Læsetid: 5 min.

Har Tysklands åbne flygtningepolitik virkelig øget risikoen for terror?

Det er urimeligt at kæde de seneste års terrrorbølge i EU sammen med flygtningekrisen, mener to danske terrorforskere. Men Islamisk Stat har beviseligt udnyttet flygtningestrømmen, og det er fortsat ikke fuldt afklaret, om der blandt de ankomne i Tyskland også befinder sig terrormistænkte, lyder det fra europæiske sikkerhedseksperter
’Alle udlændinge hældes typisk ned i samme kategori, men ser vi på listen over terroranslag i Europa, er de langt overvejende udført af europæere, der stammer fra indvandrerfamilier. Det er dér, at radikaliseringen er størst, og derfor bør den politiske indsats fokuseres derefter,’ siger den danske terrorforsker Lars Erslev Andersen.

’Alle udlændinge hældes typisk ned i samme kategori, men ser vi på listen over terroranslag i Europa, er de langt overvejende udført af europæere, der stammer fra indvandrerfamilier. Det er dér, at radikaliseringen er størst, og derfor bør den politiske indsats fokuseres derefter,’ siger den danske terrorforsker Lars Erslev Andersen.

Jacob Ehrbahn

14. januar 2017

»At pege på flygtningene som årsag til terror i Tyskland er at skyde helt forkert,« siger den danske terrorforsker Lars Erslev Andersen fra DIIS, som sammen med sin kollega Maja Felicia Falkentoft fra Københavns Universitet folder argumentet ud i kronikken i dagens avis.

I en gennemgang af de seneste tre års terrorangreb i EU når de frem til, at der kun har været et ganske lille antal flygtninge og asylansøgere involveret, mens langt de fleste angreb er begået af EU-borgere. I stedet peger kronikørerne på, at det er svigt i efterforskningen og samarbejdet mellem de europæiske sikkerhedsmyndigheder, der kan forklare terrorstigningen.

»Alle udlændinge hældes typisk ned i samme kategori, men ser vi på listen over anslag i Europa, er de langt overvejende udført af europæere, der stammer fra indvandrerfamilier. Det er dér, at radikaliseringen er størst, og derfor bør den politiske indsats fokuseres derefter,« siger Lars Erslev Andersen.

Konkret anfægter de en opgørelse af den norske terrorforsker Petter Nesser fra det norske Forsvarets forskningsinstitutt, der kommer frem til, at i alt 19 personer i samme periode har været involveret i terroranslag og -planer efter at være kommet til Europa som flygtninge.

Petter Nesser fastholder over for Information, at tallet 19 er »svært konservativt« og sandsynligvis kan være højere, alt efter hvordan man definerer involvering i et terrorplot.

Samtidig understreger han, at terrorister faktisk har udnyttet flygtningestrømmen taktisk til at komme ind i Europa uden nødvendigvis selv at være flygtninge.

»Det er som forventet, at en gruppe som Islamisk Stat udnytter flygtningestrømmen til at fragte personel. Andet ville være mærkeligt. Terrorister er pragmatiske og udnytter begrænsede ressourcer til at opnå maksimal effekt,« skriver han til Information.

»Ved at fragte terrorister i flygtningestrømmen gør de det vanskeligt for efterretningstjenesterne at opdage celler. I tillæg bidrager de til polarisering og politisk uro. Det hæver omkostningerne for europæiske lande for at bidrage til koalitionen – i tråd med det, grupperingen ønsker.«

Bør tjekke op

I Tyskland kædede både højreorienterede politikere og dele af befolkningen hurtigt julemarked-angrebet i Berlin 20. december sammen med landets åbne flygtningepolitik. Siden har sikkerhedsdebatten blandt topministrene rettet sig direkte mod stramninger over for de afviste asylansøgere, der konkret anses for at udgøre en terrortrussel.

Attentatmanden Anis Amri var netop en afvist asylansøger, som endnu ikke var blevet hjemsendt. Han ankom i 2015 og brugte op mod 14 forskellige identiter til at sløre sin færden.

Det kunne han gøre, fordi de tyske asylmyndigheder frem til begyndelsen af 2016 fik så mange asylansøgninger, at den første registring foregik i lyntempo – eller i visse tilfælde slet ikke blev gennemført. Flere hundredetusinde asylsager er fortsat ikke afgjort.

I dag skulle det ikke længere kunne lade sig gøre at anvende flere identiteter, idet Tyskland i februar 2016 indførte et centralt register for flygtninge, som også efterretningstjenesterne i dag har adgang til, siger sikkerhedsekspert Raphael Bossong fra tænketanken Stiftung Wissenschaft und Politik i Berlin.

»I offentligheden kan der være opstået det indtryk, at der blandt flygtninge er mange terrorister. Det er der ikke umiddelbart belæg for.«

Han mener dog ikke, at myndighederne helt kan afskrive muligheden for, at asylansøgere samtidig er potentielle terrorister. Fordi de reelt ikke har kendskab til det.

»Efterretningstjenesterne bliver typisk varslet om, at en person potentielt er terrormistænkt efter henvendelser fra de lokale myndigheder, der interviewer asylansøgerne. I tilfælde hvor usammenhængende forklaringer har givet grund til mistanke. Men en del asylansøgere, for eksempel mange syrere, er slet ikke blevet interviewet. De er kun registreret ved hjælp af formularer,« siger Raphael Bossong.

Spørgsmålet er så, om myndighederne ønsker at foretage et fornyet sikkerhedstjek af alle de 890.000 asylansøgere, der kom i 2015.

»Det er nok at skyde over målet. Men man kan styrke samarbejdet med flygtninge i asylcentrene, hvor de f.eks. kan sidde inde med viden om, at andre asylansøgere virker mistænkelige. Og en række af de flygtninge, som myndighederne slet ikke har talt med, bør gennemgå en egentlig samtale,« siger den tyske terrorekspert.

Fodlænker og internering

I Tyskland findes 550 personer, som efterretningsmyndighederne anser for at være farlige og potentielle terrorister. Heriblandt er der 63 afviste asylansøgere, siger Raphael Bossong. Nogle af disse 63 kan have fået afslag på asyl, alene fordi myndighederne har registreret dem som værende farlige, og fordi de udgør en sikkerhedsrisiko.

»Man kan blive udvist på baggrund af terrorrisiko. Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med ens asylstatus, men muligheden består. Men selv en potentiel terrorist kan ikke, hvis personen for eksempel stammer fra Syrien, sendes tilbage til sit hjemland,« lyder det fra Raphael Bossong.

De tyske politikere fremsatte i denne uge nye love som en direkte konsekvens af angrebet på julemarkedet i Berlin, hvor 12 blev dræbt.

Efter anslaget i Berlin i mandags, hvor 12 blev dræbt, er der i Angela Merkels CDU-bagland blevet talt om et Tyskland i ’krigstilstand’.
Læs også

Ifølge den tyske justitsminister Heiko Maas, SPD, bør den tyske regering gøre det muligt at internere de afviste asylansøgere, man regner som værende farlige.

Det inkluderer også fodlænker til terrormistænkte og internering af afviste asylansøgere i op til 18 måneder, selv om der ikke er udsigt til, at hjemlandet vil tage imod dem.

Anis Amri var afvist asylansøger, men kunne ikke sendes hjem til Tunesien, fordi de tunesiske myndigheder ikke anerkendte mandens papirer. De ankom to dage efter attentatet i Berlin, hvor det blev kendt, at Anis Amri var den skyldige.

De lande, der nægter at samarbejde med Tyskland om at hjemtage borgere, skal presses hårdere, lyder det nu fra den tyske justitsminister Heiko Maas.

»Vi kan ikke gøre os afhængige af, om staterne stiller erstatningspas til rådighed eller ej,« siger han til den tyske tv-station ARD og lover at lukke dette lovmæssige hul.

Løsningen

Størstedelen af terroristerne bag angrebene i Europa var i forvejen kendt af myndigheder og nationale sikkerhedstjenester, siger Lars Erslev Andersen i dagens kronik. Derfor mener han og Maja Felicia Falkentoft, at svaret på terrortruslen snarere skal findes i et stærkere samarbejde mellem de nationale sikkerhedstjenester.

I Tyskland har hver enkelt delstat sin egen efterretningstjeneste og politimyndighed. Samtidig findes der adskillige sikkerheds- og efterretningsmyndigheder på nationalt niveau. Sammenlagt er der op mod 40 myndigheder, der beskæftiger sig med sikkerhed.

Derfor har indenrigsminister Thomas de Maiziére fornyligt krævet delstaternes 16 efterretningstjenester centraliseret under én myndighed. Et forslag, der har mødt kritik fra delstaterne selv.

Rapael Bossong mener, at en bedre central styring i Tyskland også ville gøre det muligt at samarbejde med de europæiske nabolande. Han peger på, at man på europæisk plan er blevet meget bedre til at samarbejde. Især med Schengen Information Service, SIS, hvor terrormistænkte oftere bliver registreret.

»Det fungerer stadig bedre. Siden 2015 har Europol vundet mere tyngde. Man kan derimod ikke sige, at de europæiske efterretningstjenester nu samarbejder optimalt. Der er plads til forbedringer,« siger Rapael Bossong.

Han tror, at der vil være et pres for at få mere ens retningslinier.

»Vi har i Europa i dag ikke en fælles opfattelse af, hvad der kræves for at komme på en liste over terrormistænkte. Derfor sender vi heller ikke de afviste asylansøgere tilbage efter samme kriterier,« siger Rapael Bossong.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Flemming S. Andersen

Det er ikke indvandrere der udøver mest terror, men deres efterkommere.....?

Så derfor udgør indvandrere ikke et problem??

Der er ikke belæg for at sige at terrorister ankommer imellem flygtningestrømmen.

For vi ved det ikke , for vi har ikke undersøgt det??

Mellem 550 mistænkte er der godt nok 63 afviste assylansøgere, men der er ikke grund til at sikkerhedstjekket resten af de ankomne.

Nu kan vi da være helt rolige og sikre på at Tyskerne ved hvad de gør.

June Pedersen, Britt Kristensen, Bent Jensen, Per Torbensen, Gustav Alexander, Bjarne Bisgaard Jensen, Jesper Nielsen, Hans Aagaard og Finn Thøgersen anbefalede denne kommentar

Lad os relativisere problemerne væk. Det er meget lettere.

Allan Bartroff, Britt Kristensen, Bent Jensen, Flemming S. Andersen, Jesper Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar

Nødvendigheden af et grænseoverskridende - overstatsligt - politisamarbejde er mere end nogensinde nødvendigt. Ikke fordi jeg tror, at det vrimler med terrorister, eller potentielle sådanne, men fordi der har været flere eksempler på, hvordan myndighederne i de forskellige lande, har svært ved at dele deres viden med hinanden, og med at koordinere indsatsen, jvfr. Frankrigs og Belgiens politimyndigheder, der ikke kunne finde ud af at samarbejde.

Peter Bækgaard

mange talte om at IS listede terrorister ind ad samme vej som flygtninge. I hvor stort omfang er vel ikke relevant i sammenhæng med spørgsmålet i artiklens overskrift, men svaret vil jo naturligvis være et ja. så kommer realiteterne ind i billedet og kunne man have gjort noget ved den massive tilstrømning af flygtninge fra tysk side? Måske skulle man ikke have sagt wir schaffen das, og tænkt sig lidt bedre om. Merkel bærer et stort ansvar for den usikkerhed tyskerne oplever. Vi hører så heller ikke alt herhjemme om hvilke problemer man har i Tyskland med den store gruppe nye flygtninge.

Bjarne Bisgaard Jensen, Britt Kristensen, Flemming S. Andersen, Jesper Nielsen, Hans Aagaard og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Og hvis Sveriges demokraterne skulle gå hen og blive Sveriges største parti er det ikke immigranternes skyld? Processen i Sverige hvor kriminaliteten er stærkt stigende med daglige mord er heller ikke noget problem. Der er virkelig grund til at bekymre sig over et naboland, der om føje år er "helt til rotterne". Men husk det er ikke flygtningenes skyld!

June Pedersen, Britt Kristensen, Bent Jensen, Jesper Nielsen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Børge Rahbech Jensen

Udgangspunktet for artiklen er forkert. Efterforskningen af store terrorangreb i Paris afslørede, at den store flygtningestrøm mod Europa havde indflydelse på den måde, at kontrollen af pas og identitet ved indrejse i Schengen var mangelfuld. Det blev ikke påstået, terrorangrebene blev udført af flygtninge. Det blev kun påstået, at de, der begik terrorangrebene, ikke blev stoppet ved Schengens ydre grænse, fordi arbejdsbyrden ved grænsen var for stor til grundig kontrol af alle pas.

Det er ikke engang det eneste eller største problem. En dansk udfordring er, at den danske debat om indvandring er stærkt præget af Daesh' ideologi. I realiteten tages for givet i den danske debat, at Daesh' fortolkning af Islam er den eneste rigtige. Der er vist ikke meget tvivl om, at også Daesh forfølger det mål, at alle muslimer skal fjernes fra Europa.

Andre problemer er, at de fleste, der rejser ind i Schengen for at begå terrorangreb, tidligere rejste den anden vej fra Europa til Mellemøsten, og de, der aldrig har boet i Europa, ikke er radikaliseret, før de kommer til Europa.

Min opfattelse er, at de seneste terrorangreb i Tyskland har præcis samme ophav som de t-shirts med teksten "Aleppo bløder", som tilsyneladende er populære på Christiansborg. Det ignoreres desværre, at de blev begrundet med angreb i Syrien, og passede godt med budskaber til støtte til den væbnede opstand i Syrien. I øvrigt bemærkede jeg, at Daesh ikke tog ansvar for terrorangrebet i Berlin, før nationalistiske partier i Tyskland og Danmark havde udtalt sig om det. I andre tilfælde var rækkefølgen modsat.

Børge Rahbech Jensen

arne lund:

"Nødvendigheden af et grænseoverskridende - overstatsligt - politisamarbejde er mere end nogensinde nødvendigt. "

Det ønsker Danmark jo kun i det omfang, hvor det er uforpligtende for landet. Andre lande i EU samarbejder i forvejen, og i nogle tilfælde har de også samarbejdet med lande i Mellemøsten. Sjovt nok ignoreres i den danske debat, at de, der blev mistænkt for terror, kunne følges i Europa. Det mest underlige ved den danske debat er faktisk, at nyheder om anholdelser skaber frygt i den danske offentlighed.

Nu det er skrevet, er der også forståelse i EU for et behov for bedre udveksling af informationer mellem efterretningstjenester. Det er nok en vigtig opgave for den nye kommissær for Security Union. I så fald må det være omfattet af Danmarks retslige forbehold, og varetages ikke nøvendigvis af Europol. Hvis fx. Belgien og Frankrig udveksler informationer om mistænkte, er det ikke givet, Europol inddrages. Derimod er det givet, at fx. Tyskland ikke har ret til at bede dansk politi om efterforskning uden anholdelse af personen, der ønskes efterforsket. Både Dansk Folkeparti og Enhedslisten er meget optagede af, at det stadig ikke skal være muligt for andre EU-landes politi at bede dansk politi om efterforskning af danskere i Danmark.

Morten Balling

I Danmark er der langt større sandsynlighed for at vinde i Lotto, end at blive offer for terror?

Flemming S. Andersen

Morten Balling

Nu spiller jeg ikke lotto, men derfor ændres min levevis alligevel og det er ikke lottovinderne der deler ud af gevinsten

Ole Rasmussen

Hvis Tyskland i EU har har overhørt bekymringen, hvilket det kan tyde på, så har det indflydelse på den manglende EU indgriben, og det har skadet hele systemet alvorligt til gavn for terrorisme.

Flemming S. Andersen

Morten Balling

Ikke for at være uhøflig, men hvis vi skal starte en diskussion på så lavt et plan og nå et fornuftigt stade engang, så tror jeg bare du skal forsætte med din helt egen virkelighed og fornægtelse i fred.

Rapael Bossong fra European University Viadrina, 15230 Frankfurt (Oder) er en meget flittig skribent, der altid skriver om samme emne, dog har jeg faktisk aldrig rigtigt fundet ud af, hvad han egentlig mener. Men måske er hans holdninger påvirket af, at flertallet af eleverne på dette Uni kommer fra netop de øst-lande, der ikke vil acceptere EU´s solidariske flygtningepolitik.

Men efter at han har ladet sig hyre af SWP, en anti-socialistisk organisation, der er flytte fra Bayern, hvor holdningerne egentlig er hjemmehørende, og til Berlin, er hans "budskab" endnu mere uforståeligt. I øvrigt har han 2 med-kumpaner på Københavns Uni.

Til gengæld er nedenstående min opfattelse af Tysklands evt. øgede risikoen for terror:

Tre mænd og en kvinde fra den højreekstreme terroristgruppe, Oldschool Society, skal nu for retten i Tyskland. Og for nylig anholdtes yderligere 2 personer, der er mistænke for at tilhøre gruppen.
De anholdte havde 155 kg sprængmiddel, og var på vej til at fremstille 250 kg. Og anholdelserne blev foretage kun 4 dage før, at gruppe ville sprænge et for flygtninge, for som der blev sagt, "at nogen må jo gøre noget for Tyskland".
I øvrigt var bomben prydet med hagekors og SS-runer.

www.dailymail.co.uk/news/article-3398910/Four-neo-Nazis-stand-trial-accu...

www.spiegel.de/panorama/justiz/sprengstoff-in-der-pfalz-polizei-vermutet...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/mlrG1/hogerextremister-planerade-bombattack...

Morten Balling

@Flemming

Det var ikke for at fornærme dig på et lavt plan at jeg spurgte. Det var mere fordi der måske stod en selvlysende elefant midt i rummet, som ingen rigtigt vil snakke om.

Nu gætter jeg, men hvis du ændrer levevis pga. terrorfrygt her i Danmark, kan jeg kun opfordre til at prøve at kigge lidt logisk på tallene. Der er hver uge mennesker som vinder i Lotto, men det er ikke hver uge der er terrorangreb i Danmark. De fleste mennesker ved dybest set godt, at sandsynligheden for at vinde i Lotto er ufatteligt lille.

Kender jeg den irrationelle frygt selv? Ja, jeg tror de fleste har oplevet at sidde i et tog og kigge på ham med det mellemøstlige udseende, og tænkt om det virkeligt også var nødvendigt at lige præcis han absolut skulle have den der sorte rygsæk med, også selvom han sikkert bare var studerende på RUC og rygsækken var fyldt med skolebøger.

I de situationer tænker jeg på sandsynligheden for at vinde i Lotto :)

Flemming S. Andersen

Morten Balling

Nu har du jo selv nævnt et eks. på hvorledes vor levevis er ændret negativt af terror/indvandring.
Forkortet hedder det mindre tillid imellem borgere i samfundet.
Flygtninge og indvandreres påvirkning har ændret et vidt spektre af forudsætningerne for vor levevis, på en anden måde end de ellers ville have været, uden at den oprindelige befolkning har sanktioneret den udvikling demokratisk.
Det udgør i selv selv et andet problem, hvor store dele føler sig overhørte.
Påvirkningen strækker sig fra vor skoletid, hvor folkeskolens tilbud til etniske danskere nødvendigvis må være anderledes end den havde været uden flygtninge/indvandrere, over vort arbejdsliv hvor store dele af arbejdsmarkedet ligger under et lønpres fra andre udefrakommende, vore lov og regler der indrettes for at tage hensyn til de udefra kommende og til vi stiller træskoene hvor vi dælme diskuterer om vi kan ligge ved siden af hinanden.

Det jeg mente var, at hvis du ikke kan indse og anderkende den betydning flygtninge indvandrere har, på godt og ondt, så bliver opgaven for stor for lille mig.
Du fornærmede mig ikke, kun et spørgsmål om prioritering.

Morten Balling

@Flemming

Måske har du ret i, at vi sikkert er meget langt fra hinanden forståelsesmæssigt på nogle områder. På den anden side er der helt sikkert også holdninger vi har til fælles. Import af arbejdskraft f.eks. Her ville jeg bare vende høtyvene en anden retning end mod flygtningene.

Helt basalt drejer en del af denne diskussion sig om kultur, og noget så tabubelagt som død. Jeg har nævnt Terror-Management-Theory (TMT) tidligere her på siden, men lad mig prøve at summere den op:

Teorien stammer fra en flok psykologer i Californien, og er modsat meget anden psykologi (sorry) ret velunderbygget af emperi.

TMT siger at den mest skræmmende tanke vi bevidste mennesker støder på i vores liv, er erkendelsen af at vi skal dø en dag, at den dag nærmer sig dagligt, og at vi intet kan stille op. Det er empirisk bevist at folk bliver agressive når de bliver mindet om problemet, og det er velkendt for de fleste af os, at vi vælger at tænke på noget andet i det daglige.

På banen kommer så kultur og frem for alt religion. De to er iøvrigt hårdt forbundne. De fleste religioner har et sæt leveregler (levevis) som man skal overholde. Som belønning venter der så evigt liv efter døden.

Et af problemerne opstår når folk med forskellige religioner mødes og den ene siger: "Du har næsten forstået det rigtigt, men det er de forkerte regler du lever efter, og hvis du ikke indser det, kommer du i helvede i stedet for himlen". Det kan få en del mennesker til at ryge i totterne på hinanden.

Tilsvarende er eftermæle og kultur forsøg på at udødeliggøre os selv. Hvor mange menige borgere fra Mozarts tid er ikke bare gået 100% i glemmebogen? Selv deres efterkommere ved formentlig intet om hvem de var. Mozart derimod bliver husket, og kan man ikke spille klaver, kan man i hvert fald opbygge en identitet i en kultur, og dermed delvist blive husket. I hvert fald kan man håbe på at eftertiden husker det man stod for. Ens kultur.

Man har også lavet forsøg som viser at hjernen er genetisk kodet til at være "racistisk". Hvis man viser forsøgspersoner ansigter af mennesker med en anden etnicitet, fyrer neuronerne i forsøgspersonernes amygdala helt vildt. Amygdalaen er bla. den del af hjernen som er ansvarlig for frygt og agressivitet. Det er med stor sandsynlighed også den, som gjorde at nogle af vores forfædre overlevede et møde med en løve, fordi de løb.

De forsøgsdata var i mange år en elefant i rummet, så fordi man ikke ville forholde sig til dem, røg de ned i en skuffe og så "snakkede vi ikke mere om dét!".

En dag var der nogle unge forskere som fandt på at gentage forsøget, men i stedet for at bruge billeder af ansigter, brugte de billeder af hele mennesker, med identitet, f.eks. læger, kokke, pædagoger, osv. Selvom personerne på billederne havde en anden hudfarve var der nu ikke længere nogen amygdalaer som gik amok.

Moralen i de historier er at man godt kan blande kulturer og lære at eksistere fredeligt sammen, men det koster. Det koster tid og energi, og for politikerne vil det sikkert også kunne udregnes at det koster penge. Vejen frem er at lære hinanden at kende, men det gør man ikke med ghettoer, frygt og terrorpanik.

Børge Rahbech - "Både Dansk Folkeparti og Enhedslisten er meget optagede af, at det stadig ikke skal være muligt for andre EU-landes politi at bede dansk politi om efterforskning af danskere i Danmark". Hvilket jeg finder dybt kritisabelt. Hvorfor pokker skal DK stå udenfor et sådant samarbejde? Er det fordi de to partier ikke mener, at danskere kan være lige så kriminelle som alle andres landes borgere? Ja, jeg ved jo godt, at de to partier ønsker at holde fast i at DK er en helt særlig lille idyl i Europa, og det bare er "de andre", der laver alt det slemme.

Flemming S. Andersen

Morten Balling

Du har da helt sikkert nogle interessante oplysninger.
Et beskedent bidrag er at stress ofte fremkommer i situationer med påtvungne omforandringer/reformer i deres vante tilværelse og i situationer , hvor de ikke føler at have indflydelse på situationen, og at stress ofte tendensen til aggressioner.

Du misforstår mig, hvis du tror min høtyv er vendt imod en flygtning, det er på ingen måde tilfældet.
Det laver bare ikke om på at de opfattes som en del af problemet/fordelen ved løntryk, afhængig af hvor man står i tilværelsen.

Hvis man er ledig i færd med at miste sin understøttelse og kan se flygtninge få hjælp og støtte til at opnå beskæftigelse fra dag et, som det hedder, så ser verden stadig anderledes ud end, hvis man får gratis arbejdskraft som arbejdsgiver. En tredie position er, hvis man redder sig et job som underviser af flygtninge, der ellers ikke ville have været der uden flygtninge.

Intet er sort/hvidt i den diskussion, men generøsiteten afhænger i vidt omfang af hvor meget man selv føler sig presset, og i den forbindelse kommer den voldsomme øgning af ulighed også til udtryk, uanset om man vil anderkende de problemstillinger eller ikke.

Vi formår ikke i denne proces at holde fast i borgernes rettigheder og det er umuligt at sige om vi havde kunnet hvis den var forløbet anderledes, men givet er det at visse har det pærelet ved at placere alle problemer under denne kategori uanset om de hører hjemme der, så længe politikerne samlet set ikke anderkender de problemer de nu engang afstedkommer, og hele tiden forsøger at lappe sig ud af tingene.
Dermed er man hvergang et enkelt problem projekteres med til at forøge det virkelige problem, selvom man løser den projekterede del.

Et eksempel kunne være børnetilskud, hvor man helt åbenlyst får ondt i røven over at en vis gruppe har flere børn end danskere normalt har.
Tilskuddet fjernes derfor for mere end tre børn tror jeg det er, for at ramme netop denne gruppe, en helt helt urimelig forkert måde at lave lovning på at forsøge at ramme etniske grupper i strid med alle former for diskrimination. Helt uden respekt for at folk i samfundet må indrette sig som de vil indefor de rammer der nu er.
Bang, det rammer så min nabo lige i nakken, der i sin tid måtte have fertilitetbehandling og fik trillinger oven i den han havde.
Nu er min nabo en tålmodig mand, men det ændrer ikke på at hans og hans børns muligheder er skadet af den udvikling der er sket.

Et andet kunne være, at man forsøger at bestemme folks klædedragt og meninger, og pålægger visse trossamfund ansvaret for deres medlemmers opførsel. Helt forrykte indskrænkninger i borgernes rettigheder, der ikke blot vil ramme de tiltænkte, men som vi ramme alle.
Men stadig er det et resultat af udviklingen?

Børge Rahbech Jensen

arne lund: " Er det fordi de to partier ikke mener, at danskere kan være lige så kriminelle som alle andres landes borgere? "

Mit eget bedste gæt er værre, nemlig at begge partier har en interesse i, propaganda kan spredes og terrorangreb kan planlægges fra Danmark uden risiko for retsforfølgelse. Den officielle begrundelse er dog, at nogle lande har forbud mod handlinger, som er lovlige i Danmark.

Så vidt jeg husker, har Tyskland tidligere haft udfordringer med nazistisk propaganda, som var forbudt i Tyskland, men blev spredt fra Danmark. Det må være i Dansk Folkepartis interesse, at tysk politi fortsat ikke har ret til at bede dansk politi om efterforskning af sådanne aktiviteter.

Ulrik Hermann

Ja Tysklands politik har øget terror truslen ganske drastisk. Det burde altså ikke komme som en overraskelse for nogen. Men den ekstreme venstrefløj (RV, SF, Enh.L., Alternativet m.fl.) har stadig ikke lært lektien, og laller videre uden nogen vilje til at løse problemerne.

Det idelle ville selvfølgelig være hvis EU kunne kontrollere ydre grænser og sende alle dem der kommer fra Afrika og Tyrkiet retur omgående, men det kan man ikke finde ud af. Derfor bør vi selv handle og kræve pasvisning ved al indrejse til Danmark, både fra Tyskland og Sverige, i havne og lufthavne. Derudover bør alle der ikke har gyldigt rejse hjemmel afvises på stedet, og Danmark bør derfor også udmelde sig af Schengen området.

For at reducere terrrortruslen på kort sigt må alle udlændinge der begår kriminalitet udvises omgående ved første dom, hvis det var sket i Tyskland ville ham der kørte en lastbil ind i en folkemængde før jul ikke have gjort det, for han ville have været udvist for flere år siden. Så Merkel er i medansvarlig for terroren ved ikke at forsvare egen befolknings fred og frihed, ligesom de hjemlige politikere der ikke vil kræve grænsekontrol er medansvarlige for mulig terror i fremtiden.

Morten Balling

@Ulrik

Har du nogensinde oplevet, at hvis du står i en bestemt vinkel i forhold til vinden, så lyder det ligesom når man puster i en tom ølflaske?

Flemming S. Andersen

Morten Balling

Tjoee, mon alligevel ikke Ulrik har en pointe eller to??

Hvis han nu forsøger at hæve sig lidt og du kravler ned fra piedestalen, så kan i nok se hinanden i øjnene og forsøge at forstå.
Påden ene side ikke at være mere bombastisk end lejligheden byder og på den anden side behægte problemer man er på for lang afstand fra.

Morten Balling

@Flemming

Jo det har han sikkert. F.eks. oplever jeg selv at læse om flygtninge som straks overtræder loven, og så kan jeg ikke undgå at tænke at den ikke gik i mange andre lande, eller at den lovovertrædende flygtning er et kæmpe kvaj, og at det måske ville være allersundest for alle parter, hvis vedkommende bare blev sendt retur igen.

Men jeg har også oplevet, hvor fordomsfuld jeg selv kan være, og jeg har sat stor pris på at lære muslimer at kende.

Det med den tomme flaske var mere en kommentar til at RV (slingrefisene) skulle være en del af "den ekstreme venstrefløj", eller at man skal sende alle dem fra Afrika "retur omgående".

En af de ting jeg voksede op med i min barndom, var de stolte voksne som fortalte om jøderne vi danskere sejlede i sikkerhed i Sverige. Senere læste jeg så at en del af jøderne, pga. svenske nazister på centrale poster, blev sendt direkte videre til Tyskland. Men det lød godt dengang efter 2. verdenskrig, at vi havde hjulpet, og det gjorde mig stolt over at sige jeg var dansk, når jeg var ude at rejse. I dag anbefaler UM at man i mange lande ikke nævner man er dansk...

Flemming S. Andersen

Morten Balling

Ja historien om jøderne får virkelig det danske stolte nationale hjerte til at svulme af stolthed, så det næsten bliver et problem af lægelig karakter som forstørret hjerte??

Resten af historien skal vi også have med så??
Flere af fiskeskipperne brugte jødernes ulykkelige situation og tappede dem for samtlige værdier før de var tilfredse med billetprisen og påtog sig rollen som den gode samaritan.
Det fik de uhyrlige summer af papirpenge ud af, for det er utroligt hvad mennesker vil betale, når livet er indsatsen.
Derfor måtte fiskerne lide den tort, helt op i 1970erne, efter de triste pengeombytninger efter krigen, at bruge papir-fidibuser lavet af 500kr.sedler, til at tænde op i kakkelovn og piben med. Så fik man da lidt ud af pengene.
Mere fik man ud af de smykker og værdigenstande, som også blev afpresset jøderne for turen.

Jo jeg ved da godt at fiskerne løb en risiko får liv, båd m.m.. Men resten af historien får dog alligevel den værste stolthed til at aftage, så det svulmende hjerte kan blive på rette sted??

Jeg har også været stolt af mit land.

Med udsalget af rettigheder, forgyldningen af de der intet mangler på bekostning af de der intet har, forringelserne af de stabiliserende institutioner som folkeskole og retsvæsen, sørger da så for at denne stolthed med lethed kan bringes under kontrol.