg går ud fra at der i artiklen menes "kvinder", og ikke "piger" ...

søren ploug, Sabine Behrmann, Aske Skov Andersen, Troels Lange, Nille Torsen, Erik Jensen , Flemming Berger, Anne Eriksen, Sascha Olinsson, Britta Hansen, Maj-Britt Kent Hansen, Fam. Tejsner og Markus Lund anbefalede denne kommentar

Det er jo sådan noget fornuft betonet efterrationalisering, som i bund og grund bare er rent gætværk...
Den sex-volds-kriminalitet, som har ramt Tyskland, er velkendt i en række arabiske lande, hvor man bruger betegnelsen 'Taharrush gamea', for det, der sker når store grupper mænd i fællesskab - typisk under store offentlige arrangementer - begår alt fra sexchikane til voldtægt mod kvindelige ofre.
Uanset hvor meget folk svanser rundt om tingene, så ændre det ikke på, at der er en kvindehadsk underskov i den arabisk kultur der skal italersættes...

Anne Koed Westergaard, June Pedersen, Vivi Rindom, Henrik Nielsen, søren ploug, Carsten Wienholtz, Tina Sommer, Gary Jensen, Anne-Marie Krogsbøll, Tove Lodal, Martin Sørensen, Søren Fosberg, Jørn Andersen, Lars Uhlott, Anne Eriksen, Britt Kristensen, Mikkel Madsen og Jørgen M. Mollerup anbefalede denne kommentar
Jørgen M. Mollerup

Man kan ikke adskille kultur og religion. Religion er et kulturelt fænomen, med mindre at man tror, at de religiøse skrifter er dalet ned fra himlen.

søren ploug, Tina Sommer, Tor Thrysøe, Bruger 195810, Jens Falkenberg, Steffen Gliese, Sven Elming, Søren Fosberg, Anne Eriksen, Gorm Lerche og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

@ Peter Knap
Nogle religioner er stort set harmløse (jainisme, fx.) når de følges udi det ekstreme.
Andre religioner har nogle direkte skadelige retningslinjer, der ikke harmonerer godt med det almene samfund.
At vide hvad der er op og ned i religion er et godt udgangspunkt for at forstå hvad man skal undgå og hvorfor.
At mene at alt er lige skidt er næsten lige så unuanceret som at mene at alt er lige godt.

med venlig hilsen
Lennart

Anders Jensen, Søren Fosberg, Lars Uhlott, Britt Kristensen og Peter Knap anbefalede denne kommentar
Lennart Kampmann

@ Jørgen M. Mollerup
Gid det var som du siger, men det problematiske er at mange religiøse faktisk tror at bøgerne faldt ud af himlen/blev dikteret af gud.
med venlig hilsen
Lennart

Casper Fryd Rækjær

"Mehmet Ümit Necef mener, forklaringen skal hentes i den patriarkalske kultur, som gennemsyrer størstedelen af Mellemøsten. Han mener til gengæld ikke, at det har noget at gøre med islam eller religion i det hele taget."

Fin pointe. Og hvordan det så lykkes for journalist og/eller redaktion at lave en rubrik, der omtaler "muslimske mænd", samt at tagge artiklen med "Muslimer" - ja, det må stå hen i det uvisse. Det har i hvert fald ingen dækning i interviewet og vidner først og fremmest om, hvor generaliserende og fordomsfuldt vi ser på islam.

erik winberg, Flemming Bjerke, Birgitte Gøtzsche, Aske Skov Andersen, Mads Berg, Erik Karlsen, Troels Lange, Erik Feenstra, Maria Francisca Torrezão, curt jensen, Anne-Marie Krogsbøll, Johanna Haas, Karsten Aaen, Flemming Berger, Niels Duus Nielsen, Jørgen Wassmann, Sascha Olinsson, Gorm Lerche, Kristine Skøtt-Jensen, Giovan Delbuon og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Kaj Spangenberg

Dette her beviser jo, hvad det er for en cocktail, vi er ved at blande i de vestlige samfund ved at lukke stort set uanede mængder af uindbudte tilrejsende ind i vore samfund. Mange af dem med mellemøstlig baggrund, som den fynske kultursociolog Mehmet Ümit Necef fra Syddansk Universitets Center for Mellemøststudier så glimrende beskriver det.
Man skal passe vældig på ikke at slå alle over én kam, selv om det er fristende. Men multikulturelle samfund som dem, vi for tiden opbygger i vore samfund, fungerer dårligt. Især i krisetider med økonomisk lavvækst og mange arbejdsløse.
Den seksuelle side af sagen er her belyst, men parallelsamfundene rummere jo adskillig flere problemer. Kan Vesten klare at leve med dem? Eller skal vi samtidig opleve, at der blandt "vore egne" vokser modbevægelser op med det formål at bekæmpe parallelsamfundenes indbyggere?
Jeg synes, at perspektiverne er uhyggelige, og at der ikke kan advares nok, mens tid er.
.

Troels Ingvartsen, Else Marie Arevad, Bruger 195810, Gary Jensen, Klaus Ipsen, Martin Lund, Flemming Berger, Henrik Klausen, Martin Sørensen, Søren Fosberg, Kim Houmøller og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar
Regnar Hansen

Skyld og synd
Religioner har det med at mene at de selv er den eneste sande religion, så det vil undre mig hvis Imam'er og andre religiøse muslimske leder ikke er nedladende, fordømmende, krænkende over m.v. for bl.a. vestlige piger og kvinder i Deres prædikener m.v. .

Lennart Kampmann

Selv en kultursociolog vil have svært ved at adskille Mellemøstens normer og værdier fra Islam. Det vil være lige så let som at forklare at Kristendom og Europa er to helt adskilte størrelser.
med venlig hilsen
Lennart

erik winberg, Henrik Nielsen, Martin Schou, Gary Jensen, Karsten Aaen, Henrik Klausen, Søren Fosberg, Martin Sørensen, Jørn Andersen, Anne Eriksen, Britt Kristensen og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar
Giovan Delbuon

Jeg synes også at Mehmet Ümit Necef har lavet en meget en meget fin analyse, men titlen er helt misvisende: hvorfor skal man sammenblænde religion og kultur når det drejer sig om almindelige mennesker? For eks. en muslim i Egypten deler den samme kultur med en kristen i det samme land, men kulturmæssigt har ikke meget tilfælles med en muslim i Indonesien eller Centralasien,
Alt for mange gange sammenkobles også kriminalitet med Islam, men ingen religion foreskriver tyveri elle sexchikane og også en troende muslim afskyr denne slags forbrydelser.
Man må desværre konstatere at fordomme og DF's propaganda har taget rødder i alt for mange mennesker...

Torben R. Jensen, Troels Lange, Maria Francisca Torrezão, Johanna Haas, Karsten Aaen, Søren Fosberg, Niels Duus Nielsen og Kaj Spangenberg anbefalede denne kommentar
Mihail Larsen

Så prøver nogen igen

at gentage den øvelse, det er, at tale udenom. Whatabout-ismen. Det synes at være en uoverstigelig anstrengelse for nogle, at der sættes spørgsmålstegn ved eller rettes kritik imod religiøse, etniske eller multikulturelle fænomener, medens de samme personer tilsyneladende ikke har noget problem med at udnævne kritikerne til racister, fascister, chauvinister etc. etc.

Jeg minder igen om to artikler, der sætter fingeren fornemt på de ømme punkter:

http://mchangama.blogs.berlingske.dk/2016/01/11/koln-og-det-vaerdimaessi...

og

http://www.faz.net/aktuell/politik/inland/gastbeitrag-von-samuel-schirmb...

Tina Sommer, Bruger 195810, Tove Lodal, Miguel Tuells, Martin Sørensen, Jørn Andersen, Henrik Andersen, ulrik mortensen, Torben Skov, Britt Kristensen, Henrik Brøndum, Peter Møllgaard og Lennart Kampmann anbefalede denne kommentar
Marianne Olesen

Jeg synes vi igenigen er der henne, hvor dårlig opførsel undskyldes/tilgives med voldsmandens "kultur". En forbrydelse er en forbrydelse og skal straffes. Der er ingen, uanset hud- eller hårfarve, der har ret til at gramse på kvinder. Det er og blir en forbrydelse.

Tina Sommer, Else Marie Arevad, Mads Berg, Nille Torsen, Gary Jensen, Martin Lund, Tove Lodal, Lasse Reinhold, Martin Sørensen, Britt Kristensen, Anne Eriksen, Henrik Brøndum, Claus Poulsen, Helene Kristensen, Jan Weis og Lennart Kampmann anbefalede denne kommentar

Ved diagnosen ’vred ung mand’ bør samfundet tilbyde en ’helbredende behandling’ så vi alle kan få fred for bøllerne uden persons anseelse – at blande kultur, religion, penisstørrelse, intelligens eller mangel på samme, etnicitet, etc. ind i bedømmelsen af straffene for lovovertrædelser hører umiddelbart ikke hjemme i et retssamfund …

Tinne Stubbe Østergaard, Per Torbensen, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Henrik Brøndum og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Marianne Olesen,

Fra Den Danske Ordbog ordnet.dk:

Forklare
oprindelse: efter nedertysk vorklaren egentlig 'gøre klar', afledt af adjektivet klar

1. gøre noget klart for andre ved at beskrive, oplyse eller på anden måde fortælle nærmere om det

1.a. angive en årsag eller grund til noget; gøre rede for noget

Undskylde
Oprindelse: efter nedertysk entschulden egentlig 'fritage for skyld', jævnfør unddrage

1. ikke være vred eller krænket over at nogen udsætter eller har udsat én for noget ubehageligt, fx besvær eller ulejlighed

2. udtrykke at man er ked af at have forvoldt skade, krænket nogen, forsømt en pligt el.lign.

3. begrunde eller bevirke (delvis) fritagelse for skyld

Birgitte Gøtzsche, Nils Sørensen, Torben R. Jensen, Erik Karlsen, Erik Feenstra, Maria Francisca Torrezão, Steffen Gliese, Benjamin Bach, Poul Genefke-Thye, bo thomsen, Henrik Klausen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

Her er så forklaringen, som de fleste kendte i forvejen.
Hvor er løsningen, kultursociolog Necef.
- Skal vi oprette obligatoriske genopdragelses lejre med forsøg på omvendelse - med kontrakt og strafkonsekvens, hvis kontrakten ikke underskrives eller overholdes.
- Skal vi udvise alle potentielle brune med krænket mandighed.
- Skal vi oprette sikkerhedsventiler i form af klinikker, hvor mandigheden kan udøves - mod betaling naturligvis.
- Skal vi møde dem med forståelse og betale offentlig erstatning til ofrene for "mandigheden".

Hvad vil du gøre kloge Necef.

Claus Poulsen

Det er interessant ud fra en akademisk synsvinkel. Men i virkelighedens verden (hvis man må være så fri) er det jo komplet ligegyldigt. Enhver modstander af indvandring fra Mellemøsten vil jo bare sige kartoffel kartoffel, og stadig og stædigt fastholde at indvandringen skal begrænses, nok helst til et minimum ...

Johanna Haas, Bodil Waldstrøm, Steffen Gliese, Karsten Aaen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Herman Hansen

Vi lever i et land og region, hvor det at være mand er blevet systematisk forsøgt undertrygt og udryddet gennem østrogenisk feminisering af samfundet fra vugge til grav i snart 50 år. Hele det offentlige system består til 90% af østrogen. Drenge børn bliver i dette system opdraget til at ignorerer deres mandlighed med sjælelig forkvaklelse til følge.

Det kan jo kun gå glat før eller siden. Og det er godt igang - Vi har jo en borgerlig testosteron regering.

Spar mig for nogle mænd - og deres anklager om østrogenpåvirkning. Det er uholdbart og bunder meget i en øget ligestilling. Men når andelen af kvinder øges på uni eller i et fag, som før har været lavtløn eller stadig er det, så kommer "de slemme kvinder" og tager din mandighed.
Det kommer dog gerne til mange indlæg, så lad os springe over...

(Dog er det ganske tankevækkende, når man kan læse i medierne, at mænd har brug for hensyn og forklaringer for at gå til lægen! Jeg har ventet forgæves på protester, synes egentlig det virker grotesk)

Med hensyn til patriarkalske mænd med stort M og Mellemøsten, så er der specielt i storbyer gennem årene været rigeligt med "charmerende" tilnærmelser, når man går rundt i byen (også om dagen), så Mehmet Ümit Necef har ret i, at kulturen fylder meget.
Der har allerede været småepisoder rundt omkring her i landet, men det bedste er at ventilere vores protester og så lade tage den med ro.

June Pedersen, Sabine Behrmann, Tina Sommer, Torben R. Jensen, Steffen Gliese og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Miguel Tuells

Jeg synes at hele dette indlaeg er kraenkende. Det ser da ud som der er en aktion-reaktion-logik i at kvinder bliver forulempede og voldtagede, det er blot "haevn". Jamen haevn er da noget der udoeves mod den der foerst har forulempet den som haevner sig, sagt uden moralsk vurdering. Hvad pokker er kvinder i Köln, Düsseldorf, Frankfurt, Stockholm.... you name it.... skyld i? Hvis Danmark har ofret ressourcer paa at give skibenten en universitetsuddannelse synes jeg virkeligt det er taabeligt spildte penge. Sikke noget pure pseudointelektuelt opkast!

June Pedersen, Tina Sommer, Bruger 195810, Anders Jensen, Britt Kristensen, Martin Sørensen, Torben Skov og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Hele denne kollektive følen sig ynkelig og fornedret, med trang til at hævne sig på nærmeste kvinde - slår så igennem i flere byer i flere lande samme nat? Der er da vist nogen videnskabsmænd der har fiflet med generne fra flere arter.

Gary Jensen, Anders Jensen, Britt Kristensen, Martin Sørensen og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Lasse Reinhold

Det er simpelt hen ikke vores ansvar eller opgave at løses dette problem. I stedet skal vi bruge alle vores kræfter på, at at samtlige flygtninge kan vende hjem igen.

Øg indsatsen mod IS, besæt fredszoner i selve landene, osv. Det kan ikke passe, at et land kan destabiliseres så meget, at hele befolkningen emmigrerer, uden at FN/NATO kan gøre noget.

Bruger 195810, Gary Jensen, Britt Kristensen, Henrik Klausen og Leo Nygaard anbefalede denne kommentar

Simpelthen Helene Kristensen. I mine øjne er der nærmere tale om "blød" terror! De medier hvorigennem overgrebene er aftalt må jo findes. Twitter eller Facebook? Derigennem vil det forhåbentlig være muligt at klarlægge motivet og ophavsmændene.

Krænket mandighed min bare! Vist blot endnu en debatør der vil gøre sig interessant.

Anders Jensen

Vrøvl.

Respekt er ikke en forudsætning for at kunne færdes frit og sikkert.
Alt denne rationalisering af animalsk og primitiv adfærd er til at kaste op over.
Det kan kun forklares med mindre kognitive midler, fornuft og forståelse, samt et fuldstændigt forskruet og korrupt etik og moral kompas.

Henrik Klausen

Jeg synes det er en fin fremstilling af problemet, som Mehmet Necef kommer med. Der er altid nogen, der vil opfatte en forklaring af, hvad noget ondt kommer af, som en undskyldning, men hul i dem.

Spørgsmålet er så, om ikke det bedste så er at lukke for indvandring fra steder med en sådan kultur. Kultur er ikke noget, man bare ændrer, og den voldsomme generationskløft, som mange efterkommere af indvandrere oplever ift. deres forældre - netop også pga. kulturforskellene - hjælper heller ikke.

Asbjørn Dahl

Necef er en ensom rationel stemme i indvandringsdebatten. De arabiske og afrikanske mænds fuldt berettigede mindreværdskomplekser kommer til at belaste vores samfund i mange år fremover. I modsætning til det påståede fra diverse interesseorganisationer så var de ikke alle syriske læger, ingeniører og andet brugbart. De var uddannede analfabeter og kriminelle nordafrikanere i stort tal - direkte fra jernalderen og til Europa. Suk ... Måske har de ikke helt uret i at den europæiske mand er en klovn. Tænk at vi tillader det. Eftertiden vil dømme os hårdt.

Miguel Tuells

Henrik Klausen, jo det sker ofte at en forklaring af noget ondt kan forveksles med en undskyldning, men hvis disse angry young men ikke kan leve med deres frustrationer uden at det gaar ud over andre, saa kan de ganske ikke leve blandt andre.

"De synes ikke, at de europæiske mænd er rigtige mænd. I deres øjne er den europæiske mand en klovn, som ikke forsvarer sin families, sine søstres eller sin kones ære,« siger Mehmet Ümit Necef."

Vi har politiet til at forsvare os.
Muslimer i hele Europa, inklusive de, som begik overgrebene i Køln, vil komme til at fortryde det her. Det er en handling, som vil omvende folk, langt ind i venstrefløjen, om det uforenelige i kristen og muslimsk kultur. For muslimske flygtninge - og desværre også allerede herboende muslimer - forudser jeg et radikalt ændret Europa, et før og efter Køln.

Gary Jensen, Torben - Nielsen og Britt Kristensen anbefalede denne kommentar

Her er så åbenbart sandheden om det som skete i Køln, se her:

http://www.b.dk/globalt/politiet-i-koeln-40-procent-af-nordafrikanske-in...

Mehmet Necef kan godt pakke sin mellemøstlige analyse sammen, fordi det nu viser sig, at:

"Hovedparten af de mistænkte for overfaldene i Køln nytårsaften er nylig ankommet til Tyskland fra Nordafrika. En intern politistatistik fra sidste år, der nu er dukket op i medierne, afslører en tårnhøj kriminalitets-rate for asylsøgere og illegale indvandrere fra Tunesien, Marokko og Algeriet. Inden for et år kommer 40 procent af de registrerede nordafrikanere i Køln igen i politiets søgelys for overtrædelser af straffeloven, skriver magasinet Stern."

Og her:

"Efter overfaldene i Køln nytårsaften har delstats-politet anholdt fire og 19 mistænkte, ingen af dem er tyske statsborgere. Her er, hvad offentligheden har fået at vide om disse gerningsmænd, ifølge TV-stationen N24:

10 er registrerede som asylsøgere.
Syv er voksne, der opholder sig illegalt i landet
To er såkaldte »uledsagede mindreårige flygtninge«
14 stammer fra Nordafrika.
Ingen af de mistænkte har en fast bopæl i Køln.
Bundespolitiet, der efterforsker de overfald som er sket inde på selve banegården, har identificeret 31 mistænkte. Heraf er de 18 asylsøgere. To af de 31 er tyske statsborgere. Det har indenrigsministeriet tidligere meddelt."
kilde: som ovenfor.

Uanset hvilken religion de her mænd fra Nordafrika tilhører eller uanset om de kommer fra Nordafrika eller Indien eller Japan eller Mellemøsten skal de opføre sig ordentligt, og ikke gå rundt, til fester og festivaler og rage og gramse på kvinderne - uden at de, mændene, har fået, lov til det. Og det kan man sagtens fortælle flygtninge og indvandrere i det her land, i DK, i Tyskland, i Holland, i Sverige; den adfærd vi synes er acceptabel her i DK overfor kvinder f.eks.

Her er også en interessant oplysning:

"Søndag opjusterede tysk politi det samlede antal af anmeldelser vedrørende hændelser i nytårsnatten til 516. Omtrent 40 pct. relaterer sig til seksuelle overgreb, mens resten relaterer sig til tyveri og vold." og her: "Ifølge Die Welt, der citerer en rapport fra delstatspolitiet fra nytårsnatten, meddelte en lokal betjent allerede kl. 21 nytårsaften, at mindst 400 »flygtninge« i stærkt beruset tilstand opholdt sig på banegården, hvor de også optrådte truende med fyrværkeri."
kilde: http://www.b.dk/globalt/tysk-justitsminister-koeln-overgreb-var-aftalt-p...

Har man ikke i Tyskland en lov, der ligesom i DK siger at man blive arresteret af politiet, hvis man er meget beruset og laver ballade, så kan politiet arrestere en?

June Pedersen, Tina Sommer, Torben R. Jensen, Torben Skov, Torben Kjeldsen, Gary Jensen, Anders Jensen, Anne Eriksen, erik mørk thomsen, Bodil Waldstrøm og Johanna Haas anbefalede denne kommentar

Dette ved man på nuværende tidspunkt om overfaldene i Tyskland nytårsnat i henhold til indslag på Spiegel TV:
De gerningsmænd, der indtil nu er pågrebet, kommer alle fra Marokko og Algeriet. Hovedparten fra Marokko. Der er tale om organiserede kriminelle eller om rutinerede kriminelle indenfor en bestemt gruppe og indenfor en bestemt aldersklasse. De pågrebne gerningsmænd er alle meget unge og ”arbejder” normalt med (trick) tyverier af mobiler og tegnebøger – en lokal advokat nævner også salg af stoffer.
De tilstår aldrig, selv ikke når de forelægges beviser, hedder det i en politirapport ved navn ”Cassablanca,” om denne gruppe af kriminelle. De chikanerer til dagligt i grupper kvinder i de gader, hvor de hænger ud. De kommer med tilråb, der er så ubehagelige, at mange kvinder til de almindelige, ”udenlandske” forretningsdrivendes fortrydelse har opgivet, at handle eller færdes i gaderne. Fænomenet er relativt nyt, siger de forretningsdrivende.
De gerningsmænd, man indtil nu har pågrebet i forbindelse med overfaldene i Køln kender hinanden; overfaldene og de seksuelle forulempelser nytårsnat var aftalt og planlagt. Der tegner sig samme mønster i alle byer – både hvad angår berigelseskriminaliteten og krænkelserne af de unge kvinder. Der er tale om folk i kriminelle netværk uden opholdstilladelse og uden papirer, som rykker fra by til by og fra Bundesland til Bundesland - og måske fra land til land efter relativt kort tid. En del har udgivet sig for at være flygtninge fra Syrien, men er blevet afvist, da de ikke havde noget kendskab til de byer, de sagde de kom fra. Mange har været relativt kort tid i Tyskland.
Jeg beklager meget, hvis disse specifikke informationer nu skal besværliggøre livet for almindelige unge mænd med marokkansk eller algiersk baggrund; men jo flere præcise oplysninger vi har om de tyske overfald og overgreb nytårsnat des mindre skade forårsager de efter min vurdering i samfundet, idet man undgår generel mistænkeliggørelse af en større gruppe, heriblandt også af almindelige, lovlydige unge mænd med marokkansk og algiersk baggrund.
På baggrund af de oplysninger, der for øjeblikket et tilgængelige kan det med rimelighed vurderes, at der nytårsnat i Tyskland var tale om i forvejen planlagte røverier og overgreb på baggrund af organiseret og planlagt kriminalitet. Der er således ingen grund til at slå alle Mellemøstens og Nordafrikas unge mænd over en kam. Eller alle muslimer.
Efter min vurdering har Information på baggrund af overfaldene været hurtigt ude med generaliserende analyser og konklusioner om mænd fra Mellemøsten, muslimske mænd og mænd i en bestemt aldersgruppe og i en bestemt livssituation: flygtninge og migranter. Ikke kun i interviewet med kultursociolog Mehmet Ümit Necef, men også i interviewet med Jaleh Tavakoli d. 9.1.2016: ”De vil ikke tale om, at den muslimske kultur undertrykker kvinder.”
Almindelige, unge mænd fra Mellemøsten eller danskere med mellemøstligt udseende, mellemøstlige rødder og muslimsk tro gøres derved implicit til evigt potentielle, meget aggressive seksuelle krænkere, der når som helst og hvor som helst i det offentlige rum, hvis lejligheden byder sig, vil forsamle sig i store grupper af eksempelvis 100 mænd og omringe og isolere to kvinder fra de øvrige mennesker i mængden – og forulempe dem voldsomt seksuelt. Sådan forløb det seksuelle overgreb nytårsnat, som en kvinde beskriver det i Spiegel TV. For kvinder er dette skrækscenarie et mareridt. Det er det heldigvis også for langt de fleste mænd – uanset baggrund: den unge kvinde, der skildrer det voldelige, seksuelt krænkende masse-overgreb, blev således reddet af en mand, der var udlænding, oplyses det i indslaget på Spiegel TV.
I forhold til syriske, irakiske, iranske, afghanske og andre flygtninges, indvandreres og migranters liv og overlevelse her i landet og i Tyskland er det katastrofalt, hvis et urigtigt billede af ”vilde”, impulsstyrede, gruppe-overfaldende ”almindelige” unge muslimske flygtninge, indvandrere og migranter - der i princippet er enhver almindelig ”udenlandsk” ung mand hele tiden og de 99 andre muslimske mænd, han i henhold til vores fejlagtige forestillinger tilfældigt samler op på sin vej gennem byen, når hans kulturelt bestemte voldtægts- og krænkelsestrang overmander ham - får lov at sætte sig fast og bliver til et billede på en kulturelt bestemt adfærd hos alle ”muslimer”; hvis det sker, er vi alle fortabt.
Et sådant vrangbillede kan nemt fæstne sig, idet flertallet af Christiansborg politikere ved snart sagt enhver given lejlighed ynder at betone, hvor kulturelt forskellige eksempelvis de syriske flygtninge er fra ”danskerne”, og at det derfor er bedst og på alle måder mest ”ordentligt” og til gavn for alle parter, hvis de bliver i de nærområder, vi hævder, vi yder hjælp til, mens fødevaremanglen breder sig i FNs flygtningelejre og desperat fortvivlede mennesker i alle aldre drukner i Middelhavet; de syriske flygtninge har meget mere til fælles med Tyrkiet. De, og alle andre flygtninge, indvandrere og migranter fra ikke-vestlige lande, er os ubehjælpeligt og for evigt kulturelt fremmede, skal vi forstå. Og når man har hørt dette urimelige budskab fremført tilstrækkeligt mange gange fra landets folkevalgte populister er der jo risiko for, at budskabet sætter sig fast i underbevidstheden.
Derfor sker det måske for mange forholdsvis let, at man på baggrund af hændelserne i Tyskland sidestiller alle ”udlændinge” med potentielle gerningsmænd, der er væsensforskellige fra ”os.”
Det kan vel til dels sammenlignes med, hvis kriminelle, hvide mænds kvindesyn i fx rockerbander pludselig bliver gjort til alle danske mænds kvindesyn og adfærd …
Kvinder fra Mellemøsten og andre steder i verden fører diskussionen om kvinders ret til selvbestemmelse over egen krop og eget liv - og kæmper for kvinders frihed og ret til udfoldelse i det offentlige rum og i deres private liv. Vi så det bla. under det arabiske forår og vi kan fx læse Mona Eltahawy, som er en af de kæmpende: ”Headscarves and Hymens. Why the Middle East Needs a Sexual Revolution.”
Mange af kvinderne støttes i deres kamp for kvinders personlig frihed og selvbestemmelse af mænd; dette være sagt for god ordens skyld og uden ønske om, at fortie en væsentlig samfundsdiskussion om alle kvinders ret til personlig frihed i det offentlige rum - og i de valg de træffer i deres private liv. De forhindringer, der stiller sig i vejen, hvad enten det er i Europa, i Mellemøsten eller andre steder på kloden skal selvfølgelig også frem.
Link til indslaget fra Spiegel TV: http://www.spiegel.tv/filme/rekonstruktion-der-silvesternacht-koeln/

erik winberg, Pia Qu, Lars Jørgensen, Vladan Cukvas, Flemming Bjerke, Birgitte Gøtzsche, Anne Schøtt, Sabine Behrmann, Mads Berg, peter fonnesbech, Torben R. Jensen, Karina Rosing Lynge, Torben Skov, Torben Selch, Niels Duus Nielsen, Nille Torsen, Anne Eriksen, Dorte Weber, Dennis Berg, Bodil Waldstrøm, curt jensen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Jacob Mchangama forsøger endnu engang at kæde det her sammen med religion:

"Der er også blandt danske, europæiske og mellemøstlige muslimer mange, der kæmper bravt for retten til at kritisere religion, og som dermed udgør modgiften til misogynisterne og krænkelsesfundamentalisterne."
kilde: http://mchangama.blogs.berlingske.dk/2016/01/11/koln-og-det-vaerdimaessi...

Det har INTET med religonen islam eller kristendommen at gøre; alt har det at gøre med det Necef korrekt kalder for patriarkalsk kultur, og som jeg måske hellere vil kalde for patriarkalske strukturer. Og de her patriarkalske strukturer i et samfund kan være svagere eller stærkere. I lande som Japan, Indien, Afghanistan og visse lande i Afrika har man stærke patriarkalske strukturer, mens man i lande som Holland, Tyskland, Danmark, Norge og Sverige har svagere patriarkalske strukturer. Og I DK vil jeg vove den påstand, de patriarkalske strukturer, ja de er næsten væk, det er de muligvis også i Sverige og i store dele af Tyskland.

Og det Ulla Tornemand og andre (bl.a. mig) på Facebook og her har forsøgt at forklare, ja, det er såmænd, at også her i DK, og vestlige kristne lande og i Indien og i Japan, sker der overfald på kvinder. Også organiserede - omend i mindre og i mildere grad end i Køln nytårsnat 2015. Og motivet eller det at gør man(d) gør det, kommer sammesteds fra som de unge afghanere der forulempe unge kvinder i Sverige i sommeren 2015: mandens magt over kvinden. Og det er ligegyldigt om det er en blond svensk mand, der gør det eller om det er en afghansk ung dreng, der gør det. Mænd gør det her over hele kloden, fordi de kan. Og fordi de vil have, og har magt over kvinder.

Når det er sagt, er det korrekt, som Necef også indirekte er inde på, at der er nogle samfund i verden, hvor mænds magt over kvinder understøttes mere end andre samfunds. Og det er f.eks. samfundene i Nordafrika (hvor en hel del af de personer begik overgrebene i Køln nytårsnat kommer fra), og samfundene i Tyrkiet, Iran, Irak, Afghanistan, Indien. Og jeg ved fra min tid som lærer i dansk sprog og kultur for udlændinge at ens hjerne ikke lige slår om på modernitet og ligestilling og at kvinder er tilladt at gå alene på gaden midt om natten, hvis man kommer fra Afghanistan som ung dreng eller fra den 27.kartoffelrække i Polen.

Vi, der kalder os venstrefløj forsøger aldeles ikke at tale om her, vi forsøger at bringe nuancer ind i debatten og diskussionen, så højrefløjen (igen igen) ikke skal løbe med hele diskussionen og dreje det her (igen igen) over på en diskussion om muslimer mod kristne f.eks. Hermå jeg så også sige, at f.eks personer som Haifa Awaad, Geeti Amiri og Natasha Al-Hariri har været helt uvurderlige her. Og netop gjort deres til at nuancere debatten om det her. Og bl.a. påpeget (korrekt, mene jeg) at der i Mellemøsten og i Nordafrika er store problemer med kvinders rettigheder. Og at den det (selvfølgelig) har betydning for ens kvindesyn, hvilken kultur, man vokser op i. (og jeg kan så tilføje - hvilken familie, man vokser op i har også betydning).

Og netop ved at give undervisning i dansk sprog og kultur og hvilken adfærd der er acceptabel og uacceptabel lærer mine nu tidligere gode kollegaer i på sprogskolerne, både ift. flygtninge og ift. de indvandrere, der kommer til DK. Så de ikke spørger en pige eller kvinde på gaden om hun vil danse, eller følger efter hende, i samlet flok. Eller siger at hun har en lækker røv eller spørger hende om hun vil have sex med dem. Eller undrer sig over, at danske kvinder drikker øl (af en eller anden grund undrer det altid amerikanerne at danske kvinder drikke øl - og så af flasken! eller bliver chokeret over, at danske kvinder om sommeren går i sommertøj og bare ben eller bliver forbavsede over, at det her i DK er tilladt at kysse offentligt eller at holde i hånd offentligt. Så der bliver skam gjort noget, men selv mine nu tidligere gode kollegaer kan jo ikke hekse - og lad os indrømme det: der er dårlige æbler i alle æblestammer, eller sagt på en anden måde: idioter der der nok af, også blandt flygtninge og indvandrere. Problemet er bare det her: Når en flygtning fra Eritrea eller en indvandrer fra Polen gør noget, så tænker vores hjerner (automatisk), sådan er alle fra Eritrea eller fra Polen. Og det kræver en bevidst viljeshandling at tænke, at nej, det passer ikke...sådan er alle fra Polen eller Eritrea ikke.

Nils Sørensen, Mads Berg, Torben R. Jensen, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen, Dorte Weber, Bodil Waldstrøm og curt jensen anbefalede denne kommentar

God artikel - den viser problemet ,
og man kan ikke påregne uden videre og her og nu, at kunne"om-programmere" et mennesker, der fra barnsben er blevet opfostret med den holdning, at kvinder ikke på nogen måde er ligeberettigede, og at manden er nummer 1 ( og kvinden et eller andet sted langt nede på "ranglisten").

I øvrigt, så er der givet en eller anden( forhåbentlig beskeden) andel af asylansøgerne/flygtningene, der ikke er synderlig sympatiske (desertører fra de væbnede grupperinger, kriminelle, agenter fra IS , krigsforbrydere o m a.

Det , at man er nødt til at flygte betyder ikke, at man så er et fint og nobelt menneske med høj moral og etik (- tager man en tilfældig stikprøve af danskere, så er der også et vist antal "minus-varianter"/"rådne æbler" iblandt).

Det er ikke ment som undskyldning eller bortforklaring for disse klamme hændelser, men der er noget der lyder falsk i denne debat om de angiveligt organiserede sex-overgreb begået af flygtninge og indvandrere:

Som jeg husker det fra tidligere år, så er flere hundrede af disse sexchikaner i disse slags "moralfrie rum" desværre indenfor sædvanlige normer for nytårsaftener, karneval o.l. især i Köln, Hamburg, München, Frankfurt og Berlin mm. og sådan har det være længe før der har eksisteret flygtninge i en nævnværdig omfang, eller den såkaldte indvandrer debat.
Det har de indfødte, berusede og anderledes påvirkede unge mænd sagtens kunnet klare uden hjælp udefra, og politiets reaktion har også været ret afdæmpet - kvinder som ikke søgte sikkerhed i flok måtte jo være selv om det, var den grundlæggende holdning.
Det er naturligvis forkert og beklageligt, dengang som nu. Men nyt er det altså ikke, og det er heller ikke noget der begrænser sig til bestemte etniske grupper.

Noget tyder på at nogen er gået i selvsving over det og at man har rettet søgelyset i en bestemt retning.

»En pige, der drikker alkohol, er letpåklædt og befinder sig ude i det offentlige rum efter mørkets frembrud er simpelt hen ikke respektabel i deres øjne.«

Ja, sådan var det også i min ungdom. En letpåklædt kvinde blev som minimum anset som medskyldig når hun blev antastet - hun havde jo provokeret det...

Ganske objektiv set: kan nogen forklare mig hvorfor så mange kvinder absolut skal fremføre sig seksuelt attraktive mere eller mindre hele tiden? Hvorfor skal de vise bare ben, navler, være malet ud etc. etc? Personligt har jeg intet imod det men jeg fatter altså ikke så helt meningen med det.
En begrundelse, omend ikke retfærdiggørelse er, at moden jo mere eller mindre dikterer dette. Men igen: hvorfor?
Hvordan ville man mon reagere hvis vi mænd løb rundt med bare ben og blottede navler, selv i vinterkulde?

Og rent faktisk sker den slags krænkelser også den anden vej, hvor det er kvinder der forulemper mænd og hvis man som mand klager over den slags er det eneste der sker, at man bliver gjort til grin. Har selv været der.

Dorte Haun Nielsen, Mads Berg, Torben R. Jensen, Touhami Bennour, Anne Eriksen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Og hvad Johanna Haas skriver ovenfor giver faktisk rigtig godt mening og er en ganske konkret og kontant forklaring på fænomenet.

Mads Berg, Torben Skov og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Dennis Berg
Muslimer i hele Europa, inklusive de, som begik overgrebene i Køln, vil komme til at fortryde det her.

Ja, det kan man frygte, når man læser kommentarer som din. Det bliver en dejlig verden med pøbelvælde der vil sørge for retfærdighed og genoprettelse af moral, kultur og ægte nationale værdier.

Og når muslimerne en dag er fordrevet, hvad vil der så ske?
Så falder alt på plads, og vi dyrker igen fredsommelighed, solidaritet, humanisme og demokrati i en genopstået velfærdsstat?

Johanna Haas, Flemming Bjerke, Mads Berg, Torben Skov, Torben R. Jensen, Erik Karlsen og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Jørn Petersen

Man kan vel godt uden at støde nogen , påstå at de mange asyl ansøgere har læst på lektien, inden de søgte nordpå til et liv som er bedre end det de kom fra.

De ved sikkert også at der er ligestilling hos os, derfor kan det være meget problematisk at undskylde deres overgreb med uvidenhed.

Der er vel kun en vej som gælder, loven skal træde i kraft og de skal stilles for en dommer, nøjagtig ligesom en dansker vil blive det.

Mehmet Ümit ved jo udmærket det er sådan det forholder sig, så det er yderst problematisk at han fremturer med at de kommer fra en uudviklet kultur, det pinligt og infantilt.

Steffen Gliese

Det er jo mærkeligt, at denne ny situation, som vi ikke har oplevet før - i hvert fald ikke, hvor vi har hørt om det - overser en meget banal detalje: at folk ofte vender på en tallerken, når de får at vide, at klaveret spiller anderledes her.
Vi, der er en af verdens mest omstillingsparate befolkninger, har af mærkelige årsager svært ved at tro, at det samme kan gælde andre; men ikke desto mindre er historien spækket med eksempler på hurtig omstilling.
Det samme gælder læsningen af hellige bøger - forståelsen af dem er meget følsomt for traditionelle kulturelle normer - det burde vi også godt forstå på et tidspunkt, hvor kristendommen udsættes for kritik for at være "mellemøstlig" og i strid med vore nordiske traditioner, selvom det altså er 1200 år siden, at den nordiske gudeverden blev vist vintervejen.
Der er virkelig sket et kulturelt tab indenfor de seneste år, eller også kommer mange nu til orde, der før gik med deres forestillinger i stilhed.
Det er sikkert godt, at de kommer op og bliver ventileret, selvom det også desværre viser sig, at rigtig mange subkulturelle forestillinger danskerne indbyrdes florerer og derfor forplumrer nogle ellers meget enkle sandheder.

Det er altid i etnisk monokulturelle ø-samfund som det danske, at man er mest bange for fremmede. Det er også forklaringen for påstanden at "multikulturelle samfund fungerer dårligt"

Faktisk findes der, ude i den store verden, ganske mange multikulturelle samfund der fungerer ganske udmærket. Er selv vokset op i et land der har været multikulturelt i årtusinder. Så kære danskere, når I påstår at det er noget der ikke kan fungere, tal for jer selv.

Men de fremherskende dogmer tilbeder konkurrence og grådighed som en dyd selv om vi står foran kriser der kun kan løses igennem solidaritet og kooperation.
Og hvor der findes vældige kræfter der profiterer af at man pudser forskellige kulturer på hinanden er det let at skabe splittelse og had.

erik winberg, Niels Duus Nielsen, Anne Eriksen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Ole Brokdorf,
At de har lov til at klæde sig som de vil er ingen forklaring på at de klæder sig på som de gør.
Selvfølgelig skal de have lov til at klæde sig på som de vil. Men har de det rent faktisk?

Spørg en tilfældig teenage pige hvordan klassekammeraterne mon ville reagere hvis hun klædte sig på en anden måde end den som gruppen forventer og dikterer...

Ellers er jeg meget enig med dig. Kæden springer bare af hvor sexchikane og voldtægt pludseligt bliver gjort til et religiøst-kulturelt fænomen som bestemte etniske grupper bliver tildelt monopol på, som om det var dem der havde opfundet disse ugerninger.

Desværre har både sexchikane og voldtægt dybe rødder i vores europæiske kulturer også, og vi europæiske mænd er mindst lige så gode til det som en hvilken som helst muslim. Civilisationens finere værdier er en tynd fernis blot som er ved at blive skrabet af i foruroliggende fart i skrivende stund, overalt i det såkaldt kristne Europa. Og det er ikke muslimerne der gør det. De er bare anledningen vi bruger som undskyldning.

Som de mere fornuftige kommentarer her påpeger, findes der en meget konkret forklaring på de aktuelle hændelser: organiserede kriminelle grupper af hovedsageligt nordafrikansk herkomst.

Men visse folk (sådan ca. 30-40% af befolkningen vil jeg gætte) og visse medier elsker bare flygtninge/indvandrer narrativet alt for meget, der skal hverken fornuft eller sandhed få lov til at lægge en finger imellem.

Mads Berg, Torben Skov, Karsten Aaen, Niels Duus Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Folk der begaar kriminalitet skal retsforfoelges. Folk der kommer udefra skal oplyses om hvad landets love tillader og forbyder. Den slags kommer altid paa tale paa danskkurser, saa der er ingen undskyldning for forbrydelser. Det er da rigtigt nok at folk fra en patriarkalsk kultur har vanskeligt ved at forstaa hvordan vores samfund virker, men det er saa deres problem, og det kan de udmaerket godt finde ud af. Saa- ind og sprjaelde, og saa skal de udvises hvis det gentager sig.

Anders Jensen

Det er ikke alle # (x, y, z)
Dette omvendte populus argument er i sig selv en fejlslutning.
Jeg har ikke set en eneste postulere at alle muslimske mænd stod bag overgrebene i Køln.
Men igen kommer "venstrefløjen" (som er min egen fløj) ind og forsvare denne påstand.
Herved skævvrider de debatten, da den ikke handler om alle x'er, y'er eller z'er, men om en tendens, en overrepræsentation, et mønster.
Derved udstiller de deres egen bias og agenda, som tilsyneladende handler mere om at få ret, end at have ret.

Morten Pedersen, Peter Møllgaard og Gary Jensen anbefalede denne kommentar

Sider