Over 4.000 forskere i klimaappel: De unge har ret. Deres fremtid hænger i en tynd tråd

Tusindvis af videnskabsfolk søsætter appel om hurtig klimahandling og opbakning til de unges klimastrejker. Dette opråb lægger sig til flere tidligere opråb, men denne gang er det bl.a. med feltets førende forskere – også flere fremtrædende danske forskere er med i appellen
De mange unge i byer verden over – her København – der går på gaden om fredagen i protest for klimaet bakkes nu op af en stor gruppe af verdens førende forskere.

Linda Johansen

12. april 2019

Mens skoleelever og andre unge i mange lande fortsætter deres fredagsstrejker for klimaet, opfordrer fremtrædende klimaforskere og andre videnskabsfolk nu akademikere verden over til at bakke op bag protesterne og lægge pres på de politiske beslutningstagere for at handle, inden det er for sent.

»Vi ser det som vores samfundsmæssige, etiske og videnskabelige ansvar at tale, så det ikke kan misforstås: Kun hvis menneskeheden handler hurtigt og beslutsomt, kan vi begrænse den globale opvarmning, stoppe den igangværende masseudryddelse af dyre- og plantearter og sikre det naturskabte grundlag for fødevareforsyningen og trivslen for nuværende og fremtidige generationer,« hedder det i forskerappellen, der søsættes internationalt i dag via det videnskabelige tidsskrift Science, og som også kan læses i Information.

»Dette er, hvad de unge mennesker kæmper for. De fortjener vores respekt og fulde opbakning,« skriver initiativtagerne, der – inspireret af de unges Fridays For Future – kalder sig Scientists For Future.

Forskerne søger nu opbakning til appellen fra videnskabelige kolleger kloden over – og adskiller sig fra tidligere opråb ved, at det er de førende forskere fra klimaforskning, der nu tager ordet. Teksten til appellen er formuleret af bl.a. flere fremtrædende medlemmer af FN’s Klimapanel, IPCC: Den belgiske, tidligere medformand for IPCC, professor Jean-Pascal Ypersele, den amerikanske klimaforsker, direktør for Earth System Science Center ved Pennsylvania State University Michael Mann, den tyske oceanograf, professor ved Potsdam Institute for Climate Impact Research Stefan Rahmstorf, den schweiziske geofysiker samt professor Sonia Seneviratne fra ETH Zürich.

»Mange af os som forskere føler det grænseoverskridende at skulle træde frem og sende et budskab ind på den politiske scene, men tiden er så knap, at den tvinger os ud af vores komfort-zone,« siger en af initiativtagerne, den amerikanske klimaforsker Peter Kalmus, der forsker ved NASA’s Jet Propulsion Lab i Californien, men i denne sammenhæng udtaler sig på egne vegne.

»Denne globale appel er en opfølgning på nationale forskererklæringer om klimahandling i USA, Belgien og Storbritannien samt de tysktalende lande Schweiz, Østrig og Tyskland. Situationen er så alvorlig, at vi finder det berettiget at rejse et globalt kor af forskere for meget mere ambitiøs klimahandling og for støtte til de unge, som er dem, der vil blive ramt hårdest af klimaændringerne,« siger Peter Kalmus.

De hidtidige nationale appeller har sammenlagt samlet op mod 30.000 akademikerunderskrifter. Kredsen af indledende underskrivere på den globale appel, der udsendes i dag, består af over 4.000 videnskabsfolk fra en lang række lande. Foruden Europa og USA er der deltagere fra bl.a. Kina, Brasilien, Indien, Rusland og Sydafrika.

»Mange flere er på vej ind, og intentionen er at samle forskerunderskrifter fra mange flere lande på kloden og samtidig opfordre folk i de forskellige lande til at sprede budskabet. Vi håber, at den internationale appel bliver afsæt for, at akademikere i de enkelte lande iværksætter initiativer for at påvirke deres lokale beslutningstagere til at handle,« siger en anden initiativtager, biolog Gregor Hagedorn, forsker ved Leibniz-Institut für Evolutions- und Biodiversitätsforschung, Museum für Naturkunde, i Berlin.

I en tynd tråd

De unges klimastrejker for fremtiden fortsætter med uformindsket styrke mange steder i verden. I forrige uge var f.eks. 40.000 på gaderne i Tyskland, i sidste uge 50.000 i Schweiz og 10.000 i Finland, og i denne uge har unge i omkring 70 lande mobiliseret til strejker, flest i svenske, italienske og amerikanske byer.

Den 24. maj er af de unge erklæret global klimastrejkedag. Mens de skolestrejkende fra visse sider har mødt kritik for at råbe op om noget, de ikke har forstand på, og for ikke at passe deres undervisning, vælger videnskabsfolkene at stille sig solidarisk med dem.

»Som forskere og akademikere på tværs af alle fag og fra hele verden erklærer vi: Deres bekymringer er velbegrundede og understøttet af den bedst tilgængelige forskning. De aktuelle indsatser for at beskytte klimaet og biosfæren er dybt utilstrækkelige,« hedder det i appellen.

Forskerne understreger budskabet fra IPCC om, at for blot at have en fifty-fifty chance for at bremse den globale opvarmning ved 1,5 grader skal de globale CO2-udledninger være halveret i 2030 – dvs. om godt ti år fra nu – og bragt ned på netto nul i 2050.

Siden IPCC sidste år formulerede denne konklusion, er de globale udledninger steget, ikke faldet. Også i et såkaldt grønt foregangsland som Danmark er CO2-udledningerne steget gennem det seneste år, afslørede statistik fra Energistyrelsen, som Information skrev i mandags.

»Der eksisterer allerede mange teknologiske, naturbaserede og samfundsmæssige løsninger. De unge demonstranter gør med rette krav på, at disse løsninger tages i brug, så vi kan skabe et bæredygtigt samfund. Uden en dristig og fokuseret indsats hænger deres fremtid i en tynd tråd. Vi har ikke tid til at vente på, at de kommer til magten,« skriver forskerne.

Danske deltagere

Blandt de indledende underskrivere af forskerappellen er flere fremtrædende danske akademikere. Den tidligere formand for regeringens Klimaråd, professor i økonomi Peter Birch Sørensen fra Københavns Universitet (KU) har således skrevet under, og det samme har professor i biologisk oceanografi og leder af KU’s Sustainability Science Center Katherine Richardson, klimaforsker og forskningsprofessor ved GEUS Jason Box, professor i politisk økologi Jens Friis Lund, KU, professor i økologisk økonomi ved Aalborg Universitet Inge Røpke samt professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet Brian Vad Mathiesen.

»Jo mere pres der er for at hæve ambitionsniveauet i klimapolitikken, desto større chancer er der for, at det sker,« siger Peter Birch Sørensen.

»Derfor fortjener de børn og unge, som har stillet sig i spidsen for en international klimabevægelse, al mulig støtte. Og så er det fint, at et stort antal forskere, som rent faktisk har arbejdet med dette område i en årrække, går ud og understreger, hvor sagligt velbegrundet de unges budskab er.«

– Er det ikke et brud med forskernes traditionelle rolle at gå ud med et sådant klart politisk budskab?

»Det kan du sige, men de involverede forskere har i rigtig mange år forsøgt at gøre politikerne opmærksom på problemets alvor. Det har ikke ført til de nødvendige handlinger, og disse forskere er i dag dybt bekymrede og frustrerede over, at der ikke sker noget. Når der så dukker denne nye bevægelse af unge op, og den formår at tilkæmpe sig stor opmærksomhed, er det kun naturligt, at forskerne gør opmærksom på, at det er fuldstændig rigtigt, hvad de unge siger. Det er oplagt at støtte dem, for det er dem, der kommer til at lide under klimaforandringerne,« siger Peter Birch Sørensen.

»Jeg valgte at skrive under, fordi jeg deler mine kollegers holdning,« siger en anden dansk deltager i forskerappellen, Jens Friis Lund.

»Særligt hæfter jeg mig ved de store risici, vi pålægger verdens unge, og fremtidige generationer selvfølgelig, hvis vi ikke lykkes med at halvere udledningerne i 2030 og gå i nul i 2050. Hvis det ikke lykkes, bliver vi afhængige af at kunne trække store mængder CO2 ud af atmosfæren igen for at begrænse temperaturstigningen – og det kræver tiltag og teknologi i en skala, som mange forskere ikke mener er realistisk,« påpeger han.

Foruroligende udvikling i Arktis

Forskernes appel sættes i perspektiv af offentliggørelsen i denne uge i tidsskriftet Environmental Research Letters af et studie af de dramatiske forandringer i Arktis, som de stigende temperaturer har forårsaget.

En stor international forskergruppe med deltagelse af bl.a. Jason Box fra GEUS og professor Sebastian Mernild, Nansen Environmental and Remote Sensing Center i Norge, konkluderer her, at »det biofysiske system nu i Arktis bevæger sig tydeligt væk fra sin tilstand i det 20. århundrede og ind i en tilstand uden fortilfælde med følgevirkninger, der ikke alene rammer Arktis, men også længere væk«.

Baseret på 47 års indsamling af data i Arktis fastslår forskergruppen, at der i takt med de stigende temperaturer er sket forandringer i regionens isafsmeltning, snedække, nedbør, optøning af permafrost, hyppighed af naturbrande, dyreliv, biomasse m.m.

Opvarmningen i Arktis er siden 1971 sket 2,4 gange så hurtigt som på hele den nordlige halvkugle under et resulterende i en stigning i den gennemsnitlige årstemperatur for regionen på 2,7 grader bare siden 1971.

Et eksempel på de økologiske ubalancer, der er fulgt med opvarmningen, er, at arktiske plantearters blomstring er kommet tidsmæssigt ud af takt med tilstedeværelsen af bestøvende insekter.

De markante forandringer i Arktis registreres globalt bl.a. i form af stigningen i verdenshavene, hvor 30 pct. af stigningen siden 1992 skyldes afsmeltningen af is i det arktiske område.

De unge har ret

I denne erklæring kommer en række internationale forskere med et klimaopråb – og deres støtte til de skolebørn, der den seneste tid har strejket fra skolen med kravet om, at politikerne skal handle nu.

Verdens unge har indledt vedholdende demonstrationer for beskyttelsen af klimaet og det øvrige grundlag for menneskets trivsel. Som forskere og akademikere på tværs af alle fag og fra hele verden erklærer vi: Deres bekymringer er velbegrundede og understøttet af den bedst tilgængelige forskning. De aktuelle indsatser for at beskytte klimaet og biosfæren er dybt utilstrækkelige.

Næsten alle lande har underskrevet og ratificeret Parisaftalen fra 2015 og dermed juridisk forpligtet sig til at holde den globale opvarmning et godt stykke under to grader celsius samt stræbe efter at begrænse temperaturstigningen til 1,5 grader celsius målt i forhold til de førindustrielle niveauer.

Forskningen har med al tydelighed påvist, at en stigning på to grader celsius i stedet for en stigning på 1,5 grader celsius markant vil forstærke de klimarelaterede konsekvenser samt risikoen for, at nogle af dem bliver uoprettelige. Derudover vil den uensartede fordeling af de fleste konsekvenser indebære, at en stigning på to grader celsius vil forstærke de allerede eksisterende globale uligheder.

Det er altafgørende, at vi igangsætter en øjeblikkelig reduktion i udledningen af CO2 og andre drivhusgasser. Den styrke, som klimakrisen vil ramme os med i fremtiden, afhænger i høj grad af vores samlede udledninger over tid, og markante reduktioner nu vil begrænse skaderne.

Således har FN’s klimapanel (IPCC) for nylig vurderet, at en halvering af CO2-udledningen inden 2030 (i forhold til niveauet i 2010) og et globalt nettostop for CO2-udledninger i 2050 (såvel som kraftige reduktioner i udledningen af andre drivhusgasser) kan give os 50 pct. chance for at holde os under en temperaturstigning på 1,5 grader celsius. I betragtning af at industrialiserede lande har udledt mere CO2 og draget mest fordel af de tidligere udledninger, har disse lande et moralsk ansvar for at gennemføre omstillingerne hurtigere end andre dele af verden.

Ikke tid til at vente

Der eksisterer allerede mange teknologiske, naturbaserede og samfundsmæssige løsninger. De unge demonstranter gør med rette krav på, at disse løsninger tages i brug, så vi kan skabe et bæredygtigt samfund. Uden en målrettet og fokuseret indsats hænger deres fremtid i en tynd tråd. Vi har ikke tid til at vente på, at de kommer til magten.

Politikere bærer det enorme ansvar for at skabe de nødvendige løsninger i tide. De er nødt til at vedtage en politik, der gør klimavenlig og bæredygtig handling enkel og omkostningseffektiv og omvendt gør klimaødelæggende valg ikkeattraktive og dyre.

Eksempler herpå omfatter effektive CO2-priser og -reguleringer, stop for støtte til klimaskadende aktiviteter og produkter, standarder for energieffektivisering, sociale tiltag samt massive, direkte investeringer i vedvarende energi, elektrificering på tværs af sektorer, infrastrukturer for offentlig transport samt en dæmpning af forbruget. At sikre en social retfærdig fordeling af omkostningerne og fordelene ved klimapolitikken fordrer et målrettet fokus, men det er både muligt og tvingende nødvendigt.

Den massive mobilisering af de unges klimabevægelse – kendt som Fridays for Future, School/Youth Strike 4 Climate, Youth for (eller 4) Climate og Youth Climate Strike – viser, at de unge forstår situationen. Vi bifalder og støtter deres krav om hurtig og kraftfuld handling.

Vi ser det som vores samfundsmæssige, etiske og videnskabelige ansvar at tale, så det ikke kan misforstås: Kun hvis menneskeheden handler hurtigt og beslutsomt, kan vi begrænse den globale opvarmning, stoppe den igangværende masseudryddelse af dyre- og plantearter og sikre det naturskabte grundlag for fødevareforsyningen og trivslen for nuværende og fremtidige generationer. Det er, hvad de unge mennesker kæmper for. De fortjener vores respekt og fulde opbakning.

Forfattere: Gregor Hagedorn, Peter Kalmus, Michael Mann, Sara Vicca, Joke Van den Berge, Jean-Pascal van Ypersele, Dominique Bourg, Jan Rotmans, Roope Kaaronen, Stefan Rahmstorf, Helga Kromp-Kolb, Gottfried Kirchengast, Reto Knutti, Sonia I. Seneviratne, Philippe Thalmann, Raven Cretney, Alison Green, Kevin Anderson, Martin Hedberg, Douglas Nilsson, Amita Kuttner, Katharine Hayhoe