Læsetid: 4 min.

Happy Holi! Indere fejrer farvefestival i skyggen af et valg

I denne uge har inderne afholdt Holi – festivalen, der bedst er kendt for tonsvis af farvet pulver, som folk smider efter hinanden i gaderne. Det er børnenes favoritfestival, men den er også hvert år genstand for talrige diskussioner af, hvad det betyder at være inder. Ikke mindst i år, her få uger før valget
I Old Delhis gader samles grupper af drenge og ’leger Holi’ med farver og vand. For flere er det en pause fra hverdagens strammende bånd i familierne.

I Old Delhis gader samles grupper af drenge og ’leger Holi’ med farver og vand. For flere er det en pause fra hverdagens strammende bånd i familierne.

Peter Nygaard Christensen

23. marts 2019

»Haaappy Holi!« gjalder det fra de forbipasserende knallerter, hver med mindst tre unge mænd, der er dækket af farvet pulver fra top til tå. Pink, blå, grøn og gul. De er ude på ballade. For det er Holi, festivalen, der markerer forårets komme og fejrer det godes sejr over det onde. 

I år markerer festivalen dog også begyndelsen på valgkampen. Fra den 11. april og fem uger frem vil over 850 millioner indere afgøre, om den siddende premierminister, Narendra Modi, får en tur mere, eller om Kongrespartiets Rahul Gandhi skal overtage posten. 

Holi er den næstvigtigste nationale helligdag i Indien efter den hinduistiske lysfest Diwali. Og ligesom det gælder for de kristne helligdage, betyder de noget forskelligt, afhængig af hvem du spørger.

For nogle er det en dag dedikeret til spirituel refleksion, en dag hvor hele familien finder det bedste tøj frem og tilbringer dagen i templet. For andre er det en hæmningsløs festdag, hvor den sociale kontrol, der til hverdag udøves i familierne, midlertidigt er suspenderet, og hvor gaderne er frie til leg.

For andre igen er det en dag, hvor man bare bliver inden døre – af selv samme grund.

Enhed

En ung mand står med en gigantisk vandpistol og sprøjter på nogle klæder, der er smidt over elledningerne for at forhindre flammerne fra et gigantisk bål i at få fat.

Det er aftenen inden Holi, og naboerne i de smalle gyder i kvarteret rundt om New Delhis banegård mødes og tænder bål – en symbolsk repræsentation af afbrændingen af dæmonen Holika. 

For den selvudnævnte brandvagt handler Holi om at fejre Indiens mangfoldighed. 

»Det særlige ved Indien er, at vi har så mange religioner, der fredeligt lever sammen,« siger han. 

»Men den seneste tid er der desværre mange, der er begyndt at gå op i, at nogle religioner er bedre end andre.«

En anden ung mand giver sin version:

»Det her er en festival, der handler om venskab,« siger han. »Venskab med hele verden. Undtagen Pakistan. Pakistan er et terroristland, der bare skulle forsvinde.«

Valget

De forskellige udlægninger af Holis betydning, der afspejles på gydeniveau, ses også i den politiske debat. For nogle uger siden lancerede vaskemiddelmærket Surf Excel, der er ejet af det multinationale firma Unilever, en tv-reklame, hvor en lille hindupige hjælper en lille muslimsk dreng med at få transporteret noget hvidt tøj ufarvet gennem Holi-gaderne, så han kan møde pæn op til bøn i moskeen.’Rang Laaye Sang,’ hed det. Farver bringer os sammen.

Det har resulteret i en massiv kampagne på de sociale medier under #BoycottSurfExcel, fordi reklamen er blevet tolket som antinational og som en opfordring til ’love-jihad’ – en forestilling om, at der eksisterer en snedig plan om, at muslimske mænd skal forføre hindukvinder og konvertere dem til Islam.

Marginal til mainstream

Kavita Krishan, der er en velkendt venstreorienteret debattør i Indien, mener, at balladen om reklamen er sigende for den måde, de hindunationalistiske kræfter under Modis regeringstid siden 2014 målrettet har arbejdet på at gøre marginale synspunkter til mainstream.

»Her kommer et stort firma – uden tvivl med en masse forbrydelser på samvittigheden – med en rigtig ’feel good’-reklame. For alle elsker jo søde børn og idealet om harmoni, ikke sandt? I hvert fald ville de aldrig gøre det, hvis ikke de vurderede, at den ville ramme bredt,« siger Krishan.

»Og så er der en flok mere eller mindre centralt orkesterede internettrolde, der udnævner reklamen til ’antinational’ og henviser til konflikten med Pakistan. Og med ét er et firma, der bare vil sælge produkter på følelser, en politisk sag.«

Og kvinderne?

Drengens leg er sjov. Lige indtil den ikke er det mere. De smører hinandens ansigter ind i farve og griner, men pludselig skifter dynamikken i den lille flok venner, og et slagsmål er ved at bryde ud, før konflikten går i sig selv, og legen fortsætter. Sådan buldrer det lidt frem og tilbage, mens vi bevæger os rundt i Old Delhis gader. De er fulde, og de er ude alene. Og der er ikke en kvinde at se.

Det kaldes at ’lege Holi’, og alle skal, som bekendt, helst være med på en leg. Det er dog langtfra tilfældet, og derfor ser man stort set ingen kvinder på gaden. 

»Mange kvinder bliver inden døre under Holi,« fortæller Kavita Krsihnan.

»Det har de seneste år ført til tilbagvendende debatter. For hvad siger det om kvinders sikkerhed i vores byer, at de ikke deltager i fejringen af helligdagene?«

Alle dæmoner

I et tempel dedikeret til hinduguden Kartikeya i det sydlige Delhi er der en anden alvorlig stemning, og verden uden for med de hujende unge og hidsige valgkamp virker langt væk. Festklædte familier maser nænsomt til hinanden for at få et godt kig til det optog af flere hundrede tilbedere, der langsomt bevæger sig igennem den åbne tempelplads.

Nogle bærer – tydeligvis tunge – trækonstruktioner pyntet med påfuglefjer. Et par af de unge pilgrimme tager den et skridt videre med omkring to meter lange spyd stukket gennem kinderne og med ryggen dekoreret med limefrugter, som med sidder fast på nåle.

»Er det ikke smukt?,« spørger Narender ivrigt.

Han er 53 år, arbejder i turistindustrien og besøger hver uge templet. I dag er særlig, fordi Holi ikke bare handler om en ydre fjende.

»Vi er jo alle sammen mennesker, og alle mennesker har dæmoner, ikke sandt?«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu