Nyhed
Læsetid: 3 min.

Fossilbiler skal være helt ude af bilforhandlerne om 5-10 år

Stort nederlag til landbruget i sag om vandplaner: Vestre Landsret afviser af bringe sagen for en EU-domstol
Diesel- og benzinbiler skal væk fra vejene inden for 5-10 år, viser et nyt studie. Her er det en politirazzia i kølvandet på Hamborgs forbud mod ældre dieselbiler. 

Diesel- og benzinbiler skal væk fra vejene inden for 5-10 år, viser et nyt studie. Her er det en politirazzia i kølvandet på Hamborgs forbud mod ældre dieselbiler. 

BODO MARKS

Udland
22. september 2018

Hvis du vil modtage et overblik over ugens gode og dårlige nyheder for klimaet, kan du få ’Kampen for klimaet’ leveret direkte til din indbakke hver fredag.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Klimaorganisationer går ind i retssag imod EU

Den europæiske afdeling af det globale netværk af klimaorganisationer, Climate Action Network (CAN), meddelte torsdag, at de går ind i den stort anlagte retssag imod EU, hvor en række borgere fra forskellige europæiske lande kræver, at EU hæver klimaambitionerne i henhold til Parisaftalen.

Retssagen er anlagt af i alt ti familier i Europa, der mener, at deres menneskerettigheder krænkes, fordi EU ikke gør tilstrækkeligt for at leve op til Parisaftalen og dermed tilstrækkeligt for at sikre dem en sund fremtid.

»I Parisaftalen har alle lande forpligtiget sig til at arbejde for at begrænse klodens temperaturstigning til 1,5 grader celsius, men deres indsats lever ikke op til målet. Resultatet af retssagen har derfor stor betydning for alle, og derfor vælger CAN Europe for første gang nogensinde at blande sig i en retssag. Som netværk vil vi argumentere for, at EU er nødt til at hæve ambitionsniveauet i forhold til at reducere udledninger, hvis de skal leve op til Paris-aftalen og dermed sikre fundamentale menneskerettigheder for dets borgere,« siger Wendel Trio, direktør for CAN Europe.

Nederlag til landbrugets organisationer

Interesseorganisationen Bæredygtigt Landbrug, der kæmper for landbrugets økonomiske interesser, har igennem snart to år kæmpet imod de politisk vedtagne vandmiljøplaner.

Bæredygtigt Landbrug, der får støtte fra landbrugets store interesseorganisation, Landbrug og Fødevarer (L&F), mener, at vandplanerne vil være alt for dyre for landbruget, og ønsker derfor at føre sagen ved EU-domstolen. Men den mulighed får de ikke.

Onsdag besluttede Vestre Landsret nemlig at afvise at sende sagen videre til EU-domstolen, og det skuffer Bæredygtigt Landbrug.

»Nu skal vi have nærlæst dommen. Men jeg kan garantere så meget, at vi fortsætter kampen for at blive reguleret fagligt og juridisk korrekt – for disse omstridte vandområdeplaner er en katastrofe for dansk landbrug,« lyder det fra Bæredygtigt Landbrugs formand, Flemming Fuglede Jørgensen, i en pressemeddelelse.

Diesel- og benzinbiler skal væk fra markedet om 5-10 år

Et nyt studie bestilt af Greenpeace og udført af det tyske rumforskningscenter, Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR), viser, at diesel og benzinbiler skal helt væk fra bilmarkedet i EU inden for fem til ti år, hvis vi skal leve op til Parisaftalen.

Forskerne bag rapporten har specifikt undersøgt, hvor mange år det vil tage at opbruge hele det resterende CO2-budget for privatbilisme, hvis udledningerne og udviklingen fortsætter som i dag. Forskerne giver to forskellige svar: Et, hvor chancen for at holde målet er 50 procent, og et, hvor chancen er 66 procent.

Konklusionen er, at EU med 66 procents sandsynlighed har opbrugt budgettet inden for fem år – mens der er ti år, hvis sandsynligheden statistisk blot skal være 50 procent.

»Begge scenarier fremhæver, hvor travlt vi har, og at vi er nødt til at sætte alle kræfter ind,« siger rapportens hovedforfatter, Bent van den Adel.

Tegn på mere snyd fra bilindutrien

Margrethe Vestager, EU’s konkurrencekommissær, meddeler, at hun indleder en undersøgelse af, om BMW, Daimler, Volkswagen, Audi og Porsche har indgået en hemmelig aftale i strid med EU’s konkurrenceregler.

Kommissionen vil undersøge, om bilfabrikanterne har haft en aftale om ikke at konkurrere mod hinanden på udvikling af teknologi til at reducere udledning af sundhedsskadelige gasser. Det skriver Ritzau.

Er det tilfældet, har forbrugerne ikke haft tilstrækkeligt klimavenlige biler at vælge imellem, hvilket i sidste ende gør kampen imod klimaforandringerne unødig hård.

»Hvis det bliver bevist (at bilfabrikanterne har indgået hemmelige aftaler, red.), kan det have nægtet forbrugere muligheden for at købe mindre forurenende biler, selv om teknologien har været tilgængelig for fabrikanterne,« siger Vestager.

Undersøgelsen er iværksat, efter at EU-Kommissionen i oktober 2017 udførte inspektioner hos bilfabrikanterne. Der er ingen deadline for, hvornår undersøgelsen skal være færdig.

En tidligere version af denne artikel kunne give det indtryk, at studiet fra Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt konkluderer, at diesel- og benzinbiler skulle helt væk fra vejene inden for fem til ti år. Studiet viser, at fossilbilerne skal væk fra EU's bilmarked, men ikke nødvendigvis vejene, inden for 5-10 år. Det er derfor blevet præciseret. 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det må siges at være et betalt studie.

Hvorfor ikke stoppe med at bruge brunkul i EU og så overgå til Atomkraft.

Så kommer vi til at overopfylde Parisaftalen mht CO2 udledning.

Christian De Coninck Lucas

Sikke noget vrøvl Nils. Atomkraftværker er ekstremt dyre at bygge, vedligeholde og nedlægge. Og hvad med alt den Uran? Vorherre på lokum...Hvad med at landbruget ser virkeligheden i øjnene FOR EN GANG SKYLD?!?

Else-Maria Andersen, John Andersen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar

"Sikke noget vrøvl Nils. Atomkraftværker er ekstremt dyre at bygge, vedligeholde og nedlægge. "

Spørgsmålet var hvordan man reducerer CO2 udledning. Ikke om jeg var en idiot.

Eva Schwanenflügel

@ Nils Bøjden

Nils, spørgsmålet er vel ikke at få flere atomkraftværker, men snarere at vente med afviklingen af de eksisterende, indtil der er fundet mere fornuftige alternativer end fx brunkul.
Tyskland besluttede dog, på baggrund af ulykken på det japanske Fukushima-værk, at det var for farligt at bibeholde den nuværende drift af atomkraftværker.
Og derfor er landet nu igang med at finde nye brunkulslejer, stik imod hensigten i Paris-aftalen.

"Nils, spørgsmålet er vel ikke at få flere atomkraftværker, men snarere at vente med afviklingen af de eksisterende, indtil der er fundet mere fornuftige alternativer end fx brunkul."

Nej, spørgsmålet var hvordan CO2 udledningen kunne reduceres. Så længe vi ikke har batterifunktioner kan vedvarende energikilder som vind, bølger og sol ikke regnes som vedvarende. F.eks skinner solen ikke om natten. Vedvarende i min optik betyder hele tiden og altid (ikke som til universets slutning). Batteridrevne biler er ikke i nærheden af at kunne dække vores behov. Infrastruktur til elproduktion, miljøvenlig batteriproduktion (og det sviner kolossalt i øjeblikket), lagring af energi osv er mange år ud o fremtiden.

Og de eldrevne biler kommer. Det kan der slat ikke være tvivl om. Dertil er ideen alt for god. Elbiler er utroligt simple at bygge i forhold til biler drevet af eksplosionsmotorer, uanset om disse er af typen Wankel, Otto eller Diesel. Og forhåbentligt kan vi , når de eldrevne biler og elproduktionen er modnet tilstrækkeligt helt undgå private biler, men vil have muligheden for at tilkalde en selvkørende bil når vi har brug for det. Og det ser jeg frem til af et utal af grunde. Men det tager 9 måneder at frembringe en baby uanset hvor mange fædre, mødre, jordemødre og lovgivere der er involveret.

I 2017 opgjorde US Gelological Survey Verdens samlede Litium (Li) reserve til at være 16 millioner tons. En ny standard Tesla Model 3 (deres "peoples car") har en batteripakke på 50 kWh. Der går ca 0,07 kg litium per kWh til fremstillingen af bilens batterier.

Dvs. at en sådan bil skal man bruge 3,5 kg Li på at lave. Med andre ord rækker Verdens samlede Li reserve til at producere 4,5 milliarder Model 3. Pt. kører der ca. 1 milliard personbiler i verden, men derudover kører der 250 millioner kommercielle køretøjer, og en lastbil bruger væsentligt mere energi end en personbil per tilbagelagte kilometer, typisk ti gange mere. Dvs. at vi kunne fremstille 450 millioner elektriske lastbiler.

Tilsammen skal vi bruge lidt over 12 milliarder ton Li for at erstatte de forbrændingsmotorer vi har kørende her i 2018, altså 3/4 af den Li reserve vi har. Vi genbruger ikke litium, fordi det er for dyrt, så når vi har kørt de ca. 8 år (eller 160.000 km) elbilernes batterier er designet til at holde i dag, så er der ikke mere Li at lave nye elbiler af. Derudover benyttes Li også i batterier til mobiltelefoner, laptops, boremaskiner mm.

Der er noget i det regnestykke som ikke går op?

Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel og Torben Skov anbefalede denne kommentar

"Der er noget i det regnestykke som ikke går op?"

Jeps. Derfor forskes der ihærdigt i nye batteri typer.

https://ing.dk/artikel/ny-kemi-batterier-oeger-muligheden-at-lagre-groen...
https://www.nyheder.aau.dk/2018/nyhed/fremtidens-batterier-er-lavet-af-s...

Osv.

Og før dette er løst giver det ingen mening at gennemtvinge infrastruktur baseret på batterier. Ligesom en mængde andre udfordringer.