Læsetid: 6 min.

’Islam og homoseksualitet kan sagtens forenes’

Ludovic-Mohamed Zahed er korankender, imam og erklæret homoseksuel – og så vier han muslimske homoseksuelle
’Synet på homoseksualitet som absolut synd og vederstyggelighed bygger ikke på skriftsteder, men på politisk instrumentalisering. Forfølgelsen af mindretal – religiøse, etniske og seksuelle – er et fascistisk og patriarkalsk princip, der handler om at erobre og forsvare magt,’ siger Ludovic-Mohamed Zahed.

Sigrid Nygaard

17. juni 2016

»Jeg er overbevist om, at hvis profeten Muhammed var i live i dag, så ville han også vie homoseksuelle par,« siger Ludovic-Mohamed Zahed og tilføjer: »At være homoseksuel er ikke noget, man vælger frit, fordi man har lyst. Med en baggrund som min skal man være godt tosset for at vælge at være bøsse«.

Den 39-årige fransk-algerier studerer antropologi og psykologi på eliteskolen École des hautes études en sciences sociales i den franske hovedstad. Med sit designerbrillestel og casual klædestil ligner han da også en sofistikeret pariserintellektuel. Men faktisk er han både imam, feminist og erklæret bøsse.

Dermed er han også et levende dementi af den opfattelse, at Islam skulle være en homofobisk religion, der forbyder og fordømmer homoseksualitet. Og en antitese til den islamiske homofobi, der kommer til praktiseret udtryk, når Iran hænger bøsser, og Islamisk Stat styrter dem fra høje bygninger.

I hele verden findes der i dag kun en håndfuld homoseksuelle imamer. Ludovic-Mohamed Zahed er den måske vigtigste pioner iblandt dem.

At forene muslimsk tro med at være og leve som homoseksuel uden skam og at udbrede det budskab, at det kan man sagtens, er blevet hans livsprojekt.

Han er den første muslim i Frankrig, der blev viet religiøst ved et bøssebryllup (med en fransk imams velsignelse). Og han blev selv den første imam til at vie to lesbiske muslimer. Det skete i Stockholm i 2014.

Han har også grundlagt Frankrigs første ’inklusive’ moské. Det gjorde han, da det i 2012 kom frem, at ingen imamer i landet ville begrave en transseksuel muslim. Og han har stiftet en ngo, der forsvarer forfulgte homoseksuelle muslimer, HM2F (Homosexuels musulmans de France) og hjælper dem med at springe ud.

Fik bank af sin storebror

Nogle uger før terrorangrebet på en bøssebar i Orlando i USA mødtes Information med Ludovic-Mohamed Zahed. Her fortæller han om sin kamp for at skabe sig en identitet, hvor han kan forene sin seksuelle orientering og sin tro. At nå dertil var en proces fuld af ydmygelser, skam og tvivl. Allerede som 8-10-årig blev han klar over, at han ikke var som de andre.

»Allerede 8-10 år gammel stillede jeg mig selv spørgsmål: Hvem er jeg? Hvad gør jeg her i denne verden? Ikke fordi jeg var tidligt intellektuelt moden. Men på grund af det pres, jeg oplevede. Fysisk var jeg ret androgyn. Det gav mig store problemer. I familien og i skolen. Jeg husker, at mine kammerater det første skoleår spurgte igen og igen, om jeg var en pige eller en dreng. Min storebror var meget fysisk, meget voldelig. Han tævede mig hele tiden. En dag brækkede han næsen på mig. Han skammede sig over mig. Hans plan var at hærde mig – gøre mig til en mand på sin måde. Min far kaldte mig ’en tudesøren’, ’en tøs’, ’en svækling’. Eller han kunne finde på i lang tid at ignorere mig som en del af familien, undlade at tale til mig. Alle ville de tvinge mig til at forandre mig.«

For at få klarhed over sin identitet kastede teenageren Ludovic-Mohamed Zahed sig over religionen.

»Det begyndte, da jeg oplevede fremmedhadet mod muslimer i Frankrig. Det fik mig til at søge mod min oprindelse. Måske kunne jeg finde en sikker og stabil værdi ved at søge tilbage mod mine rødder. Jeg tænkte: ’Mine omgivelser ser mig som muslim. Det er åbenbart dét, jeg skal være.’ Men hvad vil det sige at være rigtig muslim? Min familie var ikke så religiøs. Så det måtte jeg selv prøve at finde ud af.«

Ludovic-Mohamed Zaheds familie var i 1990’erne på jævnlige besøg i oprindelseslandet Algeriet, nogle gange i længere perioder. Det var her, hans søgen begyndte. I Algier lærte han en gruppe salafister at kende. De tog ham til sig. Islam blev nu en besættelse for ham, og han lærte Koranen udenad, »forført af skønheden i dens tekster«.

Det var en ’fundamentalistisk periode’ med intens spirituel søgen og næsegrus autoritetstro. Og en periode, hvor Ludovic-Mohamed samtidig blev klar over, at han er bøsse. Han satte pris på det tætte samvær, når brødrene bad hengivent, skulder ved skulder. Som 17-årig forelskede han sig heftigt i sin koranlærer, den sorthårede Jibril.

Men brødrene brød sig i stigende grad ikke om hans ’kvindagtige’ opførsel. Han elskede Jibril, men på en måde, der var anderledes end hans kærlighed til de andre salafister. Han betroede sig til Jibril og flere brødre om sine længsler. Reaktionerne var total afvisning. Et brud nærmede sig.

Forkastede islam

Den 30. januar 1995 detonerede den fundamentalistiske gruppe GIA en bilbombe i Algiers centrum – 40 dødsofre kostede den islamistiske terror. Det blodige attentat, Algeriets bestialske borgerkrig mellem islamister og militærstyret og salafisternes stigende kulde over for ham fik Ludovic-Mohamed til at forkaste islam. Med stor voldsomhed – »jeg forstod, at jeg ikke kunne have noget med disse mennesker at gøre«.

Herefter begyndte, hvad han beskriver som »en 15 år lang spirituel tørkeperiode«. Det lykkedes ham dog at mobilisere mod til at springe ud: Som 21-årig fortalte han sin familie, at han er bøsse – »min mor var utrøstelig. Hun græd i flere måneder bagefter« – men uventet rakte hans far, der ikke havde talt til ham i årevis, hånden ud til ham.

»Min far sagde til min mor: ’Han har prøvet at ændre sig i alle disse år, så vi nu må vi acceptere ham, som han er’.«

Herefter fulgte en periode, hvor han eksperimenterede med at udleve sin seksualitet i tilfældige forhold – »min første elsker var en franskmand, der stemte på Front National«.

Det havde sin pris: Ludovic-Mohamed blev testet hiv-positiv. Samtidig længtes han efter at genfinde den spirituelle fylde fra teenageårene som stærkt troende. Han forsøgte sig som buddhist, men lidt efter lidt var det igen islams kald, der var stærkest.

»Jeg begyndte at bede stadig mere. Det faldt mig så let og var en næsten fysisk nødvendighed. Så tog jeg på min første pilgrimsfærd til Mekka og begyndte igen at søge tilbage til kilderne for at vinde min religion tilbage og mærkede en indre fred, jeg ikke har kendt siden min barndom. Jeg begyndte at læse Koranen igen. Og jeg fandt ikke en eneste sura, der fordømte homoseksualitet. Jeg konstaterede derimod, at profeten – fred være med ham – forsvarede og beskyttede homoseksuelle. Han kaldte dem for Mukhannathun – kvindagtige mænd og inviterede dem ind i sit hus.«

Bygger ikke på skriftsteder

Jo mere Ludovic-Mohamed studerede historien, jo mere stod det ham klart, at den fordømmende holdning til homoseksualitet i dagens dominerende islamforståelser, fra de mainstreamprægede til de ekstremistiske, afviger stærkt fra den historiske hovedstrøm.

»I den klassiske arabiske litteratur fandt jeg også en masse homoerotiske digte. Det gik op for mig, at jeg sagtens kunne forene min religiøse tro med at være homoseksuel. For i århundreder af islams historie havde det været muligt for andre muslimer. Synet på homoseksualitet som absolut synd og vederstyggelighed bygger ikke på skriftsteder, men på politisk instrumentalisering. Forfølgelsen af mindretal – religiøse, etniske og seksuelle – er et fascistisk og patriarkalsk princip, der handler om at erobre og forsvare magt«.

Ludovic-Mohamed taler indgående om alternative fortolkningstraditioner i islams historie, som en moderne reformistisk islam vil kunne knytte an til.

»I Nordafrika havde vi før den osmanniske og siden den franske imperialisme en rig kulturel og intellektuel arv inden for islam. Den blev videreført af figurer som reformtænkeren Abdelhamid Ben Badis, der stod for en anderledes fredelig og tolerant og spirituel islam. Den overlader det også til os selv at være kalif for vores liv – selv at finde ind til Gud. Der er ingen, der kan tage patent på den korrekte tolkning af islam. Min drøm er at være med til at udvikle en fredelig, reformeret og inklusiv islam, som også accepterer blasfemikere. For kritisk tænkning er nødvendig for spirituel udvikling. Religion kan ikke være den eneste kilde til sandhed«.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mads Berg
  • Nickey Fregerslev
  • Alan Strandbygaard
  • Erik Karlsen
  • Søren Veje
  • Steffen Gliese
Mads Berg, Nickey Fregerslev, Alan Strandbygaard, Erik Karlsen, Søren Veje og Steffen Gliese anbefalede denne artikel

Kommentarer

Oscar Ulleriks

Zahed beretter: "Jeg begyndte at læse Koranen igen. Og jeg fandt ikke en eneste sura, der fordømte homoseksualitet. Jeg konstaterede derimod, at profeten – fred være med ham – forsvarede og beskyttede homoseksuelle.".

Det er decideret forkert!

Koran vers 7:80-84 - foreskriver hvordan at homoseksuelle skal stenes. Hvor 81 italesætter homoseksualitet (imellem mænd) er den værste synd af dem alle.

Koran vers 4:16 - foreskriver hvordan at man skal straffe to mænd der er i "utugt" med hinanden.

For slet ikke at tale om alle de forskellige hadither, som minutiøst foreskriver straffen for homoseksualitet (Se: Abu Dawud, Bukhari, Al-tirmidhi med flere).

Det ændrer dog ikke ved den symbolske og diskursive kampplads, som Zahed modigt indgår i. Det hjælper dog ikke at sige, at man er korankyndig og så ignorere eller lyve omkring teksterne. Dog er der massere at kæmpe for ift. ligestilling, rettigheder og øget levestandard for homoseksuelle på verdensplan.

Pace

Charlotte Svensgaard, Jørn Andersen og Alan Strandbygaard anbefalede denne kommentar
odd bjertnes

’Mine omgivelser ser mig som muslim.
Det er åbenbart dét, jeg skal være.’...

Lad den bare stå et øjeblik ....

Oscar,

det er lidt svært at bruge sura 4:16 som bevis hvordan at man skal straffe to mænd der er i "utugt" med hinanden når den del af suraen kun omhandler kvinder.

Jesper Oersted

Alt kan forenes, hvis man tror på det, men Ludovic-Mohamed Zaheds islamtro er ikke mainstream. Der er ingen anerkendte retninger indenfor islam der accepterer homofili, så når Ludovic-Mohamed Zahed vender tilbage til islam, virker det lidt som den pryglede hund der vender tilbage til sin herre.

Oscar Ulleriks

Det minsandten også rigtig T. Holm. Vers 4:16 er direkte møntede på lesbiske. Det ændrer dog stadig ikke ved den overordnede påstand, at koranen ikke indeholder anvisninger og aversion imod homoseksualitet.

Ift. om ikke-arabisk kyndige kan fortolke koranen er en gammel afledningsteknik, som umyndigøre alle andres udtalelser om koranens indhold, som ikke flugter med X faglærte person. Hvad den diskussion angår, så vil jeg blot henvise til grundlaget for oversættelsen af biblen (og for den sags skyld alle andre værker i verden) fra originale sproget til andre sprog: det er for at kunne udbrede kendskabet og en forholden til det givne værk. At det så også medfører kritiske analyser og diskussioner er blot endnu mere befordrede.
Modsat at kræve man skal kunne flydende (antik) arabisk, før at man kan læse og forstå den er ren og skær et forsøg på at afværge kritiske røster uden at skulle indgå i en diskussion på et seriøst grundlag. Det dog alment kendt kneb i diskussionsfora med wahabister eller salafister.

Nu er fokus på Islam i artiklen, men generelt kan ingen religioner sige sig fri for, at have delvist eller direkte moralsk problematiske indhold. Heraf indeholder både det gamle, såvel som det nye testamente, budskaber med aversion imod homoseksuelle. Forskellen er dog, at der ikke i samme omfang er personer som kommer frem i medierne og fornægter dette indhold. Nu har den sørgelige episode i Orlando givet anledning til en seriøs diskussion og granskning homoseksualitet og Islam anno 2016. Håber at Zahed og andre muslimske homoseksuelle (m.fl.) kan skabe nogle krusninger og forandringer imod en mere progressiv retning.

Charlotte Svensgaard, Mads Berg og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Som det nævnes oven for forbyder også Bibelen homoseksualitet. Men derfor kan præster godt være homoseksuelle og homoseksuelle blive gift.

"Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død."
(Tredje Mosebog, kap. 20)

Steffen Gliese

Det er ikke et spørgsmål om afledning, det er et spørgsmål om, at kun sprogkundskab kan sikre imod misforståelser. Det er nøjagtigt det samme med kristen og jødisk teologi: skrifterne er ikke entydige i deres ordvalg.

Henrik Plaschke

Den tyrkiske liberale muslimske tænker Mustafa Akyol har forfattet et par interessante indlæg om islam og homoseksualitet.

Disse indlæg påpeger, at homoseksualitet måske nok kan ses som en synd ud fra en koranisk synsvinkel, men at Koranen ikke foreskriver nogen straf for en sådan synd. Akyol gør desuden opmærksom på, at synd og forbrydelse absolut ikke er det samme. Og tendensen til at sætte lighedstegn mellem synd og forbrydelse har ifølge Akyol intet grundlag i Koranen.

http://www.nytimes.com/2015/07/29/opinion/mustafa-akyol-what-does-islam-...

http://www.hurriyetdailynews.com/islam-and-gays-a-follow-up.aspx?pageID=...

Okay, Steffen Gliese. Du mener ikke det gamle testamente gælder for kristne. Hvad så med det nye?

"Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd ..."
(Første Korintherbrev)

Oscar Ulleriks

Et andet klassisk eksempel i teologisk diskussion om konkrete problemer indenfor fx Islam, er at udpege de religioners forskrækkeligheder, fremfor at forholde sig til det afgrænset emne.

Arthur Schopenhauer kaldte dette retoriske falsum for "mutation controversiae" [forskydning af stridsemnet]. Som i ovennævnte tilfælde kan ses med eller uden overlæg ved forskydning af emnet fra Islam til de andre abrahamske religioner - hvilket ikke er artiklens udgangspunkt eller budskab.

Som at et onde opløser et andet.

Morten Pedersen

"Dermed er han også et levende dementi af den opfattelse, at Islam skulle være en homofobisk religion, der forbyder og fordømmer homoseksualitet" Nej, men han er en undtagelse og det er noget andet. Og en befriende undtagelse, må Gud være med ham. ps Mon han mener det skal være tilladt at forlade islam og eventuelt konvertere? det håber jeg.

Oscar Ulleriks

Et andet klassisk eksempel i typiske teologisk diskussioner om konkrete problemer indenfor fx Islam, er at udpege de andre religioners forskrækkeligheder, fremfor at forholde sig til det konkret afgrænsede emne.

Arthur Schopenhauer kaldte dette retoriske falsum for "mutation controversiae" [forskydning af stridsemnet]. Hvilket i ovennævnte tilfælde kan ses, med eller uden overlæg, ved forskydning af emnet fra Islam til at diskutere de andre abrahamske religioners aversion imod homoseksuelle - hvilket ikke er artiklens udgangspunkt. Artiklens budskab er at det er en misforståelse at Islam har aversion imod homoseksuelle. Hvilket, jf. henvisning længere angive længere oppe i kommentarfeltet, ikke er korrekt.

Som at et onde opløser et andet.

Anders Sørensen

@Oscar Ulleriks, man kan vel altid diskutere, hvad "artiklens budskab" er. Du tolker dens budskab på din måde.

Lad os være helt konkrete her: Ludovic-Mohamed Zahed siger: "jeg fandt ikke en eneste sura, der fordømte homoseksualitet.".

Du siger dernæst: "Det er decideret forkert!"

Hvordan ved du, hvad han fandt?

Oscar Ulleriks

A. Sørensen - hvis det er det du hedder - tak for stråmanden.

Du læser ind i mit skriv, at jeg påpeger at han ikke har fundet nogle sura der fordømte homoseksualitet. Det er ikke det, som jeg påpeger. Jeg italesætter at det er forkert, at der ikke er nogle suraer som er en udtalt aversion imod homoseksualitet. Herefter oplæser jeg nogle eksempler.

Hvis vi alligevel skulle følge din stråmandsargumentation, så er jeg overrasket over at en "korankyndig" og imam (som alle kan kalde sig) ikke har kendskab til de vers som jeg påpeger.

Anders Sørensen

@Oskar Ulleriks, jeg læser ikke noget som helst ind i dit skriv. Jeg er fuldstændig konkret.

Du mener at vide, hvad artiklens budskab er. Jeg siger, at artiklens budskab er op til den enkelte at vurdere. "Budskab" er et stort ord og beror på fortolkning.

Ludovic-Mohamed Zahed siger, at "jeg fandt ikke en eneste sura, der fordømte homoseksualitet.".

Du argumenterer dernæst med, at "Det er decideret forkert!".

DET er en stråmand. Ludovic-Mohamed Zahed siger: "jeg fandt". Det er ikke en vurdering af, hvorvidt noget objektivt findes, men en subjektiv erkendelse.

Har han ret i sin erkendelse? Måske ikke.

Robert Kroll

Det er besynderligt ,at navnlig religiøse forkyndere - imamer, paver, rabinere, præster, profeter o s v - tilsyneladende er ekstremt fokuserede på sex og sexrelaterede forhold (hetero, homo, pædofili , cølibat , polygami , abort, familieplanlægning o s v) og (navnlig) hvordan på kvinder skal opføre sig.

June Pedersen, Tina Sommer og Oscar Ulleriks anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er, fordi, Robert Kroll, at seksualiteten og kontrollen af den er ethvert samfunds rod.

Nickey Fregerslev

Det er virkeligt befriende, at en imam endelig står frem med budskabet om, at Koranen kan læses mere frit end det vi oftest ser. Det er muligt Ludovic-Mohamed Zahed i øjeblikket står alene med holdningen, men det er fremskridt - og et fremskridt der længe er blevet efterspurgt her i Danmark. Det er en proces, der tager tid, det gjorde det bestemt også med folkekirkens præster, og det er bestemt ikke alle, der endnu er med på den læsning heller. Selvom jeg er ateist, er jeg af den holdning, at det ikke nytter noget at fordømme de hellige bøger (og religioner), de skaber blot mere splid. Derimod skal vi netop debattere tolkningen af disse tekster, for det er her vi kommer længst - eller måske nærmest hinanden. Der er talrige eksempler på regler og fordømmelser i disse tekster, som ikke længere følges i den vestlige verden, eksempelvis kvindens rolle og rettigheder. Imamens, præstens og rabbinerens rolle er at tolke disse, så de kontinuerligt tilpasses den verden vi lever i. Denne måde at læse Koranen på er ny og fremmed for mange imamer, hvorimod mange præster har været vandt til det længe. Jeg undskylder ikke her imamerne, de skal udfordres og debatteres med, hver gang en tolkning går imod vores moderne samfundssyn. Jeg håber, at Ludovic-Mohamed Zahed kan blive en inspiration ikke kun for andre imamer, men i særdeleshed for yngre muslimer, herunder de homoseksuelle, som nu har mulighed for at se en forening mellem deres naturlige seksualitet og deres tro.

Morten Pedersen, Mads Berg, Niels Duus Nielsen, Torsten Jacobsen, Nette Skov og Touhami Bennour anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Der er skrevet tusindvis af bøger om Islam og iøvrigt også om Abrahams reeligioner I hele verden. Så Ulleriks, det du siger en sandkorn, hvad du ved om Islam.

Nickey Fregerslev

@Oscar Ulleriks
Hvis du partout skal skrive latin for at virke bedrevidende og hævet over andre, så skriv i det mindste korrekt latin: auditors er ikke korrekt akkusativ pluralis af auditor!

Mads Jakobsen

Det er en svær situation.

På den ene side må religioner som Islam tilpasse sig moderniteten ved at... fortolke kreativt og ignorere proaktivt. Kristendommen gjorde det f.eks. ved at ignorere biblens åbenlyst positive holdning til slaveri og heksedrab.

På den anden side så 1) påstår Koranen at være guds ord og 2) Koranen er imod homoseksualitet. Hvis du for alvor tror på det første, kan du ikke rigtigt ignorere det andet. Når folk som Ludovic-Mohamed Zahed forsøger at "social konstruere" en historisk tekst, så kan vi godt føle med hans gode sag, men et eller andet sted er vores samfund bygget på at man ikke bare kan hive pis ud af den tomme luft.

Karl Aage Thomsen

Hvis man vil have fjender skal man blot blive religiøs, sprogkyndig, ortodoks og fanatisk, så er man sgu garderet til at hade, det man ikke tror på.
Katho

Touhami Bennour

Det er ikke gået for nogle at Islam er lovlig religion I Danmark. Det interesserer myndigheder er hvad den enkelte gør og det er demokratiet, demokrati giver ret til at dyrke sin religion blot ikke generer andre. Der skal minds at der finds en lov mod holocaust og det betyder også WWII kommer aldrig mere igen.

Frank Hansen

En studerende på 39 år der læser ved École des hautes études en sciences sociales må være noget af et særsyn. Da jeg læste på Sorbonne blev de fleste færdige med deres studier inden de fyldte 25, og det har vist ikke ændret sig særligt meget siden.

Nickey Fregerslev

@Frank Hansen. Nu er det faktisk ikke alle, der går den direkte vej igennem uddannelsessystemet. Hvad vil du med den kommentar? Insinuere at manden er langsom eller svagt begavet?

Touhami Bennour

De fleste "tænker" har fulgt en speciel route. jeg navner Gaston Bachelard fransk filosof, født I 1884 blev candidat først i i 1920 altså 36 årefter og professor i Sorbonne i 1940 altså 54 årefter .

Steffen Gliese

Du overser, Frank Hansen, at han er teolog allerede.
Hvad han gør, er jo bare at anlægge en teologisk praksis, der tager det åbenlyse forhold i betragtning, at forståelsen af teksterne og den verden, de beskriver, har forandret sig over tid, og det derfor er nødvendigt at søge tilbage til kilderne. Det er måske om muligt endnu mere nødvendigt for Islam, der jo antager, at Muhammad er den sidste profet: så der er ikke tale om, at skriften flytter sig, men at mennesker og verden gør det, og studier er det, der bringer den autentiske forståelse til veje.

Tue Juncker-Løndal

Oscar Ulleriks - Levende religion er fri at forstå og fortolke for alle, der ønsker. At hænge sig i bogstavtro citatmasturbation er netop hvad Islamisk Stat gør.

jens peter hansen

Er det ikke ret ligegyldigt hvad koranen og det gamle testamente måtte sige om dette eller hint, hvis lovgivningen forbyder eller straffer folk der ter sig på en bestemt måde. Hvad ville det hjælpe mennesker i 1950'erne at en præst sagde at "den grimme lov" ikke havde nogen basis i biblen. Intet.
99% af danskere retter sig ikke efter hvad biblen måtte fortælle om svinekød, skaldyr, onani eller hor.
Ingen fornuftsvæsner ville lede i religiøse skrifter for at lave en moderne lovgivning. Det er her kæden hopper af. Vi lever i 2016, hvad koranen, biblen eller det mormons bog måtte foreskrive er ligegyldigt.

Islam og homoseksualitet kan sagtens forenes - sic!
Det har mange unge drenge i f.eks. Afghanistan erfaret, selvom de hverken kan læse eller skrive ...

Touhami Bennour

I et muslimsk land finds ikke absolute analfabeter. alle børn deltager I undervisning I de såkldte "kutttab" religiøse skoler) for at de kan deltage I bøn. Ikke alle nå at lære grammatikken men de ved at Coran finds og lære nogle sura "oral" undervisning. Ordet Taliban I afganistan betyder student. Men en lang varig krig kan forhændre den slags undervisning

Mads Jakobsen

Forestil jer et øjeblik at der stod i Koranen at homoseksualitet var ok. Hvordan ville denne verden se ud?

Jeg kan fortælle jer hvordan denne tråd så ville se ud. Den ville have to indlæg.

"Hvor står der at homoseksualitet er ok?"

"Sura det og det."

Der ville ikke være et eneste indlæg der beklagede sig over bogstavtro citatmasturbation, og ingen ville påstå at skrifterne ikke var entydige i deres ordvalg. Det korrekte svar ville heller ikke blive sammenlignet med et sandkorn fordi andre havde skrevet mange bøger (!), og i det hele taget ville vi blive forskånet for en ordflomme af relativisme og Nixon-agtige non-denial denials.

Informations læser ville bare tænke: "Nå. ISIS tager fejl. Godt."

Men vi lever ikke i den verden, vel?

jens peter hansen

Selvfølgelig er den kristne fortælling en del af DK, men det er Jyske Lov også og den retter vi vist os ikke efter eller hvad ?