Læsetid: 4 min.

Et tip kunne have sparet den danske stat knap 13 milliarder: »Jeg forstår udmærket, hvis danskerne er rasende på Tyskland«

I årene 2012 til 2015 kendte de tyske myndigheder til svindlen med udbytteskat uden at informere Danmark, som blødte næsten 13 mia. kroner. Den tyske venstrefløjspolitiker Fabio De Masi kæmper for opklaring i sagen, som han betegner som »organiseret ansvarsløshed« i en finanspolitik gennemvædet af lobbyisme
38-årige Fabio De Masi, der oprindeligt er uddannet økonom, sad indtil det tyske valg i efteråret 2017 i Europa-Parlamentet, hvor han bl.a. sad i TAXE-udvalget i kølvandet på Luxemburg-Leaks samt i PANA-udvalget for hvidvask og skattesnyd, der blev oprettet efter Panama Papers.

38-årige Fabio De Masi, der oprindeligt er uddannet økonom, sad indtil det tyske valg i efteråret 2017 i Europa-Parlamentet, hvor han bl.a. sad i TAXE-udvalget i kølvandet på Luxemburg-Leaks samt i PANA-udvalget for hvidvask og skattesnyd, der blev oprettet efter Panama Papers.

ritzau scanpix

22. november 2018

Et enkelt møde, ja bare en mail eller et hurtigt opkald over telefonen havde formentlig været nok til at forhindre, at den danske stat i årene 2012-2015 blev lænset for 12,7 mia. kroner i den såkaldte cum-ex-affære, der dækker over en omfattende svindel med udbytteskat i en række europæiske lande.

Men mødet, opkaldet eller mailen fandt – igen formentlig – aldrig sted, selv efter statsanklageren i Frankfurt i 2012 var kommet i besiddelse af informationer, hvor bl.a. Danmark var omtalt som mål for svindlen.

»I Europa er de offentlige kasser samlet blevet bestjålet for omkring 55 mia. euro (ca. 412 mia. kr.),« siger Fabio De Masi fra partiet Die Linke, da Information møder den tysk-italienske forbundsdagspolitiker i Berlin.

»Alene i Tyskland handler det frem til 2012 om 30 mia. euro – så mange penge, at landets 30.000 skoler uden cum-ex kvit og frit kunne have fået en million euro. Hver! Over 12 mia. kroner er heller ikke småpenge i en dansk sammenhæng,« siger han og regner på målestoksforholdet til det danske BNP.

»Samtidig ved vi, at der ved de udsvævende fester blandt cum-ex-aktørerne har lydt velkomster som: ’Alle dem, der har dårlig samvittighed over, at der nu bliver råd til en børnehave mindre, kan lige starte med at smutte hjem’.«

’Something rotten’

Den 38-årige Fabio De Masi, der oprindeligt er uddannet økonom, sad indtil det tyske valg i efteråret 2017 i Europa-Parlamentet, hvor han bl.a. sad i TAXE-udvalget i kølvandet på Luxemburg-Leaks samt i PANA-udvalget for hvidvask og skattesnyd, der blev oprettet efter Panama Papers.

Fra forbundsdagen arbejder han nu for at styrke de europæiske netværk og indsatser mod skattesnyd på tværs af de europæiske parlamenter – for Danmarks vedkommende med Enhedslisten som partner. Derfor har Fabio De Masi og Die Linke i begyndelsen af november rejst sagen i forbundsdagen over for den tyske regering med udgangspunkt i spørgsmålet om, hvorfor Tyskland ikke advarede Danmark allerede i 2012.

»Danmark siger med rette, at den tyske regering ikke aktivt har delt sine informationer. Den tyske regering hævder, at mindre lande som Danmark burde have en finger på pulsen med, hvad der sker her i Tyskland, og at cum-ex desuden har været en opgave for det juridiske og ikke det politiske system. Man kan også pege på den tyske føderalisme som en årsag. Alligevel virker det ufatteligt, at der ikke er sivet informationer over grænsen,« siger De Masi.

»Det ligner organiseret ansvarsløshed. På dansk side har der angiveligt kun siddet én person ved skattemyndighederne, som har behandlet ansøgningerne om udbytteskat, hvormed vedkommende potentielt er bestikkelig. Der har altså muligvis også været something rotten in the state of Denmark,« siger han.

»Det ændrer ikke på, at det er et massivt svigt fra den tyske stats side. Jeg har ikke belæg for, at der skulle være målrettede interesser bag en hemmeligholdelse. Det ville forbundsregeringen jo ikke profitere på. Men jeg kan udmærket forstå, hvis danskerne er rasende på tyskerne.«

En endefuld

På forespørgsler fra Enhedslisten har det danske skatteministerium oplyst, at skatteminister Karsten Lauritzen har sendt en forespørgsel til sin tyske kollega Olaf Scholz om processen, og at sagen er blevet rejst på et ECOFIN-rådsmøde (bestående af EU-landenes økonomi- og finansministre, red.) i starten af november og i OECD’s Forum on Tax Administration.

Det hilser Fabio de Masi velkomment, men han tvivler på, at denne slags »kollektive organsvigt« kan forhindres, så længe bank- og finanslobbyen skriver med på lovene og »brandstifterne gøres til brandvæsen«, som han formulerer det.

»På europæisk niveau har vi brug for mere holdbare regler mod finansmafiaen og et langt bedre samarbejde mellem finans- og straffemyndighederne. Men også nationalt må vi handle og have bedre udveksling,« siger Fabio De Masi, der især argumenterer for, at bankerne underlægges strengere forpligtelser til at anmelde mistanke om hvidvask og skatteunddragelse.

»Også i skandalen her ser vi et intimt forhold mellem ledende politikere og cum-ex-industrien.«

Han gennemgår en række prominente tyske eksempler. Øverst står Friedrich Merz – en af de fremmeste kandidater til at arve Merkels position som CDU-leder. Siden 2016 har han ledet opsynsrådet i finansgiganten Blackrocks tyske afdeling. I begyndelsen af november 2018 oplevede netop Blackrock en velforberedt ransagning med næsten tyve medarbejdere fra skattemyndighederne i sine lokaler i München.

»Den slags razziaer bliver ikke gennemført uden god grund. Jeg har ingen beviser, men jeg vil vædde min bedstemor på, at der er blevet talt om cum-ex-forretningerne i Blackrocks opsynsråd. Enten vidste Merz ikke noget om det, fordi det var før hans tid, og ellers burde han have grebet ind før razziaen. Han burde under alle omstændigheder droppe sin tavshedspligt og fortælle sandheden,« siger De Masi.

Han tilføjer, at hans bedstemor faktisk stadig lever – og selvom hun beklageligvis stemmer på CDU, har hun ifølge Die Linke-politikeren lyst til at give Merz en gammeldags endefuld.

Ingen blod

Et andet eksempel er FDP-politikere Wolfgang Kubicki, der har været advokat for Hanno Berger, der regnes som opfinderen af cum-ex. Kubicki var i efteråret 2017 endda meget tæt på at blive finansminister i en tysk Jamaika-regering mellem CDU/CSU, De Grønne og FDP.

»Det er jo skizofrent. Som finansminister havde han været anklager og forsvarer i én person,« siger De Fabio forarget.

Som hamburger er han ikke mere imponeret af Hamborgs tidligere overborgmester og nuværende finansminister Olaf Scholz, som i De Fabios øjne holder hånden over finansindustrien, og hvis statssekretær i finansministeriet, Jörg Kukies, kommer direkte fra en karriere i Goldmann-Sachs. Under alle omstændigheder skal ministeren stå skoleret i cum-ex-skandalen i forbundsdagens finansudvalg den 12. december.

Det kan give anledning til ny opmærksomhed om »historiens største skattetyveri«, som cum-ex kaldes. Men ellers har debatten – ligesom ved f.eks. Panama eller Paradise Papers – været fortvivlende kort, mener De Masi, Også selv om det meget betegnende har været medier og ikke skattemyndigheder, der har gravet skandalerne frem.

»I den her slags skatteskandaler er der ingen ofre, ingen blod, ingen man kan lide med. Det er bare en abstrakt og stille undergravning af borgernes tillid til skattesystemet og fællesskabet.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen grund til at bebrejde Tyskland for manglende information. Skatteministeriet/Skat havde selv alle muligheder for at afsløre svindlen ved en simpel kontrol af udbetalingerne, men de havde travlt med at skære Skat ned til sokkeholderne (udflytte, omorganisere og fyre). I alle de virksomheder jeg har arbejdet i, kan én person lave en faktura, men det kræver altid som ALTID 2 personers godkendelse/underskrift at udbetale penge.

Carsten Wienholtz, Ivan Breinholt Leth, Flemming Berger, Claus Nielsen, Torben Bruhn Andersen, John Andersen, Steen Sohn, Carsten Munk, Lene Timmermann, Søren Bro, Anders Graae, Henrik Peter Bentzen, Per Torbensen, Erik Karlsen, Gert Romme, Torben K L Jensen, Michael Waterstradt, Søren Andersen, Ebbe Overbye, Per Rønne-Nielsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Kim Houmøller, Peter Knap, Maria Francisca Torrezão, Jens Erik Starup og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar

Et tip der også kunne have kommet fra de mænd der i dag sidder i chefstole hos ATP og Finanstilsynet. Mænde der på forskellige måder kendte eller var indblandede i disse transaktioner.

Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Claus Nielsen, John Andersen, Anne Mette Jørgensen, Henrik Peter Bentzen, Philip B. Johnsen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Der var jo advarsler ca 10 år før, dvs ca 2005 - ikke fra Tyskland, men de blev overhørt eller ignoreret sååå mon andre advarsler var taget mere alvorligt. Ligner mere en lynafledningsmanøvre, hvem vil gerne have fokus et andet sted hen ?

Claus Nielsen, John Andersen, Anne Mette Jørgensen og Henning Kjær anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

Det er en total misforståelse, de systemiske banker ‘er’ international organiseret kriminalitet og vores folkevalgte politikere er medskyldige.

Whistlebloweren Howard Wilkinson tror fejlagtigt at vores folkevalgt ikke er indblandet.

Howard Wilkinson forklarer.
“Den danske regering bør undersøge Finanstilsynet.
Den danske regering fik onsdag en direkte opfordring fra whistlebloweren Howard Wilkinson om at igangsætte en uafhængig undersøgelse af Finanstilsynets håndtering af Danske Banks hvidvaskssag. Opfordringen kom, da Howard Wilkinson deltog i en høring i EU-Parlamentet.”
Link: https://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Danske_Bank/article110...

Politisk ideologi er understøttende for finanssektoren, politikere undergraver demokratiet og mulighed for at ændre denne proces, for til gengæld, at få leveret kunstig oppustet økonomisk vækst fra finanssektoren.

Betalning til finanssektorens centralt placerede mf. består i uhindret eller om nødvendigt, med ‘hjælp fra folkevalgte politikere’ til at stjæle, til de centralt placerede i finanssektoren mf., fra borgernes indbetalte skat.

International organiseret kriminalitet er typisk kendetegnet ved, at være et samarbejde mellem politikere, insititutioner kontrolleret af politikere, som f.eks. Skat eller ansat af politikere, som advokatkontor Pinsent Masons eller indirekte advokatfirmaet Bruun & Hjejle og international organiseret kriminelle, deriblandt de centralt placerede i finanssektoren.

Derved understøttes det system bevarende samarbejde, mellem politikere og finanssektoren, med leveret kunstig oppustet økonomisk vækst fra finanssektoren.

Tænk blot på ofrene, de almindelige menneskers liv, der er ødelagt for de DKK. 1.500 milliarder fra kriminalitet på bøgerne i Danske Bank hvor ingen i ledelsen er varetægtsfængslet.

Hør mere om de mange mord for de 1.500 milliarder fra kriminalitet på bøgerne i Danske Bank.

Danske Bank samarbejder med international organiseret kriminalitet.
Link: https://youtu.be/2KnR0lOH1dk
Link: https://youtu.be/NOJgc2doORY
Link: https://youtu.be/XYb5UUopLrA

Jeg behøver sikkert ikke at nævne, at vores korrupte politikere i forrige uge har belønnet deres kriminelle samarbejdspartner Danske Bank, med en fireårig kontrakt, som Folketingets finansinstitution.

Organiseret kriminalitet bonus udbetalninger til de ansatte alene for The City of London 2016 £44bn.
DKK. 370 milliarder.

Link: https://www.telegraph.co.uk/business/2016/09/15/bonuses-are-back-payouts...

I miniformat det systembevarende samarbejde.

"Skattely brugt i DONG salget til Goldman Sachs, er den virkelighed vi i Danmark må leve med, sådan fungere det internationale marked."
Bjarne Corydon

“Hvis handlen ikke gennemføres, vil EU give Danmark bøder, for uretmæssig forhaling af handelen"
Bjarne Corydon

Danske folkevalgte politikere modtager gode job efter afsluttet politisk karriere.

Årligt udbetales der fra folketinget DKK. 4 milliarder til såkalte konsulentfirmaer, hvorfra rekruttering af tidligere politikere, bliver begunstigede efter udtræden af politik.

Hvis man ønsker at belyste sammenhæng mellem skandalen i Skat og de årligt udbetalte DKK. 4 milliarder til ‘såkalte’ konsulentfirmaer, kan det gøres med ‘udgangspunkt’ i bogen ’Overmod og afmagt - historien om det nye Skat’.

Tak til Jørgen Grønnegård Christensen, professor emeritus i offentlig forvaltning ved Aarhus Universitet, og Peter Bjerre Mortensen, professor i offentligt forvaltning ved Aarhus Universitet.

Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Claus Nielsen, John Andersen, Anne Mette Jørgensen, Espen Bøgh, Eva Schwanenflügel, Henrik Peter Bentzen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar
Philip B. Johnsen

PS.
Lad os mindes de dage, hvor befolkningen sidst måtte betale for bankerne og de riges fest overført fra Folketinget.

Lene Espersen forklarer i 2008:
Skulle det gå helt galt for Danske Bank, så hænger den danske stat på et gigantisk lån fra den amerikanske centralbank til den danske storbank på 170 mia. kr.

Lånet er nemlig omfattet af den danske statsgaranti, oplyser tidligere økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) i et svar til Folketinget.

Federal Reserve har givet Danske Bank et tilsagn om at købe bankens korte obligationer for 29,5 mia. dollar.

"På baggrund af de oplysninger om låneforholdet, som Finanstilsynet har modtaget, er det Finanstilsynets vurdering, at den amerikanske centralbanks krav mod banken er omfattet af garantien," skriver Lene Espersen i sit svar.

Lene Espersen erkender her den 13-11-2008 at have stillet Stats Garanti for et lån på 170 mia.kr. til Danske Bank.

Bankpakke II først blev vedtaget 3 måneder senere, den 03-02-2009, hvor Danske Bank modtog yderligere lån, denne gang fra den Danske stat på 25mia.kr. Dette lån blev ydet af Lene Espersen.

Den fatale situation for Danske Bank i 2008 erkender Peter Straarup dog først i 2010.

Efteråret 2008 kalder Danske Banks øverste chef for ”den mest skræmmende i min karriere” med henvisning til, at dollarswapmarkedet lukkede ned, og det begyndte at blive svært at veksle fra en valuta til en anden.

"Om årsagerne til krisen sagde Straarup, at han opfatter de globale ubalancer – en massivt gældsat verden med Kina som den store kreditor – som den store skurk sammen med strukturen i det finansielle system i USA."

Der er ofte, i debatten nævnt, at staten har tjent på bankpakke 2, men i dag ved danskerne, at de samfundsøkonomiske omkostninger finanssektoren har påført Danmark er DKK 400 mia.

http://www.business.dk/finans/danske-bank-mindre-vaerd-end-bankpakke-laan
http://finans.borsen.dk/artikel/1/195433/%20straarup_danske_bank_var_doe...

Carsten Wienholtz, Flemming Berger, John Andersen, Anne Mette Jørgensen, Espen Bøgh, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Lene Timmermann, Henrik Peter Bentzen, Per Torbensen og Torben K L Jensen anbefalede denne kommentar

Det er rigtigt "drenge og piger" - op på bordet med alt skidtet så vi kan få øje på det, men også så andre kan få øje på det og blive grundigt forarget!

Vedrørende de tabte 400 mia. som nævnt i Jesper Ranvids "hvidbog om krisen i 2008", så er der skabt tvivl herom fra Nationalbanken-(så vidt jeg husker), jeg læste en artikel hvor de opgør tabet til ikke så lidt mindre, - noget i retning af 3 - 4 gange så stort.

Jesper Rengvid har naturligvis protesteret over disse nye oplysninger, der ikke stemmer overens med det oplyste i sin tid, da tallene til rapporten blev indgivet, og hvorfor tallet i rapporten kun kommer frem til 400 mia. - "som et forsigtigt skøn"!

Tidligere har jeg her skrevet at det rigtige tal nok snarer er 3 - 4 gange så stort, ud fra erfaring fra tidligere sager.

Oprindeligt hævdedes det at staten ved Finansiel Stabilitet(statens skraldespand selskab) havde haft et overskud på bankpakkerne på 18 mia., men som kom nogen i tanke om en regning på 65 mia., som man havde "glemt" i regnskabet, så efter indregning heraf, havde staten tabt omkring 45 mia. i stedet.

Rigtigt der blev svindlet for med CO2 kvoterne i en økonomisk størrelsesorden på 35 mia. EURO, og det har jeg også tidligere kommenteret i forbindelse med EUROPOLs arbejde, - de ha nemlig ikke brugt én dag - eller måske mindre end én time på at efterforske denne svindel.

Skattesvindelsen i Europa med refusion af skat på aktier, er heller ikke noget EUROPOL har brugt mange timer på, så igen - "Hvad laver EUROPOL som EU landende kan bruge til noget"?

EUROPOL er, som jeg har udtrykt det tidligere, en tom organisation hvor elitens familie, venner og bekendte kan få et godt job med en fin løn og pension, for deres fine uddannelse må ikke gå til spilde, - og det er upassende de skal være ledige som andre må være, og tage til takke med at blive jaget rundt i systemerne som dyr.

DONG salget er det svært for almindelige mennesker ikke at få ordet "svindel" i deres bevidsthed. og det blev ikke bedre af, at folketingsmedlemmer lod sig rive med af udsagnet om Vestas situation og aktie ned og -optur, som sammenligning.

Man kan nemlig ikke sammenligne markedsvilkårene for disse to virksomheder på den måde.

Vestas er en produktionsvirksomhed der konstant er afhængig af nye ordrer til deres produktion, hvilket afspejler sig i deres aktiekurs - værdi udadtil set med investors øjne.

DONG derimod, er ganske vist også en produktionsvirksomhed af el og varme, men deres kundeunderlag er derimod helt fast, de skal ikke ud hver dag og skaffe nye ordrer til deres produktion, så deres situation er altså langt mere stabil produktionsmæssig.

Kursen for Vestas aktier kan derfor svinge forholdsvis meget, afhængig af hvor mange ordrer de har ordrebogen, det samme er ikke tilfældet med DONG, - derfor er det også fuldstændig vanvittigt at DONG uger før salget er anslået til en værdi af 55 - 65 mia., for ugen efter at blive solgt for sølle 35 mia., og så til Goldmann Sachs via et datterselskab i Luxembourg.

- Corydon optrådte nok mere ideolog en økonom da han solgte DONG!

Straarups bemærkninger angående krisen virker ideologisk i stedet for økonomisk, - Kina som verdens "største kreditor", - det bliver man næppe uden hjælp fra "debitor lande" hvis omgang med deres egne økonomiske forhold er yderst lemfældig.

Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Claus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Nok er det i vid udstrækning de danske politikeres egen skyld, men det ville ikke have været nogen skade til, om tyskerne havde advaret de danske myndigheder.

Philip B. Johnsen

Så kommer, der en advarsel!

Nu er der en ny skandale under opsejling, der kommer til at ligne de mange tidligere Danske Bank skandaler, hvor politikere igen kommer til at agere håndlangere for de kriminelle og ikke repræsenterer borgernes interesser.

Børsnoterede Ørsted tidligere DONG er med hjælp fra Danske Bank i fuld gang med at lede efter købere til Radius, der leverer el til omkring 1 million danskere.

Privatisering af vital infrastruktur er, et dummebøde ligende tricks, hvis de private aktører går fallit, så skal staten overtage forretningen og udbedre skaderne og det for skatteydernes regning.

Det er nøjagtig derfor, at det kaldes vital infrastruktur.

Carsten Wienholtz, Flemming Berger, Claus Nielsen, Espen Bøgh, Torben Bruhn Andersen, Eva Schwanenflügel og Gert Romme anbefalede denne kommentar

@ Henning Kjær 22. november, 2018 - 00:32
Både ret og uret

Naturligvis burde de tyske skattemyndigheder have gjort sig den lille ulejlighed at give et praj til kollegerne hos de danske skattemyndigheder. Alt andet er da dybt ukollegialt og dårlig forvaltningsstil.

I mine øjne har du så til gengæld helt ret i, at skiftende politiske flertal har handlet meget uansvarligt ved at skære så voldsomt i SKAT, som tilfældet var. Det var og er en skandale og dybt naivt at tro, at man kan skære så massivt, uden at det har alvorlige konsekvenser for skatteopkrævningen. Det var og er en skandale, at SKAT ikke kunne/kan håndtere den fælles inddrivelse af skatter, afgifter, bøder mm. på en betryggende, rettidig og sikker måde. Det var og er en skandale, at SKAT håndterede behandlingen af refusion af udbytteskat på en så dybt kritisabel måde. Både de manglende ressourcer , der var afsat til opgaven, og den manglende dobbelte godkendelse af refusionen var stærkt kritisabel. Gad vide hvordan den opgave er organiseret i dag, og hvor mange ressourcer der er afsat. Er der mon en tilfredsstillende opgaveløsning dér i dag ?

Philip B. Johnsen

@Erik Fuglsang
Det var og er en politisk beslutning, at spare Skat ihjel, det ved du sikkert godt, men det er vanskeligt at få svar på, hvad der vil blive gjort.

Skat bør naturligvis ikke udbetale penge, bortset fra, hvis Skat er helt sikre på, at folk er berettigede til pengene.

Kristian Jensen ideologi i en nøddeskal.
Det bliver konstant fremlagt, som Skat ikke fungere, som følge af politiske ‘fejl’, er det en stor misforståelse, har danskerne, sat ræven til at vogte høns?

Folketinget fyrede alle Skat’s bedste folk, helt ‘bevist’ før EDB systemet kunne overtage deres arbejde, efterfølgende har Folketinget systematisk sikret sig, at det fortsat ikke var muligt at ansætte kvalificeret personale, på trods af Folketinget var velvidende om, at der var og ‘er’ meget store økonomiske gevinster for samfundet ved, at ansætte langt fler skattefolk.

“Ifølge Bagge og Bygholm er Skat blevet sparet i stykker, efter at staten overtog opgaven fra kommunerne i 2005.

En storstilet omlægning, der blev gennemført, af den daværende VK-regering, men som med Bygholms ord blev baseret på en:

»religiøs politisk fokusering på besparelser«.

Ingen vej tilbage
“De budgetterede besparelser blev fastholdt, selv om forudsætningerne skred. Det lykkedes aldrig at få helt styr på de it-løsninger, der skulle overtage arbejdet fra de fyrede skattefolk. Og mange af de dygtigste medarbejdere valgte at blive i kommunerne frem for at følge med over i den nye statslige skattevirksomhed.

Alligevel blev spareplanen ikke justeret undervejs”
Link: http://politiken.dk/oekonomi/ECE2388338/svag-kontrol-faar-firmaer-til-at...

Det er i modsætning til Kristian Jensen’s førte politik, sund fornuft og rigtigt, at betale og opkræve både moms og skat i Danmark.

Danmark mf. kan med fordel stoppe virksomhederne der snyder i porten, til fordel for retfærdig skat og momsbetalende velfungerende virksomhedder, der tjener borgerne til gavn og indbetaler rettidig moms og skat.

“Rigsrevisionen har for første gang taget forbehold for, om statsregnskabets § 38. Skatter og afgifter er rigtig, da Rigsrevisionen ikke har kunnet skaffe det nødvendige revisionsbevis for, om regnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt.

Rigsrevisionen vurderer, at regnskabsaflæggelsen på § 38 er præget af betydelig usikkerhed, og har ikke kunnet opgøre det konkrete fejlniveau.

Statsrevisorerne henleder Folketingets opmærksomhed på, at når Statsrevisorerne i februar 2019 afgiver Endelig betænkning over statsregnskabet, vil der være risiko for, at Statsreisorerne må forelægge statsregnskabet for Folketinget med bemærkning om, at samtlige statens indtægter ikke er korrekt opgjort.

Statsrevisorerne påtaler, at Rigsrevisionen ligesom i tidligere år har konstateret kritiske fejl og mangler i SKATs forvaltning, herunder at SKAT ikke har forvaltet inddrivelsen afde offentlige restancer på en økonomisk hensigtsmæssig måde. Den mangelfulde forvaltning betyder, at restancerne løbende bliver mindre værd.

Ifølge SKATs egen værdiansæt-telsesmodel har de samlede offentlige restancer på ca. 108,6 mia. kr. kun en reel værdi på 24,7 mia. kr.

Dette betyder, at der kun kan forventes en tilbagebetaling på 22,7 % af gælden til det offentlige.

Statsrevisorerne påtaler, at Skatteministeriets mangelfulde forvaltning af inddrivelsesområdet medfører betydelige tab for det offentlige, som betyder, at skyldnere ‘ikke’ har oplevet nogen konsekvens af ‘ikke’ at have betalt deres gæld til det offentlige.”

Der er mange spørgsmål til Folketinget, der burde besvares, f.eks. om deres besynderlige forhold til bl.a. Danske Bank, men det er vanskeligt, at finde ærlige folk at stille spørgsmål til.

Da den systemiske finanssektor senest i 2008, frarøvede borgerne deres indbetalte skattepenge, efter de centralt placerede i finanssektorenhade fået deres bid af kagen i form af bonusordninger og resultat løn, hvorfor undlod Folketinget at indføre en up-side betingelse for at rede den systemiske bank Danske Bank i 2008, borgerne kunne retmæssigt være medejere for den indskudte kapital?

På samme måde er det oprigtig vigtigt, at holde sig for øje, hvilke erhvervsfolk og eksperter man spørger, for ikke alle erhvervsfolk og eksperter er nødvendigvis helt uvildige, selvom de påstår, at de er det.

De fleste mindes sikkert finanseksperter i bankerne, der lokkede med lån til, at købe aktier eller privatlån til forbrug, på baggrund af fiktive ejendomsvurderinger og eksperterne i finanssektoren mf. høstede fede resultatløninger og bonus på den påståede ekspertise.

For ikke at tale om erhvervsfolk, der af finanseksperter, har fået rådgivning om placering af skattepligtige indkomster i skattely, så noget for noget, eller når alt kommer til alt, plat og svindel trives fint i Danmark.

Jeg mindes TV-programmet fra 2014 "Sikke tømmermænd 2" hvordan, Danske Bank Corporate Finance forsøgte, at tørre dårlig forretning på bøgerne i overbelånte landbrug med swap-lån, af på unge nyuddannede landmænd der brændende ønskede at få eget landbrug, der ovenikøbet i mange tilfælde kom med en fornuftig egenkapital, frem for at finansiere nye sunde landbrugsprojektet, det var utilstedelig.

Programmet burde genudsendes.

Det kunne være interessant, at få forklaring på valget af selv samme Danske Bank Corporate Finance, der af Folketingets finansudvalg var valgt til, at forhandle en aftale på plads med Goldman Sachs, med skattely indbygget i aftalen?

Danmark har aldrig haft råd til, først at sikre Danske Bank ikke gik fallit 2008, for efterfølgende at konstatere at Danske Bank og vores folkevalgte politikere, intet har lært af det.

Om tyskerne havde givet SKAT et tip, havde næppe gjort nogen forskel. SKAT havde jo tilsyneladende ikke ressourcer til at undersøge blot nogle få af de mange anmodninger om udbytteskatsrefusion - 98% af anmodningerne var falske, så SKAT har næppe underkastet nogen af anmodningerne blot et rudimentært check. Alle i SKAT havde jo travlt med at gøre ingenting - absolut ingenting.

Den afdeling i SKAT, der af Danske Bank via Finanstilsynet blev advaret om at Britta var i gang med at lænse staten for 100 mio kr, foretog sig jo heller ikke noget - trods tippet!

Om 6.500 eller 8.500 medarbejdere i SKAT snorksover gør ikke den store forskel.