Læsetid: 4 min.

’Frygten for muslimer er ved at forandre Europas identitet’

De europæiske samfund er ved at forandre sig, uden at de selv opdager det, mener den tyrkiske populismeforsker Ayhan Kaya. Han ser europæerne blive mere og mere kristne, jo mere de definerer sig som modsætning til islam. Problemet er, at europæerne risikerer at forvandle sig til alt det, de selv kritiserer ved muslimer
Frankrigs Le Pen er en af de politiske ideologer, som er med til at trække Europa i den forkerte retning, ifølge sociolog.

Frankrigs Le Pen er en af de politiske ideologer, som er med til at trække Europa i den forkerte retning, ifølge sociolog.

Sylvain Lefevre

9. januar 2018

ISTANBUL – Samtidig med at islamkritik vinder frem, er europæerne selv ved at undergrave de sekulariserede samfund, de kæmper for. Sådan ser paradokset ud for den tyrkiske socialantropolog Ayhan Kaya, når han fra sit professorsæde på Bilgi Universitet i Istanbul betragter den politiske udvikling i Europa og de seneste års fremgang for højrepopulister, der definerer sig selv i opposition til islam.

»Kulturelt og civilisationsmæssigt bliver europæerne mere og mere kristne. Vi ser populistpartier og politikere slå sig op på såkaldte kristne værdier og få bredere og bredere opbakning,« siger Ayhan Kaya og nævner som eksempler Marine Le Pen og Front National i Frankrig, Alexander Gauland og AfD i Tyskland og Gert Wilders Frihedsparti i Holland.

»I de østeuropæiske lande som Ungarn, Polen, Slovakiet og Tjekkiet siger de bogstavelig talt: ’Vi må forsvare Europas kristne grænser’.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kim Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
  • Espen Bøgh
  • Jørgen Wassmann
  • Thomas Olsen
Kim Nielsen, Eva Schwanenflügel, Espen Bøgh, Jørgen Wassmann og Thomas Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Touhami Bennour

Hvordan fra et religiøst verdensyn går til objektivt verden syn og omvendt, det kan ikke lade sig gøre. Men det er det, der skete, men årsagen er noget andet. Årsagen Er vesten har brug for en anden "fjende" efter Sovietfald. Vesten har brug for en anden "syndebuk". . Problemet med at skifte til kristendom virker ikke, mange muslimer, og spesielt araber har kendt kristendom før Europeere, Augustin ( navnet er romersk, han har skiftet navn), er fra Det gamle Tunesien og er grundlægger af den vestlige kirke; dengang var hele nord Afrika kristne. Moren til Augustin hedder Monica( hun har ikke skiftet navn) og er et berber og lokalt navn, ikke kristen. Det hel virker komisk for mig.Det var bedre hvis europeere viste andre noget om "demokratiet" og opførte sig demokratisk. Det er i hvertfald nyt.

Ole Frank, Johanna Haas, Flemming Berger og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Selvfølgelig har Ayhan Kaya fra Bilgi Universitet ganske ret, - dog med enkelte undtagelser, men det behøver man altså ikke at være professor for at kunne se.

Og ser man bort fra de højreorienteredes lavt funderede islamist-skræk, er dette vel egentlig ikke en dårlig udvikling.

Havde en snak med en kurder forleden - sådan en, som har atomtegnet tatoveret over sit hjerte. Han hadede islam - både den version, han har oplevet hjemme, og det, han nu ser her. Hvis Pia K er kritisk - så var han det i 20. potens.

Der blev jeg endnu en gang mindet om, at europæerne generelt - og især dem, som skulle vide bedre - svigter de sekulære, ikke-religiøse kræfter blandt flygtninge og indvandrere. I årtier har iranerne og kurderne kæftet op om, hvad fanatismen har kostet dem og deres. Der er bare ikke så mange, som hører efter - virkelig hører efter.

I øvrigt forstår jeg ikke, hvordan assimilation er blevet sådan et skældsord. I går aftes så jeg et program på DRK om de danske jøder. Jeg er ret sikker på, at en af hovedgrundene til at de danske jøder slap så heldigt, lige netop var, at de var rimeligt assimilerede.

Christian De Thurah

Når Ayhan Kaya er så interesseret i højrepopulisme og reaktion i almindelighed, kunne han jo passende begynde med en kritisk analyse af Erdogan, og hvad han har afstedkommet i det tidligere ret sekulariserede tyrkiske samfund i de senere år. Men så ville han nok ikke beholde sit professorat ved Bilgi Universitet ret længe.

jens christian jacobsen, Michael Hullevad og Espen Bøgh anbefalede denne kommentar

Han virker utrolig produktiv og kan have nogle pointer, men at han egenhændigt skulle have gennemført 2000 interviews med folk i flere lande virker ikke helt sandsynligt.

Jeg er ret overbevist om Ayhan Kaya forveksler tingene ganske så eftertrykkeligt!

Mon ikke Erdogan giver hans universitet en ekstra stor pose penge efter den historie, - "se bare de andre bliver jo også mere og mere religiøse i Vesteuropa"!

Antallet af medlemmer i den danske folkekirke er for nedadgående og har været det i mange år, og mon ikke det også gælder for andre Europæiske lande?

Så det er nok ikke i den retning vi skal se, - men derimod på de værdisæt som vi har arvet og udbygget igennem vor frigørelse fra kristendommen, i århundrede igennem mere eller mindre omfang i vores udviklingshistorie.

Kald det højre populisme eller nationalisme, det er for så vidt ligegyldigt, grundlæggende er det vel forskellen mellem sekulære og religiøse lovsamfund som værende værdibærere man lever efter.

En påfaldende forskel er indholdet heraf og den mentalitet der sideløbende benyttes de forskellige steder og som er accepteret, som gældende, og når den bliver grænseoverskridende - altså nå mennesker fra disse religiøse egne i stærkere eller mindre grad, og med patriarkalske midler om straf for overtrædelse ikke passer ind i vores sekulære samfund, men flytter til vestens samfund, og ikke vil erkende de er flyttet en andet sted hen, hvor deres livsopfattelse ikke passer til, men stædigt ikke vil indrette på de er flyttet til en anden verdensegn, og det er nødvendigt de ændrer deres opfattelse og mentalitet i den anledning, men vil beholde alt det gamle og indirekte hvis ikke direkte kræver vi i vesten ændre synspunkterne ind efter deres opfattelse.

Ingen har trods alt tvunget dem til at flytte til vores egne af verden, - ja.., det ved vi faktisk ikke, når de siger de er forfulgte, men vi ved jo heller ikke hvorfor de er forfulgte, og det kan der sagtens være et dusin årsager til, - som de måske oveni købet selv er en væsentlig del af.

Når vi selv flytter til fremmede lande indretter vi os på disse landes måder tingene fungerer på - og oftest uden "nissen flytter med", i modsætning til når disse fra mere fundamentalistiske lande flytter til vestlige lande, og nærmest forlanger "paladsrevolution" så der kan blive plads til deres middelalderlige livsopfattelser af dybt religiøst tilsnit.

Endvidere finder jeg det er dybt forargeligt mår disse mennesker fra "middelalderen" kommer til vore vestelige samfund, og kritikløst modtager de skattebetalte goder som vi tilbyder dem, og de rask væk på kalder sig "Allah som giveren", uden de sammenligner hvad de forlod "middelalderens mangler", som de tilbad "Allah" for, uden at skele til forskellene "der og her", og erkende "Allah" kun gav dem middel- eller stenalderens liv, og sætter det i forhold til det de oplever vi i vesten har, og som de ikke frasiger sig for "Allahs" skyld i stedet for, - men næ nej, for "Allah" er alle vegne - blotikke der hvor de kom fra, for der fandtes ikke de samme goder, kun stenalderlivet!

Vi må nok erkende af mange, der kommer fra dalen bag 4. bjergkæde ikke er i fare for at blive platfodet grundet vægten af en stor studiegæld for de universitetsgrader de slæber med sig i rygsækken, og som er lige så sjældent som en "gemse-fjer"!

Henrik Plaschke

Det er dog en besynderlig nationalistisk-autoritær tankegang, Christian de Thurah præsenterer. Skal en tyrkisk universitetsforsker ikke have lov til at forske i europæisk højrefløjspopulisme, men udelukkende koncentrere sig om tyrkiske forhold og præsident Erdoğan. Skal danske forskere så også holde sig til at analysere dansk politik og holde kæft vedr. resten af verden? Eller skal der mon være særregler for tyrkiske forskere?

I øvrigt ville det være en glimrende idé, hvis skribenten satte sig en smule ind i professor Kayas arbejder og i Bilgiuniversitetet. Det giver nok at bedre grundlag for en seriøs debat, hvis det ellers er det, man er interesseret i…

Samfundsvidenskabelige forskere ved dette universitet, der i øvrigt er privat og ikke støttet af Erdoğan, har gennem en årrække bidraget til såvel akademiske som politiske debatter såvel indenfor som udenfor Tyrkiet om politisk delikate tabuemner, inkl. mindretalsspørgsmål, sekularisme, AKPs rolle, islamisering m.v.

Christian De Thurah

Henrik Plaschke
Jo, professor Ayhan Kaya er selvfølgelig i sin gode ret til at kritisere hvad og hvem, han vil. Alt andet ville netop være autoritært, og det er slet ikke min holdning. Jeg er blot så inderligt træt af at høre på den evige kritik af Europa for ikke at være tilstrækkeligt demokratisk, ikke respektere menneskerettighederne nok osv., osv., når kritikken kommer fra dele af verden, hvor de brist er langt større.

Ayhan Kaya skal ikke kaste med sten, når han selv bor i et glashus.
De europæiske befolkninger lever i en forurenet atmosfære af importeret intolerance fra bl.a. herboende tyrkere. Hvem kan forvente at Europa skal have tolerance overfor det intolerante ? Den dag vægten tipper og muslimerne er i flertal, da bliver vi ikke bedt om at vise vores eksamenspapirer frem. Og ordet menneskerettigheder vil være et af de første der bliver slettet fra ordbogen.

Charlotte Svensgaard og Michael Hullevad anbefalede denne kommentar
Touhami Bennour

Demokratiet har et problem, der kommer fra den gamle verden( kald det middelalder elle stenalder) og det hedder imperialismen; der har skabt ravage i hele verden fra filipperne til Marocco. Det er ikke langt tid hvor to tredje af verden var under Vestens imperialism. Det sluttede først i 70 erne fra sidste år hundert. Men de var ren ravage, fra "sydafrica" eller palestina som fortsætter stædigvæk. Alt det er skabt af "demokratiet". Vesten har politiske modstandere; som nord korera og Rusland. men her svares med sanktioner og militær tiltage; men demokratiet gør intet når det sker i egne rækker, som i Palestina eller lette for verdens "handel"( man er glad for at exportere til alle lande, også uden for EU men man skaber alle vandskeligheder for andre)med de tidligere kolonier. Altså det er behov for at ændre på verden handel og løse problemer i egne rækker som Palestina sag. Og det er sag for Europa eller demokratiet (Israel er ikke alene, det har en aftale med USA, NATO,som garanterer dens existens. Intet land er alene. Der er politisk, handel , kulturelt etc i mellem.

Henrik Plaschke

Christian de Thurah

Jeg er så inderligt træt af at høre på mennesker, der kritiserer andre mennesker uden at sætte sig ind i, hvad disse andre mennesker står for.

Hvis eksempelvis en tyrkisk forsker kritiserer autoritære tendenser i Europa og forsvarer tilsvarende tendenser i sit eget land, ville der være grund til at forholde sig kritisk over denne person. Men det er jo ikke tilfældet.

Christian De Thurah

Touhami Bennours indlæg kl.18.55 eksempificerer på glimrende vis, hvad jeg mener: Vesten sættes lig med imperialisme. Og vel har Vesten da været imperialistisk, men det er da da så sandelig også andre, der har. Den arabiske ekspansion til Afrika, Sydeuropa og Asien fra Muhammeds tid og i de følgende århundreder er blot et enkelt eksempel.

Touhami Bennour

Christian de Thurah
Jeg sætter ikke Vesten lig imperialism, jeg har sagt "demokratiet har et problem". Jeg ved godt det var mange imod imperialism i Vesten, men det problem jeg taler om var dominerende og hvad det har gjort var katastrofalt, fordi det sker i "kanons og kapitalist tid". I øvrigt, jeg hævder ikke at arabere er bedre end andre. Min tanke er at mennesker er det samme over alt. Men lad dem, der har at klage mod arabere gøre det. Jeg klage mod vesten fordi min familie og også jeg har set det, "og fordi man siger tit hvorfor kommmer du her hvis du kan ikke lige os". Men det skyldes Imperialismen som var en del af "demokratiet". "demokratiet" var er stadigvæk dobbeltmoralsk ( ex: "Rusland er en ting men Israel er anden selvom det de gør er det samme" VI lever i demokratietstid og der skal gives exermpel til en model. Ellers er det lige meget og alle systemer er det samme og der finde ingen fremskrit. Ved du dem der kommer her, gør det fordi de trods alt elsker demokratiet (uden imperialismen).

jens christian jacobsen

Henrik Plaschke
Jeg skal ikke blande mig i din højstemte debat med Christian de Thurah; jeg synes din påstand om at Bilgi ikke er underlagt Erdogans politik bl.a. fordi 'det er privat.' Sikke en tiltro til den private tyrkiske ejendomsrets ukrænkelighed...
Læs https://www.turkishminute.com/2016/06/26/bilgi-university-students-prote... og fortæl så hvorvidt det der foregår på Bilgi er 'uafhængig' af Erdogan...

Henrik Plaschke

Jens Christian Jacobsen

Jeg har aldrig ment og/eller påstået, at hvad der foregår på Bilgiuniversitetet skulle være uafhængigt af præsident Erdoğan og hans stadig mere repressive regime. I hundredvis af akademikere, journalister og andre er blevet fyret fra deres stillinger og/eller fængslet – som oftest på yderst tvivlsomme anklager. Og det gælder i øvrigt også folk fra private universiteter. I dette repressive regime er der vist ikke mange, der er ”uafhængige”. På https://academicboycottofturkey.wordpress.com/complicit-universities/ kan man finde en liste over diverse former for indgreb mod tyrkiske universiteter. Listen er desværre lang. For nylig blev den kendte forretningsmand og civilsamfundsaktivist Osman Kavala (https://www.nytimes.com/2017/11/03/opinion/osman-kavala-erdogan-turkey.html) arresteret, hvilket har sendt chokbølger gennem brede kredse i det tyrkiske samfund.

Jeg har blot påpeget, at Bilgi er et privat og ikke et offentligt universitet. Det har faktisk betydet, at det ved forskellige lejligheder har kunnet gennemføre aktiviteter, som det har været vanskeligt for offentlige tyrkiske universiteter at gennemføre, da de er mere direkte underlagt regeringskontrol. For en del år siden havde, at statsligt universitet således planlagt en konference om ”det armenske spørgsmål” under det osmanniske rige – uden nogen form for statslig indblanding i konferencens indhold. Myndighederne forhindrede imidlertid denne konference, hvorefter Bilgi sprang til og gennemførte den. Det ville næppe være muligt i den nuværende politiske situation i Tyrkiet – og jeg er bekendt med de hændelser, du i øvrigt fremhæver.

Touhami Bennour

Hvis jeg skal vælge mellem Al Sisi og Erdogan, uden at tøve vælge jeg Erdogan. Med Al sisi vil Tyrkiet synke i fattigdom. I to omgange stemte venstrefløj i Frankrig for en fra højre mod Le pen. i øvrigt det ser ud at Danmark vil gøre den slags manøvre for at slippe for DF (mod paradigm skift).