Læsetid: 5 min.

Russisk valgobservatør: ’Vi kan gø, men ikke bide’

Den uafhængige russiske valgobservatørbevægelse Golos føler sig magtesløs over for den systematiske valgsvindel, der forgifter det politiske system i Rusland. Selvom bevægelsen igen ligger inde med dokumentation af fusk med stemmesedlerne fra søndagens præsidentvalg, kan den intet stille op
Den uafhængige russiske valgobservatørbevægelse Golos føler sig magtesløs over for den systematiske valgsvindel, der forgifter det politiske system i Rusland. Selvom bevægelsen igen ligger inde med dokumentation af fusk med stemmesedlerne fra søndagens præsidentvalg, kan den intet stille op

Maxim Shemetov

20. marts 2018

Efter søndagens præsidentvalg i Rusland, hvor Vladimir Putin blev genvalgt med 76,6 procent af stemmerne står det klart, at det politiske system i Rusland stadig er plaget af valgsvindel. Det mener Roman Udot, der er medlem af Golos, en uafhængig valgobservatørbevægelse i Rusland.

»Valget afspejler, at svindlen stadig eksisterer. Det er vanvittigt. Det er jo en forbrydelse, der påvirker landets fremtid,« siger Roman Udot til Information.

Ifølge den ikkestatslige observatørorganisations hjemmeside modtog de 3.544 opkald, der omhandlede mistanke om svindel, fra uafhængige valgobservatører på valgdagen. Herudover fik Golos 1.526 onlineanmeldelser af uregelmæssigheder på valgstederne. 306 af anmeldelserne angik indretningen på valgstedet, for eksempel at der hang balloner foran overvågningskameraerne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henrik Leffers

Medierne i Rusland er lige så frie som de er i Danmark! Her får alle de store medier de fleste nyheder fra Ritzaus Bureau, og det betyder, at alle støtter op om "en liberal verdensorden"! Hvis nogen ikke mener det, så prøv at liste dem, der ikke er liberale, eller list hvilke dele af DKs befolkning, der ikke får deres nyheder fra Ritzau pressen! I Rusland er medieudbuddet faktisk større end i DK, men de har bare ikke ret mange der følger dem, og de "vestlige" dele af dem, er der slet ingen der vil høre på! Men de har ret til at offentligøre hvad de vil!

Dagmar Christiandottir, Hans Aagaard og Niels Nielsen anbefalede denne kommentar
David Joelsen

@Lone
At bruge amerikanske medier (og i særdeleshed Washinton Post) som reference i russiske forhold, må svare til at tage tilsvarende russiske medier i deres forhold til USA. Det er farvet og ensidig. Vi skal væk fra dæmoniseringen og i stedet i dialog.