Læsetid: 3 min.

Kampen for klimaet uge 12: København vil have områder kun for elbiler

EU-Parlamentet vil hæve EU’s klimapolitiske ambitioner
23. marts 2019

Hvis du vil modtage et overblik over ugens gode og dårlige nyheder for klimaet, kan du få ’Kampen for klimaet’ leveret direkte til din indbakke hver fredag.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

EU strammer måske 2030-klimamål

Med 369 stemmer for, 116 stemmer imod og 40 blanke stemmer vedtog EU-Parlamentet torsdag i sidste uge en resolution om at hæve EU’s samlede reduktionsmål for 2030 fra 40 til 55 procent. I den vedtagne resolution står også, at EU skal være CO2-neutral i 2050.

De øgede EU-ambitioner er en del af en ny og mere ambitiøs EU-klimaplan, der kommer som et svar på FN’s skelsættende rapport fra oktober sidste år om sandsynligheden for at nå målet fra Paris-aftalen og begrænse den globale opvarmning til mellem 1,5 og to grader celsius. I rapporten gør FN det klart, at alle lande skal øge de klimapolitiske ambitioner, hvis målet fra Paris skal indfries.

Skal den ny klimaplan føres ud i livet, kræves det, at EU’s statsledere giver deres endelige accept. Statslederne er samlet netop i dag fredag for at drøfte EU’s klimamålsætninger på mellem og lang sigt.

»Det er meget positivt, at Europa-Parlamentet ønsker et højere 2030-mål. Det samme har den danske regering og en række andre nordeuropæiske lande agiteret for. Med de seneste års faldende omkostninger på vedvarende energi, og ikke mindst som en konsekvens af den globale klimaaftale fra Paris, bør EU’s 2030 klimamål revideres opad,« skriver Dansk Energis viceadministrerende direktør, Anders Stouge, i en pressemeddelelse.

Han mener, at en afstemning sender »et stærkt politisk signal« til EU’s medlemslande om, at der også bør være politisk opbakning til en strammere målsætning.

Eksklusivt: Kun for elbiler

Københavns Kommune har bedt regeringen om mulighed for at indføre emissionsfri zoner i København, hvor det ikke er tilladt at køre med benzin- eller dieseldrevne køretøjer.

Det fremgår af en artikel i Berlingske, der refererer et høringssvar om en skærpelse af miljøkravene til tunge køretøjer og varebiler, som overborgmester Frank Jensen (S) og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL) har sendt til regeringen.

»Vi ønsker mulighed for at kunne indføre en nulemissionszone i København for at skabe incitament til, at flere danskere køber en elbil,« skriver borgmestrene i høringssvaret.

Miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) afviser dog, at regeringen på nogen måde vil bakke op om forslaget.

»Regeringen kommer ikke til at støtte Frank Jensens betalingsring i ny indpakning,« skriver miljøministeren i et skriftligt svar til Berlingske.

I samme artikel i Berlingske siger de to københavnske borgmestre, at de alligevel fortsat vil arbejde videre med forslaget.

Exxon Mobil i knibe i EU

I går torsdag afholdt EU-Parlamentet en høring om oliegiganten Exxon Mobils medvirken til at misinformere offentligheden om sammenhængen mellem de globale klimaforandringer og afbrændingen af olie, kul og gas.

Exxon Mobil, der nægtede at deltage i gårsdagens høring i EU, har været i retligt søgelys, efter det for knap fire år siden blev dokumenteret, at Exxon Mobils ledelse trods indgående viden om selskabets skadelige aktiviteter i årevis finansierede klimaskeptiske kampagner.

En konsekvens af, at Exxon Mobil torsdag ikke ønskede at stille op og svare på spørgsmål foran EU-parlamentet, kan imidlertid blive, at de mister deres ret til at bedrive lobbyvirksomhed i det Europæiske Parlament.

Det skriver Huffington Post, der henviser til en lignende sag fra 2017, hvor den agrokemiske kæmpeindustri Monsanto – der i dag ejes af tyske Bayer – blev bandlyst fra at bedrive lobbyvirksomhed i EU-Parlamentet efter at have nægtet at stille op i en høring om vidensmanipulation om skadelige stoffer i Roundup.

Udslip af metan stiger, men hvorfor?

Det er kendt, at de globale udledninger af CO2 fortsat stiger med rekordfart – og det er i sig selv bekymrende. Mere bekymrende er det, at forskere i øjeblikket dokumenterer en hastig acceleration i udslippet af metan globalt.

Metan er en drivhusgas mange gange kraftigere end CO2, der til gengæld nedbrydes igen i atmosfæren meget hurtigere end CO2. Alligevel – og især på grund af de hastige globale stigninger – kan metan inden for de kommende ti år blive en større bidragsyder til den globale opvarmning end CO2.

Det skriver det norske institut for klimaforskning Cicero, der peger på, at stigningerne i metanudslip globalt kan »afspore indsatsen« for at nå målene i Parisaftalen.

Samtidig bekymrer det forskerne, at de ikke med sikkerhed kan påvise, hvorfor udledningen af metan mod forventning stiger så markant. Mest sandsynligt skyldes stigningen en kombination af, at atmosfæren nedbryder metan langsommere, fordi den mættes af andre forurenende partikler. At der produceres mere affald og kød. Brug af fracking i olieindustrien – samt stigende udslip fra vådområder i takt med øget opvarmning og flere oversvømmelser globalt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu