Læsetid: 5 min.

’Regeringen har sat den grønne omstilling på pause’

Om den danske regering vil det eller ej, er tiden for fossile brændsler i transportsektoren under udfasning, siger E.ON’s danske direktør
grøn omstilling elbiler grøn energi bæredygtighed

Der var optimisme på elbilbranchens vegne, da Better Place for seks år siden lancerede verdens første masseproducerede elbil. Fra december 2015 gik elbilsalget i Danmark imidlertid reelt i stå på grund af regeringens beslutning om at fj erne afgiftsfritagelsen for elbiler

Joachim Adrian

2. november 2016

Det har skabt stor opmærksomhed, at Statoils direktør, Eldar Saetre, på den årlige Oil & Money konference i London i forrige uge kom med det for olieselskaberne noget pessimistiske skøn, at olieindustrien vil toppe i 2020 og derefter hastigt miste markedsandele.

Statoil-direktørens forudsigelser bygger på antagelsen om, at 55 procent af verdens olieforbrug i dag brændes af i transportsektoren, men med elbilernes snarlige gennembrud vil olieindustrien miste en stor del af sit eksistensgrundlag.

Ifølge en rapport fra juli i år fra det Internationale Energi Agentur, IEA, steg antallet af elbiler i verden til en million i 2015 – en stigning på 70 procent i forhold til 2014.

Selv om elbiler fortsat udgør en meget lille andel af det samlede marked, er de teknologiske fremskidt så markante, blandt andet i forhold til stadig længere rækkevidde, at markedet forventes at vokse eksplosivt de kommende år.

grøn omstilling elbiler afgifter grøn energi
Læs også

Bloomberg New Energy Finance vurderer således, at salget af elbiler for alvor vil tage fart fra 2020 og nå en markedsandel på 35 procent af det samlede bilsalg i 2040.

Ikke overraskende deler E.ON’s danske direktør, Tore Harritshøj, antagelsen om et snarligt hastigt voksende marked for elbiler, og han er derfor skuffet over den danske regerings politiske kurs.

Siden Venstre overtog regeringsmagten har den grønne omstilling i Danmark fået den kolde skulder: Der skabes tvivl om planlagte vindmølleparker, forskningen i grønne løsninger beskæres, og elbiler er ikke længere fritaget for afgifter, hvilket næsten har sat salget af elbiler i Danmark i stå i 2016.

»Der er ikke sket meget det seneste år. Tværtimod. Overordnet set synes jeg, at det, der er sket, har besværliggjort den grønne omstilling,« siger Tore Harritshøj, der med E.ON blandt andet lever af at sælge vedvarende energi og netværksløsninger til el, herunder ladestationer til elbiler. 

»Vi diskuterer finanslov og 2025-plan, men både det kortsigtede og langsigtede klimaperspektiv er praktisk talt fraværende. Vi har mistet endnu et år i et land, der tidligere kaldte sig foregangsland. Det er som om, at vi har glemt, at vi skal være fossilfrie om mindre end 35 år. Det kommer altså ikke til at ske af sig selv.«

–Men I investerer fortsat i Danmark, hvorfor?

»Vi investerer i hele Europa, og vi investerer i Danmark ud fra den forudsætning, at vi skal gennemføre en grøn omstilling, der betyder, at fossile brændsler er udfaset i år 2050, og vi investerer, fordi vi ikke kan være andet bekendt over for kommende generationer, når vi nu rent faktisk også har mulighederne for at gøre det. Perspektivet er jo også, at omkostningerne ved klimaforandringerne bliver markant højere, end investeringen i at forhindre dem.«

Afgifter skader udviklingen

En af de store forhindringer i forhold til at få danskerne til at skifte til elbil, er det danske afgiftssystem. Det mener Tore Harritshøj, der ikke forstår, hvorfor strøm til elbiler beskattes hårdere end benzin og diesel.

»Vi mener, at hele afgiftssystemet inden for transport- og energisektoren skal gentænkes. I dag er det dyrere at køre på grøn strøm eller biogas end på sort benzin eller diesel, fordi afgifterne er højere på de grønne energiformer,« siger Tore Harritshøj, der mener, at »det er helt sort, man bliver straffet for at vælge grønnere løsninger«.

»Det er da helt absurd, at staten får tre gange så meget ind i afgifter på el end på diesel,« siger han og pointerer, at det er politikerne, der først og fremmest bestemmer prisen på el. Ikke markedet:

»Det skyldes, at størstedelen af elprisen er afgifter, så derfor er det i den grad politikerne, der bestemmer prisen.«

Venstre-regeringen har lagt op til at droppe et planlagt projekt med 350 megawatt kystnære vindmøller, som er del af energiforliget fra 2012. Men et flertal af danskerne mener ifølge en ny undersøgelse, at det er forfejlet at slække på de grønne ambitioner.
Læs også

Danmark har et mål om 35.000 nye elbiler på vejene om året from mod 2030, men fra december 2015 er elbilsalget reelt gået i stå på grund af regeringens beslutning om at fjerne afgiftsfritagelsen for elbiler.

Danskerne køber ikke elbilerne, fordi de fleste af dem er dyrere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Og derfor bør politikerne »som et minimum sikre lige konkurrencevilkår«, mener Tore Harritshøj.

»I landene omkring os støtter man aktivt salget af elbiler, man taler endda om helt at forbyde salg af benzin- og dieselbiler fra 2030 i flere europæiske lande. Så det er mere et spørgsmål, om Danmark forsat vil ligge i førerfeltet,« siger Tore Harritshøj, der synes, at det er uheldigt for både Danmark og dem, der investerer i den grønne omstilling, hvis politikerne ikke ønsker, at Danmark fortsat skal være med helt fremme.

»Der følger jo også know-how og eksportmuligheder med, når man går forrest.«

–Men i forhold til de andre markeder, hvor I er, er Danmark som marked så meget værre, sværere og mindre forudsigeligt?

»Det er entydigt, at markederne omkring os rykker sig. Og hvis Danmark nogensinde har været førende på området (elektrificering af transportsektoren, red.), så er vi det ikke længere.«

–Hvad ønsker I jer?

»Vi skal først og fremmest revurdere hele afgiftssystemet. Bliver man afgiftsmæssigt straffet for at tage det grønne valg fremfor det sorte valg, så bliver det svært. Afgiftssystemet bør understøtte det langsigtede mål om at være fri af fossile brændsler i 2050.«

Danmark som fossil ø

I dag er det ifølge Tore Harritshøj sådan, at køber man en elbil som f.eks. en VW eGolf, betaler man 36.000 kroner mere i afgifter end ved køb af en tilsvarende benzinmodel (en VW Golf, red.).

Det samme gælder på brændstofsiden. Kører bilen på el, betales langt højere afgifter end for fossilt brændstof som benzin og diesel.

Information kunne i går berette, at elbilsalget er sat fem år tilbage efter indfasning af registreringsafgiften, og forudsætningerne for den politiske aftale er bristet. En ny rundspørge viser, at kommuner bremser deres indkøbsplaner og føler sig svigtet af politikerne.
Læs også

»Vi efterlyser, at vi genopliver elbildebatten i Danmark, så vi ikke ender med at blive en diesel- og benzinø midt i Europa. Det kræver, vi vælger en modig tilgang, hvor man sigter højt, så vi ikke taber yderligere terræn.«

Han mener, det handler om at være med helt fremme for at høste frugterne på de grønne markeder, hvor Danmark de seneste årtier har klaret sig godt.

Derfor efterspørger Tore Harritshøj stabilitet omkring den politiske kurs,»så der skabes større sikkerhed omkring vores investeringer og tænkes fremadrettet i stedet for den stop-go politik, der praktiseres nu«, siger han.  

– Kunne I finde på at opgive Danmark som marked?

»Nej. Vi tror på, at elbiler er et marked, man slet ikke kan komme uden om. Se bare på de international bilmesser. Alle de store bilproducenter har elbiler med i dag.«

»Der kommer til at køre elbiler i Danmark, spørgsmålet er bare, om det kommer til at ske ti år efter alle andre,« lyder det fra Tore Harritshøj, direktør for E.ON Danmark.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Alan Strandbygaard
  • Philip B. Johnsen
  • Jens Boll
Kurt Nielsen, Alan Strandbygaard, Philip B. Johnsen og Jens Boll anbefalede denne artikel

Kommentarer

Synker!? Haha, nej min gode mand. Dette er Titanic. Unsinkable!

Den nuværende regerings manglende vilje til at imødekomme de fremtidige udfordringer i forbindelse med klimaændring er i bedste fald forstemmende og nok snarere et bevidst svigt overfor befolkningen og kommende generationer. Alle analyser, rapporter og artikler peger mod, at prisen vi kommer til at betale både på et samfundsøkonomisk plan og rent menneskeligt, kommer til at være uendeligt meget højere jo senere vi viser rettidig omtanke. Not in my name!

Kurt Nielsen, Carsten Wienholtz, Anne Eriksen, Ib Christensen, Benta Victoria Gunnlögsson og Hans Larsen anbefalede denne kommentar

Hvis den danske regering virkelig fortsat satser på fossilt brændstof, blot fordi man har nogle oliebrønde i Nordsøen, er forstokkethed grænsende til topmålt og landsskadelig dumhed.

Verdens største olieselskab, Exxon-Mobil, der ejer en række multinationale olieselskaber under forskellige navne, begyndte allerede for 6 år siden afviklingen af deres afhængighed af fossilt brændstof og a-kraft. Og satser meget stærkt på at blive verdensledende på forskellige former for vedvarende energier.

Europas største aktionær-ejede energiforetagende, Tyske EON, har gennem 2 år været i fuld gang med at afvikle sit behov for a-kraft og fossilt brændstof. Allerede nu taber man penge på a-kraft, og fortjenesten på brug af fossilt brændstof et stærkt faldende. Og EON investerer ganske meget på alternative energiformer specielt til opvarmning og el-fremstilling.

Det store Britiske olieselskab, BP, har netop nu frigivet sit seneste regnskab, som viser meget kraftig og meget overraskende nedgang i avancerne, og planlægger meget store omlægninger.

karim rachdi, Kurt Nielsen, Torben K L Jensen, Anne Eriksen, Flemming S. Andersen, Ib Christensen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Ja, men det er svært at huske en dansk regering med intelligent og visionær regeringsførelse

karim rachdi, Kurt Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Torben K L Jensen, Helene Kristensen, john andy houbo Pedersen, Ib Christensen og Benta Victoria Gunnlögsson anbefalede denne kommentar

Regeringen står der. Er det den hellige treuenighed vi har lige nu de hentyder til?

AT de skulle ha sat noget på pause indebærer, at de har truffet et valg og fortaget en handling der har ført til pausen.
For mig at se, drejer det sig mere om manglende indsats, evner og/eller et egentlig forsøg.
Måske endda manglende vilje.

@Gert Romme

Er der ikke noget med, at de oliebrønde også hælder penge i ikke nationale lommer?
Jeg tænker på at begrundelsen måske slet ikke ligger i flertallet og nationens interesser. At der er nogen/noget der er vigtigere for politikerne.

Ironi: Tænk på alle de arbejdspladser der forsvinder på de boreplatforme. :)

Kurt Nielsen, Randi Christiansen og Helene Kristensen anbefalede denne kommentar
Helene Kristensen

Det har jo intet med landbrug at gøre. Alt hvad der ikke har med landbrug at gøre, er inderligt ligegyldigt for museumspartiet Venstre. Kun hvis de selv eller familien har penge i det, er andet interessant. Noget siger mig, at toppen af dansk politik ikke har investeret i vedvarende energiformer, formodentlig fordi de tamme regnedrenge slet ikke har den slags nymodens pjat lagt i regnearkene.

Kurt Nielsen, Leif Høybye, Randi Christiansen og Anne Eriksen anbefalede denne kommentar

Nej, man er ikke kommet længere end til at støtte intensiv udnyttelse af jord og natur - gøre alt for at bruge udgifter til det offentlige (læs borgerne) ned uden hensyn til ødelæggelsen af infrastrukturen og den dyre efterregning på et senere tidspunkt.
Det kan kun skyldes pengebegær og dumhed, hvor det sidste er manglende empati og moral.
Hvorfor er der ikke nogen, der forlader partiet (Venstre) snart?

Søren Kristensen

Selvfølgelig var det smartere om vi kunne tappe energi direkte fra solen, i stedet for at fyre de sidste oliereserver af på ekspanderende bilisme, ditto kødforbrug og billige flyrejser. Vi skal bare lige finde ud af hvordan det gøres.

Flemming S. Andersen

Det ved sådan nogenlunde, men desværre så er mantraet billighed og effektivitet og der fører de "sorte" energiformer endnu.

El-bilerne kommer og de andre forsvinder - ingen tvivl om det (-heldigvis).

Branchen for el-biler ser selvfølgelig gerne en massiv støtte fra staten i from af begunstigelser til el-bilerne - så kan de tjene en masse penge , og fabrikkerne få solgt nogle flere biler takket være den danske statsstøtte/begunstigelse..

Det bør vel rettest være de stater, hvor el-bil producenterne ligger, der punger ud med statsstøtte - det er jo der de store eksportindægter går hen (- bl a ved salg til lille Danmark), når produktionen bliver rentabel ?

Men OK - vi kan vel give lidt nedslag for at glæde producenterne og gavne vores miljø - og evt kombinere det med et forbud mod store benzin og diesel "slugere" ? ( Forbuddet vil nok gøre nogle bilfabrikker eddikesure.)