Læsetid: 3 min.

Den franske by Nantes får alligevel ikke en lufthavn, men får lov til at beholde sine marker og enge

Den franske regering har efter næsten halvtreds års tovtrækning opgivet at bygge en splinterny lufthavn nord for Nantes, så aktivisterne vejrer CO2-fri morgenluft
14. februar 2018

Der blev jublet og danset i laden la Vache-qui-rit i den lillebitte landsby Les Domaines 20 km nord for Nantes forleden. Festen foregik på en gård, hvor familien i generationer har kæmpet mod planerne om at bygge en lufthavn på marker og enge ved det efterhånden berømte og berygtede område Notre-Dames-des-Landes.

Her har familier indtil midten af januar levet i uvished om, hvornår de ville blive sat ud af de fædrene gårde, der for længst er tvangsopkøbt af den franske stat. Der blev danset og drukket champagne, cidre, vin og saftevand, som i en Marcel Pagnol-roman eller som hobbitter, der fester i Ringenes Herre, når de har vundet over de onde.

»Jeg konstaterer, at der i dag ikke foreligger de samlede betingelser for at gennemføre et projekt som lufthavnen ved Notre-Dames-des-Landes,« lød ordene fra Paris fra premierminister Philippe, der stod flankeret af de højeste sfærer af den franske regering: justitsministeren og miljøministeren.

Udover at klandre tidligere regeringer for deres ubeslutsomhed konstaterede premierminister Philippe, at »et byggeprojekt, der ændrer et landområdes struktur et århundrede frem i tiden, ikke kan udføres, når konteksten er så hårdnakket en kamp mellem næsten lige store dele af befolkningen«.

Den franske regering opgiver dermed overraskende et projekt, som har været planlagt i over 50 år. Aktivisterne tabte nærmest næse og mund, inden de faldt hinanden om halsen. Macrons regering havde iværksat endnu en af de utallige undersøgelser, der har været foretaget gennem årene, men beslutningen gik stik mod Macrons egne valgløfter.

»Det er pisseirriterende, men tænk, at det skulle blive Macron som fik os ud af det,« udbrød en 60-årig aktivist til Libération. »Men hvis han var her nu, ville jeg give ham et smækkys.«

Aktivisterne er så overraskede, at de nærmest ikke aner, hvad de skal stille op med sejren. Det er ikke hver dag, at en vestlig regering slår bak til miljøaktivisternes fordel, så de bevarer en god portion skepsis.

De har også været i gang længe. Ikke kun de lokale landmænd – selvfølgelig – men også økologiske frontkæmpere, der er flyttet til området. Det har været decideret besat med 70 ’bosteder’ og vejspærringer. En ung aktivist blev endog blind på det ene øje, da han blev ramt af en af politiets gummikugler.

Siden har ingen vovet at gribe ind. Heller ikke selvom departementets borgere med 55 pct. af stemmerne stemte for lufthavnsprojektet så sent som i 2016. Notre-Dame-de-Landes var en af de virkelig betændte sager, Macron overtog med valgsejren. Nu er der skåret igennem. I øvrigt til miljøminister Hulots store tilfredshed, han har altid været imod projektet.

Men er opgivelsen af Notre-Dame-des-Landes så tegn på nye tider? Projektet så dagens lys i de glade 1960’ere og blev skrinlagt med oliekrisen, men er atter halet frem af skiftende regeringer – det var enorme landområder staten havde opkøbt. Det var med den tidligere Nantes-borgmester Ayrault som premierminister – en stærk fortaler for lufthavnen – at man forsøgte at rømme området med så tragiske følger.

For selvfølgelig betyder en ny lufthavn vækst for et område som Nantes. Løftet fra den nuværende regering er da også, at Nantes gamle lufthavn vil blive udbygget, og TGV-forbindelserne mod Paris blive forstærket. Men vil det blot sige, at væksten atter skal foregå i pariserområdet?

Ved Notre-Dame-des-Landes vejrer aktivisterne en anden type morgenluft. De kæmper for mindre CO2, men også for bæredygtigt landbrug og naturbevarelse. De mange års ufrivillig fredning af området har gjort stedet til både en tids- og naturlomme. Så måske var det ikke blot en lufthavn, der blev opgivet? Måske forvandledes utopiske drømme om en helt anden type fremtid til en spinkel men mulig realitet?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu