Læsetid: 2 min.

Tyskland strammer flygtningeskruen markant

Bayerske CSU vil afvise asylansøgere ved grænsen, hvis de allerede er registreret i et andet land. Planen kan få betragtelige følger for lande som Italien og Grækenland
På mandag vil CSU præsentere sin ’Masterplan migration’. Planen kan få konsekvenser for Italien og Grækenland. Her ses flygtninge, som forsøger at kravle over et hegn i Grækenland, så de kan komme med en færge til Italien.

På mandag vil CSU præsentere sin ’Masterplan migration’. Planen kan få konsekvenser for Italien og Grækenland. Her ses flygtninge, som forsøger at kravle over et hegn i Grækenland, så de kan komme med en færge til Italien.

Jacob Ehrbahn

9. juni 2018

Siden flygtningekrisen i sensommeren 2015, hvor den tyske regering med Merkel i spidsen satte Dublin-forordningen ud af kraft, er asylansøgere i praksis ikke blevet afvist ved de tyske grænser. Det skal nu ændres, mener det tyske regeringsparti CSU fra Bayern, hvis leder i forbundsdagen, Alexander Dobrindt, i denne uge foregreb nogle af hjørnestenene i den ’Masterplan migration’, som indenrigsminister Horst Seehofer (CSU) vil præsentere på mandag.

Ifølge Dobrindt vil den suspenderede men stadig gældende ret fra Dublin-forordningen dermed genindføres: at asylansøgere skal stille deres ansøgning i det første EU-land, de indfinder sig i. Alene i 2017 kom cirka 64.000 asylansøgere til Tyskland, som allerede var registreret i et andet EU-land.

Som avisen TAZ pointerer, er problemet, at afvisninger ved f.eks. den tysk-østrigske grænse ikke medfører, at asylansøgeren lander i det land, hvor vedkommendes ansøgning burde behandles, for det er i reglen Italien eller Grækenland, og ikke Østrig.

»I stedet for at effektuere de europæiske regler ville Tysklands afvisning ved grænsen føre til, at alle EU-stater kort og godt afviste flygtninge ved deres egne grænser. Men Italien kan ikke bære denne asyludfordring alene,« mener TAZ.

Den venstreorienterede avis er her for en gangs skyld enig med lederen af det liberale FDP, Christian Lindner.

»Især med henblik på Italien skal ordningen skabes i sammenhæng med bedre kontrol ved EU’s ydre grænser, så vores partnere ikke igen føler sig ladt i stikken af Tyskland,« mener Lindtner.

En anden betænkning er ifølge formiddagsbladet BILD, om sydlige EU-lande som Italien og Grækenland ikke helt holder op med at registrere flygtninge.

Outsourcet asylpolitik

På forbundsniveau er planen endnu ikke afstemt med hverken søsterpartiet CDU eller regeringspartneren SPD, som dermed roligt kan tage masterplanen som en udfordring. Mens AfD beklagede det direkte, antydede flere SPD-politikere, at det i høj grad handler om en valgkampsmanøvre op til efterårets landsdagsvalg i Bayern.

Det afspejler sig ligeledes i en ny asylplan for Bayern, som blev vedtaget i denne uge. Her skal oprettes syv centrale centre, hvor flygtninge skal samles fra deres ankomstdag, til deres asylsag er færdigbehandlet og de evt. udvises. Selvom det er dyrere, skal de bl.a. også have færre kontanter og flere naturalier.

At Angela Merkel ikke er helt uenig i de markante stramninger, antydede hun onsdag ved at erklære Afghanistan for et sikkert oprindelsesland. Siden angrebene på den tyske ambassade i Kabul i maj 2017 er der ellers kun udvist kriminelle og ikkesamarbejdsvillige asylansøgere til landet, hvis sikkerhedsniveau nu står til debat i Tyskland.

I et opsigtsvækkende interview, hvor Merkel endelig svarede på Macrons europæiske visioner, udtalte hun i den forgangne uge, at »emnerne grænsesikring, fælles asylpolitik og bekæmpelse af flugtårsager er virkelig eksistentielle spørgsmål for Europa«.

Ifølge Süddeutsche Zeitung er det ikke bare et praj om, at Merkel vil komme CSU i møde. Den nye tyske linje antyder samtidig et europæisk farvel til 70 års asylrettigheder under Geneves Flygtningekonvention, skriver avisen og konkluderer: »EU’s nye asylpolitik er en outsourcingpolitik.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kim Folke Knudsen

Et helt igennem nødvendigt skridt i Tyskland, men det er kommet meget sent. Flere skridt er nødvendige i den retning for at genoprette tilliden til, at Europa og Tyskland til enhver tid kan overvåge og kontrollere indvandring og asyltildelinger til vores område.

Forbundskansler Angela Merkel traf i år 2015 en katastrofal beslutning, da hun åbnede de tyske grænser for en indvandring fra de arabiske lande herunder specielt Syrien, som var alt for voldsom og ukontrolleret.

Beslutningen fra år 2015 er måske ovenikøbet forfatningsstridig, for kan en Kansler egenhændigt åbne grænserne til Forbundsrepublikken Tyskland uden at der er styr på, hvem som møder op for at søger om asyl ?.

Beslutningen har vist at være en væsentlig årsag til, at de højrepopulistiske regimer i Ungarn og Polen kom til magten. Landene førte sig med rette kørt over af Tysklands enegang. Nu spekulerer de samme lande i helt at fralægge sig ansvar for europæisk asylpolitik og forskanser sig bag egne nationale grænser.

I GB er jeg overbevist om, at det engelske BREXIT var fremprovokeret af asylkaoset i Tyskland og i Frankrig og Italien.

På Hjemmefronten har Forbundskansler Angela Merkel fået befolkningens utilfredshed at føle. AFD har nu 12,8% af stemmerne og befolkningen er skeptiske overfor den omfangsrige indvandring fra arabiske nationer.

Det er jeg også. En ukontrolleret asyltilstrømning til Tyskland kan føre til en fremmarch for antisemitismen, da flere af de arabiske lande har en mildt sagt ikke særlig venlig holdning til Staten Israel og til jøderne. Tyskland kan med deres forfærdelige historie ikke tillade sig, at eksperimentere på dette felt. Derfor skal indvandringen af borgere fra arabiske nationer holdes på et minimum og reguleres kraftigt nedad. Det er et must uanset, at mange af de asylsøgende har et en forfærdelig skæbne bag sig.

I Tyskland opleves for øjeblikket en skandale med myndighederne, der står for asyltildeling og opholdstilladelser BAMF. Det skaber et yderligere behov for at stramme op, at asylforvaltningen er overbelastet og nu mistænkes, for at have truffet forkerte afgørelser.

Der er en grim personsag fra Wiesbaden, hvor en 20 årig irakisk asylansøger sammen med en 35 årig tyrkisk asylansøger er sigtet for at have voldtaget den 14 årig pige Susanna og slået hende ihjel. Den irakiske asylansøger har med papirer fra den irakiske ambassade formået at flygte ud af Tyskland først til Tyrkiet dernæst til Kurdistan, uden at han blev stoppet i Lufthavnen. Sagen afslører problemer med alt for åbne grænser til de lande, som ligger udenfor Schengen området og udenfor EU. Det afslører en sikkerhedsbrist i Tyskland, som er helt uacceptabel.

Tyskland skal ikke opgive den humanitære bistand overfor flygtningene fra de arabiske lande, men den skal føres i hjemlandene og i naboregionerne og ikke i Tyskland. I begrænset omfang skal Tyskland give asyl til personer fra FN´s flygtningekvote uanset baggrund, men den spontane tilgang af asylanterne skal stoppes.

Der bør arbejdes for en europæisk asylpolitik, hvor landene modtager et meget begrænset antal asylansøgende fra FN´s flygtningekvote. De lande som hidtil har trukket læsset skal have rabat i en kommende kvoteordning. De lande som er løbet helt fra deres ansvar og det gælder ikke Danmark. Der skal landene kunne vælge at købe sig ud af asyltildelingen men mod, at der betales et bidrag til EU og til de lande, som tager ansvaret på sig.

For afviste asylansøgere, som er dømt for kriminalitet, skal der arbejdes på, at en national udvisningsdom i et EU land kommer til at gælde i hele EU Unionen. Nul ophold for kriminelle uden statsborgerskab indenfor hele EU området.

Torben Lindegaard

@Kim Folke Knudsen

I Danmark har vi vores gode Retsforbehold, så det halløj med spontanflygtninge må de andre 27 lande selv rode med - og FN's flygtningekvote .... hir, hir

Vores kvoteandel er ZERO, ganz genau