Læsetid: 5 min.

Schulz, Scholz og SPD kan give de europæiske reformer mild medvind

SPD’s største succes i de tyske regeringsforhandlinger var erobringen af finansministerposten, som går til Hamborgs tidligere overborgmester Olaf Scholz, mens den tidligere EU-parlamentsformand Martin Schulz bliver udenrigsminister. Med flertydige formuleringer i regeringskontrakten er det dog uvist, hvor progressivt SPD kan og vil bruge denne sejr europapolitisk, mener tyske EU-eksperter
Hamborgs tidligere overborgmester Olaf Scholz bliver Tysklands nye finansminister.

Hamborgs tidligere overborgmester Olaf Scholz bliver Tysklands nye finansminister.

Hayoung Jeon

9. februar 2018

Dagen efter de seje forhandlinger om en fortsat stor tysk regeringskoalition pegede de fleste tyske medier samstemmende på én stor overraskelse: At SPD havde held med at erobre finansministerposten fra Merkels CDU/CSU – formentlig fordi SPD står med ryggen mod muren i den forestående afstemning blandt alle partiets medlemmer om forhandlingsresultatet, hvor Merkel og CDU/CSU er lige så afhængige af udfaldet, som socialdemokraterne er.

Hvis SPD-afstemningen går igennem, vil finansministeren i fremtiden være juristen Olaf Scholz, der sad i Forbundsdagen i perioden 1998-2011, hvor han blev regnet for en del af den Schröder-tro højrefløj i partiet. Efter to år som arbejdsminister i Merkels første regering har Scholz siden 2011 været overborgmester i Hamborg, hvor han bl.a. har profileret sig på indførelse af gratis børnepasning og offentlige investeringer i byggesektoren.

Da finansministerposten har en helt central betydning for reformerne af eurozonen, som bl.a. den franske præsident Macron er fortaler for, udløste resultatet alligevel stærk kritik internt i CDU.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • Michael Hullevad
  • Torben K L Jensen
Eva Schwanenflügel, Michael Hullevad og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Europa har været i kraftig vækst gennem mange år, men er nu gået i stå, fordi ganske få lande modarbejder hele den europæiske idé.

Dette - altså er EU i flere tempi - er vejen frem. Og det er helt nødvendigt, at Tyskland, Frankrig og visse andre lande går foran dem, som blot hænger fast på bagsmækken for at kunne køre gratis med.

På sigt vil det nok skabe nogle spændinger mellem de lande, der får mere velstand, og dem, der tumler bagefter. Og det vil også kræve en meget stor anstrengelse for vedhænget at bringe sig med op igen. Men det er den pris, som vedhænget på bære.