Læsetid: 1 min.

Tysklands første dieselforbud kaldes ren symbolpolitik mod beskidt luft

Både modstandere og fortalere kritiserer forbuddet mod dieselbiler på minimale strækninger i Hamborg
Både modstandere og fortalere kritiserer forbuddet mod dieselbiler på minimale strækninger i Hamborg

MARIJAN MURAT

2. juni 2018

Det var en kæmpesejr for miljøorganisationen DUH, da den i februar fik den øverste tyske domstols ord for, at borgernes ret til frisk luft vejer tungere end dieselbilejeres ret til at køre i de tyske byer. Konkret betød dommen, at tyske byer nu må forbyde dieselbiler i forsøget på at overholde de europæiske standarder for luftforurening med de kræftfremkaldende kvælstofoxider (NOx).

Som den første by har Hamborg i denne uge set sig nødsaget til at gøre brug af dette redskab på ca. to kilometers vejstrækning i bydelen Altona, hvor dieselbiler og -lastbiler, som ikke lever op til Euronorm 6, nu har køreforbud.

Med tiltaget vil Hamborg forsøge at opfylde sin handlingsplan for renere luft fra 2017. Selv om EU-grænsen på 40 mikrogram NOx pr. kubikmeter luft overskrides på over 40 kilometer vejstrækning i Hamborg, tror Hamborgs miljøsenator Jens Kerstan på at kunne nedbringe forureningen på de øvrige strækninger med andre tiltag som f.eks. mere offentlig trafik, bedre cykelforhold, lavere fartbegrænsninger og restriktioner for de mest forurenende skibe i havnen. Kritik har han bl.a. afvist med, at det CSU-ledede trafikministerium i årevis har set igennem fingre med bilindustriens bedrageriske tricks, hvorfor tiltaget nu er nødvendigt.

I forhold til den storm af forargelse over formynderi og den udbredte frygt for et styrtdyk i dieselbilers priser, som dieseldommen udløste i februar, er der i Hamborgs praktiske omsætning tale om »ren symbolpolitik«, mener Der Spiegel. Magasinet påpeger, at forbuddet i værste fald er skadeligt, fordi dieselosen vil blive spredt mere over resten byen, hvor dieselkøretøjerne endda skal køre omveje for at nå deres mål.

Også miljøorganisationer som BUND og Greenpeace har talt om ren symbolpolitik og kræver i stedet køreforbud i hele Hamborg, så det »for alvor hjælper for menneskene og ikke kun for målestationerne«.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Bisgaard Jensen

Tjah, hvad skal jeg sige til dette lillebitte nålestik, udover at det blot cementerer den brede opfattelse af, at politikere både er impotente og direkte uansvarlige, når det kommer til miljø og folkesundhed