
Om en uge indsættes Donald Trump som USA’s præsident, og i Mexico mærkes allerede konsekvenserne af, at USA ifølge den kommende præsident vil stække frihandlen og straffe amerikanske virksomheder, der flytter deres produktion til Mexico.
Verdensbanken har således nedjusteret forventningen til vækstraten i Mexico med ét procentpoint, og selv om Mark Fields, øverste chef for Ford, afviser, at valget af Trump har haft betydning for virksomhedens planer i Mexico, er det bemærkelsesværdigt, at Ford netop har droppet at investere 1,6 mia. dollar i en ny fabrik i San Luis Potosí, Mexico.
Ford-chefen forklarer de aflyste investeringsplaner med, at salget af mindre biler er dalende, og at det derfor ikke længere giver mening at udvide produktionen i Mexico. Derfor har Ford i stedet besluttet at udvide sine fabrikker i Flat Rock, Michigan, hvilket betyder 700 nye amerikanske job.
»Det her er en tillidserklæring til den kommende præsident og nogle af de politiske beslutninger, han vil føre ud i livet,« siger Mark Fields til nyhedsbureauet Reuters.
Mexico: En åben økonomi
Mexico har frihandelsaftaler med 43 lande, og ikke mindst derfor er landet i dag verdens syvende største bilproducent og den fjerde største eksportør af biler efter Tyskland, Japan og Sydkorea.
Bilindustrien i Mexico er dermed en af landets vigtigste industrier, som sikrer 645.000 arbejdspladser og udgør tre procent af landets bruttonationalprodukt.
Men især de amerikanske bilproducenter som GM og Ford kan i fremtiden blive tvunget til at flytte produktionen tilbage til USA, hvis den kommende præsident gør alvor at truslen om at droppe frihandelsaftalen NAFTA. Den har siden 1994 sikret stigende samhandel mellem Canada, USA og Mexico.
Trumps pointe er, at det koster amerikanske arbejdspladser, når virksomheder udnytter den billige mexicanske arbejdskraft til at producere varer til det amerikanske marked, som kan indføres fra Mexico uden told og afgifter.
Ifølge finansmediet Bloomberg er lønudgifter i bilindustrien mere end fem gange højere i USA end i Mexico. I USA koster en arbejder i bilindustrien 46,35 dollar om dagen, mens udgiften er 8,24 dollar i Mexico.
Det er imidlertid ikke kun biler til det amerikanske marked, der produceres i Mexico. Tøj, sko, elektronik og mange andre produkter laves af amerikanske virksomheder med adresse i Mexico, der ikke bare udnytter at arbejdskraften er billig, men også drager fordel af de særligt gunstige skatteforhold i Mexico.
Derfor kan valget af Donald Trump som præsident i USA blive et alvorligt slag mod Mexicos økonomi. Det frygter finansanalytikere hos blandt andet den spansk-mexicanske bank BBVA-Bancomer, der peger på, at frihandel udgør rygraden i den mexicanske økonomi.
»Det mest bekymrende er, at hele den mexicanske vækstmodel, der primært baserer sig på eksport af varer til USA, vil blive påvirket. Det vil betyde et fald i den potentielle vækst,« lyder det i en analyse fra BBVA-Bancomer.
@Jesper Løvenbalk Hansen
"I USA koster en arbejder i bilindustrien 46,35 dollar om dagen, mens udgiften er 8,24 dollar i Mexico."
Hvornår er de tal fra?
En amerikansk arbejder i bilindustrien tjener en langt højere dagløn end $46,35, hvilket svarer til lige under $6 i timen.
Lad os få de korrekte tal.