Læsetid: 2 min.

Indien vil satse 100 procent på elbiler i 2030

Fra 2030 skal der kun sælges elbiler i Indien. Sådan lyder et nyt forslag fra den indiske regering, som ønsker at imødegå den massive luftforurening i landet. Kritikere peger dog på, at det er ikke realistisk
6. maj 2017

Det skal være slut med osende benzin- og dieselbiler på de indiske veje. Fra 2030 skal det kun være muligt at købe elbiler i det folkerige land, lyder den indiske regerings ambitiøse plan, som den blev præsenteret af landets energiminister, Piyush Goyal.

Regeringen arbejder på en ordning, hvor køberne kan købe bilen på afbetaling og kun skal afdrage et månedeligt beløb svarende til det, de ville have brugt på brændstof – en såkaldt zero down payment. Det er samme metode som den, der blev brugt, da LED-belysning blev introduceret i landet.

På den måde vil Indien indfri sit ønske om at blive det første store land, hvor man udelukkende kører i elbiler. Umiddelbart lyder det som en stor økonomisk byrde for den indiske stat, men ambitionen er, at det skal være selvfinansierende.

»Vi kommer ikke til at få brug for økonomisk støtte fra regeringen, og vi behøver ikke rupees fra folket,« sagde energiministeren ifølge den indiske avis The Economic Times.

Elbilindustrien vil ifølge Piyush Goyal have brug for to-tre års statsstøtte. Derudover forventer han, at produktionen af bilerne vil blive båret af efterspørgsel. Ministeren forklarer samtidig, at regnestykket hænger sammen, fordi Indien vil få en storskalaproduktion af elbiler, der vil nedbringe omkostningerne ved produktionen.

Voldsom luftforurening

Formålet med forslaget er at bekæmpe den luftforurening, som på grund af den hastigt voksende industrielle økonomi er et stadig større problem i Indien.

Beijing har næsten hele januar måned været forsvundet i voldsom forurening. Mens befolkningen frygter for konsekvenserne, så lover regeringen en smule bedre luft – men forureningens pris forbliver høj, både for kinesernes helbred og landets økonomi
Læs også

En Greenpeace-undersøgelse fra januar viser, at der hvert år dør 2,3 millioner indere som følge af luftforurening i landet. Rapporten hævder desuden, at luftforurening har forårsaget en »folkesundhedskrise« i Indien.

Af en ny opgørelse fra WHO fremgår det, at ti ud af de 20 mest forurenede byer i verden er indiske.

Kritik af forslag

Forurening er uomtvisteligt et problem i Indien, og derfor er det også et spændende forslag, siger Ellen R. Wald, ph.d. i geopolitik og energi, til det amerikanske magasin Forbes. Men en total overgang fra benzindrevne biler til elbiler er ikke realistisk:

»Det er et protektionistisk hensyn og ikke et miljømæssigt, når regeringen fremskynder at skære så voldsomt i olieanvendelsen. Protektionismen er forståelig givet Indiens historie som koloni, men det er et urealistisk forslag. Forestil dig, at en eldrevet lastbil skal fragte forsyninger til en himalaysisk landsby. Indien er ikke kun store byer, og elbiler er ikke anvendelige overalt i Indien.«

Andre kritikere peger på, at det vil kræve enorme investeringer at etablere ladestationer til de mange nye elbiler. I dag er der kun 222 ladestationer i hele Indien. Til sammenligning er der knap 1.000 i Danmark. Det skriver det indiske magasin Swarajya og Dansk Energi.

Der sælges allerede elbiler i Indien. I 2016 lå salget på 22.000, hvilket var en stigning på 37,5 procent i forhold til året før. Det er dog en lille andel af det samlede antal solgte biler, som var 3.046.727 i 2016.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu