Læsetid: 2 min.

Har kvinder bedre udsigt til fred i Syrien end mænd?

Hvorfor tror regeringen, at udsigterne til fred i Syrien er bedre for syriske kvinder end for mænd, spørger Institut for Menneskerettigheder på baggrund af, at det mest er kvinder, der rammes af regeringens lovforslag om at forlænge fristen for familiesammenføring til tre år
16. januar 2016

I det omstridte lovforslag L87 med en række markante stramninger af udlændingeloven argumenterer regeringen for at forlænge fristen for familiesammenføring fra et til tre år for omkring hver femte asylansøger. Regeringen mener, at denne gruppe asylsøgere har »et mere midlertidigt behov for beskyttelse« end almindelige flygtninge.

Ordningen med den såkaldte midlertidig beskyttelse efter en ny § 7,3 i udlændingeloven blev indført af den tidligere regering sidste forår, og ifølge de seneste tal fra Udlændingestyrelsen har godt 900 personer fra marts til november fået denne § 7,3-status. Styrelsen oplyser, at andelen af kvinder og børn i de første otte måneder udgjorde knap 80 procent.

I modsætning til syriske mænd i alderen 18-42 år, der risikerer at blive tvangsindkaldt til Assad-regimets hær og derfor får ’rigtig’ flygtningestatus (§ 7,1) og dermed ikke skal vente tre år på at søge familiesammenføring, er kvinder og børn ifølge Udlændingeministeriet ikke i »en mere konkret konflikt med nogen i hjemlandet«, men derimod »på flugt fra generelle forhold – f.eks. krig – i deres hjemland«, lyder ministeriets kommentar til de mange høringsforslag med kritik af L87.

På den baggrund spørger direktør Jonas Christoffersen fra Institut for Menneskerettigheder, hvorfor regeringen mener, at udsigterne til fred i Syrien skulle være bedre for kvinder end for mænd, siden de skal nøjes med midlertidig beskyttelse.

Kvindernes børn må vente

Jonas Christoffersen har svært ved at se, hvorfor kvinder og børn kan nøjes med midlertidig beskyttelse.

»Regeringen argumenterer for, at det er okay at forlænge fristen for familiesammenføring til tre år for kvinder, når de har fået den her midlertidige beskyttelsesstatus, fordi situationen i hjemlandet ifølge regeringen hurtigt kan ændre karakter i retning af mere fredelige forhold. Med andre ord antager regeringen, at hvis man ’kun’ er på flugt fra krig, så kan forholdene hurtigt ændre sig, mens hvis man er på flugt fra noget individuelt, vil forholdene ikke så hurtigt kunne ændre sig,« forklarer Jonas Christoffersen.

Men regeringens antagelse savner »fuldstændigt grundlag i virkelighedens verden«, mener han.

»Det er sandt, at en syrisk kvindes behov for beskyttelse kan ændre sig hurtigt, hvis der blev ro i Syrien i morgen. Men det samme ville gælde for mændene, hvis Assad taber, for så risikerer de ikke at skulle være værnepligtige i hans krigsforbryderhær. Alle, der er flygtet fra borgerkrig og værnepligt ville ikke længere have behov for beskyttelse, hvis der i morgen kom et demokratisk styre i Syrien.«

Information ville gerne have haft en kommentar fra Inger Støjberg (V) til Jonas Christoffersens kritik, men det har ikke været muligt. Da ministeren under førstebehandlingen af L87 af Enhedslisten blev spurgt, hvorfor kvinder skulle have mindre behov for beskyttelse end mænd, lød hendes svar:

»Det beror alene på varigheden og hvor lang tid, vi forventer, at mennesker skal være i Danmark. Og når det er sagt, og det kan man lige så godt sige åbent og ærligt, så er der ingen tvivl om, at spørgsmålet om familiesammenføringsregler også har en betydning for tilstrømningen til Danmark,« svarede Inger Støjberg.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Antal af børn dræbt i Syrien fra marts 2011 til 1. november 2015:

18.858 børn er dræbt af regeringsstyrker, 603 børn er dræbt af bevæbnede oprørsgrupper, 354 børn er dræbt af uidentificerede grupper, 229 børn er dræbt af IS, 75 børn er dræbt af internationale koalitionsstyrker, 46 børn er dræbt af kurdiske selvstyre grupper, 46 børn er dræbt af Al-Nusra. De seneste 2 en halv måneder indgår ikke i tallene, der er større end de over 20.000 krigsdræbte syriske børn, som tallene sammenlagt giver.
Russerne anvender klyngebomber og fosforbomber i Syrien.
Kilde til ovenståene:
Syrian Network For Human Rights: http://sn4hr.org/blog/category/victims/death-toll/

Antallet af børn som har mistet livet som følge af krigen i Syrien er langt, langt højere end disse tabstal, der eksempelvis ikke inkluder børn fra Syrien, der som følge af krigen har mistet livet på anden vis, eksempelvis pga. medicin- , madmangel og druknedød.

Alle politikere, der stemmer for L87 den 26.1.16 stemmer for at nægte anerkendte flygtninge international menneskeret og ødelægger således det fundament, som Danmark har hvilet på efter 2 verdenskrig. Herunder retten til livet og retten til familieliv.

Med Lovforsalg L72s indførelse af den nye, midlertidige flygtningestatus efter 7.3 og med dets etårige nægtelse af familiesammnenføringsretten, blev der åbnet op for den nedbrydende tankegang, som nu har ført til L87.

Efter min vurdering er der med L72 og L87 tale om et civilisationssammenbrud i Danmark.
Det er værd at læse Amnestys høringssvar til L87 grundigt, hvori L72 med dets nye, midlertidige flygtningestatus efter 7.3. også kommenteres:
”Det fremgår utvetydigt, at den nye § 7, stk. 3, reelt omfatter en del-mængde af beskyttelsesområdet efter § 7, stk. 2, og at ordningen primært indføres for at lette sagsbehandlingen – og samtidig begrunde, at ”krigsflygtninge” skal nægtes familiesammenføring det første år”
Link til Amnestys særdeles kritiske høringssvar til L87:
http://amnesty.dk/hoeringssvar-mv/hoeringssvar-til-forslag-lov-om-aendri...

Menneskerettighederne tilhører ikke de folkevalgte på Christiansborg eller Europa og den vestlige verden. De er universelle og de er udformet med henblik på, at sikre liv og yde mennesker beskyttelse mod statslige overgreb.De er udtryk for et gigantisk civilisatorisk fremskridt.
Er det en beskyttelse, som vi vil tillade, at de politikere, der pt. er valgt ind på på Christiansborg skal fratage os - og de flygtninge, som kommer til Danmark?

Fortæl Assad og alle andre involverede, at de dræber utallige børn. Hvad har man gjort for at løse konflikten? Nu har russerne kommet til og har tæppebombet uden større hensyn.
Hvad sker der?
Familiesammenføring er et større problem?
Der er utallige unge/ ældre, der flygter. Hvor mange flygter for værnepligt?
Der sker rigtig mange brud i forhold til menneskerettighederne for masser af mennesker på hele kloden.
Hvad med at løse årsagen i dette tilfælde?
(skal siges, at jeg ikke kan læse det hele)