Læsetid: 4 min.

Internetgiganter under stort pres før høring om russisk propagandakampagne

Google, Facebook og Twitter er under stort pres for at øge åbenheden om, hvem der indrykker politiske annoncer på deres platforme. Onsdag skal de stå skoleret for senatets efterretningskomité og forklare, hvordan russiske misinformationskampagner brugte platformene til at påvirke det amerikanske præsidentvalg
27. oktober 2017

Internetgiganterne Google, Facebook og Twitter er under massivt pres for at øge gennemsigtigheden omkring deres reklamer i forbindelse med valgkampe.

På onsdag skal repræsentanter for firmaerne møde til høring i senatets efterretningskomité og forklare, hvad firmaerne ved om de russiske forsøg på at påvirke det amerikanske præsidentvalg i 2016, og hvad de vil gøre for at undgå lignende forsøg i fremtiden.

Siden september er det løbende kommet frem, hvordan russiske misinformationskampagner  udnyttede det uigennemsigtige annoncesystem på sociale medier til at målrette budskaber til amerikanere under valget. Facebook har selv identificeret over 3000 reklamer, som der blev brugt omkring 100.000 dollar på at sprede.

Reklamerne blev set af omkring ti millioner mennesker, og Facebook mener selv at kunne spore aktiviteten tilbage til en kendt troll-farm i St. Petersborg kaldet Internet Research Agency.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu