Læsetid: 4 min.

Tirsdagens brokollaps i Genoa understreger på voldsomste vis Italiens enorme problemer med aldrende infrastruktur

Og mens politikerne udnytter katastrofen til at fremme deres politiske mærkesager, anklages det politiske system for at være handlingslammet
Allerede  få timer efter at broen i Genova var kollapset begyndte de italienske politikere at bruge katastrofen som anledning til at slå på deres politiske kæpheste: Både EU og privatiseringer har skyld i dødsfaldene, lød det fra regeringspartierne.

Allerede  få timer efter at broen i Genova var kollapset begyndte de italienske politikere at bruge katastrofen som anledning til at slå på deres politiske kæpheste: Både EU og privatiseringer har skyld i dødsfaldene, lød det fra regeringspartierne.

Fabio Palli

16. august 2018

FRIULI – »Før eller siden vil den kollapse.«

Der har været rigeligt med advarsler inden for de sidste få år mod Morandi-broen i den nordvestitalienske by Genova. Men de blev alle overhørt. Og tirsdag ved middagstid indtraf katastrofen, da motorvejsbroen, bygget i midten af 1960’erne, faldt sammen og dræbte 39 personer.

De fleste ofre sad i deres køretøjer og styrtede 50 meter mod jorden, da vejbanen under dem forsvandt.

Allerede om aftenen samme dag, få timer efter kollapset, og mens redningsfolkene stadig var i gang med at lede efter overlevende, begyndte de italienske politikere at bruge katastrofen som anledning til at slå på deres politiske kæpheste: Både EU og privatiseringer har skyld i dødsfaldene, lød det fra regeringspartierne.

De italienske medier begyndte dog også hurtigt at pege anklagende på landets egne politikere og den politiske lammelse, der plager landet. Og mens de gravede både gamle og nylige advarsler om den usikre bro frem, kom de med alarmerende advarsler om, at store dele af Italiens infrastruktur er i fare for at kollapse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Torben K L Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Peter Beck-Lauritzen
David Zennaro, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Beck-Lauritzen

Hvem byggede broerne og tunnellerne? Gondotte, GLF eller Itinera? De to første er anklaget for svindel og bestikkelse, ifm. bro og tunnel byggeri. Ovennævnte skal bygge Storstrømsbroen! Hvem tør køre først over? Italiensk vej-net har 7 mia€ i indtægt årligt. Det er privatiseret og så opstår dilemmaet; skal der vedligeholdes eller skal vi aflønne os selv "passende"? Svært dilemma!
Ja, det er EU's skyld; EU landene må ikke overskride budgetterne med mere end 3% ved lånoptagning: tjah, et friskt pust fra italiensk tankegang. Vi indregner også prostitutions-omsætningen i BNP og vupti, låntagningen ligger indenfor EU-rammen. Sådan er det jo! Gad vide hvordan Vejdirektoratet vil styre Storstrømsprojektet?

Lillian Larsen, Flemming Berger, søren ploug, Torben Bruhn Andersen, Lise Lotte Rahbek, Ivan Breinholt Leth, Torben K L Jensen, Eva Schwanenflügel og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Italienerne bygger infrastruktur i Danmark - med problemer.
Danske brobyggere bygger broer og veje i Italien - uden problemer.
Win-win.

Ivan Breinholt Leth

Foto af neoliberal økonomisk politik. I Europas førende økonomiske magt - Tyskland - forfalder infrastrukturen også. Der skal jo spares, og så er det ligegyldigt om det ender med at folk må gå på arbejde, bare vi overholder disse abstrakte og virkelighedsfjerne konvergenskritierier.

Kim Houmøller, Flemming Berger, Alf Bjørnar Luneborg og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar