Læsetid: 3 min.

Kampen for klimaet uge 14: Ryanair blandt EU’s ti største CO2-udledere

Shell siger farvel og tak til amerikansk olielobby på grund af strid om klimaindsatsen
6. april 2019

Hvis du vil modtage et overblik over ugens gode og dårlige nyheder for klimaet, kan du få ’Kampen for klimaet’ leveret direkte til din indbakke hver fredag.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her.

Svensk nattog til Europa

Den svenske regering vil fremme togtrafikken mellem Sverige og det øvrige Europa og har derfor afsat 50 mio. svenske kroner på finansloven for 2019 til at etablere forbindelser med nattog til andre europæiske lande. Det skriver den svenske regering i en pressemeddelelse.

»Det skal være nemmere at rejse klimavenligt. Derfor satser regeringen på nattog til kontinentet. Det er endnu for tidligt at sige, hvilke europæiske byer der bliver tale om. Det er spørgsmål, trafikstyrelsen nu skal se på. Målet er nattog til flere europæiske byer,« siger minister for infrastruktur, Tomas Eneroth (S).

Regeringen ønsker klimalov

Fra i dag kan alle danskere byde ind med deres tanker og ideer til, hvad en ny klimalov skal indeholde, skriver energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), der vil sætte gang i en folkehøring om klimaet. 

»Jeg opfordrer alle, som har ideer til fremtidens klimapolitik og en ny klimalov, til at bidrage – for klimaet er vores fælles ansvar. Alle input bliver samlet og vil indgå i en opsamlende stor folkehøring til efteråret. På den baggrund vil vi præsentere et forslag til en ny klimalov i Folketinget,« skriver energi- og klimaminister Lars Christian Lilleholt (V) i en pressemeddelelse.

Mattias Söderberg, klimapolitisk rådgiver hos Folkekirkens Nødhjælp, er glad for, at regeringen melder klart ud, at de nu ønsker en klimalov. 

»Som en af organisationerne bag borgerforslaget om ny klimalov, vil vi gerne understrege, at det er vigtigt, at den bliver ambitiøs og handlekraftig, og at vi husker, at dansk klimapolitik også har betydning for verdens fattigste og mest sårbare lande,« siger Mattias Söderberg.

Shell forlader olielobby i USA

Den hollandske oliegigant Shell vælger næste år at forlade den amerikanske lobbyorganisation American Fuel & Petrochemical Manufacturers (AFPM). Det skriver blandt andre nyhedsbureauet Reuters.

Bruddet med lobbygruppen skyldes »grundlæggende uenigheder«, som Shell skriver i en gennemgang af selskabets aktiviteter og alliancer.

Shell er blandt andet uenig med AFPM om brugen af biobrændsel, ligesom Shell går ind for en skat på CO2 – det støtter den amerikanske lobby ikke.

»Behovet for øjeblikkelig handling i forhold til klimakrisen er siden underskrivelsen af Paris-aftalen kun blevet mere åbenlys. Derfor har samfundets forventninger til os også ændret sig, og det samme har Shells syn på sagen,« lyder det ifølge Reuters fra selskabets direktør, Ben van Beurden.

AFPM har mere end 300 medlemmer internationalt, heriblandt ExxonMobil, Chevron, BP og franske Total, der tilsammen driver 110 raffinaderier og 229 petrokemiske virksomheder.

Norsk elbil rekord

Mere end halvdelen af alle biler, der blev solgt i Norge i marts, var elbiler. Således viser tal fra de norske bilimportører, at 58,4 procent af alle biler solgt i sidste måned var elbiler, hvilket er rekord. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Samlet er Norge det land i verden med den største andel elbiler i forhold til den samlede bilpark. I 2018 var knap en tredjedel (31,2 procent) af alle solgte personbiler i Norge således eldrevne. Det er i sig selv en markant stigning i forhold til 2017, hvor godt 20 procent af alle solgte biler var rene elbiler.

Ryanair blandt EU’s største klimasvin

Det irske flyselskab Ryanair er det første europæiske selskab, der ikke er et kulkraftværk, som optræder på listen over de ti selskaber, der udleder mest CO2 i EU. Det viser nye tal fra EU ifølge dagbladet The Guardian.

Sidste år udledte Ryanair 9,9 megaton drivhusgasser – en stigning på knap syv procent på et år. Målt over fem år er udledningerne af drivhusgasser fra Ryanair steget med 49 procent, hvilket er langt over gennemsnittet for den europæiske luftfart, hvor udledningerne siden 2014 samlet er steget med 26,3 procent.

Ifølge The Guardian svarer en talsmand fra Ryan Air, at selskabet er blandt de grønneste i verden.

»Ryan Air er Europas grønneste og reneste flyselskab. Målt per rejst kilometer har vores passager et lavere CO2 udslip end noget andet luftfartsselskab.«

Luftfart står samlet for tre procent af EU’s udslip af drivhusgasser, men det forventes, at industrien vokser med op mod 700 procent frem mod 2050.

 

 

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu