Læsetid 4 min.

Hvad med klimaet? Uge 2: 2017 blev endnu et dårligt år for elbiler i Danmark

Til gengæld er der godt nyt fra New York, hvor byens ledende politikere både vil afvikle investeringer i fossile brændsler og anlægge sag imod verdens største olieselskaber
Der var elbilmarathon med start i København i maj sidste år. Men generelt har det været et skidt år for elbiler i Danmark – især når man sammenligner med Norge.

Der var elbilmarathon med start i København i maj sidste år. Men generelt har det været et skidt år for elbiler i Danmark – især når man sammenligner med Norge.

Ida Marie Odgaard

13. januar 2018

Politisk satsning giver pote

Norge, der på mange områder følger EU’s standarder, var mere ambitiøse end alle andre, da EU tilbage i 2012 fastsatte grænsen for, hvor meget CO2 køretøjer må udlede. EU’s mål blev sat til 95 gram CO2 pr. kørt kilometer i 2020, mens nordmændene vedtog et nationalt mål på blot 85 gram pr. kilometer i 2020.

Tre år før tid er det ambitiøse norske mål indfriet, hvilket ikke mindst skyldes en årelang norsk satsning på elbiler, der blandt andet er 100 procent fritaget for afgifter. Sidste år var mere end halvdelen af det samlede norske bilsalg således enten el- eller hybridbiler. 

 

Få adgang til hele artiklen og uafhængig kvalitetsjournalistik.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Michael Hullevad
Michael Hullevad anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu