Læsetid: 4 min.

Festen er ved at være forbi: Den tyske model var ikke bæredygtig

Tysk økonomi er på vej mod recession og risikerer at trække resten af Europa med nedad. ’Kein Wunder’, for den tyske model er hverken økonomisk eller økologisk bæredygtig
Tysklands bilindustri er fortsat afhængig af permanent vækst i biltrafikken, som truer klimaet og forringer livskvaliteten i byerne. Her samles en Porsche på en fabrik i Stuttgart.

Tysklands bilindustri er fortsat afhængig af permanent vækst i biltrafikken, som truer klimaet og forringer livskvaliteten i byerne. Her samles en Porsche på en fabrik i Stuttgart.

Ronald Wittek

16. august 2019

Europas suverænt største økonomi og hidtidige økonomiske duks – sidder nu officielt bagest i klassen og må endda kigge Italien i nakken. I hvert fald, hvis man taler om vækst.

Som helt nye tal viser, er Tyskland det eneste land i hele eurozonen, der har haft minusvækst i andet kvartal af 2019. Og udsigterne er ikke bedre for tredje kvartal.

I disse dage går der derfor et spøgelse ved navn ’recession’ gennem de tyske medier.

Associationerne til begyndelsen af 00’erne, hvor minusvækst og tårnhøj arbejdsløshed gjorde Tyskland til ’Europas syge mand’, er vakt til live.

Det er mildest talt uvant, for siden det korte dyk i det tyske BNP under finanskrisen i 2009-2010 har tysk økonomi i de seneste ni år kun kendt én vej: opad. Ni års permanent vækst, der især har været båret af eksportsektoren, der samlet set står for næsten halvdelen af det tyske BNP.

 

Få overblik og analyser af vor tids største og vigtigste begivenheder.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
  • Alvin Jensen
  • Erik Karlsen
  • Gert Romme
  • Steen K Petersen
  • Christian Estrup
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Christian Mondrup
  • Eva Schwanenflügel
  • Poul Erik Riis
  • Stig Bøg
Olaf Tehrani, Alvin Jensen, Erik Karlsen, Gert Romme, Steen K Petersen, Christian Estrup, Bjarne Bisgaard Jensen, Christian Mondrup, Eva Schwanenflügel, Poul Erik Riis og Stig Bøg anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er ikke blot Forbundsrepublikken, der økonomisk er på vej ned, for det et hele den frie verden. Og Danmarks nedgang startede i 3. kvartal af 2016, medens alle andre lande fortsatte i højt tempo.

Den internationale økonomi er mere sart, end man tror, og de evindelige trusler om handelshindringer har skadet enormt.

Men den klimaskadelige og socialt ulige vækst kan ikke fortsætte i det uendelige. Så måske er dette, den mulighed vi har ventet på, for at kunne skabe en mere holdbar og social retfærdig udvikling i vores enorme resource-forbrug.

Bjarne Bisgaard Jensen, Erik Winberg, Kim Houmøller, Alvin Jensen, Liselotte Paulsen, Eva Schwanenflügel, birgitte andersen, Mogens Holme og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

"Vi" kunne begynde at sætte velværd/gode levevilkår i højsædet i stedet for vækst for en hver pris.

Tænk om folk fik mere tid og rum til at leve livet og tage sig af sin familie osv.......
Tænk om børn ikke skulle være så længe i daginstitutionerne - så ville de eksisterende pædagoger i dag kunne klare opgaven og have tid og kræfter til at give børnene i de få timer de skulle opholde sig i en daginstitutionen et lærerigt og godt indhold. - Bare et eksempel på fordelene for en kortere arbejdstid.

Søren Fosberg, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, birgitte andersen og Mogens Holme anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Vi skal holde op med at se på disse fantasmer og se på det, der betyder noget: produktive aktiviteter, der skaber omstilling til klimaforandringer og uafhængighed af markeder.

Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Den tyske bilindustri er igennem det seneste årti blevet afhængig af eksport til Kina. Men kineserne producere flere og flere biler selv i en løbende bedre kvalitet efterhånden som de for erfaring. Og når kvaliteten om ikke så mange år kan måle sig med de tyske premium mærker som Audi, BMW og Mercedes vil kineserne sikkert begynde at foretrække deres egne biler. Og så går det for alvor ned af bakke for den tyske bilindustri som den bærende økonomiske motor.

Bjarne Bisgaard Jensen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og birgitte andersen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Og en klub som EU bygger i stor udstrækning på forventning om økonomisk vækst. Hvad der sker loyalitet i EU klubben når krisen bare kradser bare lidt i lakken kan ses på brexit og flygtninge og migrant situationen, hvor særligt de øst europæiske medlemmer ikke vil være med.

Andre landes bilindustrier har jo måttet betale den tyske bilindustris succeshistorie. Englands bilindustri døde med få undtagelser for årtier siden. Og USAs bilindustri er vist også ramt af problemer

Og Tyskland og Kinas handelsoverskud skal ses i lyset af underskud i økonomier andre steder, hvilket artiklen jo også anfører.

Hele Europa bliver naturligvis påvirket af recession i Tyskland

Men når ballonen revner og der for alvor kommer krisetendenser kunne det meget vel tænkes, at tage afsæt i en af de økonomier hvor der er underskud både på Statsbudgettet og udenrigshandel..

Alene statsunderskuddet i USA kan vække bekymring, og derovre vel man endog også gerne skattelettelser. Og det får yderligere konsekvenser for både Tyskland og Kina for de har penge i klemme,

Der er helt klart nogle ubalancer i hele verdensøkonomien kunne man forledes til, at synes, og det er måske også en del af forklaringen på, at en handelskrig og protektionisme ligger på lur - ja vel allerede har stukket hovedet frem.

Fuld beskæftigelse i Tyskland har til dels været på bekostning af, at man f.eks. i USA har måttet neddrosle og understøtte bilindustrien.

Men nu handler det hele jo øjensynligt om, at sænke kostpriserne og alene ud fra hensynet til lønomkostninger flyttes produktionen andet steds hen

Man har jo kunnet læse, at selv amerikanske produkter som Nike og Apple bliver dyrere for de amerikanske forbrugere pga. Trumps hævelse af toldsatserne, da produktionen til dels finder sted i Kina.

Men det er jo til, at forudse, at diverse lande måske kunne finde på, at sænke skatterne og søge, at sænke kostprisen for produkter i tilfælde af recession. Det er i alle tilfælde set før, som det meste har drejet sig om konkurrenceevne i en global verden.

Jeppe Lindholm. Amerikanerne har haft et stort forspring i bilproduktion i forhold til alle andre lande, alligevel er det stadig tyske biler amerikanerne helst kører i. Hvorfor skulle det være anderledes for kineserne?

Søren Fosberg

Tysk bilindustri holder fast i et over 100 år gammelt og totalt forældet teknologisk koncept baseret på fossile brændsler. Det er ufatteligt at industrien ikke har kendt sin besøgelsestid og lagt sig i spidsen for udvikling af biler som er optimeret i forhold til forurening.