Læsetid 6 min.

Lastbilerne er omstillingens store smertesbarn

Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Europas lastbiler udfordrer den grønne omstilling. For mens der er optimisme på elbilernes vegne, er der lange udsigter til at kunne gøre batterier små og billige nok til, at de kan forsyne lastbilerne med strøm på deres lange ruter
Line Malling Schmidt/iBureauet
4. oktober 2017

Hver dag kører tusindvis af lastbiler gennem Danmark med den eksport og import, som binder Danmarks økonomi sammen. Og mens chaufførerne sidder i deres kabiner på E45, udgør deres store maskiner en af de store udfordringer for den grønne omstilling.

Vejtransport står ifølge EU-Kommisionen for en femtedel af den totale udledning af CO2 i EU. Og transportsektoren er den eneste store sektor, hvor udledningen af drivhusgasser stadig stiger.

Det anerkendte EU’s transportkommissær Violeta Bulc på et seminar om transportsektoren og infrastruktur i Tallin, Estland, i forrige uge.

»Jeg skal understrege, at vi har en meget ekstrem situation, hvor over 93 procent af vores nuværende transport stadig er oliebaseret. Så vi har ingen illusioner på det område,« sagde Violeta Bulc til Information.

Transportsektorens udledninger er især bundet op på privatbilisterne, men her er der håb, for mange betragter markedet for de CO2-neutrale elbiler med en vis optimisme, blot ventende på at slå igennem. Med den udbredelse, som elbiler står over for, vil lastbiler stå for en stadig større procentdel af udledningen af drivhusgasser.

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Niels Nielsen
    Niels Nielsen
  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
  • Brugerbillede for Lise Lotte Rahbek
    Lise Lotte Rahbek
  • Brugerbillede for David Zennaro
    David Zennaro
Niels Nielsen, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Kim Houmøller
Kim Houmøller

Regeringen holder krampagtigt fast i benzin og diesel. At det er ved at gå op for flere at batterier ti lastbiler er på nuværende stadie en joke. At der er en alternativ løsning som virker og som har en mere end 20 år udvikling bag sig er brint, der omdannes til el og vand i en brændselscelle. De har været meget dyre p.g.a. brugen af platin, som nu er blevet erstattet af et langt billigere materiale. Men så længe det ikke er muligt at tanke med brint overalt, har det lange udsigter. Udviklingen sker lige nu i Kina med hjælp at Canadiske selskaber, der har teknologien. At det også sker i Europa og sågar i D.K. er glædeligt. Men det går alt for langsomt!

Mikkel Kristensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen

"For teknologien er anderledes udfordret, når det kommer til udsigterne for at gøre de store, langtrækkende lastbiler grønne"

Det er skam ganske, ganske simpelt:
Lastbiler, der kører længere (dvs. ikke-regionale) strækninger, skal op på eldrevne tog. Enten hele lastbilen, så chaufføren kan køre med i en separat togvogn, eller kun den container, om lastbilen transporterer.

Flemming Berger, Hans Jørn Storgaard Andersen, Niels Nielsen og Benny Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Kim Houmøller
Kim Houmøller

@Erik Karlsen - Helt enig der fragtes alt for megen gods rundt på de danske veje med trafikdrab til følge. Men jernbanen er jo blevet udsultet bevidst af de politiske partier, der gerne ser landet asfalteret.

Flemming Berger, Hans Jørn Storgaard Andersen, Niels Nielsen, Per Torbensen, Eva Schwanenflügel, Anders Reinholdt, Torben K L Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen og Benny Larsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen

Ja det er sjovt - på alle andre områder går magthaverne ind for stordrift, men når det kommer til transport ser man hellere 500 små lastbiler køre rundt og forurene end et enkelt langt godstog.

Flemming Berger og Hans Jørn Storgaard Andersen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Jeg har været i denne branche siden start 0-erne har siden national distribution og med landetrafik og med skibe og fly // at tænke et togsetup er overhovedet ikke muligt // et langt tog vil være flere kilometer og alene afhentning og levering af godset vil forlænge transittiden voldsomt / måske lastbiltog hvor lastbilen køres ombord kunne være er tiltag på lange stræk - men på passager siden burde opfinde tog hvor ikke hele toget behøver stoppe, men vognene kan selv accellere til og fra hovedtoget i de enkelte byer

Brugerbillede for Hans Jørn Storgaard Andersen
Hans Jørn Storgaard Andersen

Hvad skete der egentlig med DSB Gods?
Idet jeg ser tyske godsvogne på danske spor ...
Er det transsitgods mellem Tyskland og Sverige uden stop i DK?

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Efter Banedanmark har overtaget skinnerne er godsdestribution blevet for dyrt og desuden er dk strækning slet ikke langt nok til at der er nogen som helst besparelse i pris eller tid... DB Shenker har en del gods til scandinavien da toget kan fragte tungere end en lastbil i Tyskland som er max 40tons inkl bil

Brugerbillede for Søren Jacobsen
Søren Jacobsen

Arhhh altså. Hvor svært kan det dog være? Alt fjern gods på elektrificerede skinner, hvor transporten foregår mellem store gods terminaler rundt i Europa, inkl. container havene terminaler. Herfra de sidste op til måske 150 kilometer kilometer med små og mellemstore el lastbiler ud til slutmålet. Alt foregår fuldautomatisk med standart containere med indbygget chip, så containeren selv ved, hvor den skal hen. Et system som allerede er i brug på store container havne i f.eks. Amsterdam i Holland - Hvad der er muligt på en havne terminal kan også lade sig gøre på land terminaler. De store godstog kan så fortrinsvis køre sent aften og nat. Alene på den sønderjyske motorvej kan der spares støj, støv, os og ulykker fra ca. 6.000 lastbiler i døgnet.

Så bare gå i gang EU. Og lad Jer for guds skyld ikke stoppe af særinteresser fra transportbranchen. De ser kun problemer og vil frem for alt bare ose videre - Så ved I det ;-)

Hans Jørn Storgaard Andersen, Flemming Berger og David Joelsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Niels Nielsen

Mikel Kristensen, jeg er ikke i tvivl om, at det er besværligt med lange godstog, men amerikanerne, som normalt ser mere på, om det kan betale sig en dom det er godt for miljøet, kører både med 2 og 3 km lange godstog. Det er vel et spørgsmål om logistik - og vilje.

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Hej Niels - i usa har man indrettet sig med lange lige skinner, samme regler osv og en National distribution på størrelse med hele Europa - men du har ret de har lange tog i USA - i Europa er alt klumpet sammen og infrastrukturen er mildest talt presset samtidig med vi har hav af papirer og regler selvom EF/ EU har hjulpet meget - en lastbil fuldt læsses kører 5km/L men ved bykørsel ca 1,5-2km/L... det er bykørslen, start og stop der er det store problem

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Til Søren - i teorien har du ret og måske når vi også der til med store terminaler og lange lige spor... i dag er det en umulighed // hvem skulle investerer så store penge? Det kan kun EU.. med med DHL/ DSV /Royal Mail/ CMa så tror jeg ikke på det gods nogensinde kan sammenlæsses... Carlsberg har lastbiltrailere læsset på specielle godstoge og det er ret smart // dette forskes der i, i Tyskland og finder de et system med let af og pålæsning af trailen på godsvognen så kan både du Niels og Søren få ret i jeres påstand

Hans Jørn Storgaard Andersen og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Erik Karlsen

Mikkel,
i Tyskland kører man for det meste med godstoge, der har mellem 18 og 24 vogne (sådan cirka ifølge mine egne optællinger). Det giver en langt højere fleksibilitet end med lange godstog på 1 km og derover. Hastigheden bliver også en hel del større: På de strækninger, hvor jeg har kunnet observere det, har hastigheder op til 140 km/h ikke været unormale.
Til at komme over Alperne findes der i Schweiz noget, de kalder (oversat til dansk) "rullende landeveje". Lastbilerne kører op på togvogne i Lörrach (i Tyskland nord for Basel), og de kører af togvognene i Norditalien efter 4 timer (hvis de bruger den nye Gotthardtunnel, skal de sikkert bruge meget mindre tid).
Der er altså en hel del muligheder for fleksibel godstransport, hvis man bare har viljen til at indrette sig derefter. På lokale strækninger kan jernbanen selvfølgelig ikke hamle op med lastbilerne, fordi jernbanerne selvfølgelig ikke fører ud til alle handlende; men som jeg har skrevet før må jernbanerne kunne tage over, hvis der er tale om overregional trafik.

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Erik Karlsen - jeg er enig med dig sådan set, i Danmark har vi ikke skinner nok til små godstoge, og der er ej heller rentabelt efter Banedanmark har overtaget skinnerne og DSB ikke kører med gods. når du skriver overregional, mener du nok udlandet - og her er jeg enig, dog med stk. gods køres idag HUB kørsel dvs. omlæsning på terminaler rundt i europa således godmængden optimeres - jeg ved ikke hvor lang tid der bruges på at læsse og aflæsse Basel-toget med hele lastbiler, svarer nok til en færge - om det er rentabelt i forhold til egen kørsel det tvivler jeg på (egentlig besparelse er kun Diesel) men med trailere på tog, spares der løn, slid og Diesel)

Brugerbillede for Hans Jørn Storgaard Andersen
Hans Jørn Storgaard Andersen

Mikkel: 50 containere i en togstamme og en lokomotivfører foran.
vs.
50 lastbiler med hver sin chauffør.

Timeløn * 40 = besparelse

Kan du se logikken for fjerntransport?

Sammenlign evt. med containerskib med 20.000 containere.

PS ! Og hvad med førerløse lastbiler til de korte distancer?

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Hans Jørn Storgaard Andersen - hvad skal jeg kommentere på? Et godstog fra Kina koster 5500USD til Hamborg en contailer koster 2000usd / transporttiden for et tog er ca. 16dage et skib gør det på 31dage - hvis toget i Basel læsser hele lastbiler er timelønnen så sparet? Ja hvis chaufføren er østeuropæisk ( anden historie) førerløse lastbiler tror jeg ikke et hak på, har du lavet en formel i excel? Bliver den bare lidt komplicerer skal den på et tidspunkt regne med sig selv - og det kan den ikke... ergo 0&1 har sin begrænsning

Brugerbillede for Hans Jørn Storgaard Andersen
Hans Jørn Storgaard Andersen

Mikkel K: Jeg tror, du mener det godt - med et godstog fra Kina. Der skal køre i Afrika for at hjælpe dem ud af suppedasen. Lastvogne vil nok have det lidt svært der ...

Men tilbage til Europa og Danmark: Jeg tænker på fisk, der skal fra Hirtshals til Genova i Italien. Selvom det kan køles, fryses osv., så ER transportiden vigtig. Højhastighedsbanerne må næppe benyttes af for lange godstog, men der er kapacitet på de gamle linier ned gennem Tyskland, så det går nok.

Det du glemmer, det er faldet i antallet af menneskelige operatører eg. chauffører. Fordi en enkelt lokomotivfører kan transportere mange containere, hvor en chauffør kun kan tage en højest to.

De menneskelig omkostninger stiger og stiger - uden at der kan påvises produktivitetsforbedringer. Dét er problemet i en nøddeskal og grundlaget for al innovation/fornyelse af forretningsgange.

Og nej, man behøver ikke regneark - og da især ikke Excel - jeg foretrækker LibreOffice Calc ...

Brugerbillede for Mikkel Kristensen
Mikkel Kristensen

Hans Jørgen - Tog fra Kina til Hamborg findes bruges idag hvor transittiden på Sø er for langsom og luftfragt er for dyrt // jeg er enig i din anke vedr tog // tror sådan set også der forgår en del transport sådan har da selv haft tekstiler fra og til Italien med tog - du skal dog huske på at et tog ikke kører hele vejen fra Hirtshals til Genova - vognen kobles af og på forskellige tog igennem Europa // dette forøger transittiden betydeligt -