Læsetid: 6 min.

Usikker kurs mod første klimaaftale for skibsfarten

Ifølge iagttagere er der større vilje end nogensinde til at nå en aftale om reduktion af skibsfartens CO2-udledninger på FN-konference. Men en aftale vil næppe leve op til Paris-målene, vurderer iagttagere
I dag er skibsfarten ansvarlig for næsten tre procent af de globale udledninger. Det er en vækst på 80 procent siden 1990, og i tiden frem til 2050 kan udledningerne vokse med yderligere 50-250 procent i forhold til 2012-niveauet, hvis ikke der tages nye ambitiøse skridt.

I dag er skibsfarten ansvarlig for næsten tre procent af de globale udledninger. Det er en vækst på 80 procent siden 1990, og i tiden frem til 2050 kan udledningerne vokse med yderligere 50-250 procent i forhold til 2012-niveauet, hvis ikke der tages nye ambitiøse skridt.

Björn Larsson Rosvall

11. april 2018

Bølgerne går højt på det møde om en global klimaaftale for verdens skibsfart, som i disse dage finder sted i London i regi af FN’s søfartsorganisation, Internationale Maritime Organisation (IMO).

Efter godt en uges indledende forhandlinger har deltagerne fra 173 lande til og med fredag til at nå en aftale, der sætter skibsfarten på kurs mod at leve op til klimaaftalen fra Paris. Meldingerne fra London lyder på hårde forhandlinger, en vis tro på, at en aftale vil blive nået, men også en aftale, der ikke bliver stærk nok til at sikre skibsfartens rimelige bidrag til Paris-målet om at bremse den globale opvarmning et godt stykke under to grader, helst ved 1,5 grader.

»Lad os få det på det rene: Der er en reel risiko for, at IMO-mødet fejler i bestræbelsen på at nå en klimaaftale i denne uge,« tweetede i går David Paul, minister og chefforhandler i London for stillehavsnationen Marshalløerne, der er truet af klimaforandringer og kæmper hårdt for en ambitiøs aftale.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben K L Jensen
  • Ejvind Larsen
  • Dorte Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
Torben K L Jensen, Ejvind Larsen, Dorte Sørensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jørgen Wind-Willassen

Husk nu lige.
Det største energiforbrug knyttet til transporten af et fjernsyn, det kommer når familien sætter sig ind i bilen og kører ud og henter det hos forhandleren.
Skibstransport af varer er en MEGET energieffektiv måde at transportere varer på.
Så det er nok snarere ønskeligt at ØGE skibstrafikken end at sænke den.
Det er jo ikke i modstrid med at gøre skibene energieffektive, hvilket rederierne også er interesserede i.
Men at tro på en nul CO-2 udledning er drømmeland og uheldigt af ovennævnte grunde.

Torben K L Jensen

LNG-skibe - der transporterer flydende naturgas medbringer selv deres brændstof (flydende gas) så man kunne jo omruste de megastore containerskibe til skibe der selv medbringer flydende gas til deres kedler og turbiner. Naturgas er meget mere miljøvenligt,uden svovl,teknologien er der,en turbine består af færre bevægelige dele end en diesel-motor (kun selve turbinen og gearet) og dermed lettere at vedligholde. Så rent teknisk bliver det billigere at bygge,vedligeholde og selve driften.

Torben K L Jensen

Turbinedrift gør det også muligt at øge driftshastigheden uden at forurene væsentlig mere og dermed nedbringe transportprisen pr. container-enhed.