Læsetid: 9 min.

Manden i flammer havde helst været fri for at blive ikon på Venezuelas uforløste revolution

Fotoet af en brændende José Victor Salazar Balza blev ikonisk for tilstanden i Venezuela. Men hovedpersonen selv føler sig skuffet og udnyttet og er nu flygtet ud af landet som et nyt slags symbol på frihedskampen. Massedemonstrationer er afløst af masseflugt, og for de oppositionelle, der er blevet tilbage, er alt forandret
José Víctor Salazar Balza i flammer. Fotoet af fotograf Ronaldo Schemidt blev udnævnt til årets pressefoto 2018.

José Víctor Salazar Balza i flammer. Fotoet af fotograf Ronaldo Schemidt blev udnævnt til årets pressefoto 2018.

Ronaldo Schemidt

12. juni 2019

Vi er i Venezuela den 3. maj 2017. En mand brænder i det centrale Caracas.

Pressefotografer forsøger ihærdigt at fange hans desperate flugt med knipsende kameraer. I baggrunden gjalder slagordene fra tusindvis af demonstranter.

Senere fortæller fotografen Ronaldo Schemidt, hvad der skete: Efter et sammenstød med sikkerhedsstyrker havde en gruppe demonstranter erobret en militærmotorcykel som trofæ. En af dem havde sparket til motorcyklens benzintank, og pludselig var tanken eksploderet ved kontakt med gnister, der kom fra en molotovcocktail tæt på. Få sekunder efter var den løbende mand omspændt af flammer.

Ronaldo Schemidt vandt i 2018 verdens mest prestigefulde udmærkelse for pressefotografer, World Press Photo, for sit billede af hændelsen.

Manden i flammer blev det mest ikoniske symbol på de store regeringskritiske protester, som Venezuela oplevede fra marts til juli 2017.

Oppositionsmedier har siden brugt fotografierne fra den dag som eksempler, der skal illustrere ’Venezuelas frihedskamp’.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu