Læsetid: 3 min.

Polens regering i EU-skammekrogen

Selv om EU-Kommissionen vil undersøge den polske regerings kontroversielle love, er spørgsmålet, om der overhovedet kan komme sanktioner i spil
14. januar 2016

Det er gået ganske stærkt i Warszawa i de seneste par uger, hvor den ene markante lov efter den anden med raketfart er sendt af sted fra Polens de facto-statsleder, partichef Jaroslaw Kaczynski, og siden strøget gennem parlamentet og præsidentkontoret.

Nu har disse åbenlyse antidemokratiske love ramt EU-virkeligheden i form af et advarende brev fra EU-Kommissionen, der i første omgang begiver sig ud på en ’fact-finding mission’.

Først handler det om dialog, siden skal man i kommende faser debattere, hvad man stiller op med den indhøstede viden. Spørgsmålet er, om der overhovedet kan komme sanktioner i spil, som i sidste ende kan fratage et land sin EU-stemmeret.

Der er ingen tvivl om, at de nye polske love skaber en magtkoncentration, der minder om, hvad Ruslands Putin og Ungarns Orban har gennemført.

Formelt kan Polen komme til at overtræde den såkaldte retstatsmekanisme, der i 2014 blev indført, da EU-Kommissionen ikke længere kunne sidde de meget alvorlige demokratiske problemer i Ungarn overhørig.

Mens nye EU-lande skal overholde de såkaldte Københavns-kriterier, der beskriver, hvordan et EU-land bør gribe magtdeling an, før de kommer ind i EU, manglede der sanktioner, efter at man er blevet medlem. I Polen får denne regel nu sin premiere.

’Rutineprocedure’

Polen har svækket forfatningsdomstolen, der reelt ikke længere kan stoppe de kommende, muligvis forfatningsstridige love. Samtidig er polsk radio og tv nu direkte underlagt finansministeren.

Den polske regering har tilmed vedtaget, at ledende embedsmænd kan fyres efter forgodtbefindende og erstattes af egne folk, der end ikke skal kunne være kvalificerede til jobbet.

Det har provokeret yderligere i Bruxelles, for hvem skal man så samarbejde med i det daglige, når Jaroslaw Kaczynskis ’operation magtkoncentration’ for alvor træder i karakter i den kommende tid?

Selv om dette nye skridt over for Polen kun er første akt og kan indeholde muligheder for uventede og tilspidsede udviklinger i de kommende akter, forsøger EU at nedtone dramatikken. Kommissionsformand Jean-Claude Juncker taler om en »rutineprocedure«. Men i sidste ende kan EU kræve, at Polen ændrer den ny lovgivning og ruller reformerne tilbage. De mulige sanktioner vil dog næppe komme i spil.

Orban siger nej

Det kræver nemlig enstemmighed blandt alle de øvrige 27 EU-lande, hvilket Ungarns Victor Orban har afvist. Samtidig går EU-toppen ad en meget smal sti, hvor man nødigt skal provokere den åbne anti-EU-holdning, som Polens regering kan tænde endnu mere op under i en tid, hvor EU-projektet i sig selv er til debat.

Derfor er kodeordet dialog og ikke hele arsenalet af EU-torturinstrumenter, som man kan forestille sig. Der går et par måneder, før undersøgelsen vil kaste håndfaste resultater af sig, og samtidig vil den polske regering blive målt på, hvor hårdt den vil føre de nye love ud i livet.

I mellemtiden kan den hjemlige opinions hårde domme nå at udfolde sig, er håbet i EU-kredse. Når hver fjerde vælger i Polen allerede har vendt sig bort fra regeringen her to måneder efter dens indsættelse, er det håbet, at det kan blive til flere.

Og at det kan give regeringen noget at tænke over. Det er dog mest sandsynligt, at den nye regering vil gøre et nummer ud af, at afvise anvisningerne fra Bruxelles, således at begge parter kan komme beskadiget ud af forløbet. Regeringsleder Szydlo opfordrede i går forgæves parlamentet til at bakke regeringen op, omkring den »smædekampagne«, hun mener, landet er udsat for. Oppositionens markante liberale partileder, Ryszard Petru, sagde derimod, at regeringen kun »høster frugten af egne handlinger«.

EU har taget et vigtigt og nødvendigt skridt, for selv om det ikke ender med sanktioner, kan det give magthavere med hang til enerådighed et skud for boven. Det vigtige signal er, at EU-medlemskabet kun er foreneligt med ægte demokrati, det være sig i Polen som i alle øvrige EU-lande.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Lasse Soll Sunde

"Derfor er kodeordet dialog og ikke hele arsenalet af EU-torturinstrumenter, som man kan forestille sig"

Ahr - hold da kæft, Lasse, med det ævl.

EU har kun stemmetab & "særlig overvågning for muligt brud på borgernes grundlæggende rettigheder" i arsenalet. Ingen af delene har været anvendt tidligere og begge sanktioner kræver eenstemmighed blandt de 27 resterende medlemslande.

Hvis Polen vil følge Ungarn i antidemokratisk retning, er der jo ikke noget EU-kommissionen kan gøre ved det.

Jeg er den første til at beklage Kommissionens impotens; men der er slet ikke stemning i Europa for at overføre yderligere beføjelser til EU. Så det må vi bare lære at leve med.