Læsetid: 2 min.

Dansk klimaindsats går den forkerte vej

Politikerne er nødt til at have modet til at gennemføre den grønne omstilling, hvad enten det kræver massive investeringer, ændringer i erhvervsstrukturen eller at forbruget dæmpes med skatter og afgifter. En ny status over dansk klimapolitik viser, at det går den forkerte vej
Klimarådets formand Peter Birch Sørensen præsenterede fredag den årlige statusrapport, som konkluderer, at det går den forkerte vej med den danske klimaindsats, og hvis politikerne ikke gør noget drastisk, vil Danmark ikke kunne leve op til målene i Parisaftalen.

Klimarådets formand Peter Birch Sørensen præsenterede fredag den årlige statusrapport, som konkluderer, at det går den forkerte vej med den danske klimaindsats, og hvis politikerne ikke gør noget drastisk, vil Danmark ikke kunne leve op til målene i Parisaftalen.

Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

24. november 2018

På et tidspunkt, hvor Danmark og alle andre lande burde skrue op for klimaindsatsen, gør den danske regering det modsatte. Den satser småt, og den forsøger at bruge billige trick og kneb for at se bedre og mere klimavenlig ud.

Det viser den årlige statusrapport fra Klimarådet, statens egen rådgivende klimapolitiske institution, der i sin nye rapport tørt konstaterer, at sammenlignes regeringens planlagte klimapolitik for perioden 2021 til 2030 med den klimapolitiske indsats, der er gennemført de seneste 20 år, er der tale om en markant nedgang.

Ret præcist vil tempoet i reduktionen af Danmarks samlede udledning af drivhusgas i årene 2021-2030 blive reduceret til blot en fjerdedel af den nuværende reduktionshastighed, hvilket både bringer de danske klimaforpligtelser og Danmarks langsigtede klimamål i fare.

Biler og bønder skal levere

Det markante fald skyldes, at den danske regering slet ikke tager fat klimapolitisk, der hvor den burde, og der hvor det batter. Tværtimod fedter regeringen med klimapolitikken og gør enhver tænkelig øvelse for at finde præcis det punkt, hvor gærdet er lavest.

Det viser regeringens eget klima- og luftudspil, der udgør rygsøjlen i den danske klimaindsats frem mod 2030. Udspillet giver lige akkurat og med stor usikkerhed de reduktioner, som Danmark skal levere i henhold til EU’s krav, men gør det kun, fordi den danske regering vælger at basere en stor del af sine reduktioner på annullering af CO2-kvoter (givet af EU), men som med Klimarådets ord stort set ingen reel klimaeffekt har.

Det går også galt for den siddende regering, fordi den vælger at friholde landbruget for reduktioner, selv om det er en af de mest klimaskadelige sektorer. Og det går galt, fordi regeringen stort set ser passivt til i forhold til transportsektoren, hvor regeringen foreløbigt vælger nemme, men dårlige løsninger, når den forsøger at leve op til EU’s krav om vedvarende energi i transporten. Her satser Danmark primært på de knap så klimavenlige førstegenerationsbiobrændsler, i stedet for at tage det lange lys på og investere massivt i en satsning på elbiler.

Slå myten ihjel

Alt for længe har det lydt, at det ikke kommer til at gøre ondt på nogen at omstille til en bæredygtig verden. At alt fortsætter som hidtil, fordi grøn vækst er en mulighed.

Men det er ikke sandt. Årene er allerede gået, og som også FN’s klimapanel, IPCC, gjorde opmærksom på i deres seneste statusrapport fra september, skal der foregå en dramatisk og meget hurtig omstilling af alle sektorer, hvis klodens temperaturstigning skal holdes til mellem 1,5 og to grader celsius, som er målet i Paris-aftalen.

Det er den blå regering nødt til at indse – men det er den røde også, skulle den komme til magten.

For det bliver ikke nemmere at lave grøn politik fremover. De lavesthængende frugter er plukket, og det er de sværeste sektorer at omstille (landbrug og transport), der skal tages fat på.

Der er derfor behov for stort politisk mod de kommende år, for tidspunktet er kommet, hvor politikerne skal fortælle vælgerne, at festen er ved at slutte, og at der er en pris at betale for klimakatastrofen. Vil blå bloks politikere det? Vil rød blok?

Klimarådet er i sin rapport især kritisk over for regeringens indsats på transportområdet. Regeringen vil udfase benzin- og dieselmotorer efter 2030, men har ikke mange konkrete bud på, hvordan udledningerne fra transporten reduceres inden 2030, lyder det.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Kurt Nielsen
  • Morten Lind
  • Torben K L Jensen
  • Trond Meiring
  • Olaf Tehrani
  • Mads Berg
  • Eva Schwanenflügel
  • Ejvind Larsen
  • Carsten Munk
  • Poul Erik Riis
Kurt Nielsen, Morten Lind, Torben K L Jensen, Trond Meiring, Olaf Tehrani, Mads Berg, Eva Schwanenflügel, Ejvind Larsen, Carsten Munk og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

" Politikerne er nødt til at have modet til at gennemføre den grønne omstilling, hvad enten det kræver massive investeringer, ændringer i erhvervsstrukturen eller at forbruget dæmpes med skatter og afgifter."
Måske er Klimarådet endelig kommet til den erkendelse, at naturen skal beskattes istedet for flittige hænder.

Peter birch sagde i Deadline : Hvis resten af verden overholdt klimamålet, ville det være pinligt ........hvis Danmark ikke........(jeg husker ikke ordene).
Jamen hvad så hvis verdens lande IKKE overholdt..........?
Så ville vi med nok så meget opfyldelse af klimamål - måske over målet - slet intet betyde i den globale sammenhæng.
Den konservative ordfører nævnte heller ikke denne sammenhæng.

Achim K. Holzmüller

Til din sidste kommentar, Leo Nygaard, ja, so ville det være dobbelt pinligt. Og som tingene kører globalt, er de hidtil kendte, kommende tiltag ikke nok. Det er mega pinlig, nej, farligt for livet på denne verden.

Latterlige 600 brint busser er hvad E.U kan præstere. De 200 leveres til D.K. Vi er med helt i front, men det er alt for lidt!

Kirsten Lindemark

Hvis andre ikke overholder...? Netop derfor er det vigtigt at sætte ALT ind på at overholde. Nogle vil følge efter og vi vil ikke være dem, der skal stå med den dybe skam, når børnebørnene spørger HVAD BILDTE I JER IND!!

Eva Schwanenflügel, Trond Meiring og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar

Er det ikke naivt at tro, at alle verdens lande - i det mindste de store, som er de store syndere - er solidariske samtidig. Tag bare USA lige nu !
Og hvordan skal det kontrolleres og opfølges. Idømmes bøder ?

Philip B. Johnsen

Det er ‘nu’, at reglerne for bæredygtig omstilling iværksættes, når folkevandringen for alvor begynder, bør så meget, som muligt være helt klart.

Et opgør med kapitalisme og liberalisme, et stop planlagt forældelse.

CO2 problemet kan reduceres ved færre varianter udbud af samme type af vare og højeste standart af kvalitet af den udbudte vare, er den eneste solgte vare, hvilket betyder afskaffelse af planlagt forældelse.

Planlagt forældelse, det er et princip inden for industrielt design, hvor et givet produkt bevidst designes, til at holde i en begrænset levetid, selvom det potentielt kunne holde længere.

Mine sparepærer er blevet af ringere kvalitet, lige siden den dag politikere bestemte glødepæren skulle udfases, nu må politikere indføre logik, som afløsning for liberalisme og kapitalisme og ligefrem bruge ‘pæren’ til, at få pæren til at lyse længere.

Enrich Not Exploit

Kirsten Lindemark og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Vælgerne stemmer efter deres pengepungs tyngde. Ingen ønsker nye skatter, altså må de omlægges. Eksempel på det er roadpricing, mod en lavere indregistreringsafgift, betonet på CO2 ..
Mod til at trodse befolkningens ulyst til nye afgifter må være med opbakning fra alle i Folketinget, for ellers vokser bare protest partier frem som svampe i efterårets fugt . Kan demokratiet overleve denne udfordring?

Philip B. Johnsen

@Niels Jakobs
Hverken en kommende økonomisk blå S eller V regering, vil beskytte befolkningen, det vil kræve bl.a. en regulering af finanssektoren og det frie marked, du husker nok S regeringen sidst.

"Skattely brugt i DONG salget til Goldman Sachs, er den virkelighed vi i Danmark må leve med, sådan fungere det internationale marked."
Bjarne Corydon

“Hvis handlen ikke gennemføres, vil EU give Danmark bøder, for uretmæssig forhaling af handelen"
Bjarne Corydon

I samarbejde mellem S og V vedtaget.

"Det er afgørende for regeringen, at vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at understøtte, at Danmark fortsat er et førende olie og gasland."
Citat Klimaminister Lars Christian Lilleholt.

"Der bør ikke være begrænsninger for, hvor meget olie og gas, der må pumpes op af den danske undergrund på trods af den nye klimaaftales målsætning om at holde den globale opvarmning »et godt stykke under to grader«.
Citat Klimaminister Lars Christian Lilleholt

Det er en holdning S og V styrer helt ud til universiteterne.

Center for Olie og Gas' ved Danmarks Tekniske Universitet, som har fået en bevilling på 1 milliard kroner fra olieindustrien til forskning i udvinding af olie og gas de næste 10 år.”
Link: https://videnskab.dk/kultur-samfund/fuldstaendig-absurd-industrien-betal...

Fakta kender alle, men S og V er økonomisk blå finanssektoren, der er udenfor demokratisk kontrol bestemmer udviklingen, S og V er kun håndlangere.

“Globally, 82% of today’s reserves must be left underground. In major coal producing nations like the US, Australia and Russia, more than 90% of coal reserves are unused in meeting the 2C pledge. In China and India, both heavy and growing coal users, 66% of reserves are unburnable.”
Link: https://www.theguardian.com/environment/2015/jan/07/much-worlds-fossil-f...

S og V blå økonomiske politik er Trumpisme.

Trumpisme
Mord for dollars og bonus og resultatløn til de centralt placerede i Danske Bank.
Link: https://youtu.be/2KnR0lOH1dk

Jeg behøver ikke at nævne, at vores korrupte politikere efter afsløringen af Danske Bank, i forrige uge har belønnet deres kriminelle samarbejdspartner i Danske Bank, en systemisk bank, med blod på hænderne fra 1.500 milliarder fra international organiseret kriminalitet på bøgerne, med en fireårig kontrakt, som Folketingets finansinstitution.

Der er vel også demokrati i Frankrig. Her demonstreres voldsomt mod højere brændstofafgifter.
De kunne jo sænke andre skatter, der kom de samme borgere til gode !
Et godt råd til det danske folketing.

Torben - Nielsen

Jeg kan godt lide indledningen til artiklen: ”Politikerne er nødt til…..”

Der for mig til at tænke på den forrige regering, hvor Margrethe Vestager og Bjarne Corydon førte den økonomiske politik.

De fleste husker vel, hvad den blev kaldt: Den nødvendige politik.

Her skal politikerne også til at føre den nødvendige politik.

Nu igen!!