Læsetid: 6 min.

Fake news er en systematisk del af valget i Indien – og troldene er hyret af Modi og Gandhi

Tonen er hård – ofte hadsk – på Indiens sociale medier. Politiske budskaber blandes med misinformation og bruges systematisk til at påvirke vælgere i højere grad end i noget andet land i verden. Men de falske nyheder kommer ikke udefra – de store partier laver dem selv
Ifølge en ekspert er den øverste ledelse i BJP ikke bare vidende om brugen af fake news, men opfordrer direkte til at anvende metoden i politiske kampagner. Her er vi i partiets hovedkvarter i Delhi.

Ifølge en ekspert er den øverste ledelse i BJP ikke bare vidende om brugen af fake news, men opfordrer direkte til at anvende metoden i politiske kampagner. Her er vi i partiets hovedkvarter i Delhi.

Peter Nygaard Christensen

11. maj 2019

Et foruroligende budskab begyndte i sidste uge at florere på sociale medier i Indien: Fire personer med tilknytning til påskens terrorangreb i Sri Lanka var på fri fod og eftersøgt af politiet i den sydindiske storby Bangalore.

De var først blevet set i lufthavnen og havde til hensigt at gennemføre et angreb inden for 15 dage, kunne man læse på opslaget delt på tjenesten WhatsApp. Med teksten fulgte billeder af de påståede terrorister. Ingen af delene viste sig at have noget på sig. Det hele var fabrikeret.

»Det er et typisk eksempel på fake news lavet for at skabe bekymring og frygt,« lyder vurderingen fra Govindraj Ehtiraj, stifter og indehaver af den uafhængige ngo Boom, der faktatjekker information på nettet for at afsløre og advare om usandheder.

De 12 ansatte i ngo’en overvåger et væld af grupper på sociale medier og tjekker det indhold, brugerne lægger op. De har travlt for tiden. Indien er i valgmodus – og internettet er en afgørende kampplads.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu