Læsetid: 5 min.

Velkommen til en verden, hvor ’mande-makeup’ bare er makeup

Med millioner af tilhængere på Instagram og YouTube er sminkede unge mænd blevet stjerner i en ny bevægelse, der fejrer de store mærkers nye satsning på makeup, som er for både mænd og kvinder
Beauty boy Gabriel Zamora tror, at mænd som kosmetikmodeller er kommet for at blive. Men, siger han, vores italesættelse vil ændre sig: »Overskrifterne vil snarerefortælle os, hvem der er det nye ansigt for et brand, end hvem der er det nye ansigt for et køn. Stigmatiseringen vil gå væk, og makeup blive normalt for alle mænd og kvinder«

Beauty boy Gabriel Zamora tror, at mænd som kosmetikmodeller er kommet for at blive. Men, siger han, vores italesættelse vil ændre sig: »Overskrifterne vil snarerefortælle os, hvem der er det nye ansigt for et brand, end hvem der er det nye ansigt for et køn. Stigmatiseringen vil gå væk, og makeup blive normalt for alle mænd og kvinder«

6. april 2017

Gabriel Zamoras levende interesse for makeup blev i første omgang vakt, fordi han gerne ville have et mere markant blik på fotos. Han fandt et tip på nettet: »Hvid eyeliner får dine øjne til at se større ud«. Så købte han sin første makeup-artikel. Nu har han over 181.000 Instagramfølgere, sin egen YouTube-kanal og er en del af den voksende beauty boys-bevægelse.

Nye onlinefællesskaber af mænd og drenge eksperimenterer med at markere bryn og kinder – og derefter dele selfies og makeuptips på de sociale medier. For Zamora har denne kultur appel til »alle fyre, der gerne vil føle større selvtillid i forhold til deres udseende, og som tør tænke den revolutionære tanke, at makeup ikke kun behøver at være for kvinder«.

De erklærede beauty boys udgør angiveligt kun en fortrop af endnu flere. »De er first movers, som ved at tænke ud af boksen har hjulpet andre til at gøre det samme,« hævder Zamora. Og stadig oftere bliver beauty boys nu inviteret med som trækplastre for de store mærkers skønhedskampagner.

Sidste måned spillede skønhedsbloggeren Lewys Ball således en hovedrolle i kosmetikfirmaet Rimmel Londons nye skønhedsshow. I januar udnævnte Maybelline en anden YouTuber, Manny Gutierrez, til sin første mandlige ’ambassadør’ – og i oktober sidste år annoncerede det amerikanske kosmetikfirma CoverGirl, at en 17-årig makeup-artist fra New York, James Charles, ville blive blive dets første coverboy. Zamora selv er ambassadør for MAC Cosmetics.

Fænomenet samler store fanskarer. Charles har 1,4 millioner følgere på Instagram og Gutierrez mere end tre millioner abonnenter på YouTube. Den nye stjerne Ball har allerede over 150.000.

Inspiration for kvinder

Makeup’ede mænd har en lang historie – fra Boy George til David Bowie, Prince, 1970’ernes glamrockere, Russell Brand og pop-punkbands som Fall Out Boy og My Chemical Romance.

Også drag queen-kulturen går langt tilbage.

»Skønhedsorienterede mænd kan lære meget af ’drag-makeup’, bl.a hvordan vi finder den rigtige nuance, når vi skal farve vores ansigtshår,« siger Zamora.

’Drag-makeup’ har interessant nok også været en inspirationskilde for kvinder:

»Alle piger, der gør sig i ’glam-makeup’, trækker på ’drag-makeuppen’. Kim Kardashian og Lilly Ghalichi var de første, der gjorde ’drag-makeup’ mainstream.«

Men selv om de fleste beauty boys udtrykker deres anerkendelse af drag queens som de banebrydende forbilleder, er mange af dem samtidig ivrige for at understrege forskellene.

Som CoverGirls-ambassadøren Charles udtalte til New York Times: »Drenge iført makeup er drenge iført makeup. Drag-performere er mænd med makeup, der optræder som kvinder ... og som skal illudere at være kvinder«.

Ball fortæller, at han følte sig mere selvbevidst, da han begyndte at gå med makeup, også selv om de fleste andre fyre forbandt hans stil med drag queens.

Den traditionelle ’drag-makeup’ – tunge læbelinier, rigeligt med glitter og overdådige falske øjenvipper – afviger dog meget for de foretrukne stilarter blandt de nye beauty boys. En afgørende forskel ved den ny makeup-bevægelse er dens mere repræsentative karakter. Der er tale om samme makeup, som traditionelt er båret af kvinder, og den bruges ikke så meget som gimmick.

For Patrick Simondac, en af ​​de mest indflydelsesrige beauty boys med 2,4 millioner følgere på Instagram, handler det om inklusivitet. De udtryk, han skaber, er »opnåelige fantasier for kvinder og unge piger ... beauty boys skaber et udseende, som piger kan genskabe derhjemme«.

Jake Jamie, en britisk videoblogger, der netop har skrevet kontrakt med L'Oréal, har gjort det til sin mission at taget kønnet ud af makeuppen. I april sidste år lancerede han kampagnen #makeupisgenderless.

»En dag vil fremtidige generationer kunne vokse op i en verden, hvor makeup kan nydes af alle køn, uden at nogen stiller spørgsmål eller dømmer,« siger han.

Ifølge Ball er dette scenarie allerede ved at blive virkelighed: »Den verden, vi lever i nu, er langt mere accepterende over for individuelle udtryk. Der er stor forståelse for og tiljubling af mennesker, der er, som de ønsker at være – og det er rigtig positivt«

Simondac siger: »Når mænd tager makeup på nu, er det også på grund af vores digitale tidsalder. Vi kan forbinde os med hinanden og føle os normale«.

Flydende køn

Dette skifte kommer på et tidspunkt, hvor forestillinger om kønnenes flydende karakter, især i Millenials-generationen, vinder stadig mere frem. Normativitet afvises, stereotype mandeidealer drages i tvivl. Store navne – fra Orange Is The New Blacks Ruby Rose til Hunger Games’ Amandla Stenberg – taler åbent om deres flydende køn.

Moden har selvfølgelig leget med de kønsmæssige grænser igennem længere tid, og den aktuelle tendens til fejring af adrogynitet og unisex er blot gentagelser af en lang tradition. De seneste modekollektioner fra JW Anderson, Demna Gvasali og Shayne Oliver søger alle at overskride kønsgrænser. Men fortilfælde, som da David Beckham iførte sig en Jean-Paul Gaultier-sarong i 1998, skabte ofte betydelig kontrovers.

Nu er vi begyndt at se mænd i skørter, uden at det vækker opsigt på samme måde som dengang. Et eksempel var skuespiller og rapper Jaden Smith, der var iført skørter ved Louis Vuittons ’dametøjs’-præsentation sidste år.

Post-metroseksualitet

Vi er måske ikke nået dertil, hvor mænd fra den ene dag til den anden bliver til CoverGirls, men mænds omfavnelse af makeup er en udvikling, der går årtier tilbage. I nullerne rykkede ’mandemakeup’ yderligerere ind i mainstream og væk fra 70’ernres glamrocker-æra.

Dette var de såkaldte metroseksuelles æra – et ord, der første gang blev brugt på tryk af journalisten Mark Simpson i 1994 (selv om det først var i 2002, at det med Beckham som galionsfigur begyndte at gå sin globale sejrsgang). Det var en tid med manscaping – fjernelse af uønsket kropsbehåring med voks – og med boysturiser – fugtighedscremer for mænd.

Men det, vi nu ser, er noget andet. Måske kunne vi kalde det ’post-metroseksuelt’. ’Mande-makeup’ er ved at blive til makeup slet og ret. Hvilket er grunden til, at folk, der identificerer sig som mænd, kan få lov til at lægge ansigter til Rimmels- og Maybelline-kampagner for sælge mascaraer og dækstifter til begge køn.

Zamora tror, at mænd som kosmetikmodeller er kommet for at blive. Men, siger han, vores italesættelse vil ændre sig: »Overskrifterne vil snarere fortælle os, hvem der er det nye ansigt for et brand, end hvem der er det nye ansigt for et køn. Stigmatiseringen vil gå væk, og makeup blive normalt for alle mænd og kvinder«.

© The Guardian og Information. Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • June Beltoft
June Beltoft anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Jeg kan ikke forlige mig med, at det skulle være fordømmende at stille spørgsmål - heller ikke når det gælder makeup.
Hvorfor er det vigtigt at få sine øjne til at se store ud? Hvorfor er store øjne i deres verden mere tiltrækkende end små øjne? Hvad er tiltrækkende "skønhed"?
Hvis hovedparten af unge mænd og kvinder ved hjælp af makeup får deres øjne til at synes større, deres læber til at blusse, kinderne til at gløde let og teinten til at at være mat og lysefri... hvordan kan de konkurrere imod hinanden om at være mest tiltrækkende, når de alle bruger samme malings-opskrift?

Jeg forstår ikke makeup eller trangen til at lægge sig en ydre maske med ofte skadelige kemikalier - men det er altså fordømmende at stille spørgsmål til det. Sær indstilling.

Bjarne Bisgaard Jensen, Sven Elming, Lars Bo Jensen, Flemming Berger og Torben Skov anbefalede denne kommentar
Søren Jacobsen

For et par århundrede siden gik mænd med paryk og var kridhvide i ansigtet gennem flittig brug af pudder kvasten. Fint at hipster skæg og tatoveringer bliver udskiftet med mascara og øjenvipper. Feministiske mænd afvæbner asociale bevægelser som Liberal Alliance. Det vill klæde sådan nogen som Joakim B. Olsen med lidt rouge på kinderne. I et buddistisk land som Thailand er det meget almindeligt med mænd i kvinde forklædning, hvis de lige har løst til det. Thailand er i øvrigt et af de få lande i verden, som aldrig har været i krig eller besat af en fremmed nation. Måske et feminin buddistisk Thailand er en afgørende årsag derfor.

Så bare sving pudder kvasten drenge.

Randi Christiansen

Også hos oprindelige folk ses diverse fascinerende former for både kvindelig og mandlig kropsudsmykning, så hvorfor ikke?

Troels Larsen

Thailand deltog aktivt i - i hvert fald - krigen i Korea, så de er ikke en af de få lande i verden, som aldrig har været i krig.

Hvad angår makeup. Tjaa, det kan vel være ganske fornuftigt. Det må folk selv styre - og så kan forældrene forhåbentligt sikre deres børn - uanset køn - imod overdrevne standarder og andet skadeligt møg.

Thailand i koreakrigen: https://en.wikipedia.org/wiki/Thailand_in_the_Korean_War

Kvinder er vist typisk mere påpasselige med deres udseende end mænd .

Hvis man bare kunne nå frem til, at færre mænd ligner strandvaskere, og ser ud som om de lugter ens i begge ender, så ville meget være nået.

I øvrigt må folk da klæde og "smukkesere sig" som de vil - og det uanset om det måske virker positivt, negativt, provokerende, latterligt, beundringsværdigt o s v.

Niels Duus Nielsen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar

Hi, de færreste kvinder vil nok bryde sig om blåt hår og kunstige øjevipper til daglig.
De store øjne er derimod signalet om noget sødt og tiltrækkende - dyre - og børneunger...

Søren Nielsen

Hvsd koster det rent samfundsøkonomisk at kvinder (og mænd) bruger tid til at lægge makeup, i stedet for at komme tidligt på arbejde?

MKN - det var med vilje, at jeg skrev det - altså dyre- og menneskeunger - og for at virke tiltrækkende - så deres ophav gerne vil tage sig af dem.
Det gælder nok ikke for voksne, tror jeg...

Mihail Larsen

Søren Nielsen

Hvad koster det 'rent samfundsøkonomisk', at mænd og kvinder går i teater, til koncerter, udstillinger eller operaer?

Sören Tolsgaard

"Overskrifterne vil snarere fortælle os, hvem der er det nye ansigt for et brand, end hvem der er det nye ansigt for et køn"

"Stigmatiseringen vil gå væk, og makeup blive normalt for alle mænd og kvinder"

NEEEJ, - jeg vil ikke være normal så, - lad mig for Guds skyld være fri!!

Sören Tolsgaard

Høje hæle, røde negle, læber ditto do
er faktorer, som kan få manden til at glo
efterhånden er det blevet ham en fiks ide:
sådan er en kvinde, nej, prøv engang at se
en lille pige i flade sko
hun har kuløren, og den er go'
den smitter ikke af, nej, nej, den sidder fast
den stammer nemlig ikke fra en pudderkvast
og hendes rødme er ikke 'rouge'
hun ta'r hver morgen den kolde douche
hun er naturlig, det kan De tro
den lille pige i flade sko

Knud Pheiffer (1950)

Randi Christiansen

Ja, og så var der dengang, da mænd gik med pudrede parykker, skønhedsplet og blondekravat - af hvilken kun er slipset er tilbage. Og i den pietistiske tid var det maskuline kropsideal næsten kvindeligt toppet med underlige høje hatte, der skulle henlede opmærksomheden på Gud i det høje.

Og hvad med rockere i fuldt skrud og kværn, gulddrengen og rigmanden i mærkevarer, ikoniske ure, og dyre damer.

Det er jo ikke forbeholdt kvinder at være lækre og velplejede - men ærlig talt og hver sin lyst ... mænd og pudderkvaster? Til daglig? Er det ikke mest for homoseksuelle?

Prince kunne gøre alt det der sjov uden at være kikset eller bøsset ..... og det gælder stadig, at form uden indhold er en kort fornøjelse.

Michael Kongstad Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Martin Lund og Mihail Larsen anbefalede denne kommentar