Baggrund
Læsetid: 4 min.

’Kampen mod skattesnyd er uendelig langsom’

Fordi EU-landene ikke har ens skatteregler, er kampen mod skatteunddragelse umiddelbart svær, lyder det fra tysk europaparlamentariker. Han var med til at søsætte det nye undersøgelsesudvalg, der skal granske Panama Papers-skandalen. Løsningen kan være at beskatte dér, hvor omsætningen skabes, for dermed for alvor at skabe skatteretfærdighed
Udland
14. juni 2016

Ifølge den tyske europaparlamentariker Fabio De Masi er mange europæiske lande slet ikke interesserede i at indføre strengere skatteregler, der skal skabe et retfærdigt skattesystem på kryds og tværs af Europa. For det ville betyde, at landene skal opgive deres egne særregler, der i sig selv typisk udgør en lukrativ forretningsmodel.

»Der er mange lande, der regulært byder sig til, for at suge selv små skatteindtægter til sig, langt væk fra dér, hvor indtægterne genereres. I tilfældet Luxemborg havde det til formål at pleje en hjemlig finansindustri, viste LuxLeaks-skandalen jo med al tydelighed,« lyder det fra Fabio De Masi over for Information.

Læs også: Europa er højborg for skatte-fiduser

Den unge tysk-italienske europaparlamentariker er medlem af det tyske parti Die Linke og har presset på, for at opklaringen af LuxLeaks-skandalen overhovedet kom på dagsordenen i Europa-Parlamentet. Det skete i det såkaldte TAXE-udvalg, der dog har et svagere mandat end det helt nyetablerede undersøgelsesudvalg, der skal kaste lys over den europæiske dimension af Panama Papers-skandalen.

Dette udvalg har Fabio De Masi også været med til at presse igennem, i håb om at skatteunddragelse kan sættes endnu stærkere på dagsordenen hen over de kommende 12 måneder, hvor udvalget arbejder. Det er ambitionen. Samtidig skal der fokus på, hvor de enkelte lande stritter imod.

»Kampen mod skattesnyd er uendelig langsom. For også et land som Tyskland har sine egne store forhindringer. Vi ved f.eks. at den tyske regering har modsat sig, at der etableres offentlige registre af indehaverne af skuffeselskaber. Vi ved også, at premierminister David Cameron har forhindret, at visse britiske trustfunds ikke skal kontrolleres. Det gør, at vi grundlæggende må ændre spillereglerne for, hvordan vi beskatter inden for EU, hvis vi for alvor ønsker at gøre en forskel.«

Ifølge Fabio De Masi giver de massive forskelle i de 28 EU-landes skattesystemer mange muligheder for at udnytte skattehullerne, der også i mange tilfælde er helt legale.

»Holland er en af de allerstørste skattely i Europa, og det er et af de få lande i verden, der har en dobbeltbeskatningsaftale med Panama. Det betyder, at de hollandske myndigheder forudsætter, at der beskattes behørigt og uden snyd, når formuer sendes til Panama. Det skal man ikke kommentere nærmere. Der er kun 12 lande globalt, deriblandt er der tre fire EU-lande, der har en dobbeltbeskatningsaftale med Panama. Jeg vil hellere kalde det for en dobbelt ikkebeskatningsaftale.«

USA viser vejen

Ifølge Fabio De Masi skal det nye 65 mand store undersøgelsesudvalg ikke fokusere ensidigt på forholdene i Panama, men i stedet se nærmere på, hvordan EU-landene samlet bliver bedre til at beskatte indtægter der sendes videre til lande uden for EU.

Et land som Tyskland har sine egne store forhindringer. Vi ved f.eks. at den tyske regering har modsat sig, at der etableres offentlige registre af indehaverne af skuffeselskaberFabio De MasiEuropaparlamentariker for Die Linke

Et land som Tyskland har sine egne store forhindringer. Vi ved f.eks. at den tyske regering har modsat sig, at der etableres offentlige registre af indehaverne af skuffeselskaber

Fabio De Masi
Europaparlamentariker for Die Linke

»Vi kan i princippet være ligeglade med, hvad der sker i et land som Panama, hvis vi beskattede indtægterne direkte ved kilden ved alle de indtægter, der sendes ud af EU. Det ville kræve mod fra EU-landenes side, men det er på ingen måde uoverkommeligt. Det kræver, at hvert land beskatter de multinationale i de enkelte lande, og at EU-landene får en samlet strategi. Selv om det langtfra er tilfældet, når vi ser på de nye retningslinjer, som EU-landene arbejder hen imod nu.«

I slutningen af denne uge forsøger det hollandske EU-formandskab at få vedtaget nye retningslinjer for bekæmpelse af skatteunddragelsesteknikker. Skal man lade sig inspirere, mener Die Linke-parlamentarikeren, at det er USA, der er med til at vise vejen. Selv om landet tillader, at f.eks. skuffeselskaber i stor stil har kunnet slå sig ned i delstaten Delaware, har USA vist positive takter i de senere år ved at banke i bordet over for lande, hvor man har vidst, de er blevet brugt som mellemstation i forsøget på at unddrage sig skattemyndighederne.

»USA har vist vejen ved at lægge et stort pres på Schweiz og Liechtenstein ved at true med at lægge kildeskat på midler, der sendes til de to lande, hvis de ikke etablerede en form for helt basal gennemsigtighed omkring finansielle transaktioner. Truslerne virkede. Når man ser på USA’s skatteudenrigspolitik, kan EU godt lade sig inspirere.«

Mere udveksling af data

Fabio De Masi mener, at gennemsigtighed er første skridt mod en mere retfærdig beskatning.

»Vi forsøger for tiden at etablere udveksling af data alene omkring selskabers omsætning, beskatning og antallet af medarbejdere, men alene det støder på hård modstand i f.eks. Sverige. Men også tyske virksomheder med datterselskaber i EU-lande er heller ikke meget for at udveksle informationer, der i sidste ende kan bruges af skattemyndighederne. Den holdning har Tyskland også gjort til sin egen. På den måde betaler en simpel rengøringskone altid langt mere i skat end de store multinationale selskaber, der ofte slipper med under én procent i skat.«

Fordi EU-landene betragter skattepolitik som et nationalt anliggende, bør enkelte EU-lande gå foran. Tyskland burde være mere end oplagt til at tage de afgørende skridt, mener Fabio De Masi.

»Derfor er det noget vrøvl, når man argumenterer, at EU skal gå samlet. Når vi ikke er enige om, at skattepolitik er et fælles anliggende, bør nogle enkelte lande eller grupper af lande selv tage særlige skridt fremad. Ellers når vi ingen vegne.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

"Derfor er det noget vrøvl, når man argumenterer, at EU skal gå samlet."

Hvis f. ex. Tyskland gik i spidsen med krav om informationsudveksling, ville det medføre virksomhedsflugt til andre EU-lande, der ikke stillede samme krav til de multinationale.

Hvis EU endelig fandt konsensus omkring et krav om informationsudveksling - og måske endda skattebetaling - ville Schweiz & Liechtenstein stadigvæk stadigvæk fungere som frirum.

Og hvis de 2 lande fik vredet armen rundt, så er der uendeligt mange muligheder kloden rundt.
Mossack Fonseca & Co. var f. ex. kun det 4. største advokathus i Panama.

Men EU finder aldrig konsensus omkring skattespørgsmål - allerede Danmark vil løbe skrigende væk med Kristian Thulesen Dahl & Pernille Skipper i spidsen, hvis et forslag fra Kommissionen blev lagt på bordet.

Rina Ronja Kari & Morten Messerschmidt løb hulkende bort allerede ved forslaget om en fælles EU-skattelovgivning.

Så uanset hvor forbandet irriterende det måtte være med skatteunddragelser - vi bliver aldrig enige i EU om at gøre noget ved problemet.

Anne-Marie Krogsbøll

Så er der direkte åbent samråd i skatteudvalget: http://www.ft.dk/webTV.aspx

Anne-Marie Krogsbøll

Nå - samråd overstået. Man må endnu en gang konstatere, at det at få skatteministeren til at erkende, at der er enorme problemer med Skat, er som at slå vand på en gås. Han er stadig mest optaget af, at man ikke må belaste erhvervslivet unødvendigt. F.eks. synes ministeren ikke, at flere stikprøver er vejen frem - ej heller mange flere hænder til kontrol og inddrivelse.

Så uanset ministerens bebudede 14-15 milliarder for at rette op på SKAT - jeg stoler ikke på ham over en dørtærskel. Vi risikerer, at pengene går til et nyt EFI, som aldrig kommer til at virke.