Smuglere sender flygtninge ud på farligere bådture

En lækket rapport viser, at menneskesmuglere sender flygtninge ud på farligere bådture over Middelhavet end tidligere. EU kan være medskyldig, siger ekspert
En lækket rapport viser, at menneskesmuglere sender flygtninge ud på farligere bådture over Middelhavet end tidligere. EU kan være medskyldig, siger ekspert
Santi Palacios
20. februar 2016

En lækket rapport viser, at menneskesmuglere sender flygtninge ud i både på endnu farligere rejser over Middelhavet end tidligere. Menneskesmuglerne fylder blandt andet mindre brændstof på bådene end tidligere.

Rapporten, der er offentliggjort af organisationen WikiLeaks, er skrevet af lederen af den såkaldte Operation Sophia, som sidste sommer blev lanceret som EU’s profilerede militære indsats mod menneskesmuglere.

»Analyser viser, at mængden af brændstof er blevet halveret,« står der i rapporten.

Læs også: Ingen, ingen, ingen sætter sig i båden for sjov

Reduktionen af brændstof er sket fra et udgangspunkt, »der allerede før denne reduktion var utilstrækkelig i forhold til at nå længere end omkring 30-50 sømil fra kysten. At komme frem til europæisk fastland, Malta eller blot Lampedusa er meget svært for disse både«.

Rapporten viser også, at menneskesmuglerne – ud over at fylde mindre brændstof på bådene – generelt har skåret ned på de fornødenheder, som de sender med flygtningene. I løbet de sidste seks måneder er bådene således blevet udstyret med mindre mad og vand, og de er blevet søsat i »vanskeligere vejrsituationer« end tidligere.

Hvorfor udviklingen er sådan, giver rapporten imidlertid ikke nogen direkte svar på. Thomas Gammeltoft-Hansen, der er forskningschef på Institut for Menneskerettigheder, siger, at en af årsagerne til, at flygtninge, der vælger denne rute, nu har forværrede forhold, kan være EU’s egen militære indsats:

»Kritikken af denne militæroperation har hele tiden gået på, hvad der ville ske, når man stopper både, og hvordan menneskesmuglerne ville reagere på det. Og nu kan vi så se, at menneskesmuglerne ændrer deres adfærd.«

’Boardingkort’

Udviklingen sker dog samtidig med, at der foregår et stort fald i antallet af flygtninge, der benytter sig af det, som rapporten omtaler som den centrale middelhavsrute, hvor af ni ud af ti sejler afsted fra Libyen.

Alligevel konkluderer rapporten, at menneskesmuglerne årligt omsætter for 250-300 millioner euro i Libyen. Nogle steder fungerer menneskesmugling ligefrem som halvdelen af hele byers eksistensgrundlag, vurderes det.

Flygtningene rekrutteres typisk via sociale medier eller smuglernetværk, der opererer uden for Libyen. Op til at flygtningene bliver sat på en båd, bliver de installeret i safe houses et par kilometer fra en strand, fremgår det af rapporten.

Her bor de i alt fra et par dage, uger eller op til flere måneder. Cirka en dag før de skal med bådene, bliver de ført til et område nær stranden. Her foregår den endelige betaling så – og der er ligefrem et system, der minder om boardingkort. Omkring midnat bliver flygtningene så ført hen til bådene.

Af rapporten fremgår det, at bådene i to tredjedele af tilfældene er oppustelige både, mens de i resten af tilfældene er egent-lige træbåde. Det fremgår også, at der i de sidste tre uger op til rapportens tilblivelse ikke er blevet observeret nogen træbåde, selv om de er mere sødygtige, særligt i vintersæsonen.

Skal bruges til kontrol

En af de udfordringer, som EU’s Operation Sophia står over for, er, at det ikke er muligt at få en aftale med Libyen om, at EU’s skibe må operere i libysk farvand. Det skyldes, at landet i øjeblikket er politisk ustabilt. De politiske forhold ønsker rapportens forfatter, at der bliver lavet om på snarest muligt, så det er muligt at komme tæt på den libyske kyst.

»Det, som vi kan se i rapporten, er, at man gerne vil have opbygget den libyske stat – udelukkende fordi man kan bruge landet til migrationskontrol,« siger Thomas Gammeltoft-Hansen.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for arne lund

Når EU-landene gør det langt sværere, at krydse Middelhavet, og det dermed bliver betydeligt farligere at være flygtning, så bærer EU naturligvis et stor medansvar. Hvad ellers?
Og jo mere der strammes, desto større bliver "behovet" for at finde nye ruter, fx fra Tyrkiets nordkyst via Sortehavet til enten Bulgarien eller Rumænien.
Så EU kan ikke snakke sig fra sit medansvar her, og heller ikke fra, at man ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at aflaste de lande, der støder op til Syrien.
Er der fx nogen i EU, der har styr på om de 22,3 mia kr., som EU betaler Tyrkiet for at tilbageholde de syriske flygtninge, går til det ønskede formål, eller om de bruges til en generel styrkelse af det tyrkiske politi og militær, og evt. også til en øget indsats mod kurderne.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Lindegaard

@Arne Lund

Selvfølgelig er det EU's skyld - det kan der ikke være tvivl om.

Thomas Gammeltoft-Hansen forklarer sagen således:
»Kritikken af denne militæroperation har hele tiden gået på, hvad der ville ske, når man stopper både, og hvordan menneskesmuglerne ville reagere på det. Og nu kan vi så se, at menneskesmuglerne ændrer deres adfærd.«
citat fra artiklen

Her er et link til militæroperationen Sophia:
http://www.iss.europa.eu/uploads/media/Brief_30_Operation_Sophia.pdf

Desværre er sammenhængen mellem Sophia og menneskesmuglernes bensin-kniberi stadigvæk uklar for mig.

Du kan måske forklare sammenhængen???

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Robert  Kroll

Pudsig form for følgeslutning.

Altså , hvis myndighederne på vegne af os alle sammen skærper indsatsen mod ulovligheder, så er det myndighedernes og vores allesammens ansvar, hvis de kriminelle bliver grovere ?

Eller hvis folk sikrer deres bolig mod tyveri, så er det deres ansvar, hvis tyveknægtene griber til grovere metoder ?

Eller hvis man skærper kursen over for skattesnydere, så er det myndighedernes ansvar, hvis skattesnyderne forfiner deres metoder for at undgå opdagelse?

At sige , at EU kan være medskyldig i den konkrete sag, er en temmelig "syg" form for logik .

Brugerbillede for Else Marie Arevad

Arne Lund, hvordan gør EU-landene det sværere at krydse Middelhavet? Så vidt jeg ved, er ingen flygtningebåde blevet sænket af krigsskibe fra EU-lande.
Noget andet er, at EU-landene ikke kan blive enige om at fordele flygtningene, når først de er kommet ind i EU, det er forkasteligt.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Recep INAL

EU er uden tvivl medskyldig, og at EU med opfordring fra Tyskland, Tyrkiet og Grækenland vil misbruge NATO til at stoppe/sænke gummibåde fyldt med flygtninge i det Ægæiske hav viser hvor desperat og kynisk EU er blevet. I stedet for at sørge anstændige forhold i flygtningelejre og indføre en kvotesystem i samarbejde med FN - NATO kan vel godt bruges til oprettelsen of en safe-zone i det nordlige Syrien - vil man ty til afskrækkelses metoder, det er mildt sagt patetisk.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Recep INAL

US/Nato har tidligere med stor succes indført safe-zones og flyveforbud i det Nordlige Irak, mon USA's tøven og mangel på engagement skyldes at den gerne ser en Stor-Kurdistan etableret i Mellemøsten? Kurderne og ISIS har med stor succes udrenset Mosul og Kerkuk for det lille flertal af turkmenere og er nu i gang med deres videre etnisk udrensning i det nordlige Syrien med hjælp fra Rusland. De syriske kurdere udgør 5-10 % af den syriske befolkning og ser begejstret frem til den frugtbare fjerde del af Syrien, og gerne vil lade Sunni Arabere at etablere en mini Sunnistan i det store ørkenlandskab af Irak og Syrien.

De syriske kurdere synes at handle meget klogere end de stakkels neo-osmannere hvad angår strategi og taktik: nu har de både Ruslands og USA's politiske støtte, de gør fremskridt takket være de våben de modtager fra begge sider, støtten fra de russiske fly såvel som de amerikanske fly der letter fra Incirlik i Tyrkiet!!! Ja, hvad gør de stakkels neo-osmannere: blinde bombardementer på 10-15 km's afstand til lands, de tør ikke lette en eneste fly af deres skræk for russere og bliver skældt ud af USA for den nytteløse kanonild. Nu har de kun Saudi-Arabien som den sidste "allierede". Tja, hvis det ikke er en TOTAL FIASKO for Tyrkiets udenrigspolitik så må I gerne kalde mig Jens.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Gert Romme

Jeg er helt enig i, at EU har hovedansvaret for disse mennesker, der drukner under flugten til Europa. Men når jeg ikke giver EU hele ansvaret, er det fordi, man da ikke kan beskylde EU for at nogen flygter fra denne krig.

Og fra at krigen var en simpel borgerkrig mellem en blodig diktator og største delen af hans borgere, har den for længst ændret karakter. Nu har krigen udviklet sig til en meget kompliceret krig mellem flere parter. På den ene side Saudi - Persien, på den anden side Rusland - USA, på den tredje side Tyrkiet - forskellige kurdiske grupper, og så har man desuden 14-16 andre grupperinger med hver sit motiv - bl.a. Daesh.

Desuden kan man ikke påstå, at EU er en såkaldt selvstændig juridisk person, og derfor kan man ikke pålægge EU et juridisk ansvar. Skal man pålægge nogen et ansvar i denne sag, så er det EU eneste beslutningstagere, og det er Unionens medlemslandets statsministre, og nogle af dem er faktisk direkte medansvarlige i disse ulykkelige menneskers druknedød under flugten.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jan Hansen

Det er jo den gamle historie om skyld og ansvar - to begreber, der i sig selv er vidt forskellige.

De skyldige er ikke EU. Dem, der bærer skylden, er menneskesmuglerne. Det er logik. Det er ikke EU, der sætter disse menneske om bord på plimsollere og sender sagesløse mennesker i døden.

Ansvaret for at gøre tingene bedre og mere effektivt ligger dog først og fremmest hos EU - alene af den grund, at EU er den organisation, der først og fremmest kan gøre noget, for at forbedre tingene.
FN, Den Afrikanske Union og NATO er naturligvis også i spil. Men initiativet burde udgå fra EU.

Løsningen er egentlig ikke så vanskelig. Vi skal derned. På den anden side af Middelhavet. Så de slipper for at skulle sejle hertil. Dermed bekæmper vi også de modbydelige menneskesmuglere.

Afrikanerne skal simpelt hen kunne indgive en ansøgning om opholdstilladelse i de nordafrikanske lande - eller allerhelst i deres egne hjemlande, så de kan få besked om, hvor vidt det kan lade sig gøre, før de overhovedet tager afsted.

Mange vil naturligvis forsøge sig alligevel, selv om de har fået afslag. Derfor skal "den australske model" udgøre et af benene i "den europæiske model"; det kan ikke være anderledes.

Dertil kommer, at EU, FN og AU skal arbejde sammen om en gigantisk indsats i de afrikanske lande. Den kommer til at blive dyr, og den kommer til at blive langvarig. Den kan også komme til at blive ubehagelig - militære interventioner med henblik på regimeskift kan blive et af midlerne. Det kan vi lige så godt se i øjnene. I dag kan man vel nævne en række afrikanske stater, hvor et regimeskift ikke kan lade sig gøre uden en regulær revolution eller udefra kommende magtovertagelse.

Men selv om løsningen er forholdsvis enkel, så er det jo ikke ensbetydende med, at den bliver nem at føre ud i livet. Det ville kræve et intensivt samarbejde mellem EU og de nordafrikanske lande. Det ville naturligvis også kræve, at Libyen blev bragt væk fra stadiet som en fejlslagen stat.

Desværre tror jeg ikke på, at EU-landene - og for den sags skyld hele det internationale samfund - vil leve op til deres ansvar. Menneskesmuglerne vil derfor fortsat have kronede dage og tjene milliarder på at sende mennesker i døden.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for arne lund

Else Marie Arevad - EU betaler jo Tyrkiet for at bevogte kysten mod Grækenland langt bedre end tidligere. Der er således sket en skærpet bevogtning af kysten, indsat mere politi og militær. det gør det sværere at komme videre. Dermed stiger flygtningenes desperation - og det samme gør smuglernes pris..

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Torben Lindegaard

@"Arne Lund

"EU betaler jo Tyrkiet for at bevogte kysten mod Grækenland langt bedre end tidligere."

Det er så det EU ikke gør - ikke endnu i hvert fald.
Indtil videre vil italienerne ikke være med, og det er jo ikke særlig svært at forstå hvorfor.

Hvid den græske rute lukker ned, flytter problemet tilbage til Libyen & Italien.

Gad i øvrigt vide hvilken aftale, der er indgået mellem Spanien & Marokko.
I hvert fald er den spanske rute effektivt stoppet - lige nu i det mindste.

anbefalede denne kommentar