Læsetid: 9 min.

Kvinderetsforkæmper Seyran Ates har grundlagt en liberal moské for at vise, at Islam er reformduelig

Trods mordtrusler og fatwaer leder advokat og kvinderetsforkæmper Seyran Ates en liberal moské i Berlin, hvor mænd og utilslørede kvinder af alle trosretninger og seksuelle orienteringer beder sammen. ’Hvis vi ikke giver de unge et alternativ til hadprædikanterne, så er vi medansvarlige for, at de bliver radikaliserede,’ siger hun
Jurist og kvindesagsforkæmper gennem et halvt liv Seyran Ates taler i anledning af åbningen af den liberale moské Ibn Rushd-Goethe i Berlin.

Jurist og kvindesagsforkæmper gennem et halvt liv Seyran Ates taler i anledning af åbningen af den liberale moské Ibn Rushd-Goethe i Berlin.

Michael Sohn

11. juli 2017

»Den er god nok. Det er her,« nikker en ung kvinde med sorte krøller.

»Den ny moské ligger i en kirke.«

Hun parkerer sin cykel og viser en ældre herre ind ad en dør i sideskibet, op ad tre trapper og ind i et spartansk loftsrum, hvor to mænd med snegle i ørerne og påfaldende store jakker holder vagt ved døren.

Indenfor sidder grundlæggeren af den spritny Ibn-Rushd-Goethe-moské, den 56-årige tysk-tyrkiske advokat Seyran Ates. Omkring hende sætter fire mænd og tre kvinder fra menigheden sig. Efter smalltalk og smil breder de deres bedetæpper ud i retning af Mekka og påbegynder andægtigt deres bøn.

Ikke bare bønnen viser, at det atter er fredag i Ibn-Rushd-Goethe-moskeen. Trods et enormt presseopbud ved åbningen af moskeen i juni sidder der atter ca. 20 journalister langs væggene, mens kamerafolk og fotografer må gå slukørede hjem.

Efter de seneste ugers tilspidsning har menigheden endnu mindre lyst til offentligt at vise deres ansigt i en liberal moské, der ikke bare er åben for alle forskellige islamiske retninger som sunitter, shiiter og alevitter, men også er åben for andre religioner og alle mennesker uanset køn og seksuel orientering. En moské, hvor mænd og kvinder beder sammen, og hvor tørklæder til nød tåles, mens burka og niqab er bandlyst.

Som kvindesagsforkæmper gennem et halvt liv lægger Seyran Ates ikke fingrene imellem, hverken ved pressekonferencer, i interviews eller i bogen »Selam, fru imam: hvordan jeg grundlagde en liberal moské i Berlin.«

»Vi bliver nødt til at sige det højt,« siger hun efter fredagsbønnen.

»Tørklædet er det ypperste symbol på hele køns-apartheiden i islams navn – derfor er det også så vigtigt for de konservative og ortodokse fundamentalister. Det vil vi modarbejde,« siger Ates.

»Men det passer ikke, at vi afviser tørklæder her i moskeen, som nogle tyrkiske medier hævder. Vi afviser tørklædet i sin politiske funktion, som f.eks når en fire- eller femårig pige bærer det. Hvis voksne kvinder af religiøse grunde beslutter at bære det, så har jeg ikke samme problem med det – så bærer de det af gudsfrygt og ikke af mandsfrygt.«

Hovedet på blokken

Seyran Ates’ udtalte mål med moskeen er at vise, at islam er reformduelig, at Koranen og haditherne kan diskuteres kritisk og historisk og udlægges ikke-diskriminerende. Med andre ord vil hun vise, at hendes religion, islam, kan forenes med demokrati, friheds- og især kvinderettigheder.

»Vi bliver nødt til at skabe en liberal modfortælling til billedet af islam som en undertrykkende og voldelig religion,« siger hun.

»Allerede efter 9/11 burde der blandt os muslimer være opstået en bevægelse i voldsfrihedens navn. Jeg har altid håbet, at andre ville lave det her projekt, så jeg bare kunne være en del af det og ikke lede det. Jeg ville helst undgå at lægge hovedet på blokken for det her. Men nu gør jeg det.«

Hendes ordvalg er ingen dramatisering. Allerede før åbningen af Ibn-Rushd-Goethe-moskeen var Seyran Ates på forsiden af berlinermagasinet Zitty under overskriften »Berlins modigste kvinde« – og allerede her fik hun voldsomme personlige trusler.

Blå bog: Seyran Ates

Umiddelbart efter indvielsen kaldte det regeringsstyrede egyptiske islaminstitut Dar al-Ifta den berlinske moské for »et angreb på islam« og udstedte en fatwa mod Ates. Kort efter anklagede de tyrkiske religionsmyndigheder den berlinske moské for at ville »undergrave og ødelægge« islam. Ates blev i den anledning bragt i forbindelse med Gülen-bevægelsen, som hævdes at stå bag det mislykkede kupforsøg i Tyrkiet i 2016.

»Arh. Den tyrkiske regering erklærer jo alle, som de ikke kan lide, for terrorister. Jeg troede, jeg havde overvejet alle mulige scenarier for trusler mod projektet her, men den mulighed havde jeg ikke set for mig,« siger Seyran Ates ærgerligt.

I mellemtiden er hun holdt op med at holde tal på dødstruslerne. Ikke kun i moskeen men i hele sin dagligdag står hun under konstant politibeskyttelse. Det får hende bare ikke til at stoppe og træde ud af det demonstrative rampelys.

Tilbage til livet

Hvis man spørger Seyran Ates, hvorfor hun ikke stopper, begynder hun at fortælle sin livshistorie.

Sin tidligste barndom tilbragte hun i det »dengang laicistiske Tyrkiet«, hvor hun oplevede en »meget traditionel opvækst med en blid religiøsitet,« som hun formulerer det. Senere flyttede hendes forældre som gæstearbejdere til Tyskland. Den seksårige Seyran flyttede med, men som 17-årig stak hun af fra familiens snævre og traditionelle rammer til fordel for et kollektiv i Vestberlin.

Sideløbende med sine jurastudier arbejdede hun i et rådgivningscenter for tyrkiske kvinder i Kreuzberg. Det var i 1984 tæt på at koste hende livet.

»En tyrkisk mand talte til mig. Pludselig rev han en pistol ud af jakken og skød mod mig og klienten. Jeg blev ramt i i skulderen, og kuglen blev siddende i en halshvirvel,« fortæller Seyran Ates og lægger hovedet på skrå.

»Jeg havde en nærdødsoplevelse, hvor jeg svævede over mig selv. Jeg sad på en trone og kiggede ned med en ufattelig lykkefornemmelse – alt var lyst. Jeg blev spurgt, om jeg ville dø eller gå tilbage i det her liv. Jeg ville leve, jeg havde stadig missioner at opfylde, sagde jeg. Sådan blev det. Den oplevelse styrkede min spiritualitet, her blev jeg overbevist om Guds eksistens,« siger Ates.

»Siden da har jeg nok aldrig været bange for døden.«

Sårende adskillelse

Sin mission har Seyran Ates især fundet i kampen for kvinderettigheder. I en halv menneskealder har hun kæmpet mod tvangsægteskaber og æresdrab – som advokat, forfatter, aktivist og borger. I 2006 blev hun af den daværende tyske indenrigsminister Wolfgang Schäuble overtalt til at gå ind i den Tyske Islamkonference.

»Her oplevede jeg, hvordan de store islamforbund har sat sig på udlægningen af Koranen i Tyskland. Og hvordan de påstår, at mennesker som mig ikke kan være muslimer. Bl.a. fordi jeg selv som repræsentant for konferencen blev nødet til at gå ind i separate kvinderum i moskeerne. Det nægtede jeg. For den adskillelse er måske det, der sårer mig mest,« siger Seyran Ates og tøver.

»Ja, sårer. Det er det rigtige ord. Det sårer mig. For jeg går ud fra, at Gud har skabt os som ligeværdige og dermed ligeberettigede væsener.«

På et tidspunkt spurgte Wolfgang Schäuble Seyran Ates om, hvor alle de andre moderate og moderne muslimer i Tyskland overhovedet er henne. Det satte noget i gang.

»For mig var religion noget privat. Vi organiserer os ikke, svarede jeg Schäuble. Sådan udøver millioner af muslimer deres religion, også i Tyrkiet. Men i sidste ende måtte jeg give Schäuble ret i, at vi liberale muslimer må forene os. Derfor samlede jeg i 2009 en kreds og sagde: Vi gør det, vi grundlægger en liberal moské,« siger Seyran Ates.

»I de seneste otte år har der været så mange terrorangreb i islams navn, at endnu flere har sagt, at vi ikke kan lade det forblive ubesvaret. At milliarder af muslimer i tavshed tillader, at vores religion associeres med terrorisme. Det vil vi ændre. Vi er nødt til at gribe ind og vise, at det grunder i en håbløs udlægning af islam, vi må vise et andet billede,« siger Seyran Ates.

»Hvis vi ikke giver de unge et alternativ til hadprædikanterne, så er vi medansvarlige for, at de bliver radikaliserede.«

I dag findes moskeen. Men de seneste otte år har med Ates’ ord været en »meget broget oplevelse«, hvor folk er kommet ind i og gået ud af projektet.

»Tørklædespørgsmålet har været den største hurdle. Mænd og kvinder gik sammen, og kvinderne uden tørklæde i moskeen – det var svært selv for de liberale, selv for en homoseksuel imam. Andre har forladt gruppen, fordi de er bange. Fordi de er skide-forbandet-bange. Og det må gerne citeres sådan. De er bange for at leve Islam, som de føler den,« siger hun.

»Hverken i Koranen eller haditherne er der henvisninger til, at mænd og kvinder ikke må bede sammen, og at en kvinde ikke må gå i forbøn. Hovedbeklædning for kvinder optræder også først i hadithen efter profetens død. Her plejer modstanderne at sige, at der alligevel findes en religionsetik. Men det er jo mændenes etik,« siger Ates og tilføjer:

»Patriarkatet er ikke kun mandligt. Det eksisterer kun, fordi kvinder finder sig i det.«

Ingen provokation

Efter åbningen af Ibn-Rush-Goethe-Moskeen har medier i både muslimske lande og i Tyskland direkte spurgt, om det overhovedet er en regulær moské, eller om der bare er tale om én stor provokation. Seyran Ates tager ingen tænkepause, før hun svarer på den anklage.

»Jamen hvis jeg bare ville provokere, så havde jeg taget alle eksmuslimerne med i båden, dem som har taget afsked med islam. Her handler det om religionsudøvelse. Vi vil ikke besmudse vores religion, men spørger tilbage: Hvad har I andre gjort af positive ting for islam – for at vise, at det kan være en fredelig religion. For at skabe kærlighed og varme?«

Anklager om, at hun og resten af den lille menighed ikke skulle være rigtige muslimer, gør hende tilsvarende ærgerlig.

»Hør her: Folk, der kommer her, føler et tilhørsforhold til islam. Hvem stiller sig til dommer over vores tro? Alle de folk, der håner os, gør sig jo til profeter ved at tro, at de kan afgøre andres tro,« siger hun.

»Der er masser af moskeer, hvor prædikanterne siger, at der ikke findes lighed for kønnene. Undskyld, men i mine øjne er det provokatørerne. De gør nar af vores samfund.«

At moskeen i første omgang har fået til huse i en kirke, er heller ingen provokation, forsikrer Ates.

»Sådan var det ikke tænkt, men sådan endte det af praktiske grunde. Jeg synes ikke, det er så dramatisk. Her møder vi andre mennesker, der møder Gud – sammen med jøderne udøver vi alle abrahamitiske religioner.«

Frygt og bøn

Seyran Ates er overbevist om, at menigheden vil vokse og få større rum, når tidens fylde er moden.

»Vi er kun måske 25 stykker i alt. Men vi er ikke flere, fordi folk er bange. De er både bange for, hvad der kan ske med dem selv, og hvad der kan ske med deres familie.«

Seyran Ates selv virker ikke synderligt bange. Tværtimod understreger hun igen og igen, hvor meget hun har lært af hele projektet:

»Jeg har lært vidunderlige mennesker at kende, mennesker, der har lært mig mere om de smukke sider af islam. Desuden får vi positive reaktioner fra hele verden, også den muslimske verden. Folk lykønsker og takker os.«

Derfor går hun videre. Til efteråret starter et nyt – og i konservative kredse yderst omstridt – institut for islamisk teologi på Humboldt Universitetet i Berlin. Her vil Seyran Ates fordybe sig i den islamiske teologi.

»Egentlig ville jeg helst studere i Tyrkiet, men ... ja ...,« siger hun tøvende.

Ved udgangen står de to vagter stadig. Som de eneste har de ikke taget skoene af, men trukket blå plasticsutter over dem.

»Selvfølgelig. Vores opgave er at beskytte Fru Ates,« siger den ene lavmælt.

»Og ja, vi er fra politiet, vi er bevæbnede, og vi er flere, end du kan se. Mere må vi ikke sige,« lyder hans eneste melding.

Uden for moskeen står den sortkrøllede kvinde atter ved sin cykel. Hun vil ikke fortælle sit navn, men hun har marokkanske rødder og fortæller gerne om, hvordan hun som barn elskede de religiøse ritualer, mens hun først som voksen kvinde stillede spørgsmålstegn ved, hvorfor mænd og kvinder generelt behandles så forskelligt i muslimske lande.

»Jeg forstår ikke, at der ikke er et større opgør med den diskrimination. Derfor bad jeg med i dag. For at vise projektet her min solidaritet. Men jeg ved ikke, om jeg kommer igen.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Svend Erik Sokkelund
  • Torsten Jacobsen
  • Niels Duus Nielsen
  • David Zennaro
  • Jan Weis
  • Poul Sørensen
  • Viggo Okholm
  • Eva Schwanenflügel
  • Oluf Husted
Svend Erik Sokkelund, Torsten Jacobsen, Niels Duus Nielsen, David Zennaro, Jan Weis, Poul Sørensen, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Eva Schwanenflügel

Hvor er det modigt og sejt! Det er nok en kendsgerning, at oprøret mod fundamentalismen må komme fra kvinderne selv. Held og lykke, Seyran Ates og ligesindede!

Svend Erik Sokkelund, Niels Jakobs, Flemming Berger, Christel Gruner-Olesen, Torben Kjeldsen, Peter Hansen og Poul Sørensen anbefalede denne kommentar
Viggo Okholm

Al forandring starter et sted må det lykkes for hende her på en god måde.

Niels Jakobs, Eva Schwanenflügel, Flemming Berger, Torben Kjeldsen, Peter Hansen og Poul Sørensen anbefalede denne kommentar
odd bjertnes

'Hvem stiller sig til dommer over vores tro? Alle de folk, der håner os, gør sig jo til profeter ved at tro, at de kan afgøre andres tro'.
Jeg ved ikke om hvem der håner, det er ikke pænt at gøre, men ellers er svaret herpå jo : en stadig stigende vidensafsløring, der specielt i disse år og ikke uden grund i islams buldren mere globalt end tidligere set, også vil ramme 'troen'. Kristendommen er ikke mere en religion end islam, men fokusset som den relaterede trosadministration har er afgørende anderledes : ikke strategisk id over sig selv, derimod afdækkende - ud over sig selv. Verden er fuld af misbrugere der ikke er en skid ud over sig selv, men videns-princippet vinder løbende eventuelle konflikter med hvad den måtte 'krænke' af trosartikler, for den er oplysningshierakisk nærmere den pulje af ikke-fastslået faktum, som almindeligvis abbreveres 'gud'.

Poul Sørensen

Fantastisk godt initiativ, men det viser også hvor svært visdom har det i konkurence med hykleriske floskler. Folk i vesten flasket op med floskler, så selvfølgelig er det fremmed for de fleste, at at se tolerance og lighed praktiseret i virkeligheden og det er klart, at hun bliver spurgt om det er en og anden form for provokation og ikke en virklig tilbedelse af Gud....og selvfølgelig vil et virkligheds fjensk Tyrkiet under Erdogangs ledelse reagere med foragt, fordi ellers sætter Erdogang dem i fængsel.

Jacob Fenger

Jeg mener det er vigtigt at gå i dybden, med de terror-tilfælde der har været, og anstrenge sig for at forstå. Der er ingen anden vej end at identificere årsagerne og gøre noget ved dem. En indgående skildring af omstændighederne og kritisk spørgen ind til kildernes troværdigheder - til pressens og politiets udlægning, glimrer ved sit fravær. Derfor er det vigtigt som Peter Kemp bemærker at terroristerne ikke blot nedskydes. Det er svært i den atmosfære, der hersker, at behandle politiets adfærd og fremstilling kritisk. Camilla Stampe har en artikel i Information om det tilbage i 2009. Også af Islam, religiøs regression og angelsaksisk imperial dominan og strategi Det intellektuelle kollaps er eskaleret siden 11. september 2001. Hvordan var det muligt - det kan dårligt diskuteres! Hvor er den samtidshistoriker, der kan syntetisere de modsatte opfattelse ind i samtidigt billede - af tiden med terror efter denne skelsættende begivenhed? Hvis Information sidder inde med bogtitler, anmeldelser og navne på forskere vil det være velkomment.

Touhami Bennour

En liberal moske Ibn Rushd- Geothe in Berlin. Det er ikke noget problem. Ibn Rushd er en Arabisk filosof, fra Spagnien. Det ironisk er Ibn Rusd var afvist med hans filosofi, af Kristens kirke i sin tid. Det er det ikke et problem fordi filosoffen er araber og har på sin måde begyndt "oplysning tiden i Vesten". Ibn Rushd er meget kendt i Arabien. Men Historien er stigmatiseret af begivenheder som kommer udefra. Historien går i Zigzag, op og ned for alle; i dag går det ikke godt for araber, men det betyder ikke problemet er ignoreret eller glemt. Intet nyt under solen. Måske skal dannes et parti. et libseralt parti, men det er heller ikke nyt. Hele verden er libaral,og det muslimske er de også. Det der mangler er frihed, og det er en anden sag.

Touhami Bennour

En liberal moske Ibn Rushd- Geothe in Berlin. Det er ikke noget problem. Ibn Rushd er en Arabisk filosof, fra Spagnien. Det ironisk er Ibn Rusd var afvist med hans filosofi, af Kristens kirke i sin tid. Det er det ikke et problem fordi filosoffen er araber og har på sin måde begyndt "oplysning tiden i Vesten". Ibn Rushd er meget kendt i Arabien. Men Historien er stigmatiseret af begivenheder som kommer udefra. Historien går i Zigzag, op og ned for alle; i dag går det ikke godt for araber, men det betyder ikke problemet er ignoreret eller glemt. Intet nyt under solen. Måske skal dannes et parti. et libseralt parti, men det er heller ikke nyt. Hele verden er libaral,og det muslimske er de også. Det der mangler er frihed, og det er en anden sag.

Touhami Bennour

En liberal moske Ibn Rushd- Geothe in Berlin. Det er ikke noget problem. Ibn Rushd er en Arabisk filosof, fra Spagnien. Det ironisk er Ibn Rusd var afvist med hans filosofi, af Kristens kirke i sin tid. Det er det ikke et problem fordi filosoffen er araber og har på sin måde begyndt "oplysning tiden i Vesten". Ibn Rushd er meget kendt i Arabien. Men Historien er stigmatiseret af begivenheder som kommer udefra. Historien går i Zigzag, op og ned for alle; i dag går det ikke godt for araber, men det betyder ikke problemet er ignoreret eller glemt. Intet nyt under solen. Måske skal dannes et parti. et libseralt parti, men det er heller ikke nyt. Hele verden er libaral,og det muslimske er de også. Det der mangler er frihed, og det er en anden sag.

Touhami Bennour

En liberal moske Ibn Rushd- Geothe in Berlin. Det er ikke noget problem. Ibn Rushd er en Arabisk filosof, fra Spagnien. Det ironisk er Ibn Rusd var afvist med hans filosofi, af Kristens kirke i sin tid. Det er det ikke et problem fordi filosoffen er araber og har på sin måde begyndt "oplysning tiden i Vesten". Ibn Rushd er meget kendt i Arabien. Men Historien er stigmatiseret af begivenheder som kommer udefra. Historien går i Zigzag, op og ned for alle; i dag går det ikke godt for araber, men det betyder ikke problemet er ignoreret eller glemt. Intet nyt under solen. Måske skal dannes et parti. et libseralt parti, men det er heller ikke nyt. Hele verden er libaral,og det muslimske er de også. Det der mangler er frihed, og det er en anden sag.

jens peter hansen

En liberal moske i Berlin. Jo.,jo men hvor er der en i den arabiske verden??

Nils Bøjden

"En liberal moske i Berlin. Jo.,jo men hvor er der en i den arabiske verden??"

Fordi der er dødsstraf i alle muslimske for alt det præsteskabet definerer som blasfemi.

Troen på noget absolut og lovgivende kan ikke sameksistere med demokratiet.

Niels Duus Nielsen

Touhami Bennour, vi er skam nogle, der godt kender Ibn Rushd og hans filosofo - vi kalder ham bare Avicenna.

:-)

Eva Schwanenflügel og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Niels Bøjden, artiklen giver et eksempel på, at det faktisk er muligt at have en moske i Berlin, hvor det er kvinderne, der kører showet, og så fremturer du bare med dine negative rygmarvsreflekser?

Viser dette initiativ netop ikke, at det faktisk er muligt at kombinere islam og demokrati?

Og viser din kommentar ikke, at det er dine holdninger der er absolutistiske, når du ikke kan se, hvad der udspiller sig lige for øjnene af dig?

Poul Sørensen, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

Hov - rettelse: Ibn Rushd hedder på latin Averroes - det var Ibn Sina, der kom til at hedde Avicenna. Men begge spillede en stor rolle i, at Aristoteles blev genopdaget i Vesten - uden dem havde vi nok aldrig forladt den mørke middelalder.

Eva Schwanenflügel og Flemming Berger anbefalede denne kommentar

Ligestillingens domænetab – barbariets triumf.
Hvorfor skal alt være så grimt, dumt, truende, IQ<100, and so fucking yesterday - og alt og alle igen og igen bare ende med at blive endnu grimmere målt på næsten alle parametre …
„Wenn sich Mangel an Bildung zur Macht gesellt, entsteht Grössenwahn. (Aristoteles, Protreptikos).“

Svend Jespersen

Selvfølgelig kan islam da liberaliseres og reformeres. Lige som marxisme kan blive til et socialdemokrati eller et SF.

Viggo Okholm

Alt kan ændres over tid efterhånden som mennesker erkender og nogen må gå foran med de gode eksempler. Det kræver mod. Men vores livssyn og opfattelse af hvem der startede dette univers eller hvad og hvorfor og så hvordan denne klode skal forvaltes er der jo så flere guder og halguder klartseende samt videnskab der forsøger at klarlægge. Det tager sgu tid og mange millioner opnår ikke resultatet i dette liv Derfor må de gode initiativer og gode frø tages og sås undervejs.

Nils Bøjden

@Niels Nielsen

Sådan er vi så forskellige. Jeg er f.eks f den overbevisning at religion med skabende gud er et fænomen på linie med nisser og nogle af dem der taler med hemmelige venner og som vi spærrer inde. Jeg er endvidere af den opfattelse at religioner med love og forordninger om hvordan man skal opføre sig er demokratiets fjende og moralens modsætning.

Christoffer Pedersen

Modig kvinde. Håber hun får succes med projektet. For kristne kvinder var præstegerningen også bandlyst for ikke så mange år siden.
Og stakkels vores muslimske brødre som nu risikere at få en rødstrømpebevægelse til at gøre livet surt :-)

Svend Erik Sokkelund, Niels Duus Nielsen og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
charlie white

Modig ..... ja det er rigtigt, men koranen byder dem stadig at ihjelslå anderledes tænkende, så er det nok at reformere for muslimerne, burde man ikke søge et opgør med en hadsk koran.

Christoffer Pedersen

charlie white
Jo men der står også meget i biblen som vi hen ad vejen har indtaget en mere nutidig og logisk måde at se på. Det er jo de fanatiske som finder de ting i skrifterne, som passer med deres syge tankegang der tager den slags bogstavligt. Langt de fleste troende (uanset religion) er modstandere af drab pga deres tro.

Touhami Bennour

Niels Nielsen'
Så var flemming berger, der har rettet dig. det vidst du ikke at du kender ikke Ibn Ruchd (1126-1198) Endnu, Avicenna "ibn sina" (980-1037). Han er(begge hvis du vil) meget interessant, han kom, den første, med den påstand at mennesket kan tænke, og hvis du kan tale med ham nu, han vil sige aT Europa var meget tilbagestående i forhold til arabere på hans tid..

Det er egentlig påfaldende, at ikke flere kvindelige læsere, eller for den sags skyld, de sædvanlige gabehoveder, når de fabler om deres forståelse for menneskerettigheder og ligestilling, har fundet anledning til at anbefale Mathias Sonnes oplysende artikel …

Touhami Bennour

Og jøderne, som stolt sige de kristne og andre, mindre kristne, at deres civilisatíons fondament. bygger af den jødisk religion, skændes i disse dage om Liberale og kvinder har ret til en plads i græde muren. De skændes om en mur, ikke berlin mur, men græde mur.

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
charlie white

Christoffer Pedersen

Bibelen er forfærdelig, men er dog skrevet af mange forskellige, det er koranen ikke og er derfor mere et politisk manifest end et religiøst skrift, derfor bør de passager der omtaler død over anderledes troende tages meget alvorligt .... ja de bør opfattes bogstavligt.

Christoffer Pedersen

Charlie white
Men så er det heldigt der trods alt kun er få som både opfatter det bogstavligt OG handler der efter.

Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Hvis man vil blive muslim skal man bedre leve i Europa. Det er ikke for mig, men jeg har levet en del af ungdommen i et muslimsk land og jeg har aldrig hørt eller læst at der ryddes af vejen dem som ikke er muslimer. Det er ren propaganda og politisk propaganda. For at give et ex. af propaganda læs den bog har skreret "Ramsfeld" den der var forsvars minister under Bush jr. In den bog som hedder : "Det vidste jeg ikke at jeg ikke vidste" så løgn er ikke nok der skal dumhed til mens hele landet går i ruiner. I realiteten vidste udmærket, hvad han vil forvandle Irak til ruiner.

charlie white

Christoffer Pedersen

De står ikke i kø for at lægge afstand til noget, så dine betragtninger er vist mest ønsketænkning.

Touhami Bennour

Jeg vil gerne sige noget om Den Vestlige menneske ( homo Occidentalus) Alle, højt uddannet eller lavtuddannet siger det samme stereotyper; araber har beholdt den Græske filosofi hos sig, og det har reddet Europa, som om Európa kan ikke selv finde ud af tingene.
Her jeg vil nævne Averroes´s bedrag i den Universelle Tænkning Averroes mente At mennesket når han tænker, tænker han intellektuelt og universelt, således bliver tanken det samme i sit væsen hos alle mennesker: som hundert er det samme for alle. . To Magrebiner " Augustinus i Khartago( gamle Tunesien) og Averroes i arabisk tid. De to har fundet ud af at mensket tænker eller kan tænke, og det hedder intellektuel arbejde. Magrebiner betyder vestlige på arabisk,og Spanien ligger i vest og så hører til nord Afrika på den tid. Augustunus sagde nesten som Descartes:" Cogito ergo som" flere hundrede år før Descartes. Jeg ved at homo occidendalus" tror han er aparte og predetermineret. Men det er religion eller mytologi.

Randi Gredal

@ Jan Weis

Hvor kan du se hvor mange og af hvilket køn, der anbefaler artiklen?
Er der en "anbefal" knap jeg ikke har fundet?

Vibeke Rasmussen

"Det er egentlig påfaldende, at ikke flere kvindelige læsere […] har fundet anledning til at anbefale Mathias Sonnes oplysende artikel."

Ja, eller har kommenteret? Men medmindre man selv er en af "slagsen", er der nu meget ved kønsfordelingen her i debatterne på den mindst ringe, der kan undre.

odd bjertnes

Troen på troen er stærk i nuet for den grebne, men det er en transitfase mellem ligegladhed og oplysning. Det er hamrende unfair overfor troende, men 'virklig tilbedelse af Gud' (???) bliver ikke en progressiv sag om man så hopper på tungen. Bizarre alliancer til gavn for små pigers tro puttenutte-jesusbarn og sovekammerprofet ... det bliver nok slettet ..... Pigen der laver feminist-islam undrer mig mindre, hun er sikkert et 'bedre menneske end jeg' anyway bare i en helt anden sammenhæng.

odd bjertnes

NB: 'Virklig ....'-citatet er ikke fra hverken Iben Thranholm, Sørine eller nogen anden end ovenstående Poul Solrart Sørensen. Var lidt i tvivl om han brød sig om at blive citeret for det, men det skal jo til....beklager

Eva Schwanenflügel

Randi Gredal, jeg tillader mig at svare på vegne af Jan Weis, det tilgiver han forhåbentlig ;-)
Hvis du scroller op over kommentarfeltet, kan du anbefale artiklen. Og her står også navnene på alle andre der har gjort det.

Svend Erik Sokkelund

Seyran Ates er klog - og meget, meget modig. Var der dog mange bare flere af hendes slags, der kunne bidrage til at give en stemme til de tusinder af muslimer, der bare vil leve et muntert og frugtbart liv på jorden i fred med deres naboer.
lytter I Noble folk på Oslo Rådhus?

odd bjertnes

Hvis man 'bare vil leve et muntert og frugtbart liv på jorden i fred med ... naboer', S.E, Sokkelund, så er det et spørgsmål, om man er muslim. Jae, der vist tusinder ... og rigtig mange kvinder blandt. Men vi kan ikke give falde i svime med Nobelpriser hver gang en frikirkeleder i Bibelbæltet meddeler at Gud er Kærlighed, easy now ... det går pokkers langsomt ;-D
.