Læsetid: 4 min.

Det første år med Macron har budt på masser af reformer, men ingen revolution

Franske jernbanearbejdere, studerende og offentligt ansatte har igennem foråret protesteret mod Emmanuel Macrons politik. Men på intet tidspunkt har de mange protester nået et niveau, der har fået den franske præsident til at skifte kurs
I løbet af foråret har der været utallige demonstrationer mod Macron og regeringens politik. Men antallet af deltagere har været svingende og på intet tidspunkt af en sådan størrelse, at det har fået regeringen til at ændre sin politik.

I løbet af foråret har der været utallige demonstrationer mod Macron og regeringens politik. Men antallet af deltagere har været svingende og på intet tidspunkt af en sådan størrelse, at det har fået regeringen til at ændre sin politik.

Pete Kiehart

15. juni 2018

Torsdag blev den franske regerings reform af det statslige jernbaneselskab, SNCF, endeligt vedtaget i parlamentet. Dermed har præsident Emmanuel Macron formået at gennemføre endnu en af sine bebudede moderniseringer af Frankrig.

SNCF-reformen blev fra begyndelsen anset for at være en test for den reformivrige præsident, der for godt et år siden blev valgt på løfter om at forny Frankrig og opløse det traditionelle højre-venstre i fransk politik. De franske fagbevægelser mobiliserede da også, og jernbanearbejderne iværksatte løbende strejker for at presse regeringen til at droppe reformen. Men i sidste ende gik det som med de mange andre reformer, Macron og premierminister Édouard Philippe har gennemført.

Det første år af Emmanuel Macrons præsidentembede har været karakteriseret ved den ene reform efter den anden, som ifølge præsidenten har til formål at modernisere det franske samfund og gøre det mere konkurrencedygtigt i en globaliseret verden.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Lad os håbe at Frankrig bliver den stærkeste økonomi i EU - nu hvor det ser ud til at tysk bilindustri bliver hårdt ramt af diesel-skandalen og den forsinkede omstilling til hybrid/el-biler. Sådan så Macron kan trumfe sine visioner om euro-zonen i gennem overfor et svækket Tyskland og specielt deres ultraortodokse liberalistiske ordo-økonomer. Tiden med en merkle-strategi er overe.