Nyhed
Læsetid: 8 min.

Bilproducenter varsler elektrisk revolution

Strømoverførende dæk og en nytænkning af måden, vi bruger el på, er nogle af de perspektiver, der luftes på årets bilmesse i Paris. For bilproducenterne handler det dog lige nu om mere jordnære ting som at øge elbilernes rækkevidde og sikre deres egen fremtid
Strømoverførende dæk og en nytænkning af måden, vi bruger el på, er nogle af de perspektiver, der luftes på årets bilmesse i Paris. For bilproducenterne handler det dog lige nu om mere jordnære ting som at øge elbilernes rækkevidde og sikre deres egen fremtid

Sofie Holm Larsen/iBureauet

Udland
19. oktober 2016

PARIS – Fremtiden ser grøn ud. I hvert fald på dette års Paris Motor Show, der indtil denne weekend har haft den røde løber rullet ud i udkanten af byen.

Siden 1898 har Paris årligt givet bilproducenter- og købere mulighed for at mødes og se det seneste nye. Efter mere end et århundrede med ’verdenspremierer’ på nye benzin- og dieselbiler, finder man nu flere elbiler på de prominente pladser.

For enden af den røde løber brager høj elektronisk musik ud fra bilproducenternes stande. Folk kredser omkring de nye modeller, snakker med sælgere og prøvesidder bilerne. Nogle alene, andre har hele familien med.

På Opels stand skiller én bil sig ud fra de øvrige modeller. På en tribune iklædt kunstgræs – for lige som at sætte en streg under det grønne – troner en markant gul bil. Det er Ampera-e, der for første gang vises frem for offentligheden her i Paris.

På væggen bagved hænger grønne planter i pap og en storskærm, hvor en animeret video viser Opels grønne håb ræse fra London til Paris mod elbiler fra Volkswagen, Renault og BMW. Resultatet kommer næppe bag på nogen og tjener selvfølgelig til at skære pointen ud i pap: Ampera-e kører 500 km på én ladning.

Rækkevidden har indtil nu været elbilers største udfordring, og en af Opels sælgere på standen fremhæver først og fremmest de 500 km, når de skal forklare, hvad der gør Ampera-e særlig. Det er lige så langt som nogle af Teslas luksusmodeller, der har været et godt stykke foran alle andre, når det gælder rækkevidde. Samtidig bliver Opels nye elbil sandsynligvis noget billigere.

Nyt år, nyt image

I en anden hal finder man en bilproducent, der på dette tidspunkt sidste år gennemlevede den største skandalesag i firmaets historie. Volkswagen blev taget i at have installeret hemmelig software i sine dieselbiler, som snød de test, der skulle vurdere, hvor mange drivhusgasser de udledte. ’Dieselgate’ førte til topchefens exit, flere millioner biler blev kaldt tilbage, og salget faldt dramatisk.

Nu kan den tyske bilproducent præsentere elbilen I.D. for verden. Den er bygget fra bunden med en ny type undervogn, der adskiller den markant fra konventionelle biler, fordi batteriet ligger i bunden og motoren bagved, hvor bagagerummet normalt er.

Men også på udseendet skiller I.D. sig ud fra de konventionelle biler på standen med en klar, hvid plastiklignende overflade, et VW-logo foran, der lyser op, døre, der åbner på langs, og et inventar, der minder om et rumskib.

Det futuristiske design er næppe tilfældigt, for elbiler er fremtiden, siger Arnault Hacault, pressemedarbejder for Volkswagen i Frankrig.

»Det er dér, alle konkurrenterne er på vej hen, og derfor tager vi også samme retning. I dag udgør elbiler kun en lille del af markedet, men vi tror, at andelen af elbiler i 2025 vil være meget højere.«

Ifølge Arnault Hacault er det i dag først og fremmest pris og rækkevidde, der afholder forbrugerne fra at købe en elbil. Men efterhånden som prisen for at producere batterier falder, vil elbilerne komme ned i samme prisleje som konventionelle biler.

I.D. kommer dog ikke på vejene lige med det samme. Der er tale om en konceptbil, og først i 2020 kommer den første rigtige model til salg. Den vil til gengæld have en rækkevidde på 600 km pr. ladning, lover Volkswagen. Efter fem år er ambitionen at sælge én million elbiler om året. I 2025 skal I.D. komme i en selvkørende udgave.

Står det til den tyske bilproducent, vil deres nye elbil blive »lige så revolutionær, som Boblen var for syv årtier siden og Golf for 40 år siden«, skriver Financial Times. Men som det er blevet bemærket op til verdenspremieren i Paris, har Volkswagen også brug for en revolution efter et mildest talt hårdt år.

Volkswagen har også nedsat et bæredygtighedsråd, der skal rådgive bestyrelsen. Et af medlemmerne er tidligere EU-klimakommissær Connie Hedegaard, hvilket har ført til beskyldninger om greenwashing.

På bilmessen i Paris vil den lokale pressemedarbejder dog gerne slå fast, at hele elbilstrategien var planlagt, før dieselskandalen brød ud sidste år.

»Men det, der skete for Volkswagen, fik os til at rykke hurtigere. Det hjalp Volkswagen med at ændre sin ledelsesstrategi. I sidste ende hjalp det os med at rykke hurtigere på mange områder. Det lyder mærkeligt, men det er faktisk sådan, det forholder sig,« siger Arnault Hacault.

Tegneseriebil

Hos Renault kører runde lamper op og ned fra loftet og blinker mellem rød og hvid. Den elektriske hovedattraktion er om muligt endnu mere futurisk end de øvrige konceptbiler, der har verdenspremiere på messen.

En midaldrende mand udstøder en imponeret lyd og ryster med håndleddet, mens han nærmer sig Renault Trezor, en enormt strømlinet bil med bløde grå kanter og en rød forrude, der i en halvcirkel smyger sig rundt om bilen og sammen med tag og køleren åbner sig forover, så man kan træde ud af bilen. Baglygterne er af optisk fiber, og motoren stammer fra Renaults Formula E, den elektriske racerbil, Renault producerer.

Det her ligner en bil fra en batmantegneserie. Og hvad mere er; man kan få lov at prøvekøre den – i virtual reality.

I et parkeringshus i beton åbner en rund port i gulvet sig, og op kommer Trezor på en platform. Den drejer rundt og kører så ad sig selv en omgang rundt om én, inden den gasser op og forsvinder ud af parkeringshuset. Derefter ser man et ørkenlignende landskab med bilen foran sig, og snart sidder man inde i Trezor, som på ingen tid accelererer til 130 km/t og drøner gennem ørkenen.

Ude i virkeligheden styrer en af sælgerne bilen med en fjernbetjening. Han åbner udluftningskanaler på køleren, får taget til at åbne og lignende lir, mens han fortæller, at Trezor skam er en rigtig bil. Den kan køre, bare ikke så hurtigt.

Men bilen bliver aldrig sat til salg på markedet. Så hvorfor overhovedet designe og bygge den?

For at vise hvad Renault kan, forklarer sælgeren.

Vil man i stedet have en elbil fra den franske producent med hjem i dag, må man træde ned fra Trezors lille udstillingsbakke og vende sig mod Renault Zoe. Den lille hvide personbil kan køre 400 km pr. ladning.

Brint på tanken

Selv om benzin- og dieselbiler stadig fylder mest på messen, er det overvejende de nye elbiler, der står på de centrale podier, og som tiltrækker sig mest opmærksomhed. Ovre hos Toyota bliver man dog skuffet, hvis man spørger, om de har taget en elbil med til Paris.

»Nej,« lyder det fra den jakkesætsklædte sælger. »Men vi har fuel cell,« fortæller han og viser vej til det, Toyota har valgt at satse på som alternativ til ’normale’ elbiler. Fuel cell hedder egentlig Toyota Mirai, som på japansk betyder fremtid, og er kort og godt en brintbil.

I og for sig er der også tale om en elbil, men i stedet for at bruge et batteri, får brintbilens elektriske motor sin strøm fra en brændselscelle. Frem for at oplade bilens batteri, skal man tanke brint – fuldkommen som med benzin. I processen hvor brint bliver til strøm, udledes ingen CO2, kun varme og vand.

Toyota har dog også taget en konceptbil med til Paris, selv om den havde verdenspremiere allerede sidste år. Ligesom sine artsfæller ved de øvrige stande ligner FCV Plus mest af alt noget fra en science fiction-film, igen med hvide plastiklignende plader og store azurblå glasruder.

Det revolutionerende ved denne bil er ifølge Toyota evnen til at dele den el, den producerer, sådan at den f.eks. kan kobles til hjemmet og dermed levere el til husholdningen. Selve strømudvekslingen sker trådløst – gennem dækkene.

Alt det ligger dog ude fremtiden, for som med de øvrige konceptbiler på messen har den blot til formål at vise, hvordan fremtiden ifølge Toyota kan se ud.

Udvalgte el-biler og deres rækkevidde

Mercedes B-class: 225 km

Nissan Leaf: 250 km

Tesla Model X: 542 km.

Toyota Mirai fuel cell (brintbil): 500 km.

Volkswagen e-Golf: 133 km.

BMW i3: 190 km.

Opel Ampera-e: 500 km. På markedet i 2017.

Renault Zoe: 400 km. På markedet i 2017.

Smart fortwo: 160 km. På markedet i 2017.

Audi Q6 e-tron: 500 km. På markedet i 2018.

Mercedes Generation EQ: 500 km. I produktion fra 2019.

Volkswagen I.D.: 600 km. På markedet i 2020.

Forbehold for rækkevidde

De fleste elbilproducenter benytter sig af New European Driving Cycle (NEDC) til at beregne, hvor langt en elbil kan køre på én ladning. Modellen møder dog ofte kritik, fordi den senest er blevet opdateret for knap 20 år siden. Den faktiske rækkevidde er ofte kortere og afhænger i høj grad af kørestil og vej- og vejrforhold.

Ikke bare en bil

Den japanske producent er ikke den eneste, der satser på lokal lagring af energi, og som eksperimenterer med at gøre bilen til en mere integreret del af hjemmet.

Mercedes har valgt Paris Motor Show som stedet, hvor et helt nyt koncept for elbiler lanceres. EQ hedder det og står ifølge Mercedes for ’Electric Intelligence’.

Med sig har den tyske bilproducent konceptbilen Generation EQ, der har et »elektrificerende look«: Et stort Mercedes-mærke lyser op, når bilen er tændt, men er ellers ikke synligt.

Igen er der tale om et futuristisk design og et interiør, der ligner noget fra en rumfilm, mens sidespejlene er erstattet af små kameraer. Selve navnet siger det hele: Dette er fremtiden, en ny generation; det, vi er vidne til, er et paradigmeskift, siger Mercedes.

Som en del af EQ-projektet har Mercedes også præsenteret et ’hjemmebatteri’, der skal konkurrere med de batterier, Tesla annoncerede sidste år. Tanken er, at solceller på hustaget skal producere el til bl.a. køleskab, vaskemaskine og lys i hjemmet – og til batteriet, som så kan oplade elbilen natten over.

Hele ideen med hjemmebatterier kombineret med solceller kan potentielt radikalt ændre måden, vi bruger elnettet på. Solen producerer mest energi midt på dagen, mens det største forbrug af el i hjemmet sker sidst på dagen. Dermed går rigtig meget af den energi, solen producerer, i dag til spilde. Men ikke hvis man har et batteri i hjemmet, der kan lagre den el, som f.eks. solceller på taget producerer, mens man er på arbejde. Alternativt kan man købe el udefra, igen midt på dagen, hvor elprisen er lavere, og gemme det til om aftenen.

Det, bilproducenterne her i Paris gerne vil overbevise os forbrugere om, er, at en bil ikke længere bare er en bil. Den er en del af ens samlede elforbrug og dermed en forlængelse af hjemmet. Og hvor el hidtil har været noget, der bare kommer ud af stikkontakten og er produceret et sted langt væk ved hjælp af f.eks. fossile brændsler, bliver det nu et CO2-frit, hjemmeproduceret gode.

Så selv når alle biler bliver selvkørende, vil det også i fremtiden give mening, at vi alle ejer vores egen bil – hvis det står til bilproducenterne.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Peter Rasmussen

Interessant artikel om fremtidens biler, som forhåbentlig kommer til at forurene væsentligt mindre end nutidens. Men selvom man er en avis for de intellektuelle, og selvom man hverken skal ligne B.T. eller for den sags skyld et magasin fra FDM, så må en artikel om en udstilling med futuristiske biler altså gerne ledsages at et billede eller to!

Peter Rasmussen

Tak for billederne!