Baggrund
Læsetid: 4 min.

Hvad med klimaet? Uge 4: Der skal strøm i bilerne, og det ved de i Kina

I Europa faldt investeringerne i vedvarende energi i 2017 til det laveste niveau i mere end ti år
Der er blevet investeret mindre i vedvarende energi i Europa i 2017.

Der er blevet investeret mindre i vedvarende energi i Europa i 2017.

Nikolai Linares

Udland
27. januar 2018

Mere strøm på Kina

El som drivmiddel løser potentielt alle transportens klimaproblemer, og derfor kan udskiftningen af forbrændingsmotorer kun gå for langsomt.

I sidste uge kunne på denne plads læses historien om den kinesiske storby Shenzhen, der på ganske få år har udskiftet alle byens mere end 16.000 diesel–busser med nye el-drevne busser. Verdens foreløbigt mest omfattende omstilling af et offentligt transportsystem.

I denne uge er nyheden fra Kina, at kulminebyen Taiyuan på blot et år har udskiftet alle byens mere end 8.000 taxaer til elbiler. Resultatet er nået gennem en kombination af offentlige subsidier til køb af elbiler, støtte til ladeinfrastruktur og en lovgivning, der betyder, at det er bystyret, der suverænt beslutter, hvilken type biler private taxaoperatører kan vælge.

El-drevne fragtskibe

Til august vil de fem første el-drevne containerskibe være klar til at besejle de hollandske og belgiske kanaler og dermed erstatte 23.000 dieseldrevne lastbiler på de europæiske veje.

De nye el-drevne fragtskibe, der potentielt også er førerløse, forsynes af seks meter store batterier med en kapacitet til 15 timers sejlads, som lades op på land udelukkende med grøn strøm fra energiselskabet Eneco. De fem første fragtskibe er 52 meter lange og kan bære 24 containere, men senere på året leveres yderligere seks 110 meter lange fragtskibe, der hver kan lastes med 270 containere. Skibene skal sejle fra Antwerpen, Rotterdam og Amsterdam. 

Ifølge statistik fra Eurostat udgør fragt af vandvejene 6,7 procent af varetransport i EU, mens 74,9 procent foregår via veje og 18,4 procent via jernbaner.

London afvikler

Et afgørende element i den globale omstilling er finansiering. Pengestrømmene skal så at sige vendes fra sort til grøn energi, og derfor er det en god nyhed, at verdens ældste forsikringsfirma, Lloyd of London, endelig har besluttet sig for at begynde at afvikle sine investeringer i kul.

»Det betyder, at de steder i vores portefølje, hvor vi direkte kan styre vores investeringer, vil vi undgå investeringer i selskaber, der hovedsageligt er involveret i kul,« siger Inga Beale, Lloyds øverste chef, ifølge The Guardian.

Lloyd’s følger dermed trop i forhold til en stor del af den europæiske forsikringsindustri, hvor store selskaber som Allianz, Axa, Legal & General, SCOR, Swiss Re og Zurich allerede har besluttet af frasælge deres aktier i især kul. Ifølge sammenslutningen af miljøorganisationer Unfriend Coal Network har forsikringsbranchen de seneste to år afviklet for i alt 130 mia. kroner investeringer i kul.

VHS vs. Betamax

Alle over 35 år husker krigen, som VHS vandt – selv om Betamax var bedre kvalitet. Og præcis som dengang med videomaskinerne udkæmpes i øjeblikket et slag om standarder for ladere til elbiler.

Globalt er der i dag fire større ladesystemer: Det europæiske CCS, der støttes af de største europæiske bilmærker som BMW, Mercedes-Benz, Ford og VW; det japanske ChadeMo, som udvikles af blandt andre Nissan og Mitsubishi; Teslas supercharger og det kinesiske GB/T ladesystem.

Og det er en kæmpe udfordring, der skal løses snarest muligt, skriver den schweiziske bank UBS i en analyse af elbilmarkedet. Banken beregner, at der globalt skal investeres 360 mia. dollar i ladeinfrastruktur over de kommende otte år for blot at følge med den aktuelle udvikling i udbredelsen af elbiler, og det er derfor altafgørende for den videre udvikling, at man finder sammen om fælles standarder, så alle biler kan lade på alle systemer.

»Markedet for hurtigladere kan udvikle sig hurtigt, men spørgsmålet om forskellige systemer, der ikke taler sammen, skal løses for at komme videre,« skriver UBS ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Europa og grøn energi

Investeringerne i vedvarende energi i Europa faldt til 57,4 mia. dollar i 2017, hvilket er et fald på mere end 20 mia. dollar fra 2016, hvor der samlet blev investeret 77,7 mia. dollar. Det er samtidig det laveste investeringsniveau siden 2006. Investeringer i vedvarende energi i Europa toppede i 2011 med 137,8 mia. dollar.

Til sammenligning investerede Kina sidste år 132,6 mia. dollar i vedvarende energikilder, mens USA i 2017 lå marginalt lavere end EU med 56,9 mia. dollar, viser tal fra Bloomberg New Energy Finance.

Tyske problemer

I Tyskland faldt investeringerne i vedvarende energi også sidste år fra 19,8 mia. dollar i 2016 til 14,6 mia. dollar i 2017. Til gengæld steg Tysklands udledninger af CO2 for andet år i træk, hvor det især er transportsektoren, der er synderen.

»Vi er nødt til at tænke en ny tilgang til transport,« siger leder af det tyske miljøagentur Maria Krautzberger til magasinet Clean Energy Wire.

For at ændre den negative udvikling anbefaler det tyske miljøagentur en politisk vedtaget målsætning for elbiler i Tyskland, samt at EU strammer kravet til nyproducerede bilers udledning. UBA foreslår, at EU vedtager et krav om gennemsnitlig udledning på 75 gram CO2/km for alle biler produceret efter 2025. I dag er grænsen 95 gram CO2/km.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her