Læsetid: 2 min.

IAE-chef: Færre oliefelter betyder lavere olieforbrug

Epokegørende skift fra naturgas til olie er undervejs i de globale energimarkeder
27. januar 2018

Der er flere forskellige grunde til, at et epokegørende skift fra naturgas til olie er undervejs i de globale energimarkeder. En faktor er den rivende udvikling af skifergas, der i løbet af få år har gjort USA til verdens største naturgaseksportør og medvirket til at sænke prisen på naturgas. En anden og relativt ukendt årsag til skiftet væk fra olie er udforskning og udvikling af færre oliefelter.

Det sagde den tyrkiske økonom Fatih Birol, administrerende direktør for Det Internationale Energiagentur (IEA), under et møde i USA’s udenrigspolitiske selskab 17. januar.

»Mængden af den olie, der blev opdaget i nye oliefelter sidste år, er den mindste siden 1978. Det skyldes en lavere investering. Faktisk er investering i udforskning faldet i de sidste tre år. Det vil utvivlsomt få alvorlige konsekvenser for udbuddet af olie i fremtiden,« sagde Birol.

Den førende energiøkonom pegede desuden på oliefelters tendens til at blive tømt meget hurtigt efter et vist tidsrum.

»Det er ligesom med menneskers opvækst. Som børn vokser vi meget hurtigt og når et højdepunkt, hvorefter vi ældes og forfalder. Lige nu oplever vi et fald hvert år i olieproduktionen på to mio. tønder. På et eller andet tidspunkt vil der ikke være nok olie til at tilfredsstille behovet.«

Herimod kan man indvende, at naturgas og vedvarende energikilder gradvist vil kunne overtage oliens plads. Men så let er det desværre ikke, fortalte Fatih Birol.

Problemet er, at efterspørgslen på olie vil fortsætte med at vokse frem til 2040, dog med en lavere stigningstakt. Forklaringen er en forventet stigning i forbruget af benzin til lastbiler, brændstof til flyvemaskiner og olie til petrokemiske produkter (f.eks. plastik).

»Tænk på, at en tredjedel af efterspørgslen på olie i de sidste par år er fra lastbiler i Asien,« fastslog chefen for IEA.

Elektriske personbiler (og måske lastbiler) vil utvivlsomt bidrage til et fald i efterspørgslen på olie.

En graf, Birol havde taget med til lejligheden, viser en voldsom vækst i elbiler frem til 2040. I dag består den globale bilpark af en mia. biler, hvoraf lidt over en mio. er elektriske. I 2025 skulle det tal være skudt op til 50 mio. i kraft af vækst i primært Kina, dog også i EU og andre lande. Fremskrevet til 2040 vurderer IEA eksistensen af henimod 300 mio. el-biler på det globale marked.

Alt i alt måtte Fatih Birol således skuffe de tilhørerer, der havde håbet på en mere optimistisk melding om muligheden for at nå i mål i 2050 med en maksimal temperaturstigning på to grader siden industrialderens begyndelse.

»Alt andet lige kommer vi til at skyde ret langt over det mål,« konstaterede den tyrkiske energiøkonom.

Til sidst satte Birol energiudviklingen i perspektiv ved at bede tilhørerne om at deltage i en gætteleg.

»I 1987 udgav FN Brundlandt-rapporten om udviklingsøkonomierne og miljøet. Her blev det foreslået at reducere forbruget af fossile brændsler drastisk. I 1987 udgjode fossile brændsler 81 pct. af verdens energiblanding. Resten var vandkraft og atomenergi. Hvad tror I, at sammensætningen var i 2017?«

Stilhed i salen.

»Den samme,« lød svaret.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu