Baggrund
Læsetid: 2 min.

Kina får kritik for olieudslip i Det Østkinesiske Hav

Kina kritiseres for at have været for langsom til at vurdere omfanget af det største olielæk i Det Østkinesiske Hav. Det kan få konsekvenser, når der skal ryddes op, og det kan bringe fødevaresikkerheden i fare
Udland
20. januar 2018

De 32 mand ombord på den iranske olietanker Schanchi, der for fjorten dage siden kolliderede med et fragtskib, stod ikke til at redde. Tidligere på ugen sank skibet i Det Østkinesiske Hav.

Mens redningsfolkene kæmpede for at redde besætningsmedlemmerne, har de kinesiske myndigheder endnu ikke overblik over omfanget af ødelæggelserne på det biologiske liv i havet i et område på 101 kvadratkilometer – et område op størrelse med Paris.

Det manglende overblik over forureningen vækker bekymring blandt forskere, der opfordrer myndighederne i Kina, Japan og Sydkorea til at samarbejde om en plan for at sikre fødevaresikkerheden, skriver The Guardian.

»Jeg ville ikke røre nogen som helst fisk, der har bevæget sig igennem dette område, før der er fuldstændig styr på overvågningen,« siger Simon Boxall, University of Southhampton, til The Guardian.

Kollisionen fandt sted i Zhoushan-området, der anses for at være et af det vigtigste fiskeriområder mellem Kina og Japan, hvor der ifølge Greenpeace er et rigt dyreliv med blandt andet krabber, blæksprutter, makreller og andre fisk, der er populære i både det kinesiske og japanske køkken.

En af Kinas førende biologer, Ma Jun, vurderer, at olieudslippet kan få store konsekvenser for både dyrelivet og bakteriefloraen.

»Vi er fortsat nødt til at holde øje med, hvordan disse fremmedlegemer kan blive båret rundt af havet og påvirke fiskeriområdet,« siger Ma Jun ifølge CNN.

Vanskelig oprydning

Sanchi, der sejlede under Panamaflag, var på vej til Daesan i Sydkorea med 136.000 tons oliekondensat fra Iran i lasten, da det den 6. januar kolliderede med det Hongkong-registrerede fragtskib CF Crystal.

Kondensat er modsat råolie let, gennemsigtigt og delvist opløseligt. Det betyder, at det kan være langt sværere at spore end råolie, der lægger sig som en klæbrig masse på havets overflade. Det kan vanskeliggøre det efterfølgende oprydningsarbejde.

»Nu hvor båden er sunket, vækker det en stor bekymring, at det kondensat, der ikke er brændt vil fortsætte med hurtigt at lække ud i havet, sprede sig og nedbrydes,« skriver Greenpeace i en rapport, der udkom mandag. I rapporten opfordrer Greenpeace de kinesiske myndigheder til at intensivere arbejdet med at afklare, hvor udslippet er sket, og hvilket potentielle ødelæggelser, det kan skabe.

I de første dage efter kollisionen lød vurderingen fra det kinesiske transportministerium, at der »ikke var noget omfattende olieudslip at finde på havoverfladen«. Men nu er der en uddybende undersøgelse på vej, og onsdag offentliggjorde Statens Marine Administration resultatet af vandprøver fra området. Der var blevet fundet for høje olieværdier fem ud af 19 steder.

Ud over den internationale bekymring for havmiljøet har det kinesiske redningsaktion mødt offentlig kritik i Iran. Man mener, at der ikke er blevet gjort nok for at redde de 30 iranere og to bangladeshere ud af den brændende olietanker, mens de 21 på fragtskibet Crystal, der ikke brændte, alle blev reddet, skriver Arab News.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her