Læsetid: 3 min.

Kina censurerer nyheder om Panama-dokumenterne

Midt i en national ferie er ansatte i det kinesiske censurapparat kaldt på arbejde. De skal slette information om Panama-dokumenterne, der afslører forsøg fra slægtninge til nuværende og tidligere medlemmer af Kinas øverste politiske organ på at skjule formue og hvidvaske penge i skattely
Ifølge The Guardian figurerer navnene på nære familiemedlemmer til mindst otte nuværende eller tidligere medlemmer af Kinas mest magtfulde organ, Politbureauets Stående Udvalg, i de lækkede dokumenter fra det panamanske advokatfirma Mossack Fonseca. Det drejer sig bl.a. om familiemedlemmer til den nuværende præsident Xi Jinping.

Andrew Harrer

6. april 2016

I første omgang kunne man i Kina læse med, da lækkede dokumenter fra det panamanske advokatfirma Mossack Fonseca afslørede højtstående politikere og privatpersoners forsøg på at skjule formuer i skattelylande.

Nyheden kom frem mandag eftermiddag lokal tid på bl.a. Sina News, Pheonix News og Caijings Weiboprofiler, der svarer til Twitter.

Som i et forsøg på at omgå censuren nævnte kinesiske medier imidlertid ikke afsløringen af forsøg fra familiemedlemmer til nuværende og tidligere medlemmer af Kinas øverste politiske organ på at skjule formuer i skattelylande.

Læs også: Leder: Kontant afregning

Men lækagen blev flittigt diskuteret af private debattører på nettet.

En af de mange private brugere på Weibo skrev mandag aften under pseudonymet IRR: »Nu har jeg læst kinesiske mediers artikler vedrørende lækket af Panama-dokumenterne. De peger alle på Putin, men nævner ikke et ord om, at dokumenterne også berører Xi (Xi Jinping, red.) og Li (Li Peng, red.) og andre høje herrer.«

Navne på nære familiemedlemmer til mindst otte nuværende eller tidligere medlemmer af Kinas mest magtfulde organ, Politbureauets Stående Udvalg, figurerer i de 11,5 millioner dokumenter lækket fra det panamanske advokatfirma Mossack Fonseca. Det skriver The Guardian.

Det drejer sig ifølge The Guardian og BBC bl.a. om familiemedlemmer til nuværende præsident Xi Jinping, nuværende medlemmer af politbureauet Zhang Gaoli og Liu Yunshan samt tidligere premierminister Li Peng.

Læs også: 46 organisationer dumper EU-forslag til bekæmpelse af skatteunddragere

Familiemedlemmerne er registreret som direktører eller aktionærer i virksomheder etableret i skattelylande.

Censuren sættes i sving

Som katten, der jagter musen, satte det kinesiske censurapparat ind over for al diskussion og deling af information om Panama-dokumenterne på kinesisk.

I et dokument henvendt til redaktører ved kinesiske medier, der er blevet lækket til China Digital Times, tilknyttet University of California, Berkeley, står der:

»Find og slet alle delte artikler om Panama-dokumenterne. Følg ikke op på indhold, der relaterer sig hertil. Der er ingen undtagelser. Hvis der på nogen hjemmesider bliver fundet materiale fra udenlandske medier, der angriber Kina, vil der blive taget alvorligt hånd om det.«

Først i løbet af mandag aften og tirsdag formiddag var kinesisksprogede nyheder ikke længere tilgængelige inden for den kinesiske firewall.

Tirsdag morgen lokal tid var det derfor stadig muligt at søge på ’Panama Papers’ (Banama wenjian på kinesisk, red.) på den kinesiske søgemaskine Baidu, der minder om en slags udvidet intranet, målrettet kinesiske brugere. Det betød, at søgeresultaterne var tilgængelige i oversigtsform og gav læseren indblik i sagen, men de relevante sider kunne ikke åbnes.

Tirsdag eftermiddag lokal tid var dette ikke længere muligt, og en søgning blev derfor i stedet afvist med beskeden:

»Søgeresultatet lever måske ikke op til den relevante lovgivning og politik og bliver ikke vist. Vi foreslår, at du forsøger med andre lignende søgeord.«

Trods censur af kinesiske medier har Washington Post, The Guardian og BBC’s engelsksprogede hjemmesider været fuldt tilgængelige i Kina.

Officiel reaktion afventes

Den kinesiske regering har tidligt tirsdag aften lokal tid endnu ikke kommenteret afsløringerne.

En smagsprøve på en mulig reaktion kunne læses i tirsdagens leder i Global Times, der er et stærkt nationalistisk spinoff af partiavisen Folkets Dagblad, med fokus på internationale nyheder. Her kritiseres Panama-dokumenternes afsløringer som et udtryk for en vestlig værdikamp rettet mod ikkevestlige lande. Global Times sætter spørgsmålstegn ved afsløringernes ægthed:

»Når det drejer sig om ikke vestlige landes ledere som Putin, vil usandheder blive betragtet som ’noget, der kan være sandt’, hvis bare der er ’krudt i det’.«

En bruger på Weibo med pseudonymet Yang Rou kommenterede tirsdag sarkastisk lederens propagandistiske undertoner:

»Denne her vinkling er ikke bange for at klistre sig på et vist ministeriums røv.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu