Læsetid 10 min.

Hvor Trump er impulsiv og uberegnelig, er Wilders dybt fokuseret på at bekæmpe Islam

Geert Wilders kan måske nok vinde det hollandske valg, men han får efter alt at dømme ikke magten. Det behøver han heller ikke. Ingen anden politiker har haft så meget indflydelse på hollandsk politik som Wilders
Der er valg i Holland 15. marts, og højreradikale Geert Wilders er igen valgets hovedperson, selv om han formentlig ikke ender med magten.

Der er valg i Holland 15. marts, og højreradikale Geert Wilders er igen valgets hovedperson, selv om han formentlig ikke ender med magten.

Peter Dejong
10. marts 2017

Han møder kun sjældent sine vælgere. Hans valgprogram­ udsendt på Twitter om ’Holland Først’, stop for immigranter og asylansøgere samt udmeldelse af EU fylder en A4-side. Og han er det eneste medlem af sit parti.

Hvordan kan han være tæt på at vinde valget i Holland i næste uge?

Svaret på, hvordan en affarvet, ubehøvlet og alt andet end tolerant politiker kan appellere til mindst halvanden million af de ellers så fornuftige hollændere er populismen i en nøddeskal.

For Geert Wilders er alt det, hollænderne og deres politikere ikke er.

Tilsat en sindssyg arbejdsmoral og en sublim forståelse af, hvordan moderne medier fungerer, der har løftet ham fra paria til ombejlet darling.

Geert Wilders har været Hollands mest tweetede person, han har 700.000 følgere og kan derfor være ligeglad med de traditionelle nyhedsmedier, som ikke desto mindre flokkes om ham. Og han er uden sammenligning den mest kendte politiker ude i verden i Hollands historie.

Efter sine taler har den 53-årige politiker for vane at gå direkte hen til pressen og svare på spørgsmål. Ingen babyer på armen eller håndtryk til vælgerne. I stedet proklamerer han høfligt, »først den nationale presse, derefter den udenlandske«, som i Spijkenisse for et par uger siden, da han omgivet af sine mange sikkerhedsvagter og kameraer skød sin valgkampagne i gang.

I april 2012 klarede han enemand at vælte den minoritetsregering, hans parti Partij Voor de Vrijheid, PVV, havde støttet i to år ved at udvandre fra budgetforhandlingerne. Vælgerne straffede ham efterfølgende, og han fik kun 15 pct. af stemmerne i 2012. Men det billede ser ud til at være vendt med flygtningekrise og stigende EU-skepsis.

»Geert Wilders er en ekstremt dygtig og begavet politiker. Han er arbejdsnarkoman, og han kender altid til detaljer, hans politiske modstandere ikke har opdaget. Han har kørt sig eget parti i 12 år nu, og med sin konfrontatoriske stil har han fået folk, der ikke har stemt i årevis, til at stemme. Derfor er hollændernes opbakning til demokratiet faktisk steget, siden han er kommet til,« siger Tom-Jan Meeus, der er politisk kommentator ved NRC Handelsblad.

Trumpism

Mange har sammenlignet Wilders med præsident Donald Trump – men ikke kun på grund af lighedstræk i deres aparte frisurer og brugen af Twitter som foretrukken kommunikationsform. I et aktuelt portræt af Geert Wilders i netmagasinet Politico.eu bliver han kaldt manden, der opfandt ’Trumpism’ – en antiislamisk Al Gore, der rejser verden rundt med sit budskab.

Den internationale koalition af højrepopulister, som også tæller franske Marine Le Pen og tyske Frauke Petry, blev understreget af Wilders’ tale under det republikanske konvent i Cleveland sidste år, hvor Wilders optrådte sammen med den højreradikale provo Milo Yiannopoulos og med homoerotiske plakater i baggrunden.

Det er altid et tilløbsstykke, når Wilders taler – og den nationale presse får den første taletid med den højrenationale, hollandske politiker.

Peter Dejong

Wilders beundrer Trump, men har selv været den første til at bryde med konventionerne og vise, at grovheder og konfrontation med islam belønnes med stemmer.

Da Geert Wilders for nylig blev dømt – men ikke straffet – for diskriminerende udtalelser om en af landets store indvandrergrupper, marokkanerne, steg hans popularitet yderligere blandt vælgerne.

Til gengæld står Trumps impulsive og uberegnelig politiske stil i skarp kontrast til Wilders’ dybt fokuserede projekt: at bekæmpe islam i Holland, noterer Politico. Og han er ingen politisk outsider. Wilders er den tredjelængst siddende politiker i det hollandske parlament.

Men efter Trumps triumf er verdens opmærksomhed nu rettet mod det hollandske valg den 15. marts, hvilket en mand med Wilders’ ambitioner om at være storspiller på den internationale scene selvfølgelig ikke er ked af. Fronten går ned gennem Holland, og Wilders er konfrontationens naturlige omdrejningspunkt.

Postkolonialt traume

Men Wilders var oprindeligt ikke optaget af religion eller særlig kritisk over for islam. Ganske vist er han opvokset i det økonomisk tilbagestående Limburg, en katolsk provins præget af konservative værdier i det sydlige Holland, men han er ikke religiøs. Hans barndom beskrives som lige så konventionel, som Wilders i dag er ukonventionel.

Mange er med tiden blevet overrasket over, at Wilders selv har indvandrerrødder, for han taler kun sjældent om sin mor, der er af blandet hollandsk-indonesisk race, kaldet »indo« på hollandsk.

I en ny bog om Geert Wilders – The Power of Populism – refererer forfatteren Koen Vossen kulturantropologen Lizzy van Leeuwen for en teori om, at Wilders’ politiske orientering skyldes et postkolonialt traume, som skulle være almindeligt for denne gruppe.

Også den anerkendte forfatter Ian Buruma hæftede sig i nyligt portræt i The Spectator ved, at »indoerne blev diskrimineret af de ’rene’ hollandske koloniherrer og derfor var ivrige efter at hæve sig over de indfødte indonesere og identificere sig som mere hollandske (dvs. hvide) end hollænderne«.

Mange af dem meldte sig ifølge Buruma ind i det hollandske naziparti i 1930’erne. Og da de fleste indoer blev udvist af den indonesiske præsident Sukarno efter Anden Verdenskrig og rejste til Holland, blev de ofte dybt konservative og fjendtlige over for muslimer.

Teorien om, at moderens baggrund skulle have præget hendes børns valg i den retning, afvises dog af Koen Vossen med henvisning til, at Wilders tre søskende alle er venstreorienterede.

Wilders selv har i diverse interview og biografier forklaret, at hans optagethed af islam og migration skyldes, at han i 18-19 års alderen boede i Israel og havde flere dårlige oplevelser under rejser i andre mellemøstlige lande.

Senere flyttede han til det indvandringstunge Kanaleneiland i Utrecht, og da han som voksen fik arbejde inden for det sociale sikringssystem, oplevede han det hollandske ’konsensusbureaukrati’ som dysfunktionelt.

Men man kan også finde citater fra Wilders umiddelbart efter 9/11, hvor han ligefrem forsvarer islam.

I et talkshow beskyldte han, Pim Fortuyn, Hollands første fremtrædende islamkritiker, for at føre »kold krig« mod islam, mens han advarede mod at marginalisere store grupper af muslimer. Men efterfølgende var han en af de første i sit daværende parti VVD til at indse den fare, Fortuyn udgjorde. Og i årene efter iscenesatte han sig selv som overset whistleblower, der havde advaret om islamistisk ekstremisme og terror.

Ved valget i 2002 vandt Fortuyn stort, og intet andet parti måtte aflevere så mange stemmer til ham som VVD. Wilders til gengæld røg ud af parlamentet. Kort efter blev Fortuyn myrdet, og Wilders gennemførte sit første, afgørende politiske hamskifte og videreførte stafetten fra sin banemand.

I 2004 tog han sine papkasser med papirer med sig og forlod sit parti for at stifte et nyt.

Radikaliseret

I de senere år er Geert Wilders efter manges opfattelse blevet endnu mere radikal. Taler man med almindelige hollandske vælgere om Wilders, begynder de ofte med at fortælle, at den affarvede politiker kan have en pointe om indvandrerproblemerne, men at han er blevet alt for radikal. Et billede, der går igen i den hollandske presse og blandt iagttagere.

Koen Vossen refererer den hollandske journalist Karen Geurtsens bog om sin tid som undercover praktikant hos Wilders, hvor hun oplevede »en solgud med en række små planeter kredsende omkring sig«, der holder hof for de særligt indviede på sit kontor, hvor han i øvrigt opholder sig det meste af tiden.

Medarbejdere og politikere i partiet kan hurtigt skiftes ud, alle er konstant bange for at begå fejl og brænder ud af det pres, den evigt arbejdende og autoritære Wilders lægger på dem.

En beskrivelse, der ifølge Vossen stemmer meget godt overens med andre »dissidenters« udsagn om deres tidligere partifælle og arbejdsgiver, og giver et indtryk af et parti, der i stigende grad er præget af indre spændinger og konflikter.

Billedet af en radikaliseret politiker har Wilders egen bror desuden bidraget til gennem årene. Senest for et par uger siden, hvor han udtalte sig om den ni år yngre bror i et større interview med RTL, som gjorde Wilders så rasende, at han udeblev fra en valgdebat.

Da Spiegel Online efterfølgende interviewede Paul Wilders og spurgte om, hvordan Wilders iscenesætter sig som repræsentant for det hollandske folk, svarede broren:

»Ja, og alligevel har få politikere så lidt kontakt med folk som Geert. Han kan simpelthen ikke gå på gaden. Han og hans kone har boet et hemmeligt sted i 12 år, og de har brug for permanent personlig sikkerhed. Geerts verden er blevet meget lille. Den består af parlamentet, offentlige arrangementer og hans lejlighed. Han kan næsten ikke gå andre steder. Han er socialt isoleret og fremmedgjort over for hverdagen. Det er ikke godt for nogen.«

Tabt pusten?

Politiske iagttagere har travlt med at understrege, at Geert Wilders kun appellerer til en femtedel af de hollandske vælgere, samt at hans afmatning i meningsmålingerne trods mange måneders førerskab følger et kendt mønster fra tidligere, hvor hans kampagne også har tabt pusten.

Men selv om Wilders måske ikke bliver statsminister i Holland, har ingen anden politiker haft så stor betydning for debatten i Holland, mediernes dækning og det politiske landskab som Wilders, mener Tom-Jan Meeus. Og uanset valgets resultatet vil han fortsat spille en afgørende rolle.

»Ingen af de andre partier har angrebet Wilders for hans udtalelser om marokkanere, fordi de ser, at hans overbevisning kun øger støtten i befolkningen,« siger Tom-Jan Meeus.

Den nuværende statsminister Mark Rutte afviser, at hans liberale parti VVD vil samarbejde med Geert Wilders.

»Zero procent Geert, ZERO percent. It. Is. Not. Going. To. Happen,« twettede i Rutte i februar. Men Rutte har samtidig foretaget en bevægelse, hvor han nærmer sig Wilders indvandrerkritiske retorik. F.eks. har han under valgkampen udsendt et åbent brev, hvor han opfordrer indvandrere til enten at acceptere hollandske værdier eller forlade landet.

»Som taget ud af præsident Trumps drejebog,« kommenterede The New York Times.

Geert Wilders har samtidig presset mainstreampartierne ud mod fløjene – til højre i indvandringspolitikken og til venstre i EU-politikken.

»Wilders populisme er normaliseringen af hollandsk politik. Det kræver meget lidt af nye partier at blive opstillet til det hollandske parlament, derfor er populismen institutionaliseret her,« siger historikeren Hans Wansink.

Mere sikkerhed, færre forbrydelser, mindre indvandring og mindre islam det er, hvad Holland har valgt, sagde Wilders til sine tilhængere, der fejrede ham som valgets egentlige vinder efter valget i 2010.

Cynthia Boll

Frihedspartiet versus DF

Dansk Folkeparti er langt mindre populistisk end de europæiske partier, de ofte blive slået i hartkorn med, når politiske modstandere giver dem prædikatet ’populister’. Det viser en ny kortlægning, der definerer populisme ud fra partiers retorik og autoritære værdier, som Harvard-professor, Pippa Norris står bag. Her har vi samlet en række citater fra Geert Wilders, Frihedspartiets formand og udtalelser fra Dansk Folkeparti.

Om islam

»#2017in3words. No More Islam.« – Geert Wilders på Twitter 30. December 2016

»Islam er ikke en religion, det er en ideologi, retarderet kulturs ideologi. Jeg har et problem med islamisk tradition, kultur og ideologi. Ikke med muslimer. « – Geert Wilders i The Guardian 17. februar 2008

»Men islam i sin grundsubstans, og det er det, jeg synes, vi skal forholde os til, er en voldsforherligende religion.« – Pia Kjærsgaard i DR2 Deadline, 3.2.2010.

»På mange stræk er vi antimuslimer.« – Kristian Thulesen Dahl til Ritzau, 14.5.2008

Om Trump

»En historisk sejr! En revolution! Vi vil også giver vores land tilbage til hollænderne!« – Geert Wilders på Twitter efter valget

»Trump sejr har bevist for mig, at folk er trætte af politisk korrekte politikere, som er optagede af spørgsmål, der vedrører dem selv, men ikke dem, der er vigtige for befolkningen.« – Geert Wilders, November 2016

»Donald Trump gør jo jer venstreorienterede fuldstændig kulrede. I farer rundt om den stakkels mand som en flue om en sodavandsflaske. Han kan hverken sige buh eller bæh, før det er jordens undergang. Og i virkeligheden er det latterligt. Manden har ikke gjort noget. Når han nu bliver kritiseret for sine foreslåede deportationer, siger han bare, at man skal gøre, som der står i loven.« – Dansk Folkepartis EU-ordfører, Kenneth Kristensen Berth. Information 7. marts

Om EU

»EU fratager os friheden til at bestemme vores egne immigration og asyllovgivning. Det er derfor, det er nødvendigt at forlade EU.« – Geert Wilders Spiegel Online 1. juli 2016

»Vi har ikke lagt os fast på, om vi anbefaler det ene eller det andet, (udmelding af EU, red.) al den stund vi jo ikke har resultatet af de britiske forhandlinger endnu. Derfor har vi sagt, at for os er det vigtigt, at danskerne har førertrøjen på og tager beslutningen om, hvordan Danmarks tilknytning til Europa skal være. Vi synes også, det er forkert, at danskerne kun skal spørges, når det handler om mere EU og aldrig om mindre EU.« – formand for Dansk Folkepartis gruppe i Europa-Parlamentet, Anders Vistisen, Weekendavisen 3. marts 2017

Om tørklæder

»Det er ikke acceptabelt for folk til helt at dække sig sig helt til, når de går på gaden. Det (det muslimske hovedtørklæde, red.) truer den offentlige orden og sikkerhed. Plus det er et skræmmende syn.« – Geert Wilders BBC News 2010

»De muslimske kvinder føler sig provokeret af den reaktion, som deres hovedtørklæde fremkalder. Jeg føler mig også provokeret. Af dem og deres valg af tørklædet frem for det danske samfund!« – Pia Kjærsgaards blog, TV2.dk, 14.7.2014

Om antallet af ikke-vestlige indvandrere

Wilders til et valgmøde i 2014: »Ønsker I flere eller færre marokkanere i jeres by og i Holland? Tilhængerne svarer: »Færre, færre« Wilders: »Det må vi sørge for.«

Vi bør begrænse indvandring fra ikke-vestlige lande, »eftersom både velfærdskommissionen og en embedsmandsgruppe under den tidligere regering har dokumenteret, at ikke-vestlig indvandring er en underskudsforretning i milliardklassen.« – Martin Henriksen. Berlingske Tidende 23. oktober 2013

Europas skæbnevalg

Efter Brexit og Donald Trumps sejr i USA skulle den højrepopulistiske bevægelse stå sin prøve i Europa.

I Holland fik den islamkritiske Geert Wilders’ Frihedsparti ikke den tilslutning, som meningsmålingerne havde spået, men det lykkedes at trække regeringspartiet VVP langt mod højre.

Heller ikke i Frankrig løb højrenationalismen med sejren. Her endte den unge, fremadstormende Emmanuel Macron og hans nye bevægelse, En Marche, med at slå Marine Le Pen med 66,9 procent af stemmerne.

Endelig har briterne nægtet Theresa May det stærke mandat, hun søgte til at føre Brexit ud i livet. I stedet blev det til en udradering af de EU-skeptiske nationalister i UKIP og et overraskende comeback til Labour og dets leder, Jeremy Corbyn.

24. september når vi til Tyskland, hvor kansler Angela Merkels vigtigste udfordrer bliver socialdemokraten – og den tidligere Europaparlaments-formand – Martin Schulz. Det indvandrerkritiske Alternative für Deutschland er derimod allerede på retur i meningsmålingerne.

Seneste artikler

  • De hollandske diger ryster stadig

    11. oktober 2017
    Intet under at der ifølge hollandske medier allerede er murren i de fire regeringspartier, før samarbejdet overhovedet har lanceret dets politik over for de hollandske vælgere
  • Idehistoriker: Socialdemokraterne vinder ikke ved ’at løbe efter højrepopulisterne’

    30. september 2017
    De tyske socialdemokrater i SPD har udvist ’taberadfærd’ og forsømt muligheden for at træde i karakter ved tidligt at bryde med kansler Merkel og udnytte det faktiske venstrefløjsflertal i Forbundsdagen, siger Jan-Werner Müller. Spørgsmålet er, om partiet har kraft til at formulere en ny vision og politik, der kan danne modvægt til den højreradikale strømning og til CDU
  • Vi overlevede Europas skæbnevalg! Og vi har lært, at vi skal tale til håbet

    30. september 2017
    Populisterne stod for døren i Holland, Frankrig og Tyskland, og 2017 blev udråbt som ’Europas skæbnevalg’. Ingen af stederne er de kommet til magten: Er problemerne løst, er populisterne væk, og er vi blevet klogere på, hvordan vi bekæmper dem? Til de to første spørgsmål kan vi rimeligt klart svare nej. Og til det tredje: måske ...
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Gert Romme

Dette er en interessant og sjældent godt gennem bearbejde artikel.

Og ingen tvivl om at Geert Wilders har en "menighed", selv om den ser ud til at være mindre nu end for blot 2 år siden.

Men der er ikke meget der tyder på, at han vil kunne blive Kongeriget Nederlandenes næste regeringsleder. Alene dette, at der er 28 partier, der stillet op til valget, gør det svært. Og dels forventes han kun at få ca. 11-12% af stemmerne, og dels er man i det politiske landskab enige om, at man ikke vil arbejde sammen med ham.

Samtidig viser målinger fra Europas 2 enesteog fuldstændig uafhængige organisationer, der holder øje med radikale grupperinger til både højre og venstre, Hope Not Hate og Stiftelsen Expo, at tilslutningen til højreradikale holdninger toppede i Europa for et par år siden, og nu er ganske langsomt på vej ned igen. Og det ses også både i Nederlandene, Frankrig og andre steder.

http://www.hopenothate.org.uk/
http://expo.se/

I øvrigt har jeg mødt Pim Fortuyn i starten af 2000-tallet i Hrvatska, hvor jeg var sammen med ham over 1½ uge. Og trods hans stærke prestigebehov og brug af rigtigt mange penge, var han ret lille på det menneskelige plan. Og her er Geert Wilders unægtelig en helt anden type.

Karsten Aaen, Steffen Gliese og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Henrik L Nielsen
Henrik L Nielsen

Frygten for islam i befolkningen er en væsentlig del af hans succes. Den anden del er som nævnt EU-skepsis. Og den har mainstream politikere fodret ved at give EU skylden for alt det de gør som de ved befolkningen ikke kan lide. Det er jo også den nemmeste måde at vaske hænderne på.
Jeg tror bare at mainstream partiernes uvildighed til at tale om indvandring og brug af EU som syndebuk kan betyde at Wilders får en jordskredssejr. Lidt lige som Glistrup i 72, tror jeg det var.
Man må ikke undervurdere disse karismatiske politikeres tiltrækningskraft, som kun forstærkes af mainstream politikeres løgn, politikertale og ikke-svar.
Hvor er venstrefløjen i EU i disse dage? Vi mangler altså at I tager fat på at diskutere de problemer store dele af folket mener de har istedet for at affærdige disse med høj-akademisk tale.
Venstrefløjen tier højrepopulister til magten. Gad vide hvor det ender denne gang?

Brugerbillede for Anders  Hede

Når man tænker på hvor mange vanskeligheder der er med islam med forholdsvis små procenttal, så er der ikke noget at sige til at der bliver flere og flere der stemmer for at begrænse antallet. Hvad er det ellers man vil? Sverige har gjort alt "rigtigt" og ingen steder er problemerne vel større.

Charlotte Svensgaard, Hans Aagaard, Finn Thøgersen og Per Torbensen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Verden må gå på hovedet virkeligt. Kan nogen glemme de 10.000 muslimer som blev slagtet af serberne mens hollandske FN hær gjorde ikke noget, i bosnienherzegovina.

Brugerbillede for Frank Hansen

Touhami Bennour,

Du har helt ret i, at de hollandske FN-styrker undlod at gribe ind. De havde nemlig kun mandat til at forsvare sig selv og måtte ikke bruge våben i nogen anden sammenhæng. De rapporterede om massakren til FN og bad om mandat til at gribe ind, men det kom aldrig. Den overordnede leder af UNPROFOR blev fra 1994 FN’s undergeneralsekretær, japaneren Yasushi Akashi, og det var ham, som blev ved med at opfordre til forhandlinger og undlod at give tilladelse til at benytte våbenmagt til at forhindre de serbiske styrker i at gå ind i Srebenica.

Jeg husker selv erklæringerne fra Akashi og hvordan han i japansk presse blev beundret for at forsøge at finde en fredelig løsning uden brug af våbenmagt.

Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Det var FN soldater fra hele verden i Bosnien og lige ved sider af var der Hollandsk soldater, de var alle sammen for at beskytte civile. Hvordan kan man få bevæbnet part at forhandle med ubevæbnet anden part?. Jeg ved ikke hvordan( mystisk) de har vundet krigen mod Hitler. Men jeg retter min harme mest mod Wilders, på trods af det der skete i Bosnien mod muslimer, søger og forfølger muslimer i kirkegaarden, hvorfor? for at gøre det arbejde færdig? Han tror han vil slippe. han må være gal. Det er ikke et tilfældighed at Bill Clinton sagde at "Vesten er på randen af dens afsluningen". Det tidligere civilisationer sluttede præcis på samme måde. Når de synker i galskab. Hovmod og uvidenhed om rivalen. Ved Wilders at det var en araber ved omkring år 1000 den første satte viden om Lyset rigtig på banen,"Lyset kommer fra solen sagde han". Han hedder Ibn Haitham eller også kaldes Al Azan fra Irak.

Brugerbillede for Frank Hansen

Hvis araberne og muslimerne var så dygtige for 1000 år siden, hvorfor får de så næsten ingen Nobelpriser i dag? Staten Israel producerer lige så mange videnskabelige artikler om året som hele den arabiske verden. Forklaringen er naturligvis ganske enkel. I en koranskole lærer man ikke at læse - kun at lære Koranen udenad. Det er ikke den rigtige tilgang til en videnskabelig karriere.

Per Torbensen, Jan Weis og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Frank Hansen
Jeg er sikker på at bill klinton ved bedre om historie generelt´ og om arabere specielt.. det kan man se du ved ingen ting om historie.
1) der findes ikke en civilisation der opfylder scenen evigt. Det er sket for Græker. for fransmsnmd, for England og snart skal sker for USA, Arabere kan også bliver indbildsk og hovmode, Da de var i Spanien har de ikke tænkt at spanjola vil bekempe dem, Hele verden talte arabisk, hvorfor være bekymret? men det skete allivevel og spaniola rejste sig. I Øst., Irak var der andre invasioner på samme tid af Mongoler. Du ved ikke Mongoler nåede også Europa på det tidspunkt, Hungarn er efterkommer af mongoler, du ved det ikke. Hvorfor Normandiet hedder sådan? fordi de var Vikinger. Det var altid de fattige invaderer de rige.. Du ved ikke hvorfor rom faldt. Du kender Kartago, den en supermagt i Oltiden og hold 100 år krig mod Rom
. det ved du heller ikke. Hvad skal man tale om hvis du du ved det ikke. Altså arabere var færdig i 13-14 hundert tallet, Bagdad fald til mongolerne før Spanien var tabt præcis 1492 den dag Christof Columbus gik ind i Amerika, Den dag har arabere tabt Grenada og det var den sidste bastion i Spanien. Og araberne var færdig, ud af historien. Me du ved ikke at man fofølger herre fra i går, nemlig spagnola har forfulgte arabere hvor de er, især i nord Afrika, men araber kunne godt forsvare sig, hvjs du ved Spanien besætter to øer ud fot Marokko s kyst, til den dag idag og de er medlem af EU i dag , de hedder Melila og det andet har jeg glemt. Det ved heller ikke. Du kan erklære en verden krig med den viden du har, ligesom Wilders. De arabere du ser i dag er ikke arabere fra dengang, ligesom Græker fra i dag er ikke de samme fra Oldtiden. Menneker laver børn og fortsætter livet men de er ikke de samme alligevel. Angreb fortsætter fra alle sider, fra Franskmænd og England og varede flere hundert år, men araberne tabte slaget allerede i 14 hundert tallet, arabere var færdig fra dengang, og de blev besat og koloniseret i over 100 hundred år. Men kom revanche, Algeriet er befriet, det samme med Tunesien og marocco. Alle arabiske lande er befriet fra koloni magter. Du sov al den tid. Kampen fortsætter. Hvad angår Israel og Nobel pris,Israel fik hjælp fra Europa og USA men arabere bekriger man. Du kender Irak og syrien og Libyen etc kríge. Jeg gentager , jeg håber du forstår, Arabere tid var færdig i 1400 hundertallet
resten af tiden gik i krig med Vesten og specielt Frankrig og England. Der er en ægypter der fik nobel pris i kemi alligevel. Og det var en Saudisk austronaut med amerikener. mange videnskabsmænd í USA , FRANKRIG OG Tyskland og får mange priser, og vel at mærke de blev sat uden for industri samfund med magt, Og jeg kan se du var ikke i denne verden. Du skal læse om arabere i Vikepedia du vil lære mere om dem.

Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Frank Hansen'
Som du har koran i hovedet, jeg kan fortælle dig Saudi arabia, ´har købt "Serum instituttet" fra Danmark, ikke det skyldes Koranen måske? Du tabte endu en gang.

Brugerbillede for Frank Hansen

Touhami Bennour,

Det er ikke til at finde hoved og hale på dine indlæg, hvor du docerer en række historiske og geografiske kendsgerninger, som er velkendte for de fleste.

Det ændrer ikke ved, at både den arabiske og den muslimske kultur på en eller anden måde modvirker evnen til at opnå væsentlige videnskabelige resultater. Der er naturligvis undtagelser, og jeg kender dem sikkert bedre end dig. Jeg var hovedtaler ved en iransk videnskabelig konference i 2014 og søger gennem både redaktør- og referee-arbejde at støtte den videnskabelige udvikling i Mellemøsten og Iran. Du behøver ikke at tage mine ord for at hele regionen er tilbagestående i videnskabelig henseende. De fremmeste videnskabsmænd i området siger det samme. Du kan også gå ind på Thomson-Reuters Isi Web of Science og læse landeopgørelserne for videnskabelige artikler. De taler deres eget sprog. Det er direkte latterligt, når du påstår at Amerika hjælper Israel med at producerer videnskab, og at det skulle være grunden til det høje niveau i landet. Den jødiske stat har en årlig produktion af videnskabelige artikler, som i omfang og kvalitet svarer til Storbritanniens (kilde: Isi Web of Science).

Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Frank hansen
Det du ved og taler om er ikke historisk og er bare fortællinger men her det drejer sig og klasse kamp og civilisationskamp. Hvis du ved om noget Grækenland så vil du også vide om araberne, det er det samme. Men du er antiarabisk og er altid utilfreds med hvad der foregård i Arabien. Men vi er tifreds, vi på trods af kolonialismen og diktatur, som var søtttet af vesten vi er tilfreds, Det er vores sag og er meget tilfred med resultater..Du tror du kan også bestemme hvad araberne skal gøre. Kender du "Picot og Seiko aftalen i den WW1 mod at dele mellem Østen? Og siden var aldrig fred i regionen. Jeg tror du ved ikke noget om historie. det er ligesom nogen der har været i fengsel i mange år og du siger til ham, jeg har ikke set dig arbejde eller læse. Du er ikke normal. Og fra Danmark du kan aldrig kender Araberne. Det gør ,mam når man er Tyskere. Amerikaner eller franskmænd. Læs om Arabien på Tysk, fransk. eller ameriksnsk. Det du siger er ahistorisk , bare folkelige fortælliger.

Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Frank Hansen
Jeg tror også du tror at araberne kunne gøre det bedre, det kommer at du har overfladisk opfattelse af Vesten som magt i Verden, Du har også overfladisk opfattelse af vesten krige. endu værre det lyder at holocaust var som børne leg. Ikke for mig., for mig er vesten besidder en frygtelig magt og magt anvendelse som ikke har existeret i verden tidligere. Jeg er selv offer at den magt gennem Frankrig kolonialisme. og ved hvad det er, Man skal absolut være uafhængige af dem for at kunne foretage sig noget. Det kommer fra at du er rigtig dansker, som selv medlemskab af nato tages ikke alvorlg, Dansker er virkeligheden extremister, det kommer an på. Men kolonialismen er ikke børneleg.

Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Frank Hansen
Vil du måske arabere skal gøre som "nord korea" men den er god var Nord Korea gør, men der er ikke Nobel pris der. Her skal man vælge mellem Israel og nord korea. I øvrigt Israel har ikke bedraget med noget som helst fremskridtet for menneskeheden. De er mådske noget teknisk. Men hvad Al Hazan gjorde var et fremskridt for viden. Da han sagde "lyset kommer fra solen" Du kan ikke se forskel på sætningerne.

Brugerbillede for Touhami Bennour
Touhami Bennour

Jeg er nødsaget at sige nogle ord om den diskussion, der tilsyneladende berører kun en information om publiciring af videnskabelige resultater. Mine tanker var nemlig at forklare at arabere, man taler om existerer ikke. Jeg har en pointe at dele ud til mange danskere som om de taler om kontinuitet af den arabiske verden fra 632 til i dag, det er forkert.Jeg har sagt i den første indlæg ar araberne var færdig i 1492,( ja kom der en anden dynasti, der fortsætte arbejdet, othmanerne) da de tabte det sidste bastion i Spanien, Og Abbasiderne i Bagdad er truet af Mongolerne i Østen, efter følgende gik lang tid arabere brugte om hvad skete dem. Lang tid, Samtidig måtte forsvare sig mod koloni magter, som er mange Italien, Frankrig, England og også Tyskland. Men efter WWII komt nye ideer, hvorfor ikke begynde en Renaissance som Europa gjorde i 16 århundred, Og det skete faktisk med Nasser og Arabismen ledet af Baath partiet. Jeg var selv tilhænger af den ideologi et stykke tid. Vi kender resten: Saddam blev hænget og Assad alle kender hans skæbne, Nasser er død. Altså Arabismen er død, Det forsøg af Renaissance var slået fejl. Nu og for 5 år siden kom det arabiske forår, der er også kendt, Altså den arabiske verden er i en situation om at finde sig selv. Det var det jeg har prøvet at forklare. Den arabiske verden findes ikke, den er væk i 15 århundret og gjorde en lang tour med store magter forskellige steder i verden. det er arabiske historie og har intet at gøre med Israel og hvad Israeler gør. Det var den pointe jeg ville folklare og jeg tror ikke du har forstået. Fordi du er besat af Israel. Jeg har ikke noget at gøre med, Den var den eneste objektive historie for arabere "Den arabiske verden findes ikke endu." Jeg du vil forstår det selv Danmark gennemgik ikke den slags Renaissance, du burde kende noget til. Jeg mener selv det er vigtig at forklare det pointe hvis ikke til dig måske til andre her panelet.