Læsetid: 8 min.

Erdoğanproselyt køber Tyrkiets største medieimperium

Med salget af Dogangruppen med Tyrkiets største aviser og populære tv-stationer har præsident Erdoğan sikret sig næsten total kontrol med de tyrkiske mainstream-medier
Med salget af Dogangruppen opnår Erdgoğn nærmest total kontrol med de tyrkiske mainstream-medier. Tyrkiet er et af de lande i verden, hvor flest journalister er fængslet.

Med salget af Dogangruppen opnår Erdgoğn nærmest total kontrol med de tyrkiske mainstream-medier. Tyrkiet er et af de lande i verden, hvor flest journalister er fængslet.

Ton Koene

12. april 2018

Årets 14. uge ændrede det tyrkiske medielandskab.

Fredag den 6. april tog Tyrkiets 82-årige mediekonge, Aydin Doğan, afsked med staben på dagbladet Hürriyet, flagskibet i hans imperium. Avisens navn betyder ’frihed’, men Dogan Media Group med flere dagblade, to landsdækkende tv-kanaler, et nyhedsbureau, radiokanaler, en internetudbyder og et distributionsselskab, har i årevis ikke haft frihed fra Erdoğans mishag.

Hele molevitten er nu solgt til flaskegas- og byggematadoren Erdoğan Demirören, hvis forretninger er afhængige af loyalitet over for præsident Recep Tayyip Erdoğan. Således blev Demirören i 2011 beordret til at købe Dogan-aviserne Milliyet og Vatan, som Doğan måtte afhænde sammen med et olieselskab for at finansiere en skattebøde, der var forhandlet ned til 1,1 milliard dollars.

At Demirören ikke er den fødte publicist fremgår af en lækket aflytning i 2014, hvor den dengang 76-årige flaskegasfyrste græd, da han blev overfuset af partibossen efter en artikel i Milliyet, der kom AKP på tværs:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
  • Eva Schwanenflügel
ingemaje lange og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu