Læsetid: 4 min.

Klimarådet i ny rapport: Regeringens klimapolitik er en hård opbremsning af den danske klimaindsats

Klimarådets årlige statusrapport viser, at indsatsen for at bremse de danske udledninger af CO2 er på vej ned i et lavere gear, selv om der er behov for det stik modsatte
Klimarådet er i sin rapport især kritisk over for regeringens indsats på transportområdet. Regeringen vil udfase benzin- og dieselmotorer efter 2030, men har ikke mange konkrete bud på, hvordan udledningerne fra transporten reduceres inden 2030, lyder det.

Klimarådet er i sin rapport især kritisk over for regeringens indsats på transportområdet. Regeringen vil udfase benzin- og dieselmotorer efter 2030, men har ikke mange konkrete bud på, hvordan udledningerne fra transporten reduceres inden 2030, lyder det.

Dennis Lehmann

24. november 2018

Danmarks blå regering bryster sig af at være grøn, og så sent som torsdag sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i en tale i forbindelse med et virtuelt klimatopmøde arrangeret af Marshalløerne, at »tiden til snak er forbi«:

»Vi ved, hvad vi skal gøre, og vi ved, hvordan vi skal gøre det, og vi kan simpelthen ikke tillade os at vente,« sagde Lars Løkke Rasmussen torsdag.

Samme toner har lydt fra energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), der i august sagde, »at vi skal gøre alt, hvad der overhovedet står i vores magt«, for at afværge klimakatastrofen.

Ikke desto mindre viser Klimarådets helt nye rapport Status for Danmarks klimamålsætninger og -forpligtelser 2018, at regeringens klimapolitik frem mod 2030 er langt fra den optrapning af klimaindsatsen, som både statsministeren og klimaministeren opfordrer til.

Faktisk går det med regeringens klimapolitik den stik modsatte vej.

»En hovedpointe i vores nye statusrapport er tværtimod, at vi sænker hastigheden til en fjerdedel af den nuværende indsats,« siger Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen.

Ned i tempo

Regeringens klimapolitik for perioden fra 2021 til 2030 består af dels en energiaftale, som et samlet Folketing vedtog i juni i år, og dels det klima- og luftudspil bestående af 38 tiltag, som regeringen fremlagde i oktober.

Baseret på Energistyrelsens forventninger til udviklingen i de danske CO2-udledninger og beregninger af effekterne af regeringens klimapolitik frem til 2030 kommer det ifølge Klimarådet til at gå markant langsommere med at nedbringe udslippene fremover i forhold til tidligere.

»Selv hvis alle disse tiltag gennemføres sammen med elementerne i energiaftalen, vil tempoet i reduktionen af Danmarks samlede drivhusgasudledninger i årene 2021-2030 blive reduceret til blot en fjerdedel af den nuværende reduktionshastighed (2011-2020),« skriver Klimarådet.

Den aftagende reduktionshastighed påvirker også Danmarks langsigtede mål om at blive et drivhusgasneutralt land i 2050.

»Efter 2030 skal tempoet i den grønne omstilling derfor øges kraftigt, hvis målet om nettonuludledning skal nås,« lyder det fra Klimarådet.

Balancerer kravene fra EU

Samtidig er regeringens klimapolitik ifølge Klimarådet kun knap tilstrækkelig i forhold til Danmarks forpligtelser over for EU.

»Regeringens plan lever kun lige med nød og næppe op til vores forpligtelser,« som Peter Birch Sørensen siger.

Danmark har fået et reduktionskrav fra EU på 39 procent inden for transport, landbrug og bygninger. Der betyder, at der skal findes reduktioner svarende til omkring 32-37,5 mio. ton CO2 for perioden fra 2021 til 2030.

Alligevel finder regeringen kun reduktioner på 26 mio. CO2, mens den planlægger på et senere tidspunkt at finde op til yderligere knap seks ton CO2 inden for transportsektoren, blandt andet ved at indføre et forbud imod salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Samlet er reduktionerne på godt og vel 32 mio. ton, altså i den nedre ende af Energistyrelsens estimat for at opfylde kravet fra EU.

Samtidig finder regeringen hele otte mio. ton CO2 – svarende til en fjerdedel af de samlede reduktioner – ved at annullere CO2-kvoter fra det europæiske kvotehandelssystem, som Klimarådet vurderer »har en meget ringe reel klimaeffekt«.

Det er dumt, mener Peter Birch Sørensen. Både fordi EU ret sandsynligt vil skærpe reduktionskravene yderligere inden 2030 – det ønsker Danmark officielt – og fordi annullering af kvoter er en papirøvelse, der er både dyr og ineffektiv.

»Dels er det blevet dyrere med de stigende kvotepriser, dels er den reelle klimaeffekt frem til 2030 meget beskeden. Desuden udskyder brugen af kreditter den nødvendige omstilling.«

Behov for en samlet strategi

Klimarådet er i sin statusrapport især kritisk over for regeringens indsats på transportområdet. Den vil udfase benzin- og dieselmotorer efter 2030, men har ikke mange konkrete bud på, hvordan udledningerne fra transporten reduceres inden 2030.

»Regeringen vil nok sige, at den har en ambitiøs strategi på elbilområdet – men den har kun i meget begrænset omfang anvist virkemidler til, hvordan man når målet,« siger Peter Birch Sørensen, der foreslår, at politikerne afsætter penge til at sætte gang i salget af elbiler.

Klimarådet foreslår et tilskud på 50.000 kroner til de første 100.000 solgte elbiler. Det ville stimulere salget af især mindre elbiler, som har svært ved at komme ind på markedet.

Regeringen satser på biobrændstoffer for at imødegå EU’s krav om vedvarende energi i transporten, men især første generations biobrændstoffer kan være decideret klimaskadelige. De bør udfases hurtigst muligt, anbefaler Klimarådet, der mener, at alle biobrændsler bør udfases senest fra 2030.

Klimarådet er også kritisk over for, at regeringen vil forhandle sin klimaindsats punktvis og ikke som en samlet strategi.

»Det gør det svært at prioritere på tværs af sektorer – hvilket er nødvendigt; for hvis man slækker det ene sted, skal der kompenseres et andet. Derfor er det bedst at se tingene i sammenhæng og forhandle en samlet plan,« siger Peter Birch Sørensen.

Klimarådets formand Peter Birch Sørensen præsenterede fredag den årlige statusrapport, som konkluderer, at det går den forkerte vej med den danske klimaindsats, og hvis politikerne ikke gør noget drastisk, vil Danmark ikke kunne leve op til målene i Parisaftalen.
Læs også
Serie

Sagen om Klimarådet

I november 2018 udskiftede klima- og energiminister Lars Christian Lilleholt Klimarådets formand, professor Peter Birch Sørensen. Det skete få dage efter, at Klimarådet havde kritiseret regeringen for at sænke tempoet i den grønne omstilling markant. Oppositionen har siden beskyldt ministeren for, at der lå politiske motiver bag hans udskiftning af formanden. Information undersøger forløbet.

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • John Hansen
  • Ejvind Larsen
  • Poul Erik Riis
  • Werner Gass
John Hansen, Ejvind Larsen, Poul Erik Riis og Werner Gass anbefalede denne artikel

Kommentarer

Philip B. Johnsen

Den danske version af den USA’ske Trumpisme.

Regeringen er radikaliseret ideologisk liberal, hvor Statsminister LLR er præcis som ideologiske fanatikere er flest, med ført politik, der er ikke bygget på fakta, den er naturligvis bygget på et fundament af den stærkes ret, hvor den stærke part i et forhold bestemmer, ene og alene i kraft af sin overlegne styrke og uanset om vedkommende har ret eller ej.

Hvorfor er det ikke gået galt for fantasterne?

Det hænger sammen med den private gældsætning og kravet til økonomisk vækst på fortsat stigende kul, gas og olie afbrænding, men med de menneskeskabte klimaforandringer, er der en hurtig nedtælling for den vildfarselse, hvis ikke der findes teknologiske grønne energi landevinger, der samtidig blive indført på få år og teknologi der kan fjerne CO2 fra atmosfæren og lagrer denne, som radioaktivt affald for altid i undergrunden, der kan understøtte kravet til økonomisk vækst og virkelige investeringer der skaber job og mere forbrug, så bryder hele systemet sammen meget snart og der er ‘absolut’ ingen udsigt til teknologiske landevinger på trapperne, der kan dette, det leder til fattigdom.

Der skal ske noget helt drastisk, det er ikke noget vores politikere taler om.

Se hvordan Mark Blyth beskriver situationen i ‘Mark Blyth Athens Live’ ca. 7.20 inde beskrives den økonomiske virkelighed, hvis man ikke gider se det hele.

Mark Blyth is a British political scientist from Scotland and a professor of international political economy at Brown University.
‘Athens Live’
Link: https://youtu.be/rGvZil0qWPg

John Hansen, Eva Schwanenflügel, Ejvind Larsen, Trond Meiring og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

" We are fucked" .

John Hansen, Eva Schwanenflügel, Ejvind Larsen, Morten Balling, Niels Østergård og Philip B. Johnsen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Arne Albatros Olsen
Ja.
Der skal ske noget helt nyt, vi har for høj gældsætning og presset på løn og arbejdsvilkår stiger samtidigt, det giver en følelse af ‘No Future’, det er dårligt nyt for finanssektoren, at ingen kan betale deres lån tilbage og samtidig, hvis de unge har købt hus, lejlighed eller en bil og bliver skilt eller flytter fra deres partner, så har de unge ikke har råd til at starte op igen, så flytter de hjem til mor og far, ‘boomerang børn‘ kaldes de for, men de er blevet 30 år gamle.

Når der så tillægges de menneskeskabte klimaforandringer, så har man en bombe under hele kapitalismen.

Jørgen Wind-Willassen

Det kan jo være at besindelsen snart indtræffer og kernekraft atter kommer på dagsordenen.
Men der er åbenbart noget der er værre end fanden selv.

Lilleholt er selvfølgelig ikke enig:

"Jeg deler ikke Klimarådets opfattelse af, at der ikke er tempo i de tiltag, der gøres. Vi når fuldt ud de mål, vi har forpligtet os til i 2020 og med tiltag der ligger fra 2030, så når vi også de massive reduktionsmål, vi skal nå der, siger han."

https://www.dr.dk/nyheder/politik/minister-afviser-klimaraads-konklusion...

Måske ikke så underligt, når man tjekker hans baggrund. Journalist uddannet, med en fortid som informationschef hos Danske Fjernvarmeværkers Forening:

https://da.wikipedia.org/wiki/Lars_Christian_Lilleholt

Måske er det bare mig, men hvordan kan han udtale sig så skråsikkert, uden at der er nogen, som foreslår at det må have konsekvenser, hvis hans løfter ikke holder vand? Jeg siger ikke at han har valgt et nemt job, men han har i høj grad påtaget sig et ansvar. Man kunne f.eks. foreslå at tage ministerpensionen fra ham, hvis det viser sig at han "tager fejl". Ville han så være lige så sikker på at han har ret?

John Hansen, Eva Schwanenflügel, Achim K. Holzmüller, Ejvind Larsen, Flemming Berger, Trond Meiring og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar

Venstre ved du hvor du har.
Snakker i nord og handler i syd.
Der er snart valg, så nu ryger løgnene så hurtigt ud af munden på ledende venstrefolk som tyndskid fra en pattegris' anden ende.

Achim K. Holzmüller

Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) sagde, »at vi skal gøre alt, hvad der overhovedet står i vores magt«. Et udsagn uden substans. Enten har han ingen magt eller landet ingen formåen. De har ikke fattet alvorens time.

John Hansen, Eva Schwanenflügel og Niels Jakobs anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

@Achim K. Holzmüller
Her er Klimaminister Lars Christian Lilleholt ‘helt’ klar i spyttet.

"Der bør ikke være begrænsninger for, hvor meget olie og gas, der må pumpes op af den danske undergrund på trods af den nye klimaaftales målsætning om at holde den globale opvarmning »et godt stykke under to grader«.

Det mener et bredt politisk flertal i Folketinget, som dermed bakker op om Energi, Forsynings- og Klimaminister Lars Christian Lilleholt (V)."
Link: https://www.information.dk/indland/2015/12/stort-flertal-folketinget-bak...

“Festen er aflyst
Klimamæssigt er der desværre intet at fejre, for regeringen lægger op til at fortsætte sin helhjertede olie/gas-efterforskning og -udvinding i Nordsøen, hvor man ifølge Energistyrelsens seneste opgørelse over reserverne vil hente 135 millioner kubikmeter olie og 59 milliarder kubikmeter naturgas op fra undergrunden med et samlet CO2-indhold på 500 millioner tons.

Ifølge Oil Change International-rapporten, “The Sky’s Limit”, kan der maksimalt udledes 393 milliarder tons yderligere CO2, hvis verden skal lykkes med at nå Paris-aftalens 1,5 grad-mål.”
Link: https://www.altinget.dk/energi/artikel/greenpeace-regeringens-olie-og-ga...

PS.
“International maritime shipping accounts for approximately 800 million tonnes of CO2 emissions a year, but it is not regulated by the Paris Agreement.

The UN’s International Maritime Organisation (IMO) has the task of launching initiatives to reduce the sector’s CO2 emissions, but it is proving difficult to agree on solid rules and restrictions.

The strong growth in the global population is causing a growing demand for maritime shipping, resulting in a tendency to increase CO2 emissions in the sector.”
Link: http://www.unepdtu.org/-/media/Sites/Uneprisoe/Working-Papers/2017/Worki...

Regeringen opfører sig som om at alt er i den skønneste orden. Det bliver måske heller ikke LLR eller hans energiminister, der kommer til at indrette sig efter en tilværelse, hvor klimaet er hævet med 2-4 GR.Celsius. i forhold til tiden før den industrielle revolution. Men de, der kommer til at "leve" med klimaændringer i fuld skala, vil under alle omstændigheder bande nutidens magteliter ned i helvede. Og med god ret. Og den tid kan komme før end du tror.