Læsetid: 3 min.

Nyt studie: Kul, olie og gas skal udfases her og nu, hvis vi skal nå Paris-målene

Ifølge forfatterne bag nyt studie må der ikke produceres flere biler, fly og skibe, der drives af fossile brændsler, ligesom at der skal ske en øjeblikkelig opbremsning i forbruget af kød og mælkeprodukter, hvis klodens temperaturstigning skal holdes under to grader
Produktionen af benzinbiler skal stoppes straks, hvis målene fra Parisaftalen skal holdes.

Produktionen af benzinbiler skal stoppes straks, hvis målene fra Parisaftalen skal holdes.

Anna Gowthorpe

19. januar 2019

Hvis du vil modtage et overblik over ugens gode og dårlige nyheder for klimaet, kan du få ’Kampen for klimaet’ leveret direkte til din indbakke hver fredag.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

NY sætter nye grønne mål

Hvis det alene er op til New Yorks guvernør Andrew Coumo, kommer det fra 2021 til at koste ekstra at køre i bil i New York downtown. Guvernøren vil nemlig indføre en såkaldt forureningsskat, hvor det skal koste 11,52 dollar at køre i det inderste af New York by.

Det sagde guvernøren i sin årlige ’state of the state’-tale tirsdag, hvor han lovede at sætte turbo på den grønne omstilling de kommende 100 dage. Blandt andet ved at forbyde plastikposer og vedtage et mål om 100 procent grøn energi i strømforsyningen fra 2040.

Guvernørens forslag om en forureningsskat møder hård modstand fra New Yorks omegnskommuner, der mener, det er deres borgere, der kommer til at stå med størstedelen af den samlede regning på 15 mia. dollar, som forslaget forventes at generere.

London indførte en særlig forureningsskat i 2003, hvilket har fået antallet af biler til at falde med 15 procent.

Kul, olie og gas skal udfases – nu

Skal Paris-aftalens mål om at holde klodens temperaturstigning til maksimum 1,5-2 grader celsius fortsat kunne nås, kræver det en næsten øjeblikkelig udfasning af alle fossile brændsler: kul, olie og gas.

Det skriver forskerne bag et nyt studie publiceret i tidsskriftet Nature Communications, som viser, at det stadig er muligt at efterleve Paris-aftalen, men kun hvis der ikke udbygges mere infrastruktur baseret på fossile brændsler og den eksisterende samtidig udfases. Det vil ifølge forfatterne bag rapporten sige, at der ikke må produceres flere biler, fly og skibe, der drives af fossile brændsler, ligesom at der skal ske en øjeblikkelig opbremsning i forbruget af kød og mælkeprodukter.

Som Christopher Smith, professor ved University of Leeds og forskningsleder af projektet, siger til det britiske dagblad The Guardian:

»Det er gode nyheder set fra et geofysisk perspektiv. Men den anden side af mønten er jo, at det (en øjeblikkelig udfasning af fossile brændsler) er absolut grænsen for, hvad vi kan formå. Vi siger jo i bund og grund, at fra nu af kan vi ikke producere noget som helst, der udleder CO2.«

Globale investeringer i VE falder

Selv om 2018 blev det femte år i træk, hvor de samlede globale investeringer i vedvarende energikilder (VE) oversteg 300 mia. dollar, viser tal fra Bloomberg New Energy Finance, at investeringerne i vedvarende energi faldt med otte procent sidste år målt i forhold til 2017.

Investeringerne i vindenergi steg ganske vist med tre procent sidste år, men investeringerne i solceller faldt dramatisk med hele 24 procent. Det skyldes dels, at Kina – der fortsat er det land i verden, der investerer mest i VE – skruede ned for opsætningen af nye solceller, samtidig med at prisen på solceller fortsat falder. Således steg udbygningen af solenergi alligevel sidste år med 109 gigawatt, hvilket er højere end stigningen i 2017 på 99 gigawatt.

Men samlet set faldt investeringerne i vedvarende energi i 2018.

Vi flyver mere

Det kommer nok ikke som en overraskelse for nogen, men skal alligevel noteres som en nyhed her: Ja, samlet set fløj klodens befolkning mere i 2018 end nogensinde tidligere.

Helt præcist blev det til 4,3 mia. flyvninger sidste år, hvilket er en stigning på 6,5 procent i forhold til 2017.

Tendensen lader ikke til at aftage – i hvert fald ikke, hvis man skal tro på flybranchens egne forventninger til fremtiden. Her tror man på, at antallet af flyvninger fortsat vil stige med yderligere seks procent i 2019, og at tendensen vil fortsætte frem til midten af dette århundrede.

Flytrafik står i dag for godt to procent af de samlede globale udledninger af CO2, og for omkring 12 procent af de samlede globale udledninger forbundet med transport.

Havene satte også rekord i 2018

Aldrig er verdenshavene målt til en højere vandtemperatur end sidste år, og de fem varmeste år nogensinde målt har alle været de fem seneste år. Det viser et nyt studie offentliggjort i tidsskriftet Advances in Atmospheric Sciences.

Det betyder, at vandstanden vil stige hurtigere, at der kommer flere voldsomme storme og mere nedbør, mere omfattende koraldød og hurtigere afsmeltning af is ved polerne.

Som en af forfatterne bag studiet, professor John Abraham, skriver i The Guardian:

»Verdenshavene optager 90 procent af den globale opvarmning fra udledning af drivhusgasser, så hvis du vil vide, hvordan det går med den globale opvarmning, er det verdenshavene, man skal måle på.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Britta Hansen
  • Gert Romme
  • Peter Knap
  • Trond Meiring
Britta Hansen, Gert Romme, Peter Knap og Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

Det kan næsten kun betyde flere bilfri, grønne og stille byområder og dermed mere frisk luft. Hvem ka´ have noget imod det?

'Nyt studie: Kul, olie og gas skal udfases her og nu, hvis vi skal nå Paris-målene'. Så med andre ord: vi når (heller) ikke Paris-målene. Så må vi sætte nogle nye og tilpasse os i mellemtiden. Pyt med resten af økosystemerne.

Der er faktisk en hel række alternativer til stort set alt.

Men først tager det tid, før alle accepterer det - og især politikere og industri, der er ufleksible og utroligt lidt omstillingsparate. Og først derefter kan man sætte igang med at løse problemerne, og det koster altså penge- både til investeringer samt lidt på velfærdsområdet.

Lars Bo Jensen

Man kan jo starte med en betalingsring om alle større byer, men det går nok ikke, vi tager ikke problemet alvorligt nok.

Erik Jakobsen

Lars Bo Jensen det hjælper intet, her i landet kan du ikke køre ret mange kilometer uden at møde en bomstation. Skal man f.eks. fra Kristiansand til Oslo koster det ca. 350 Nkr. i afgifter. Plus at drivstof er utroligt dyrt igen p.gr.a. høje afgifter.

På trods af ovenstående køres der i bil som aldrig før.

Forresten bomstation skal ikke opfattes som at du skal stoppe og op med muldvarpeskindet, du fortsætter i samme hastighed og bliver trukket på din brik i forruden. Uden den bliver nummerpladen for affotograferet og regningen kommer med posten. Husk at betale den, hvis din vej falder forbi, de sender også til udlandet.