LONDON – Efter at have været forsømt og overset af magthaverne i London i årtier kan det nordlige England komme til at spille en afgørende rolle for Storbritanniens forestående skilsmisse fra EU.
13 milliarder kroner har premierminister Theresa May afsat til byområder i det nordlige England, der er særligt dårligt stillet økonomisk i forbindelse med Brexit. Der kan i den grad også blive brug for pengene – og flere til – for de gamle industribyer mod nord. Alarmklokkerne ringer nemlig fra nogle af de største virksomheder i landet.
Forleden oplyste BMW, der producerer de ikoniske britiske minibiler, og som har en stor bilfabrik nær Oxford, at man overvejer at flytte produktionen væk fra England. Det vil i givet fald resultere i et tab på 4.500 arbejdspladser.
BMW’s udmelding kommer i kølvandet på Hondas beslutning om at lukke sin bilfabrik i Swindon i 2022, en fabrik der producerer 160.000 Honda Civic årligt (90 pct. af dem eksporteres til EU). Også Toyota, Bentley, Vauxhall og Nissan har luftet muligheden for at flytte produktionen væk fra Storbritannien. Resultatet kan blive titusindvis af tabte arbejdspladser i områder, der allerede er hårdt ramt.
En ansat gennem 24 år på Hondas fabrik i Swindon beskrev stemningen sådan her over for BBC:
»Vi er jo nærmest lammede. Vi aner ikke, hvad der skal ske med os, og det er jo ikke bare os, det er vores familier, ja det er hele Swindon«.
Bilfabrikanterne selv siger, at planerne ikke nødvendigvis afhænger af Brexit-udfaldet, men mange i området tænker deres, og eksperter påpeger, at det er svært ikke at se en sammenhæng.
Den britiske bilindustri er ellers en succeshistorie. Mere end 15 millioner biler produceres årligt på de britiske øer, og efter et nærmest fuldstændigt kollaps i produktionen i halvfjerdserne står bilindustrien i dag for en omsætning på små 200 milliarder kroner og giver arbejde til mindst 200.000 briter. Og det er ikke kun bilproduktionen, der trues. Det nordlige og vestlige England står for en stor del af den samlede britiske produktion til eksport.
Ingen kolde fødder
Det ville være oplagt at udlede, at beboerne i Nordengland på den baggrund kunne fristes til at gentænke deres støtte til at forlade EU. Ved folkeafstemningen i 2016 stemte 60 pct. af Sunderlands vælgere leave, 70 pct. af Hartlepools vælgere ville ud, og i Doncaster var leave-andelen 69 pct.
Der er dog ikke meget, der tyder på, at vælgerne i Nordengland har fået kolde fødder. Meningsmålinger peger på, at stemmeprocenten heroppe ikke ville afvige stort fra resultatet i 2016, skulle en ny folkeafstemning blive udskrevet.
Ian Austin, der sidder i parlamentet i Dudley North-kredsen for Labour, har en forklaring:
»Regeringens velfærdsbesparelser og følgerne af finanskrisen ramte os ekstra hårdt heroppe. Der er mange, der ikke har oplevet en lønstigning i mere end ti år, ja faktisk har mange haft en reel lønnedgang. Folkeafstemningen var i høj grad en proteststemme, ikke bare mod EU, men mod London og underprioriteringen af norden gennem generationer,« siger han.
Denne del af England er samtidig rygraden i det britiske Labour-parti. Der har været Labour-flertal i generationer. Det er også her, man finder de fleste EU-skeptiske Labour-politikere, og det er i den sammenhæng, Theresa Mays løfte om milliarder skal ses.
Hvis hun skal have nogen chance for at få sin EU-plan igennem underhuset i næste uge, har hun brug for stemmer fra Labour-siden, fordi mange af hendes konservative partifæller har meldt ud, at de ikke vil støtte hendes plan ligegyldigt hvad.
I kriseramte bysamfund, hvor levestandarden er dalende, og fremtidsudsigterne dystre, er det ikke utænkeligt, at Labour-parlamentarikere, der allerede har lovet deres vælgere at arbejde for udmeldelse af EU, vil tage Theresa May på ordet. Der menes at være 20-30 Labour-parlamentarikere, der kunne overveje at stemme med regeringen. At de lovede investeringer på ingen måde gør det ud for de mange milliarder, der er forsvundet fra bykasserne som følge af besparelser, er en anden snak.
»Bestikkelse«, skrev aviserne The Guardian og The Independent forleden, da Theresa May fremlagde sin plan, og det kan de have ret i. At udspillet kommer nu er selvfølgelig ikke et tilfælde, og det viser, hvor desperat situationen er, og hvordan der kæmpes om stemmer på kryds og tværs af landet og politiske tilhørsforhold. Et andet spritnyt regeringsudspil, der skal sikre arbejdstageres rettigheder i et post-Brexit Storbritannien, understreger bare, hvor høje indsatserne er.
Nordens stemmer
Men det er ikke kun De Konservative, der med et har fattet stor interesse for de gamle mine- og industrisamfund. Nordens stemmer er også altafgørende for Jeremy Corbyn og Labour ved det næste parlamentsvalg, og det valg kan snildt være lige rundt om hjørnet.
Få gav den, i britisk sammenhæng venstresnoede EU-skeptiker Corbyn mange chancer for at blive premierminister, da han overraskende overtog magten i arbejderpartiet i 2015. Nu kan han nærmest se nøglerne til 10 Downing Street stikke ud af lommen på »dead woman walking« Theresa May.
Grunden til, at Corbyn-Labour har været så vankelmodige i forhold til kravet om en ny folkeafstemning – på trods af et massivt remain-flertal blandt Labour-parlamentarikere i Underhuset – er, at partilederen og hans nærmeste langtfra selv er overbeviste EU-tilhængere. Og så selvfølgelig hensynet til de følsomme stemmer i det nordlige England.
At Labour endelig, og efter meget lang betænkningstid, har tilsluttet sig noget, der ligner et krav om en ny folkeafstemning, skyldes frygten for yderligere opsplittelse af partiet, efter syv Labour-parlamentarikere forlod partiet og dannede en ny liberal gruppe.
Løftet om at støtte en ny folkeafstemning er simpelthen en nødvendighed for at holde sammen på partiet længere mod syd, men oppe nordpå er den risikabel, og den viser, hvor skrøbelig Corbyns position i partiet virkeligheden er.
For der er andre bejlere til nordens stemmer. Siden efteråret 2018 har den tidligere UKIP-leder, Nigel Farage, turneret the Midlands og Nordengland med sin nye bevægelse »Leave Means Leave«, der, som navnet indikerer, vil sikre en fuldstændig løsrivelse fra EU uanset prisen den 29. marts.
Og Nigel Farage er lidt af en rockstjerne i disse dele af landet. Han har fyldt sportsarenaer i byer som Bolton og Sunderland. Det seneste initiativ er en 13 dages march fra Sunderland i det nordøstlige England til London. Marchen er planlagt til at skulle begynde den 16. marts og vil dermed nå London på selve udmeldelsesdagen, den 29. marts. Hans populistiske charme har allerede spillet en afgørende rolle, og det er bestemt ikke det sidste, vi har hørt til Nigel Farage.
Arven fra Thatcher, der forsvinder
Men tilbage til bilkrisen. Det var faktisk Margaret Thatcher, der jo ellers var en arg modstander af regeringssubsidier til f.eks. mineindustrien, der kom til at spille en afgørende rolle i genopstandelsen af den britiske bilindustri.
I perioden fra 1979 til 1988 tildelte regeringen den lukningstruede Leyland Group næsten tre milliarder pund og sikrede dermed den fortsatte produktion af mærker som Jaguar, Landrover og Mini. Disse er siden solgt til primært asiatiske ejere, men produceres stadig i Storbritannien. Senere investerede særlig japanske bilfirmaer mange penge i oprettelsen af moderne konkurrencedygtige bilfabrikker til det europæiske marked.
Det er dermed arven fra Thatcher, der forsvinder, skulle bilproducenterne gøre alvor af truslerne og forlade de britiske kyster.
Hvad der så skal blive af norden, skulle eksportindustrien rykke teltpælene op, er et godt spørgsmål. Der er områder, som fungerer ganske glimrende i dag, Liverpool i nordvest har haft en ganske pæn økonomisk vækst siden sluthalvfemserne.
Dengang var der bogstaveligt talt skodder for vinduerne i store dele af byen, i dag er det ikke bare Liverpool Football Club, der har gode dage. Både kulturelt og økonomisk overgår Liverpool mange sammenlignelige byer længere sydpå. Paradoksalt nok er det i høj grad regionale tilskud fra EU, der har været med til at sætte fart i Liverpools økonomi, ligesom samhandlen med EU uomtvisteligt har gavnet industriområderne over én kam.
Djævlen ligger som bekendt i detaljen. Storbritannien åbnede tilbage i nullerne grænserne for de nye østeuropæiske EU-medlemmer, og mellem en halv og en hel million polakker ankom de år til Storbritannien, hvor de med det samme gled ind i produktionen.
Det var arbejdskraft, som var villig til at arbejde på andre vilkår end mange britiske arbejdere, og mange ufaglærte i det nordlige England følte sig skubbet til side. Der er fortsat mange østeuropæere i de britiske industribyer, og forholdet mellem dem og de indfødte har ikke altid været gnidningsfrit.
Tilkomsten af østeuropæerne til byer som Sunderland og Bolton tilskrives lokalt i lige høj grad EU og regeringen i London. Oprøret mod EU i nord er også et opgør med det sydlige Englands konstant voksende økonomiske betydning og den medfølgende relative ligegyldighed over for det »fattige« nord.
Skæbnens ironi vil, at det kan blive nordenglænderne og deres repræsentanter på tinge, der kan blive tungen på vægtskålen i forhold til den endelige beslutning om EU-skilsmissen, og ikke så få nordenglændere vil godte sig over eventuel panik i det rige syd.
Brexit er i høj grad »love over gold«, det er følelserne og ikke fornuften, der taler, og følelserne sidder uden på tøjet i mange nordengelske byer i denne tid.
Sidst har også BMW meddelt, at de stopper i forbindelse med brexit, og lader fabrikken med udstyr gå til. Denne fabrik bygger fortrinsvis BMW Mini og BMW Mini Cooper, der er en del af briternes selvforståelse.
BMW skulle have bedt den britiske regering om at oplyse, hvordan BMW skulle kunne få komponenter ind og færdige biler ud på en økonomisk rationel måde efter brixit. Men trods en række henvendelser over et par år, har den britiske regering åbenbart ikke haft tid til at svare. Og nu er beslutningen altså taget.
Brexit har sikkert en stor betydning for krisen i den britiske bilindustri. Men at f.eks. Honda må drosle ned på de diselbiler, som produceres i Swindon kan de vel takke Folkevogn, og deres svindel-målinger for. Hertil kommer den matte stemning der er på verdensmarked.
Vi er på vej i en verdensomspændende økonomisk krise. OECD nedjusterer væksttal for 2019. For Tyskland til 0.7 % vækst mod briternes 0.8 % italienerne er i deres 3. reccesion. Så briterne kan ikke sælger deres biler, og tyskerne kan slet ikke.
Så britere, hvis i møder en germaner: don't mention the war..........
13 mia til udsatte byområder.
Haha.
Vi er nogen der IKKE glemmer løgnene der blev fortalt om alle lyksagelighederne der ventede ved et Brexit.
Dumhedens sejr - og populisternes dans.
Nu må de selv rydde op.
Artiklen er et klassisk eksempel på en uærlig præsentation af Brexit. Visse mellemregninger udelades, fordi de slet og ret ville ændre historien fuldstændig.
Vi forstår på forfatterens egen udlægning at Thatcher ganske rigtigt forsøgte at holde på industrien via pengegaver. Det var - ikke overraskende - alligevel umuligt at holde på en produktion, der på markedsvilkår kan foregå billigere i andre lande, eller med andre ejere. Storbritannien oplever derfor en omvendt kolonialisme; ligesom europæiske/amerikanske firmaer ejer produktion i Afrika, begynder asiatiske selskaber at eje engelsk produktion. Vi er vant til at spise afrikanerne af med parolen "I får arbejdspladser!" jo, tak - men selskabsejerne får jo profitten! Det samme gør sig nu gældende i Nordengland.
"følelserne" i Nordengland, som forfatteren ugenerøst udlægger det, består i visheden om at industrien - under globale markedsvilkår - ikke kan klare sig på britiske hænder; ikke hvis man insisterer på den usynlige hånd eller på en stat, der kun blander sig, hvis det drejer sig om at pumpe offentlig kapital i private virksomheder, trods verdensøkonomiens uundgåelige dødsdom over projektet.
En række forudsætninger gør sig gældende i artiklen: 1). Vi må ikke intervenere og nationalisere BMW eller lignende virksomheder. 2). Produktionen var - trods deres egne udsagn - blevet i England, hvis det ikke havde været for Brexit. 3). Der eksisterer nogle strukturelle problemer i Brexit - der aldrig specificeres - som ville gøre landet mindre konkurrencedygtigt i kølvandet på en udgang fra EU.
Til 1) må man sige - Det er ren, neoliberal ideologi. 2). kan kan man afvise på baggrund af verdensøkonomiens strukturelle udvikling, som fordrer overproduktion til lavere og lavere priser (som vestens industri aldrig vil kunne følge med i, da det skal foregå i konkurrence med enormt fattige lande uden arbejderrettigheder). Ved 3). Savner jeg stadig et konkret argument - da der ikke forelægger en aftale endnu, så kan vi ikke konkludere at Brexit vil skade britisk industris konkurrenceevne. De økonomiske parametre foret exit ikke er givet endnu, så hvordan kan forfatteren spå om deres konsekvenser? Hvem motiveres så i realiteten af følelser? At påstå at vi kender resultatet af en aftale, der endnu ikke er i hus virker ikke seriøst.
@ Jan Skovgaard Jensen,
Du har ganske ret, Honda lukker ned for produktion af dieselbiler. Men i UK gør de det for alle Honda.biler, og følger dermed BMW.
Og Nissan skruer meget kraftigt ned. Bl.a. vil nye Nissan-biler ikke blive produceret i UK..
http://nyheder.tv2.dk/udland/2019-02-03-nissan-giver-storbritannien-ny-m...
https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/377080/medier_honda_vil...
Det ser også ud til at diesel har noget af sige ift. Nissans UK-produktion:
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/diesel-brexit-blamed-nissan-...
Så mangler vi bare UK-diesel-bimmerne....og hvor mange andre lande, der producere færre biler pga. den generelt manglede efterspørgsel efter nye biler. Og så har vi brexit-indflydelsen på UK-bilproduktion.
Hverken Nissan, BMW eller Honda producerer iøvrigt biler i Danmark. Det er fordi vi har for høje lønninger...
Hvis jeg skal sende en pakke til spanien eller polen eller england, så printer jeg en label, sætter den på pakken, går jeg ned på posthuset med den og det er det. Sidst jeg skulle sende en pakke til Norge, var jeg nødt til at give op. Det var simpelthen så bøvlet at det oversteg mine evner. Den skulle kodificeres efter produkttype (elektronik, håndbåren elektronik, fremstillet hvor? Osv, osvl). Super besværligt.
Og Norge har en associerings-aftale med EU.
Hvis forudsigelser og vurderinger af de parlamentariske forhold i UK holder stik, så vil det britiske konservative parti tilføje sig selv et alvorligt nederlag i næste uges afstemninger. Partiets leder har endda planlagt en afstemning om "no deal" temaet, og partiet ved ikke, hvilken retningslinje det skal give medlemmer før afstemningen.
Man kan forvente at det brækker i flere stykker ved den lejlighed. Skulle det ske, vil Brexit for første gang give anledning til åbne, hvad man har af festlige drikkevarer og fejre, at en gammel modstander har fældet sig selv.
Det ender vel med et hårdt brexit og en efterfølgende klimavenlig opbremsning af økonomisk aktivitet over hele kloden. Godt at briterne har grønne fingre.