Nyhed
Læsetid: 4 min.

Amazon anklages for at smadre Whole Foods’ virksomhedskultur

For to år siden overtog internetgiganten USA’s største supermarkedskæde for økologiske produkter – i dag klager medarbejdere over reallønsnedgang, stress, underbemanding og forvandlingen af deres arbejdsplads til trækplaster og leveringsorgan for Amazons egne tjenester og tilbud
I interviews med 24 Whole Foods-ansatte i supermarkeder over hele USA beskriver medarbejderne et stadig mere presset arbejdsmiljø, der har ført til nedbrydning af den tidligere medarbejdertrivsel i Whole Foods.

I interviews med 24 Whole Foods-ansatte i supermarkeder over hele USA beskriver medarbejderne et stadig mere presset arbejdsmiljø, der har ført til nedbrydning af den tidligere medarbejdertrivsel i Whole Foods.

Richard B. Levine

Udland
19. juli 2019

For to år siden blev Whole Foods Market, den største fysiske salgskanal for økologiske og naturlige fødevarer i USA, opkøbt af internetgiganten Amazon for 90 milliarder kr.

Overtagelsen har øjensynlig fået omfattende følger for virksomhedskulturen, for nu beklager flere ansatte i supermarkedskæden sig over, hvad de betegner som en markant forringelse af deres arbejdsvilkår.

Deres klagepunkter omfatter utilfredshed med øget arbejdsgiverpres for at markedsføre Amazon-medlemskaber og -tilbud, kronisk underbemanding og øgede arbejdsbyrder foruden en reallønsnedgang for medarbejdere, der sættes ned i tid. Ganske vist indførte Amazon ved overtagelsen en minimumsløn på 15 dollar. Men samtidig reducerede den nye ledelse arbejdstiden fra i gennemsnit 30 timer til 20 timer om ugen for deltidsansatte og fra 37,5 timer til 34,5 timer for fuldtidsansatte.

I interviews med 24 Whole Foods-ansatte i supermarkeder over hele USA beskriver medarbejderne et stadig mere presset arbejdsmiljø, der har ført til nedbrydning af den tidligere medarbejdertrivsel i Whole Foods.

De interviewede ønsker af frygt for repressalier ikke at stå frem ved navns nævnelse.

Amazon-stads

»Amazon har forandret vores arbejdsplads så meget, at jeg slet ikke kan genkende Whole Foods længere,« siger en Whole Foods-ansat fra Californien til The Guardian. »Det løber mig hver dag koldt ned ad ryggen, når jeg ser vores butik blive bombarderet med alt muligt Amazon-stads fra Prime-tilbud, Amazon-pakkepostkasser, Amazon-måltids-kits, Amazon-indkøbsposer osv.«

I september 2018 gik en gruppe af ansatte og tidligere ansatte i Whole Foods sammen i en ny fagforening, Whole Worker, der vil organisere medarbejdere kollektivt og aktionere for bedre arbejdsvilkår. I en masse-e-mails sendt fra Whole Worker til Whole Foods’ ansatte problematiseres det, at Whole Foods i vidt omfang må underordne sig Amazon, og at medarbejdere primært bruges til at sælge Amazon-medlemskaber og -tilbud.

Som en Whole Foods-medarbejder fra det sydvestlige USA siger:

»Vi, som sidder ved kassen, bliver instrueret i at spørge hver en kunde, om de har et Prime-medlemskab, og hvis ikke så informere dem om, at de kan tegne et ved servicekassen. Ledelsen stiler efter, at 35 procent af de produkter, vi sælger, skal være Amazon-Prime-produkter, også når kunderne ikke er medlem.«

En Whole Foods-butikschef, som driver kødvaresalget i et supermarked i det nordøstlige USA, bekræfter tendensen:

»Det handler ikke længere om kundeservice, kundebehov eller kundeforventninger. Kun om at pushe fordelene ved Prime og om at kunne besvare spørgsmål om alt fra Kindle, Amazon-tablets til Amazon-medieafspillere og Amazon Music.«

En Whole Foods-medarbejder fra den nordvestlige stillehavsregion fortæller, at Amazon systematisk opstiller postkassesystemer i Whole Foods’ supermarkeder i regionen, hvor Prime-kunder kan afgive ordrer og hente bestillinger.

Leveringsorgan

»Whole Foods er ikke længere et uafhængigt selskab, som Amazon bare har investeret i. Vi er blevet et leveringsorgan for Amazon. Vores rolle er blevet at pushe deres onlinesalg, Prime-medlemskaber og Prime-gadgets«.

Foreholdt kritikken skriver en talsmand for ledelsen i Whole Foods til The Guardian i en e-mail:

»Vores team-medlemmer (medarbejdere, red.) er hjerteblod for Whole Foods Market, og vi er stolte over at være blandt de virksomheder i supermarkedsbranchen med relativt flest fuldtidsansatte og en af de højeste startlønninger. Vi har ikke skåret ned på vores samlede mængde af arbejdstimer, efter at vi indførte minumslønnen på 15 dollar i timen.«

Ikke desto mindre hævder adskillige medarbejdere i Whole Foods-filialer, at de har fået besked på at prioritere Amazon-relaterede opgaver over alt andet.

»Vi får konstant at vide, at vi i skiltninger og annonceringer skal lægge mest vægt på Prime-tilbud,«,siger en Whole Foods-medarbejder, som arbejder i en delikatesseafdeling i en filial i Rocky Mountains-regionen.

Underbemanding

Adskillige medarbejdere kan også berette om, hvordan en væsentlig forandring efter Amazon-overtagelsen er blevet kronisk underbemanding.

»Jeg har arbejdet for virksomheden i over et årti og har ikke før set en så omfattende arbejdsomlægning, som efter minimumslønnen på 15 dollar i timen blev implementeret,« siger en Whole Foods-medarbejder fra Midtvesten.

Arbejdstagere hævder, at deres arbejdstider gennemsnitligt er sat ned til 27 timer om ugen, til trods for at de havde status af fuldtidsansatte og arbejdede i allerede underbemandede afdelinger. »De fortsætter med at give os flere og flere opgaver og flere tjeklister og ting, der skal gøres, samtidig med at de skærer ned på vores timer.«

En Whole Foods-medarbejder fra Californien siger til The Guardian:

»Vores butik har været underbemandet og harsavnet arbejdskraft siden vinteren 2018. Før var alting travlt, men det fungerede godt, fordi arbejdsmiljøet var godt. Så fik vi pålagt ansættelsesstop og timereduktion, og nu må vi hele tiden flytte folk rundt for at lukke huller.«

En indkøber og supervisor for Whole Foods fra en vestkyststat siger:

»Vi har ikke længere arbejdskraften til at få produkterne ud på hylderne til kunderne, og vi har ikke tid til kundeservice, fordi vi hele tiden skal indhente det forsømte«

© The Guardian og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Peter Beck-Lauritzen

Boykot kunne hjælpe på Amazons adfærd/fremfærd, så prøv det!

Carsten Mortensen, ingemaje lange, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

Typer som Bezos tror at de ikke står til ansvar for andre end dem selv fordi de er "jobskabere". Det er en socialdarwinistisk logik om at der er brug for en overklasse til at lede samfundet, og at enhver forsøg på at underminere denne overklasses privilegier, udbytning og udnyttelse er et angreb på "fremskridt", på samfundsordenen, på stabiliteten.

Og verdens regeringer giver typer som ham ret. Når loven er skabt til at give typer som Bezos og hans parasit-investorer et overskud de ikke har fortjent, har alle mennesker på kloden en helt naturlig ret til at bryde loven på alle tænkelige måder, der måtte stille Bezos til ansvar for hans grådighed.

Carsten Mortensen, Michael Waterstradt, ingemaje lange, Steffen Gliese, Peter Beck-Lauritzen, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar